Permalänk
Medlem

5850 vs gtx 280

Hej planerar på att byta bort mitt gtx 280 mot ett 5850, några synpunkter?

Permalänk
Medlem

Vad vill du höra? Kör på om du behöver mer prestanda.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Nej inte mer att jag inte sett hur dom nya ATI korten presterar så kommer själv inte byta förrän dels både ATI och Nvidia har sina kort ute så man vet hur dom presterar och vad som blir vettigast att skaffa.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Skillnaden blir inte enorm men du kommer lätt märka av den i tyngre spel

Eller så väntar du på tester så är du säker.

Btw när kommer första 5xxx-testet? =O

Permalänk
Medlem

Vad är meningen med denna tråd egentligen?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Vad sägs om att vänta tills kortet är släppt, så att vi har en aning om presanta och pris?

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Skillnaden blir inte enorm men du kommer lätt märka av den i tyngre spel

Eller så väntar du på tester så är du säker.

Btw när kommer första 5xxx-testet? =O

Vi har ingen susning om hur det kommer bli.

Iom att 280 har 512-bitars minnes buss kanske till o med den är bättre i tyngre spel? Det vore en mera rimlig tolkning. Men du gissar hej vilt antar jag.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Vi har ingen susning om hur det kommer bli.

Iom att 280 har 512-bitars minnes buss kanske till o med den är bättre i tyngre spel? Det vore en mera rimlig tolkning. Men du gissar hej vilt antar jag.

Fan va mycket pajasar det finns...
Det jag menar är att GTX280 klarar alla spel på över 60fps (förutom de tyngre spelen typ crysis osv osv du fattar). Spelar man med Vsync på de lite lättare spelen så märker man alltså inte skillnad mellan gtx280 och 5850 eftersom gtx280 kanske ger 150fps och 5850 ger 200fps (gissning). Däremot i crysis full AA full hd och full AF och very high så kommer gtx280 ligga på 40fps och 5850 kommer ligga på 55fps (gissning igen), och just där märker man skillnad.

Vi har visst en susning om hur det kommer bli, eftersom ett 5870 antagligen ska prestera bättre än 4870x2 och eftersom vi vet skillnaden mellan 4850 och 4870 så kan vi tänka oss hur bra 5850 blir. Visst säger det väldigt lite men en susning har vi.

Och jag sa att han skulle vänta på tester. Men tack ändå.

Permalänk
Medlem

Ok tack för svaren

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Fan va mycket pajasar det finns...

Lite onödigt skrivet, men visst kan man anta att de kort vi skriver om kommer att bli si och så snabba/långsamma iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Fan va mycket pajasar det finns...
Det jag menar är att GTX280 klarar alla spel på över 60fps (förutom de tyngre spelen typ crysis osv osv du fattar). Spelar man med Vsync på de lite lättare spelen så märker man alltså inte skillnad mellan gtx280 och 5850 eftersom gtx280 kanske ger 150fps och 5850 ger 200fps (gissning). Däremot i crysis full AA full hd och full AF och very high så kommer gtx280 ligga på 40fps och 5850 kommer ligga på 55fps (gissning igen), och just där märker man skillnad.

Vi har visst en susning om hur det kommer bli, eftersom ett 5870 antagligen ska prestera bättre än 4870x2 och eftersom vi vet skillnaden mellan 4850 och 4870 så kan vi tänka oss hur bra 5850 blir. Visst säger det väldigt lite men en susning har vi.

Och jag sa att han skulle vänta på tester. Men tack ändå.

Tänk så kommer 5850 prestera under GTX280 för att drivrutinerna är dålig optimerade ? Inte ovanligt från ATI's sida.

En mera relevant fråga tycker jag är: Varför finns det så lite förtester på sakerna? har AMD lyckats hålla tätt ordentligen och mordhotat alla anställda eller är det något skumt? Det är 1,5 månad till lansering.

Jag kommer ihåg när 4870x2 var påväg. Fanns preview med frabrikstest exemplar nästan 4 månader före, och det var endå ett exemplar som skillde sig väldigt lite från den färdiga produkten. Enda skillnaden vid lanseringen var i princip klocken med 50mhz typ och drivrutinerna för Crossfire var bättre så det presterade bättre.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Vad är meningen med denna tråd egentligen?

Varför skriva ett inlägg ?

