Permalänk
Medlem

Vad betyder detta?

Hej!
Jag försöker sätta mig in i en kod och så upptäckte jag detta:

outer: for(int i=0;i<lengths.length;++i) for(int j=0;j<counts[i];++j) { ..... retry: for(tries=0;tries<10;++tries) { boolean h=Math.floor(Math.random()*2)==0; .....

Vad står outer och retry för här?
Finns det någon som kan länka mig eller förklara vad det betyder när man exempelvis skriver outer: ?

Permalänk
Medlem

Hej! Jag skulle tro att det markerar en s.k. "label", dvs. att du kan gå dit med hjälp av en goto exempelvis.

/W

Permalänk
Glömsk

Är du bekant med hur "break" och "continue" fungerar i loopar? Om du har en loop så kan du hoppa ur loopen med break.

Om du har flera loopar i varandra och du breakar innuti den som är längst in så hoppar koden ut till utanför den innersta loopen. Ibland kan det vara användbart att hoppa ur flera steg. Det kan du göra med dessa "labels".

Så titta i koden om det står "break outer", "continue outer" eller liknande så kan du kanske lista ut vad som händer.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Hej! Jag skulle tro att det markerar en s.k. "label", dvs. att du kan gå dit med hjälp av en goto exempelvis.

/W

Notera att det är Java, javascript eller liknande han skriver.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Notera att det är Java, javascript eller liknande han skriver.

My bad. Har några promille i kroppen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
My bad. Har några promille i kroppen.

Alkolås på programmeringsforumet snart.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Alkolås på programmeringsforumet snart.

XKCD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Alkolås på programmeringsforumet snart.

Geekvarning när man sitter på Swec i fyllan.