AMD Eyefinity driver sex skärmar per grafikkort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Gud vad bra. Wow är ju ett typiskt spel där 2560x1600 inte räcker till.

Det är ändå rätt imponerande att ett grafikkort klarar av att köra det...

Permalänk
Avstängd

Fan vad nice!
Hoppas det inte är något som bara kommer till FireGL korten...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Fan vad nice!
Hoppas det inte är något som bara kommer till FireGL korten...

Det kommer som sagt vara standard, alla deras nya grafikkort klarar av det här...

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FrooK
Själv tycker jag detta är RIKTIGT ballt! Kommer nog antagligen inte köra mer än 3 skärmar ever.. Men bara att veta att jag skulle kunna köra in 6 skärmar " makes my mangina very moist "

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

svarta kanter:
Konstigt klagomål, rätt säker på att ni som nämner det aldrig provat på Multihead setups.
Dock: de flesta kommer nog köra 3st skärmar, så som softTH / triplehead2go funkar.
Då kommer till exempel "mitten" I just mittersta skärmen.
Och rent Speltekniskt är det även vettigast med tanke på hur vår syn fungerar etc.
Sen en annan sak, att efter en dag eller så framför en multihead settup så ser du inga svarta kanter längre. Nästan som de gamla trinitron skärmarnas rander "försvann" efter nån timma.

Att se på en bild av en multiheadsettup och att se på när rörande bild projiceras ur dem och du kontrollerar den, är gravt annorlunda.
Upplevelsen är inte precis som att se på film med alla de svarta kanterna..

Men inte så enkelt att veta hur det faktiskt är att spela, Inte många som har haft chansen att testa triplehead2go eller SoftTH, men låt mig säga så här då:

Testade triplehead med SoftTH med mina skärmar ( kör alltid i många år minst 2 och hade ngr. gamla liggandes ).

Sinnesjukt.

Att köra med 3 skärmar är som att återupptäcka spel överhuvud taget..
Ingen borde uttala sig över vad de tror om hur det är förens de provat. Går bara inte att föreställa sig.

Iaf, satte mig att köpa en matroxlösning bara för det och kört lite SoftTH medans ja väntar.
men slipper juh det nu!

"Det är dyrt med fler skärmar än en"
hrmm att t.ex. använda 2 skärmar revolutionerar ditt datoranvändande produktivitet etc etc. blah blah, ( skrivits ton om detta, -alla- borde köra minnst 2 skärmar med tanke på hur extrem förändring i all datoranvändning det ger.)

Altså.. Pris på skärmar har sjunkt enormt om någon minns en drös år sedan när t.ex. 19" var standard och folk betalade 4k+ för dem.
Som någon postade du kan få en 24" för 1700:-
Men ändå, är det sweclockers entusiast forum, eller snåle smålänningens bygdeförbund? Har ni inga jobb? Hade inge sommarjobb?

Permalänk
Avstängd

AMD Shows off 24 Panel Eyefinity on DirectX 11 Graphics Cards
http://www.legitreviews.com/article/1069/1/

Cry-Engine 3 for PC (First Time: Ati Eyefinity)
http://www.youtube.com/watch?v=04dMyeMKHp4

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Rätt coolt
Men 60Hz är ju inte att föra tekniken vidare. Skulle de klara 6skärmar på 120Hz?

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andesson
Ser lite coolt ut, hade kunna tänka mig att ha det på jobb
Skulle dock bli jobbigt om en skärmen la av..

Behöver inte grafikkortet jobba ganska mycket och då bli ganska varmt?

Hur ofta sker det? större risk att raid 0 går sönder först!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Skitcoolt ju. Ha panelerna rakt uppsatta är ju som att förstöra upplevelsen. Då kan man lika gärna köra projektor. Vinklade så får man ju pereferi-seende och därmed upplevs objekten mer som våran syn fungerar. Man känner mer att man är i händelsernas centrum. Tror mycket mer på detta än Nvidias lösning där alla spel inte fungerar och man behöver tillbehör och dyra 120 hz skärmar som lider av allvarliga brister i dagsläget.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

3 skärmar är OK eftersom händelsernas mitt är just i mitten, 6 skärmar är störigt för spel (kanterna mitt i bilden).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pereatmundus
svarta kanter:
Konstigt klagomål, rätt säker på att ni som nämner det aldrig provat på Multihead setups.
Dock: de flesta kommer nog köra 3st skärmar, så som softTH / triplehead2go funkar.
Då kommer till exempel "mitten" I just mittersta skärmen.

De flesta har ju kommenterat att just 4 eller 6 skärmar blir jobbigt då centrum hamnar i en skarv. Att spela WoW med sin karaktär delad på det sätt de visar skulle vara väldigt jobbigt. Blir bättre med speciella skärmar med smala kanter förstås, men jag skulle inte spela med den setupen i alla fall.

Bild från http://www.anandtech.com/

Permalänk
Medlem

Det här behövde jag inte läsa om. Det är farligt med såna här drömmar, det kommer bli min ruin!

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem

Jag funderar lite på tre skärmar, dock känns det som att det görs för mycket wide-skärmar för att det ska bli riktigt bra. Man vill ju gärna ha en stor skärm samt två mindre som helst har ungefär samma höjd som den stora i mitten, eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Jag funderar lite på tre skärmar, dock känns det som att det görs för mycket wide-skärmar för att det ska bli riktigt bra. Man vill ju gärna ha en stor skärm samt två mindre som helst har ungefär samma höjd som den stora i mitten, eller?

Kräver att den totala bildytan är en rektangel. Du kan inte ha två skärmar på sidorna med en lägre upplösning än mittenskärmen t.ex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Kräver att den totala bildytan är en rektangel. Du kan inte ha två skärmar på sidorna med en lägre upplösning än mittenskärmen t.ex.

Inte?
Damn, så har jag funderat på att göra.
Om man har 1920x1200 på widescreen skärm i mitten, sen 1600x1200 på var sin sida om den, funkar inte det?

Permalänk
Medlem

Det borde fungera, eftersom din upplösning blir raka 5120x1200.

Med all sannolikhet för att alla spel ska supporta det automatiskt, genom att grafikkortet bara rapporterar en extremt hög upplösning som automatiskt blir valbar i spelet. Vissa spel kan supporta extra skärmar direkt, och då ha alternativ för andra setups.

Anandtech beskrev det rätt bra i en rubrik;
Not Multi-Monitor, but Single Large Surface

http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3635

Permalänk

Såg att ni var inne på ämnet här ovanför.
Jag har en 26" skärm nu och skulle vilja köra med tre skärmar, kan man då köpa 2 st 20" som har samma bred som 26"an har höjd och sen ställa dem vertikalt på sidan om?

Permalänk
Medlem

Frågan är om det fungerar, eftersom man måste ställa dem på höjden i grafikkortet/drivern. De blir ju inte på höjden automatiskt.

Jag kan inte svara på om det går, det är nog något AMD/ATI måste svara på eller om något testare gör det när korten släpps.

Permalänk
Medlem

Ja, det borde ju fungera, men frågan är om det stöds.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Markus90
Men jag förstår inte hur man vill ha svarta sträck(ramar) i bilden?

Men annars riktigt coolt.:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Hur kommer det sig att man kan inte kan göra en stor skärm med den upplösningen istället?

wööööööörd grabbar wörd...

Permalänk
Medlem

Synd bara att det ser skit ut att seriekoppla skärmar.
Känslan är som att ha luggen hängandes i ansiktet medans man spelar.

Dags att dom börjar fundera fram hur dom ska göra panoramaskärmar istället som klarar denna upplösningen.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrooK:

Skulle vara riktigt nice det

SLi är NVIDIA. Detta är för ATI/AMD ! Du kanske menar CrossFire ?

Själv tycker jag detta är RIKTIGT ballt! Kommer nog antagligen inte köra mer än 3 skärmar ever.. Men bara att veta att jag skulle kunna köra in 6 skärmar " makes my mangina very moist "

folk med triplehead2go verkar ju tycka om ultrawidescreen gaming, Eyefinity måste ju vara perfekt för dom.

Tror ni det behövs någon liten dosa man kopplar allt i eller är det bara köra in en liten adapter/splitter i grafikkortet ?

Ja du ser, min koll på grafikkortsmarknaden har minskat alldeles för mycket sedan jag slutade lite på PC :p.

Men jag håller med, där är riktigt ballt! Utvecklingen är underbar just nu

Permalänk

Det här då?

Visa signatur

TiTaN SLI