Ah my gooood. Lurad att köpa iPod Touch 32 till fel pris

Permalänk
Medlem

Ah my gooood. Lurad att köpa iPod Touch 32 till fel pris

Nu sitter jag här klockan TVÅ på natten och är lite smått irriterad. Och det värsta är att det är nog jag som har fel och inte säljaren. Men måste ändå avreagera mig och skriva några rader. (som terapi?)

Saken är den att för NIO dagar sedan, nej, för två timmar sedan blev det TIO dagar sedan, gick jag och spontanköpte mig en iPod Touch 32 GB för ett *demo pris*, som det står på kvittot, 3325:-. Då kostade en iTouch 3695:-, så det var ju inte en så dålig affär, sparat 370 kr ju!

Föränn igår, förlåt, IFÖRRGÅR! när de lanserade iTouch 64 GB, och sänkte priset på de övriga. Det lustiga är ju förstås att "ångerrätt, byten och återköp gäller i 8 dagar" enligt kvitto. ÅTTA!! Herregud!

Nya modeller kommer och går. Köper man teknikprylar så är det ett faktum man får leva med.

Och jag skulle nog inte sagt mer om detta OM det inte vore för att jag specifikt frågade säljaren om det var några nya modeller på gång, så man kanske borde vänta?
- "Nej, nej, det vet vi aldrig i förväg.", hävdade säljaren. "Apple avslöjar aldrig sådant innan lansering." Gott och väl. Säljare vet inte allt. MEN idag, förlåt IGÅR, har de en nyhet på sin hemsida som lyder: "Apple släppte som väntat nya modeller av iPods under gårdagskvällen." Bah!

Vad ledsen jag blir. Vad skulle jag inte ge för den extra batteritiden på 64GBn?
Jag är ju lätt beredd att lägga de 1195 som är mellanskillnad mellan 32GB och 64GB plus de 370 för demopriset givetvis. Men kommer de gå med på det? Föga troligt va?

Jag ska ändå försöka imorgon, så fort de öppnar vid 10:00.

Tar tacksamt emot tips på hur man behandlar försäljare.

Har tidigare köpt saker som strax efter prissänkts, men aldrig känt mig så lurad. Jag frågade ju för bövulen!

(Att han dessutom hävdade att den hade senaste firmware, men att man ändå fick punga ut 75kr för att uppgradera så fort man kom hem var en annan käftsmäll.)

Permalänk
Medlem

Nita honom. Nä men jag personligen tror att han var fullt medveten om att det var förväntat att det skulle komma nya modeller snart, sen om han inte fick säga något eller ifall han ville få sålt är ju en annan fråga.

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem

Behandla försäljaren bra. Förklara allt lungt o sakligt istället för att skrika arslet av dig.

Sen om han vill lösa det eller inte är en annan sak. Men bemöter man en person på ett bra sätt så blir du själv bra bemött.

Permalänk
Hedersmedlem

Alltid surt att missa en prissänkning men samtidigt var det ju inte precis en hemlighet att Apple skulle ha sitt event iförrigår och att september-eventet normalt är just ett iPod-event ... så du borde ju själv ha tänkt lite på det.

Självklart visste de inte exakt vad som skulle komma. Det var ju mkt rykten om en Tablet och det hade likaväl kunnat vara den somv arit fokus på och inga större förändringar på iPod.

En fråga ang. firmware - var det 3.0 på den? När han sålde den var 3.0 det senaste. Om det inte låg 3.0 på den och du fick betala för att uppdatera, då tycker jag nog att de brustit i informationen till dig. Han lovade ju isåfall att det var den senaste firmware-versionen och det stämde inte.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Apple brukar släppa nya pryttlar runt den här tiden, men de säger inte ett knyst till återförsäljarna förrän de släpper nyheten globalt. Huruvida säljaren hade pejl på att nya grejer kanske var på väg kan man bara spekulera i, men det är inget han/hon visste.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björn Endre
Alltid surt att missa en prissänkning men samtidigt var det ju inte precis en hemlighet att Apple skulle ha sitt event iförrigår och att september-eventet normalt är just ett iPod-event ... så du borde ju själv ha tänkt lite på det.

Självklart visste de inte exakt vad som skulle komma. Det var ju mkt rykten om en Tablet och det hade likaväl kunnat vara den somv arit fokus på och inga större förändringar på iPod.

En fråga ang. firmware - var det 3.0 på den? När han sålde den var 3.0 det senaste. Om det inte låg 3.0 på den och du fick betala för att uppdatera, då tycker jag nog att de brustit i informationen till dig. Han lovade ju isåfall att det var den senaste firmware-versionen och det stämde inte.

Som du säger var det inte precis en hemlighet att Apple skulle ha sitt event i förrgår och just därför så tycker jag att apple-säljare borde känna till detta och SPECIELLT om någon uttryckligen frågar, så är det ju lite good-will att upplysa om att det kanske kan hända saker om några dagar. Att varje kund ska vara insatt om events och rutiner tycker jag är mycket begärt.

Hur som helst har det nu löst sig hyggligt iallafall. Samma säljare, mycket tillmötesgående. Bedyrade att han inte försökt lura mig med flit. ;p
Jag fick pengar tillbaks, men inte för hela beloppet utan vad han trodde han kunde sälja den för (2795:-). Så jag förlorade 500kr, men han blir också tvungen att försöka sälja en begagnad Touch så jag tror jag får vara nöjd.

Mycket stark av dem att ta tillbaks den trots att kvittot inte längre gällde och att förpackningen var bruten och apparaten begagnad. Så jag skall tillbaks dit och köpa mig en 64GB så fort de fått in dem.

Detta var MacHuset i Borås om någon undrar.

Avreagerat och klart.
Edit: Skulle ändra titeln om jag kunde.. är lite för mycket ramaskri över den.

Permalänk
Avstängd

När det gäller Apple så vet ingen i princip i förväg, vad som komma skall. Så man får chansa om man ska köpa produkter innan event / liknande.

Kolla buyers guide @ mac så får man en ganska bra bild på updates m.m

Kul att det löste sig.

Permalänk
Medlem

får man betala för att uppgradera firmware på ipods?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk

Edit: Skulle ändra titeln om jag kunde.. är lite för mycket ramaskri över den.

dueee.. det är lätt att ändra titeln. Tryck på ändra-knappen i första inlägget så kan du ändra titel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

"Lurad" jo tjena..