Han skriver att han vill veta om han ska ta 280gtx eller 5850 , han kanske tror att vi vet vad han ska välja

Till TS

Svårt att säga vilket kort du borda ta då 5850 kortet inte lanserats än... om jag minns rätt så skulle 5870 prestera som/bättre än ett 280gtx, vänta tills kortet lanseras och fråga då

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Bumpa denna tråden om en vecka så kommer du få det svar du söker!

Visa signatur

asd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Varför skriva ett inlägg ?

Han skriver att han vill veta om han ska ta 280gtx eller 5850 , han kanske tror att vi vet vad han ska välja

Till TS

Svårt att säga vilket kort du borda ta då 5850 kortet inte lanserats än... om jag minns rätt så skulle 5870 prestera som/bättre än ett 280gtx, vänta tills kortet lanseras och fråga då

jag har hört att 5870 ska vara ungefär som ett gtx 295 eller bättre från amd's forum...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Varför skriva ett inlägg ?

Han skriver att han vill veta om han ska ta 280gtx eller 5850 , han kanske tror att vi vet vad han ska välja

Till TS

Svårt att säga vilket kort du borda ta då 5850 kortet inte lanserats än... om jag minns rätt så skulle 5870 prestera som/bättre än ett 280gtx, vänta tills kortet lanseras och fråga då

Vadå ta? Han har redan ett GTX 280 så du har nog inte läst så noga!

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L4gG3r
jag har hört att 5870 ska vara ungefär som ett gtx 295 eller bättre från amd's forum...

Kan hända att det är så

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Vadå ta? Han har redan ett GTX 280 så du har nog inte läst så noga!

oj

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pontusd
Bumpa denna tråden om en vecka så kommer du få det svar du söker!

Man får inte bumpa en tråd för det kan få den låst! Däremot kan man göra ett inlägg med mer information eller frågor.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Tänk så kommer 5850 prestera under GTX280 för att drivrutinerna är dålig optimerade ? Inte ovanligt från ATI's sida.

Har inte varit sant på massor med år, men det är dock inte ovanligt att folk fortfarande griper efter det halmstrået (detta och PhysX) i ett sista desperat försök att övertyga folk om att nVidia > ATI i allt, oavsett tester/fakta. Väger ungefär lika tungt som att säga: "gröna PCB är bättre än röda"
Men vad sägs om att vi väntar på att tester finns innan vi börjar smutskasta/hylla?

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bloppo11
Hej planerar på att byta bort mitt gtx 280 mot ett 5850, några synpunkter?

Nej. Det är väl ett smart val om du vill ha mer prestanda. Det kommer att ge dig en ganska stor prestandaökning, och troligtvis en rejäl prestandaökning i nyare spel, särskilt med kantutjämning aktiverat. Se till att välj ett 1GB kort bara. Finns inte det så satsa direkt på ett HD5870. Det kommer vara värt sina pengar med den råprestanda som det kommer ge.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Vi har ingen susning om hur det kommer bli.

Iom att 280 har 512-bitars minnes buss kanske till o med den är bättre i tyngre spel? Det vore en mera rimlig tolkning. Men du gissar hej vilt antar jag.

Hur tror du att nuvarande Radeon kort med 256-bit buss står sig så bra mot GeForce korten med 512-bit buss? Det är bara en faktor av fler när det gäller minnesbandbredd, vilket i sin tur är en faktor till den slutgiltiga prestandan. Att t.ex köra 6GHz GDDRx på en 256-bit buss ger exakt samma bandbredd som att köra 3GHz GDDRx på en 512-bit buss.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Mja byt upp dig om du kan, enligt tester så ska ju 4850x2 prestera mer eller mindre jämnt med GTX280 så.

(O ni behöver inte skriva Länk på detta osv Andvänd google....)

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem

Vänta tills Intel släpper ett grafikkort som äger alla! Dvs vänta i 5 år och köp då! Ännu en Nvidia vs ATI fanboi tråd skapades utan avsikt av trådskaparen

Edit: Hej Essin, såg inte du kastat dig in i denna diskussion

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Nej. Det är väl ett smart val om du vill ha mer prestanda. Det kommer att ge dig en ganska stor prestandaökning, och troligtvis en rejäl prestandaökning i nyare spel, särskilt med kantutjämning aktiverat. Se till att välj ett 1GB kort bara. Finns inte det så satsa direkt på ett HD5870. Det kommer vara värt sina pengar med den råprestanda som det kommer ge.

Hur tror du att nuvarande Radeon kort med 256-bit buss står sig så bra mot GeForce korten med 512-bit buss? Det är bara en faktor av fler när det gäller minnesbandbredd, vilket i sin tur är en faktor till den slutgiltiga prestandan. Att t.ex köra 6GHz GDDRx på en 256-bit buss ger exakt samma bandbredd som att köra 3GHz GDDRx på en 512-bit buss.

