Onoff/reparation/kommer kosta 1100 kr

Permalänk

Onoff/reparation/kommer kosta 1100 kr

jag köpte min LG KP 500 Cookie mobil 30'e april i år..
den har hela tiden haft massa småfel t ex att den raderar ord medans man skriver sms och det blir "inspelningsfel" ofta när man ska ta kort + att det enligt dataprogrammet är "korrupt databas"..med mera med mera..så jag lämnade in den till onoff i uppsala för någon vecka sen..använde min garanti.

nu ska dom helt plötsligt ha 1095 kronor ??
det står "anledning: åverkan på skärmen"
jag har då inte gjort nån åverkan på skärmen,mobilen är ju bara 3 månader gammal,jag har inte ens tagit av plastskyddet på skärmen,det var inte ens därför jag lämnade in den!

vad har man för slags rättigheter i ett sånt här fall?
ska jag betala 1095 kr och sen skriva till allmänna reklamationsnämnden?
alternativt så säger dom att dom kan skrota mobilen gratis(!!) eller att jag får tillbaka den med trasig skärm för 400 kr !

helt galet..

jag borde hållit mig till elgiganten och samsung istället.
kommer aldrig mer handla från onoff efter det här..varför ska jag behöva betala för felaktiga produkter? vad ska man våga köpa där i framtiden liksom.. kul att köpa en tv för 20 000 som man ...ja jag vet inte ens vad jag ska skriva..

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Låter riktigt riktigt skumt tycker jag... hört av dig något mer till dem och kollat så det verkligen är din telefon?

Har du kartongen hemma kan du ju kolla IMEI (eller vad det heter) och stämma av med dem om det ens är rätt telefon.

Kolla mer ARN direkt och fråga dem kring rekommendationer.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med OnOff och begär ut bevis på att det är åverkan på skärmen så ser du isf vad som menas.

Det som är konstigt är att dina problem med mobilen har inget med skärmen att göra så jag är väldigt frågande till verkstadens uppgifter här?

Sen har väl även OnOff att dom antecknar på serviceordern om det finns några synliga yttre skador?

Permalänk

Grejjen är den att varken OnOff lr de som lagar LG telefonerna tjänar något på att inte laga den, det är snarare tvärtom. Men om de säger att det är åverkan på skärmen, så är det nog också det, kanske via frakt lr något liknande. Det jävliga är att man inte kan bevisa att det har varit där sedan du köpte telefonen. Men försök prata med de på OnOff och säg som det är och be dem ringa serviceverkstaden. Alternativt kan du ringa till LG och prata direkt med dem, vem vet de kanske kan byta ut den utan något krångel Vissa företag har en bra goodwill

Permalänk
Medlem

Sjukt, polisanmäl dom!

nämen,, försök att ha en dialog och säg att du är förbannad och kommer att driva det om de inte gör något,, säg att du ringer Sverker =P

HP reparatören hade gjort sönder min tjejs skärm på den bärbara efter att jag fått tillbaks den efter ett byte av moderkort på den.. jag ringde och de kom å bytte skärm direkt.. utan att ens fråga.... så ska de ju vara

Men onoff kanske har annan goodwill,, klingar inte bra om du får media att förstora upp det

stå på dig och lycka till

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen-7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 <> Msi 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar http://fairshopping.se/. Bra sida att använda i sådana här sammanhang. Sätter lite större press på OnOff. Vet inte hur många som känner till den sidan, men tycker att det är ett sjukt bra koncept.

/Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Anovo heter företaget som undersökt din telefon, om du eller ONOFF kontaktar dem för mer info om ärendet lägger de ut bilder på sin sida som visar skadan.
Att telefonen bara är tre månader gammal och att du inte varit medvetet ovarsam innebär inte att skador inte kan ha uppkommit, hur det skett är tämligen irrelevant men den finns uppenbarligen där och bilderna kommer visa skadans art.
I vanlig ordning kontaktar du butiken där du lämnat in telefonen och för en saklig dialog med dem, i första skedet för att kunna kika på bilderna.
Är det någon typ av intern skada i telefonen är dina chanser väldigt små, skulle det däremot vara en utvändig skada som inte noterades vid serviceinlämningen kommer det inte vaar några problem att lösa utan kostnad för dig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

tack för alla svar! de uppskattas!

försökte igår få dom att förklara vad dom menar med "åverkan på display"..men dom hänvisade bara till just vad det stod... sen lyckades jag få dom att lova att en servicetekniker ska ringa och berätta exakt vad det är..men han har fortfarande inte ringt,och han skulle ringt "idag"...

jag vet liksom inte hur jag ska gå vidare.. om jag inte betalar senast den här veckan,så skrotar dom telefonen pang bom, å andra sidan så känns det lagom kul att behöva betala 1095 kronor för att få en telefon lagad,som jag nyss såg kostar 1495 som billigast på prisjakt. :s

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darknessviking
tack för alla svar! de uppskattas!

försökte igår få dom att förklara vad dom menar med "åverkan på display"..men dom hänvisade bara till just vad det stod... sen lyckades jag få dom att lova att en servicetekniker ska ringa och berätta exakt vad det är..men han har fortfarande inte ringt,och han skulle ringt "idag"...

jag vet liksom inte hur jag ska gå vidare.. om jag inte betalar senast den här veckan,så skrotar dom telefonen pang bom, å andra sidan så känns det lagom kul att behöva betala 1095 kronor för att få en telefon lagad,som jag nyss såg kostar 1495 som billigast på prisjakt. :s

Men inte kan dom väl förstöra telefonen? Den är ju fortfarande din! Hur mycket dom än har rätt att ta betalt för den tjänst dom utfört (dvs en servicetekniker har granskat den) så har dom väl ingen rätt att förstöra din egendom? Ring konsumentverket eller motsvarande, och fråga dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Men inte kan dom väl förstöra telefonen? Den är ju fortfarande din! Hur mycket dom än har rätt att ta betalt för den tjänst dom utfört (dvs en servicetekniker har granskat den) så har dom väl ingen rätt att förstöra din egendom? Ring konsumentverket eller motsvarande, och fråga dom.

Givetvis har de ingen rätt att förstöra hans mobil utan hans tillåtelse.
Men oavsett har de ju utfört en felsökning som de har rätt att debitera, oavsett om man vill ha tillbaka telefonen eller inte. Det dom menade verkar vara att om TS vill kan de förstöra telefonen och skippa att debitera felsökningen och helt enkelt lägga ner fallet.
Det är ju inte ovanligt att man erbjuder sig att återvinna/kasta produkten om kunden inte vill reparera den eller om det inte går att reparera den. Lite lustigt låter det ju dock eftersom de tydligen kan skippa felsökningskostnaden om de får kasta telefonen istället för att lämna tillbaka den. Antingen så har de antingen av den eller så gör de det av nån sorts goodwill, brukar kännas rätt skevt att först döma ut en produkt, förstöra den (med kunds godkännande då) och sedan komma o kräva pengar, även om de har den rätten...

Permalänk

Mental notering åt mig själv: Ta bilder på garantiobjekt från alla vinklar innan den skickas in. Klagar dom på underliga skador som "åverkan på skärm" kan jag i alla fall bevisa att dom inte uppstod hos mig.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Om inte OnOff talade om för dig att felsökningen kostar omd et inte är ett garanti ärende behöver du inte betala. Du har ju inte blivit informerad om kostnaden. Angående anovo, tyvärr så verkar det mesta va "åverkan på skärmen" precis som dem sa till mig angående min htc som slutat fungera. Trots att den också va några månader gammal. Lycak till , håll oss informerade

Permalänk
Medlem

Du ska absolut inte betala, det ses närmast som ett accept av förhållandena. Det är OnOff som står med bevisbördan i detta fallet, de ska bevisa att DU har gjort åverkan på skärmen och att det alltså inte fråga om ett ursprungsfel eller att posthanteringen eller annat har tryckt den. De ska också bevisa att detta är orsaken till de fel du har för annars kan de inte kräva undersökningskostnad. De ska BEVISA detta. Så kräv ut denna bevisning annars ska de reparera den kostnadsfritt. Som annan redan sagt, ta kontakt med din konsumentvägledare för mer information/hjälp.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk

Kontakta din konsumentvägledare om hur du bör fortsätta.

Tyvärr så är ju mobiltelefonlagningsbranchen en riktigt avskyvärd branch, där man i princip hittar på skador för att tjäna pengar.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Folk som säger att serviceverskstäderna inte har något att tjäna på att neka garanti verkar inte ha alla hemma. Det är som att säga att försäkringsbolag inte skulle tjäna på att neka en kund ersättning.

Det funkar ofta så att när du lämnat in din mobil så får du ett bud, det är detta du fått här, budet är kasst och inget man gillar, men förvånansvärt många tar det och ger upp där.
Gör inte det. Fortsätt tjafsa på dom och hävda din rätt. Vet du att du inte orsakat skadan ska du givetvis inte betala. Tänk också på att du har en tvist med OnOff, inte Anovo, så för din del så är det ointressant vad Anovo säger. Du ska bråka med Onoff och ingen annan.
När du bråkat och tjafsat med dom ett tag så ger dom dig ett annat bud, detta brukar vara mycket bättre än det första så de flesta nöjer sig här.
Man kan dock bråka och tjafsa lite till och kanske få kompensation för att de varit dumma i huvet men det är ganska onödigt.

De flesta företag vet att missnöjda kunder kostar pengar så de kan vara beredda att gå ganska långt för att slippa detta.
Tyvärr är folk så rädda idag för att hävda sin rätt så servicverkstäder som Anovo och infocare får fortsätta med att behandla kunder som skit. De stora bolagen borde dumpa dessa och återgå till lokala verkstäder men tyvärr är de bundna av olika avtal med tillverkarna. Branschen är som Random-person säger, ganska rutten.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Du ska absolut inte betala, det ses närmast som ett accept av förhållandena. Det är OnOff som står med bevisbördan i detta fallet, de ska bevisa att DU har gjort åverkan på skärmen och att det alltså inte fråga om ett ursprungsfel eller att posthanteringen eller annat har tryckt den. De ska också bevisa att detta är orsaken till de fel du har för annars kan de inte kräva undersökningskostnad. De ska BEVISA detta. Så kräv ut denna bevisning annars ska de reparera den kostnadsfritt. Som annan redan sagt, ta kontakt med din konsumentvägledare för mer information/hjälp.

Detta är helt rätt. Inom 6 mån efter köp ligger all bevisbörda på säljaren. De få gånger jag har lämnat in något på garantireparation så har alltid butiken synat av varan när jag lämnade in den. Har de inte gjort detta så har de inte mycket att komma med.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Bevisen i detta fall är ju att en oberoende auktoriserad tekniker konstaterat felet som det är, vet inte hur mycket mer bevis som överhuvudtaget KAN skaffas fram.
I o m att Onoff/LG nu har lagt fram bevisen i form av ett utlåtande från teknikern med eventuella bildbevis, så är det ju ditt drag att då motbevisa detta.
Antingen går du via ARN och får din sak prövad där eller så får du ta kontakt med en annan verkstad för att se om dom har en annan syn på felets art.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
Bevisen i detta fall är ju att en oberoende auktoriserad tekniker konstaterat felet som det är, vet inte hur mycket mer bevis som överhuvudtaget KAN skaffas fram.
I o m att Onoff/LG nu har lagt fram bevisen i form av ett utlåtande från teknikern med eventuella bildbevis, så är det ju ditt drag att då motbevisa detta.
Antingen går du via ARN och får din sak prövad där eller så får du ta kontakt med en annan verkstad för att se om dom har en annan syn på felets art.

Nja, att teknikerna skulle vara oberoende är väl ändå ganska snett, ellerhur. Teknikern är ju inblandad ekonomiskt genom firman denne jobbar för i detta ärende. Det där köper jag inte alls.

Nu vet inte jag exakt vilka rutiner olika bolag har vid felanmälan, men ofta så skrivs det vad som är fel med en produkt i butik innan varan skickas iväg för analys/reparation. Försäljare frågar kunden om vad som är fel och gör bedöming - skicka eller inte skicka till reparation och om varan går till reparation så brukar en del pappersarbete följa med denna vara. Som exempelvis produktnummer, IDnummer, kunduppgifter och fel på varan.

Någonstans borde väl då OnOff ha dessa uppgifter. Varför skickades telefonen på reparation och på detta finns ju bedömningen från säljarens sida vad som är fel på produkten. Om säljaren endast säger att det är fel på mjukvaran och verkstaden sedan hittar fel på skärmen så kan man ju gissa att något hänt på vägen mellan butik och reparatör.

Men, om sagt så vet jag inte hur alla olika butikskedjor behandlar reparationsärenden. Kan bara tänka mig att det borde gå till ungefär såhär.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
Bevisen i detta fall är ju att en oberoende auktoriserad tekniker konstaterat felet som det är, vet inte hur mycket mer bevis som överhuvudtaget KAN skaffas fram.
I o m att Onoff/LG nu har lagt fram bevisen i form av ett utlåtande från teknikern med eventuella bildbevis, så är det ju ditt drag att då motbevisa detta.
Antingen går du via ARN och får din sak prövad där eller så får du ta kontakt med en annan verkstad för att se om dom har en annan syn på felets art.

De har inte bevisat något annat än att telefonen hade fel när den kom till reparatören. Har de inte dokumenterat något när de tog emot den så står ord mot ord och säljaren förlorar eftersom han har bevisbördan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Någonstans borde väl då OnOff ha dessa uppgifter. Varför skickades telefonen på reparation och på detta finns ju bedömningen från säljarens sida vad som är fel på produkten. Om säljaren endast säger att det är fel på mjukvaran och verkstaden sedan hittar fel på skärmen så kan man ju gissa att något hänt på vägen mellan butik och reparatör.

Men herregud säljarens ord är ju inget värda i det fallet eftersom han/hon inte är tekniker utan just säljare.
Klart en säljare kan ha svårt att hitta ett fel på skärmen, men kanske gissar sig till att det handlar om ett mjukvarufel exempelvis.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
Men herregud säljarens ord är ju inget värda i det fallet eftersom han/hon inte är tekniker utan just säljare.
Klart en säljare kan ha svårt att hitta ett fel på skärmen, men kanske gissar sig till att det handlar om ett mjukvarufel exempelvis.

Ja, det är såklart sant. Och det tänkte jag på sedan innan. Det beror ju lite på hur skärmskadan ser ut. Men alla tydliga synbara fel bör dokumenteras av säljare i felrapporten också. Sedan är det väl inte den tyngsta bevisbördan såklart.
Har skärmen en uppenbar skada och det inte finns någon dokumentation av detta från säljare så kan jag tänka mig att det är ett dugligt argument tillsammans med motiveringen från kunden om varför denne ville lämna in mobilen för reparation.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag har själv jobbat som servicetekniker och lagat telefoner. Vet inte hur många gånger man fick in telefoner där det i princip växte mossa i eller telefoner med displayer som va spräckta på både längden och tvären. Varje gång blev man utskälld av någon rabiat kund som bestämt hävdade att telefonen absolut inte blivit tappad eller badad.

Som serviceverkstad tjänar man inte ett öre på att kassera en telefon. Det är en ren förlustaffär, dels att man fått lägga ner dyrbar tid på att titta på telefonen och rapportera skadan. Därtill kommer ofta tjafs att man ska ringa och prata med kunden, ta kort och förklara varför man inte kan reparera en telefon som oxiderat sönder. Och att man inte får betalt av uppdragsgivaren om man byter ut en spräckt display.

Att man i detta skedet skulle helt utan betalning skicka tillbaka telefonen och betala ytterligare en frakt som man inte får igen... det kan vem som helst räkna ut att det inte håller.

Det du kan göra är att ta kontakt direkt med tillverkaren, tjata och klaga. Är du tillräckligt jobbig, (observa INTE OTREVLIG) kan det till slut gå vägen och du får telefonen utbytt eller lagad på s.k. goodwill.

Förmodligen har telefonen tappats eller knäckt i bakfickan. Plasten är mjuk, displayer är hårda, man får inte böja eller sitta på mobiltelefoner. Det håller dem inte för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cp_
Jag har själv jobbat som servicetekniker och lagat telefoner. Vet inte hur många gånger man fick in telefoner där det i princip växte mossa i eller telefoner med displayer som va spräckta på både längden och tvären. Varje gång blev man utskälld av någon rabiat kund som bestämt hävdade att telefonen absolut inte blivit tappad eller badad.

Som serviceverkstad tjänar man inte ett öre på att kassera en telefon. Det är en ren förlustaffär, dels att man fått lägga ner dyrbar tid på att titta på telefonen och rapportera skadan. Därtill kommer ofta tjafs att man ska ringa och prata med kunden, ta kort och förklara varför man inte kan reparera en telefon som oxiderat sönder. Och att man inte får betalt av uppdragsgivaren om man byter ut en spräckt display.

Att man i detta skedet skulle helt utan betalning skicka tillbaka telefonen och betala ytterligare en frakt som man inte får igen... det kan vem som helst räkna ut att det inte håller.

Det du kan göra är att ta kontakt direkt med tillverkaren, tjata och klaga. Är du tillräckligt jobbig, (observa INTE OTREVLIG) kan det till slut gå vägen och du får telefonen utbytt eller lagad på s.k. goodwill.

Förmodligen har telefonen tappats eller knäckt i bakfickan. Plasten är mjuk, displayer är hårda, man får inte böja eller sitta på mobiltelefoner. Det håller dem inte för.

Och jag har varit med om Anovos totalt ointelligenta service där jag den tredje gången skickat med en total lista på vad som är problemet! Japp det var en doktorsavhandling! Tror du dom fixade det? Nej!

Kommer aldrig rekommendera nån dyrare telefon (läs >3000:-) för Anovo fixar det inte!

Hårt omdöme? Visst! Men den räcker för mig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cp_
Jag har själv jobbat som servicetekniker och lagat telefoner. Vet inte hur många gånger man fick in telefoner där det i princip växte mossa i eller telefoner med displayer som va spräckta på både längden och tvären. Varje gång blev man utskälld av någon rabiat kund som bestämt hävdade att telefonen absolut inte blivit tappad eller badad.

Som serviceverkstad tjänar man inte ett öre på att kassera en telefon. Det är en ren förlustaffär, dels att man fått lägga ner dyrbar tid på att titta på telefonen och rapportera skadan. Därtill kommer ofta tjafs att man ska ringa och prata med kunden, ta kort och förklara varför man inte kan reparera en telefon som oxiderat sönder. Och att man inte får betalt av uppdragsgivaren om man byter ut en spräckt display.

Att man i detta skedet skulle helt utan betalning skicka tillbaka telefonen och betala ytterligare en frakt som man inte får igen... det kan vem som helst räkna ut att det inte håller.

Det du kan göra är att ta kontakt direkt med tillverkaren, tjata och klaga. Är du tillräckligt jobbig, (observa INTE OTREVLIG) kan det till slut gå vägen och du får telefonen utbytt eller lagad på s.k. goodwill.

Förmodligen har telefonen tappats eller knäckt i bakfickan. Plasten är mjuk, displayer är hårda, man får inte böja eller sitta på mobiltelefoner. Det håller dem inte för.

0Då kanske du kan förklara hur logiken fungerar när man lämnar in en telefon för att högtalaren glappar och får det nekat för att 2 av de oanvända kontakterna till laddaren/headset på andra sidan telefonen har oxiderat? Speciellt när man sen när man väl fått tillbaka telefonen skruvar isär den och upptäcker att bara man löder om högtalaren så fungerar allting fint igen och telefonen går sen utan ett enda problem i 2½ år till.

Jag har aldrig vart med om att en telefon som lämnats in hanterats på något annat sätt än att det första som händer är att den släpps som om den vore radioaktiv om det hittas någonting annat fel på den, eller någonting som över huvud taget kan misstänkas vara fel, hur orelevant det än är än det som den lämnades in för.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Förmodligen har du spräckt telefonen så att du har "svarta" fält i displayen . Självklart ingen garanti på sådan åverkan. Åverkan på en skärm är det enklaste felet att bevisa att du misshandlat den. Idiotsäkert!

Tycker alltid det är så jävla roligt att se att folk klankar ner på Anovo..fattar ni inte hur många tusen telefoner dom lagar i veckan? Visst blir det fel ibland och "backrep" men oftast när kunder är missnöjda är det pga av att dom har tappat telefonen men påstår att den inte är tappad eller att "svarta fläckar" på displayen som ENBART kan uppstå via åverkan hände av sig självt

PS. Har sommarjobbat på Anovo flera gånger, har sett massor med misshandlade telefoner som "blivit så under natten" t.ex

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
0Då kanske du kan förklara hur logiken fungerar när man lämnar in en telefon för att högtalaren glappar och får det nekat för att 2 av de oanvända kontakterna till laddaren/headset på andra sidan telefonen har oxiderat? Speciellt när man sen när man väl fått tillbaka telefonen skruvar isär den och upptäcker att bara man löder om högtalaren så fungerar allting fint igen och telefonen går sen utan ett enda problem i 2½ år till.

Jag har aldrig vart med om att en telefon som lämnats in hanterats på något annat sätt än att det första som händer är att den släpps som om den vore radioaktiv om det hittas någonting annat fel på den, eller någonting som över huvud taget kan misstänkas vara fel, hur orelevant det än är än det som den lämnades in för.

Är det en vattenskada skulle en tekniker göra ett grovt misstag att bara löda om högtalaren och anse telefonen vara lagad. I 9 fall av 10 kommer telefonen att komma tillbaka med samma eller ett nytt fel. Vid detta tillfälle fås ingen ersättning ö.h.t. och hela reparationen är en förlust.

Vattenskador är nästan alltid intermittenta fel, i vissa fall går det att laga, i andra fall går det inte att laga. Som serviceverkstad ger man garanti på sitt arbete och kan man inte garantera att telefonen fortsättningsvis kommer att fungera, så lagar man det helt enkelt inte. Du som kund är heller inte intresserad av att skicka din telefon fram och tillbaka otaliga gånger för att vattenskadan senare orsakat fel som inte fanns där vid första reparationstillfället.

Fast är det så att vattenskadan inte orsakade felet, så gjorde iaf vi så att vi lagade telefonen där det var fabrikationsfel, upplyste om vattenskadan och att eventuella fel relaterade till denna fortsättningsvis inte omfattas av någon garanti.

menmen, nu är det i princip bara Anovo som lagar telefoner i Sverige. De skriver bindande kontrakt med de stora elektronik-kedjorna, så finns där inget val, ingen konkurrens. Så sitter de folk i Kristinehamn och lagar telefoner med en månadslön på typ 14000. Det är ju klart att de gör sitt absolut bästa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Och jag har varit med om Anovos totalt ointelligenta service där jag den tredje gången skickat med en total lista på vad som är problemet! Japp det var en doktorsavhandling! Tror du dom fixade det? Nej!

Kommer aldrig rekommendera nån dyrare telefon (läs >3000:-) för Anovo fixar det inte!

Hårt omdöme? Visst! Men den räcker för mig!

Efter 3 gånger har de rätt att byta ut telefonen mot en swap. Förmodligen kör de den bara fram och tillbaka utan att göra något, så att de kan byta ut den utan att förlora pengar på ytterligare en reparation.

Annars skulle jag rekommendera gamla CR-service, numera deltaservice, http://www.deltaservice.se/

Jag har besökt både anovo i Kristinehamn och CR-service i Arlöv. Skulle rekommendera de senare alla gånger. En helt annan företagskultur. Fast jag vet ju inte hur det är numera, kanske är det så att vissa modeller ändå tvingas gå till anovo för att de är störst.. eller så lagas de i någon låglöneland m.h.a. något swap-system där hälften av swapparna som kommer tillbaka inte fungerar.

Permalänk
Avstängd

Dessa s.k. "serviceverkstäder" gör inte så mycket om jag får tro en datakunnig bekant, Peter: en tjejpolare till Peter hade lämnat in sin dator för att det var något mjukvarufel på ett program som krånglade i xp. Teknikerns "felsökning" bestod i att ominstallera xp trots att man hade kunnat ordna problemet genom att bara avinstallera/reparera/ominstallera programmet som gjorde att xp krånglade. Minns inte hela historien exakt...

Robban på strix gjorde ju ett test med dold kamera där det visade sig att verkstaden skulle ha *fett* med flis för att "serva" en dator som man hade preparerat med ett enkelt fel av typen dra ut sladden från mobo som startar upp datorn.

Minsta motståndets lag helt enkelt.:P:) De ärliga teknikerna hittar man nog (syftar inte på pris eller något hos de stora utan *ärligheten*:)) bäst i vänkretsen.^^

En polare till mig blev fakturerad av ett bostadsbolag för att flyktstädningen inte var "tillfyllest" enligt bostadsbolaget: svårt att bevisa men vi misstänkte att städfirman underkände hans jobb-->de fakturerar bostadsbolaget-->bostadsbolaget fakturerar min polare=städbolaget har dragit in extra kulor på att inte lyfta ett finger.:/ (Om städbolaget hade godkänt städningen hade man ju indirekt sagt att polaren städar lika bra som ett städbolag = städbolag överfödiga, och DET går ju inte för sig eller hur?;)).

Tips till er alla som lämnar in nåt på service: skriv aldrig *aldrig* ALDRIG under ett s.k. "kvitto" på att de mottagit varan - kvitto på att affären har den skadade produkten ska man få oavsett.:) Kommer inte ihåg exakt varför man inte ska skriva under mer än att en juristbekant sa att om man skriver under "kvittot" kan det se ut som ett kvitto men att affären har lagt till något finstilt som gör att det kan bita en i häcken i slutändan.:/ Folk får göra som de vill men *jag* skriver inte under papper som kallas "kvitton" och som affären menar måste skrivas under av kund för då är det inget kvitto utan något annat, med största juridiska sannolikhet.;)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Egentligen är det ju inte Anovos fel att det är så här. Det är ju tillverkarna som gör skitmobiler som inte tål nånting. Anovo och infocare har bara varit smarta nog att sno åt sig hela marknaden, vilket är sorgligt.
Själv har jag aldrig behövt skicka nån mobil på reparation. mest för att jag alltid köper begagnat men även för att jag lagar dem själv om de går sönder.

Angående underskriften så är det väl så att när du skriver under deras papper så godkänner du deras serviceavtal. Skriver du inte under så kan de inte hålla din mobil gisslan, som är ganska vanligt idag.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Dessa s.k. "serviceverkstäder" gör inte så mycket om jag får tro en datakunnig bekant, Peter: en tjejpolare till Peter hade lämnat in sin dator för att det var något mjukvarufel på ett program som krånglade i xp. Teknikerns "felsökning" bestod i att ominstallera xp trots att man hade kunnat ordna problemet genom att bara avinstallera/reparera/ominstallera programmet som gjorde att xp krånglade. Minns inte hela historien exakt...

Mjukvarufel täcks bara av återförsäljarens garanti i den mån att det är den ursprungliga mjukvaran som krånglar.
Att det görs en recovery snarare än att försöka klura ut exakt vilken mjukvarukomponent som inte vill bete sig är tämligen självklart. En recovery tar några få minuter aktiv tid medan en mjukvarufelsökning kan ta betydligt längre tid. Är det dessutom mjukvara som kund själv installerat/pillat med lyfter teknikern naturligtvis inte ett finger mer än nödvändigt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720