Permalänk
Medlem

Gedigen 13" Budget: 10k

Hallå alla Sweclockare!

Jag ute efter en schyst 13" som jag tänkt använda under vistelsen i Australen. Eftersom jag kommer bära med mig datorn hela tiden så spelar storleken samt viken roll.
Kommer mestadels att använda datorn till surfande, filmtittande samt ev lite spelande.
Jag tänker att det kan vara smart att slå till på en lite dyrare maskin eftersom den förhoppningsvis håller några år till då.

Så här prioriterar jag ungefär:
1. Utseendet
2. Prestandan
3. Vikten
4. Skärmen
5. Tangentbordet

Jag har kikat lite närmare på följande modeller:

Samsung Q320 -> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=457099
Dell Studio XPS 13 -> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=477945

Budget: 10.000:-

Alla råd och förslag är varmt välkomna!
Tack på förhand

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Avstängd
Permalänk

acer är skit, kolla in Hp's DV3 serie, rekommenderas startkt!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

@Damodred

Jag har kikat mycket och länge på Acers Timeline serie, och vägt fram och tillbaka. Men jag har kommit fram till att prestandan inte når mina krav.
Intels SU modeller verkar vara lite väl klena enligt notebookscheck.net (dock helt förståeligt eftersom man får en helt annan batteritid). Jag kan tänka mig att ta en dator med sämre batteritid ifall prestandan är bättre.

@Sepemulle

Will do! Hur ser HP ut var det gäller kvallitet och så? Hur upplever du skärmen och tangentbordet? Har dom bra support ifall jag måste skicka in datorn?

Tack för era svar!

Jag har även kollat in Asus UL30, men även fast batteritiden verkar vara helt galen så kan jag inte sluta tycka prestandan är för låg.
Gör förresten ett dedikerat grafikkort så stor skillnad när det gäller att se film i full HD och spela enklare spel?

Jag har även kikat lite på Sli Hybrid, där man ska kunna av belasta grafikkretsen då man inte spelar och således tjäna batteritid vilket låter väldigt smart, men är det värt att ta en dator med en nvidia krets för det?

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk

HP har vad jag vet, bra support... vet inte hur det är med in skickande...

Dv3-2050eo (som jag har) har det skönaste tangentbordet jag testat! skrivit i en tråd om den nån stans här... kvalitén är riktigt hög! känns bra!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Har Dell Studio XPS 13 och kan inte säga något annat än att det är en riktigt trevlig maskin =D

Visa signatur

oldskool (:

Permalänk

Är också sugen på XPS:en.

Notebookcheck säger att den blir varm, någon som vet något om detta?

Kollar även på HP DV3 2080
http://www.dustinhome.se/pd_5010309194.aspx

Permalänk
Medlem

Är en kampanj på Dell studio XPS 13 på dustin
http://www.dustinhome.se/pd_5010330204.aspx

Dock så sitter det bara ett 9400M med 128MB istället för 9500M 256MB som Dell säljer på sin hemsida.
Kanske inte gör sån stor skillnad på prestandan eller vad tror ni?

Kikar fortfarande på Asus UL30. Slöare processor men med intels 4500MHD så ska den klara full HD vilket jag tycker är guld om det gör. Batteritiden är ju det som verkligen lockar.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N0tepad
Är en kampanj på Dell studio XPS 13 på dustin
http://www.dustinhome.se/pd_5010330204.aspx

Dock så sitter det bara ett 9400M med 128MB istället för 9500M 256MB som Dell säljer på sin hemsida.
Kanske inte gör sån stor skillnad på prestandan eller vad tror ni?

Kikar fortfarande på Asus UL30. Slöare processor men med intels 4500MHD så ska den klara full HD vilket jag tycker är guld om det gör. Batteritiden är ju det som verkligen lockar.

ang UL30, med 4500MHD klarar den att spela upp fullhd. sätt bara på maskinvara acceleration i media spelaren.

Permalänk

I Dustins Kampanj verkar det bara vara 32-bits Vista till XPS:en.
Vet inte vilken uppdatering man får när det är dags för win 7, om man får någon.

Permalänk

Om du har tid så vänta tills oktober då HP släpper sin HP Pavilion dm3 tillsammans med Windows 7. MYCKET trevlig och billig.

http://laptoping.com/hp-pavilion-dm3.html

Permalänk
Medlem

Det blev en Acer Timeline 1810TZ till sist! Var länge inne på Samsung Q320 men tyckte den blev för dyr...

Blir spännande att testa batteritiden när jag får hem skönheten nu bara

@Refused726

Verkar kunna bli en bra dator! Dock så tycker jag alltid det brukar ta mycket längre tid än vad de skriver de ska ta

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk

Blev samma resultat för mig. En Timeline 1810TZ, som även jag ska använda under min vistelse down under

Permalänk
Medlem

Macbook pro 13" om du vill ha utseende användarvänlighet och den passar bra till sakerna du nämner ovan. den går även att få runt 10 000.

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk
Medlem

@kalleanton

Haha amen fan va grymt! Jobb eller?

Tänkte inte på att jag spelade i samma klass som macbooken, har alltid tyckt den varit för dyr Jaja det blev billigare nu. Hade jag tagit macbooken hade jag varit tvungen att tagit världens försäkring dessutom

Hör av mig vad jag tycker om Acern när den kommit!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk

Har inget planerat, vi åker ner till Sydney först, sen är väl tanken att vi tillslut ska hamna i Cairns. Har inte allt för gott med pengar, så får räkna med lite jobb efter vägen. Själv då?

Permalänk
Medlem

Funderar själv på att slå till på en HP DV3-2080 som är den bästa 13tummaren under 10 000.. eller så väntar jag på den kommande serierna DM3 och HP ENVY som både finns i 13tum,..men frågan är om dom är bättre än DV3-2080 när de gäller prestanda. Skulle vara grymt om dom skulle komma med ett grafikkort på 1GB

Permalänk

Kollar själv på en 13" med bra prestanda.
Dustinhome har kampanj på både Studio Xps
och Hp DV3-2080
Verkar vara väldigt lika! Men vilken ska man välja?

Sen undrar jag vad skillnaden på XPS1330 och Studio XPS är?
Studio XPS
XPS M1330

Permalänk

En MacBook?

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

Studio Xps har ju bara 128mb grafikkort, vilket är katastrof.. ska du köpa en dator nu ska de minst vara 512mb.. Jag väntar själv på att en 13tummare med 1GB grafikkort ska komma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svartsmeden
Är också sugen på XPS:en.

Notebookcheck säger att den blir varm, någon som vet något om detta?

Kollar även på HP DV3 2080
http://www.dustinhome.se/pd_5010309194.aspx

detta var fixat för ett par månader sen. Har en xps studio 13 själv och har inga som helst problem med den.

Visa signatur

Gigabyte DS3-EP35, E8400 @ 3800, OCZ Reaper 4Gb 8500, 8800GTS 512mb, Chill Inovations 510w