1. Nej det är inget smart val att köpa ett 5850 om man har ett GTX280 då 280 är ett ytterst kompetent kort som kommer stå sig starkt långt in till 2010. Vilket TS kan köpa nästa generation DX11 kort istället då hans GTX280 börjar vika.

2. Självklart kan minneshastighten dubblas för att ge samma bandbredd. Undra bara om 5850 ska ha dubbelt så snabba minnen som GTX280 ? Ja tror inte det.
GTX280 vet vi har 2214mhz. 5870 Ska ha 4800mhz. Då Skulle alltså 5850 har 4400mhz? Inte stor chans...
Återigen så var det inget antagade jag mena, utan bara visa att folk spekulera utan att ens tänka med någon fakta i bakhuvet alls. Bara "Ja det kommer lira fett".....

Essin:

Det var bara ett exempel för att visa hur folk gissar hej vilt utan att titta lite på historian. Jag föredrar 99% av gångerna det röda laget då pris/prestanda brukar dom vinna.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
1. Nej det är inget smart val att köpa ett 5850 om man har ett GTX280 då 280 är ett ytterst kompetent kort som kommer stå sig starkt långt in till 2010. Vilket TS kan köpa nästa generation DX11 kort istället då hans GTX280 börjar vika.

2. Självklart kan minneshastighten dubblas för att ge samma bandbredd. Undra bara om 5850 ska ha dubbelt så snabba minnen som GTX280 ? Ja tror inte det.
GTX280 vet vi har 2214mhz. 5870 Ska ha 4800mhz. Då Skulle alltså 5850 har 4400mhz? Inte stor chans...
Återigen så var det inget antagade jag mena, utan bara visa att folk spekulera utan att ens tänka med någon fakta i bakhuvet alls. Bara "Ja det kommer lira fett".....

Essin:

Det var bara ett exempel för att visa hur folk gissar hej vilt utan att titta lite på historian. Jag föredrar 99% av gångerna det röda laget då pris/prestanda brukar dom vinna.

Kommunisterna? =O Haha tror 5850 kommer bli bättre, men som sagt ATi har ju anställt duvor till programmerare så att säga

Visa signatur

Balle

Permalänk
Avstängd

Om jag suttit på ett 280 gtx så hade jag aldrig bytt kort denna gång. Har ett klockat 4870 som har svårt att hänga med ett 280 men har inga problem med några spel i dagsläget och lär inte ha det den närmaste framtiden heller.

Den senaste generationen grafikkort är väl mest intresant för de som har äldre kort som tex 8800 serien eller 3800 serien eller som kanske sitter på ett budget kort som inte duger till ngt förutom surf och skrivmaskin.

skulle vänta tills nvidia har släppt sina nya kort och kanske till och med vänta tills ati kommer med 6800 serien.

Ett gtx 280 är ju ett jättebra kort!!!

Finns väl knappast nåra spel som kräver dirext x 11 för att fungera de närmaste veckorna.

Permalänk
Avstängd

5850 med dx11, stöd för flera skärmar, och betydligt snabbare än gammal teknik som 280 serien??
Är det någon ens som behöver fundera på att byta?

Bara att köra på 5850.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
5850 med dx11, stöd för flera skärmar, och betydligt snabbare än gammal teknik som 280 serien??
Är det någon ens som behöver fundera på att byta?

Bara att köra på 5850.

jag hade tagit ett 5870 eftersom prestandaökningen till ett 5850 förmodligen endast komemr att blir marginell, nya funktioner å sido.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
5850 med dx11, stöd för flera skärmar, och betydligt snabbare än gammal teknik som 280 serien??
Är det någon ens som behöver fundera på att byta?

Bara att köra på 5850.

Ja du har nog rätt. GTX 280 är juh som kassetband. Riktigt uråldrigt. Har hört att man inte kommer kunna starta BF 1943 med 280. Ska minst vara DX11 stöd.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Vi har ingen susning om hur det kommer bli.

Iom att 280 har 512-bitars minnes buss kanske till o med den är bättre i tyngre spel? Det vore en mera rimlig tolkning. Men du gissar hej vilt antar jag.

är du full eller?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

är villig att sätta en god peng på att 5850 kommer prestera sämre än 280 i crysis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
är du full eller?

Inte värre än alla som rekomenderar hej villt vad man ska uppgradera eller ej.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs