Ska stalker bara köras på en processor-kärna?:S

Permalänk
Medlem

Ska stalker bara köras på en processor-kärna?:S

Tja! Stalker clear sky laggar ganska redigt för mig på max inställningar i 1680x1060. Känns som min dator borde klara av det ganska simpelt (phenom x4 @ 3ghz 4gb ram 2x hd4850 crossfire). Kollar jag på processor-aktiviteten när jag spelar ligger 1a kärnan på 100% medans de andra pendlar mellan 0 och 10 % typ. Ska inte stalker utnyttja åtminstånde 2 kärnor? =(

sökte lite. Andra folk med 2st 4850 ligger runt på runt 40-50 fps. Jag ligger mellan 15-25 typ:S Vad fan är det som krånglar?..

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Ettan gav relativt ok stöd för min q6600 har jag för mig så låter väldigt underligt :/

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

stalker hade väl aldrig multi core stöd ?

Permalänk
Medlem

Har för mig att du måste tabba ur spelet, ta upp task manager, högerklicka på spelet (xrengine.exe om jag inte missminnermig) välja "Set affinity" och sedan bocka ur alla kärnor utom den första, trycka på ok, tabba in och ur spelet, sedan ta set affinity igen och kryssa i alla kärnor.
Hade lite strul med det på min förra dator, Men på min nya fungerar det direkt.
Oftast quadcores som har problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulath666
Har för mig att du måste tabba ur spelet, ta upp task manager, högerklicka på spelet (xrengine.exe om jag inte missminnermig) välja "Set affinity" och sedan bocka ur alla kärnor utom den första, trycka på ok, tabba in och ur spelet, sedan ta set affinity igen och kryssa i alla kärnor.
Hade lite strul med det på min förra dator, Men på min nya fungerar det direkt.
Oftast quadcores som har problem.

Va? Hittar inte inställningen du menar? :S Har svenskt windows 7. Vad kan inställningen heta på svenska?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk

tror det heter tilldela kärnor i svenska version men inte 100% säker på det länge sen man hadde svenskt op nu...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

ange processortillhörighet

Permalänk
Medlem

Tack! Nu fungerar det klockrent! Alla 4 kärnor arbetar jämt nu !=) Men fortfarande sjukt laggigt.. Stalker ska väl fan inte kunna lagga på 2 stycken radeon 4850?! Blir trött på sånt här.. Funkar inte mitt crossfire eller vad fan är problemet? Fail att man behöver dra ne grafiken till under medium på ett 2 år gammalt spel för att det ska flyta.. Crysis flyter bättre på näst högsta grafik ffs. När jag körde med Vista och bara ett 4850 upplevde jag lite lagg på högsta grafik men absolut inte som nu! Så vad är fel?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

uselt optimerat spel

Permalänk
Medlem

Provat och patcha upp spelet? Har ofta hört folk som klagat på Stalker:Clear Sky pga av buggar o dålig kod.

Kommer ihåg t.ex gamla Boiling Point som var helt ospelbart tills man tankat hem en 500mb patch.

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Clear sky fungerar hyfsat väl på 4850 i crossfire med hjälp av ulath666s tips. tänk på att sänka inställningarna för solstrålarna och dess skuggor. tester visar att dessa är de som påverkar prestandan mest.

Vilken upplösning och vilken patch har du för grafikkorten och själva spelet?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Clear sky fungerar hyfsat väl på 4850 i crossfire med hjälp av ulath666s tips. tänk på att sänka inställningarna för solstrålarna och dess skuggor. tester visar att dessa är de som påverkar prestandan mest.

Vilken upplösning och vilken patch har du för grafikkorten och själva spelet?

Just nu är det natt i spelet och det laggar sönder ändå.. Kört i 1680x1060. Processor-användningen ligger på 50% så är inte det som är problemet. Frustrerande när man vet att datorn ska klara av spelet hur lätt som helst men så laggar det på medium-inställningar.. Vad kan vara felet liksom? Går det att testa så att crossfire verkligen fungerar? En sak är iaf säker: Det blir aldrig mer Amd eller Radeon för mig..

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

det är inte amd eller radeons fel i och med att jag testade att spela spelet i 1920x1200, allting max, inge AA och solstrålar och solskuggor på medium. Spelet var fullt spelbart och fps;n sjönk aldrig under 30 fps.

Och sen om du vill ha mer hjälp så hjälper det inte att bara skriva "Vad kan vara felet liksom? " utan mer info behövs.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Visa signatur

Hellre fråga och se dum än att inte fråga och förbli dum.

🖥️: Ryzen 9 5900x, MSI X470 GAMING PRO MAX, Gigabyte 2070,
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18, Fractal Design R5, 2x 1080p 1x 1440p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
det är inte amd eller radeons fel i och med att jag testade att spela spelet i 1920x1200, allting max, inge AA och solstrålar och solskuggor på medium. Spelet var fullt spelbart och fps;n sjönk aldrig under 30 fps.

Och sen om du vill ha mer hjälp så hjälper det inte att bara skriva "Vad kan vara felet liksom? " utan mer info behövs.

Okej vad behöver du för info som jag inte redan skrivit?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk

Kanske tempen som är boven?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninotramp
Kanske tempen som är boven?

Möjligt. Finns det något sätt att se både tempen på grafikkort 1 och 2?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

du skall köra ett par av de texturmoddar och tweaks som faktiskt ger bättre prestanda än orginal

http://www.strategyinformer.com/pc/mods/stalkerclearsky/mod/c...

GFX roundup
http://www.guru3d.com/article/stalker-clear-sky-graphics-card...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Testa float32. På de nyare korten brukar det ge bättre fps.
http://www.dfgrom.com/forums/downloads/shadow-chernobyl/14/fl...

Sen kan jag rekommendera CS enhanced. perfekt mod om man vil lira Clear sky med en hel del fixar utan förmycket ädnringar.

Permalänk
Medlem

Det låter konstigt med ditt problem, även om det lösts lite kanske. Jag kör iaf allt max (utom AA) i 1920x1200 och får 25-30, i gryningen ca:15 fps. Tycker att du borde ha mer :/

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM