Naturvetenskap - Biologi fråga :)

Permalänk

Naturvetenskap - Biologi fråga :)

Stötte på en intressant fråga förra veckan i biologin.
Fråga:
Du planterar en växt i jord i ett stort glaskärl, vattnar och stänger igen öppningen till kärlet. Kan du förvänta dig att växten ska leva & frodas i kärlet om den bara får stå ljust? Förklara vad som händer i kärlet & varför...

Jag tror att växten kommer att klara sig tills att den förbrukat alla näringsämnen i jorden och allt vatten. Om det inte finns något djur i glaskärlet så kan inte syret komma till användning någonstans och efter ett tag så kommer allt koldioxid vara förbrukat och massvis med syre som växten producerat kommer vara kvar i kärlet.

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Stötte på en intressant fråga förra veckan i biologin.
Fråga:
Du planterar en växt i jord i ett stort glaskärl, vattnar och stänger igen öppningen till kärlet. Kan du förvänta dig att växten ska leva & frodas i kärlet om den bara får stå ljust? Förklara vad som händer i kärlet & varför...

Jag tror att växten kommer att klara sig tills att den förbrukat alla näringsämnen i jorden och allt vatten. Om det inte finns något djur i glaskärlet så kan inte syret komma till användning någonstans och efter ett tag så kommer allt koldioxid vara förbrukat och massvis med syre som växten producerat kommer vara kvar i kärlet.

Vad tror ni?

Vad händer om koldioxiden är förbrukad innan mineralierna och vattnet? Vad används koldioxid till i växters fotosyntes?

Se det som ledtrådar på vad jag tror frågeställaren är ute efter.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

vi gjorde ett sådant experiment i skolan på gymnasiet, men det gick åt helvete, antagligen pga alla mördarsniglar vi la i burken. Allt var dött inom en vecka

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Gjorde samma experiment i början av gymnasie(2005) växten levde fortfarande när jag tog studenten den hade en fungerande kretslopp...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Gjorde samma experiment i början av gymnasie(2005) växten levde fortfarande när jag tog studenten den hade en fungerande kretslopp...

Men den växte inte så mycket, antar jag?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd

Du bör nog nämna cellandningen som använder syre och kolhydrater producerat av fotosyntes och släpper ut vatten och koldioxid. I.e. omvänd fotosyntes.

Permalänk
Medlem

Växten kommer fortsätta leva. Gjorde just det där på mellanstadiet, vilket är 10 år sedan. Har sett att växten lever än.

Permalänk
Medlem

Växter producerar ju oxå koldioxid, så ingen fara att koldioxiden skulle ta slut (kan kanske hända om växten får ljus dygnet runt). Den avgörande faktorn är egentligen mineralhalten i jorden. Även här blir det ju lite kruks då det finns olika strategier hos växter som får näringsbrist. Vissa slutar växa, andra fäller sina lägsta löv för att bygga på upptill och vissa fäller löven för att få fart på rotutvecklingen. Om det visar sig att växten har en strategi som de två sistnämnda kommer den att dö en plågsam död!

Ännu ett scenario är att växtarten är beroende av mycorizha för uppsammling av näringsämnen, och om inte det finns tillhängligt är den oxå körd.

Bara att börja läsa på form och funktion om just den växten! (Men det är ju iofs Högskolenivå) ^^

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04