Trådlös standard 802.11n ratificeras

Permalänk
Melding Plague

Trådlös standard 802.11n ratificeras

Efter sju år under utveckling ratificerar standardiseringsorganisationen IEEE det trådlösa nätverksprotokollet 802.11n, som bland annat lovar en tiofaldig hastighetsökning.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mer än sju år? Då var det på tiden

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att det ska behöva ta så lång tid.. Inte för att särskilt många människor har nytta av >100Mbit trådlöst, men ändå..

Permalänk
Medlem

utvecklingen går framåt och det gillar vi!

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Joni utveklingen går framåt, men är det verkligen 7 år ?

Jag hörde talas om 802.11n för bara 3 år sen (knappt det:P)

Permalänk
Medlem

Jag blev nyfiken på en liten teknisk sak, läste att varje kanal ska vara 40Mhz bred nu (källa: http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11n) istället för 20Mhz som tidigare. betyder det färre kanaler att leka på än tidigare? hittade de ingen information om det på sidan. med en 802.11g finns det väll 12 kanaler att använda om jag minns rätt och det är trångt nog som det är om man bor i en stad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Inte för att särskilt många människor har nytta av >100Mbit trådlöst, men ändå..

beror på hur man ser det, jag kommer ihåg när vi var 30 elever som delade på en enda AP i skolan det var inte kul. den verkliga hastigheten blir ju aldrig teoretisk hastighet/användare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Joni utveklingen går framåt, men är det verkligen 7 år ?

Draft2 som används i vissa routrar nu blev klar 2007 men arbetet började ju mycket tidigare

Permalänk
Medlem
Citat:

Det kan dock dröja innan det nya trådlösa nätverksprotokollet utnyttjas fullt ut – dagens nätverkskretsar klarar i bästa fall av upp till 450 Mbit/s.

Ni menar väl 100 Mbit/s(?) enligt era egna tester.
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=5972&page=9

Edit: I detta forum kanske det är mindre bra att använda ordet "ratificeras" då många av den yngre generationen associerar detta med att bli ratad. En motsats som skulle kunna vara ett slangord.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petabyte.se
[B]Jag blev nyfiken på en liten teknisk sak, läste att varje kanal ska vara 40Mhz bred nu (källa: http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11n) istället för 20Mhz som tidigare. betyder det färre kanaler att leka på än tidigare? hittade de ingen information om det på sidan. med en 802.11g finns det väll 12 kanaler att använda om jag minns rätt och det är trångt nog som det är om man bor i en stad.

Det finns bara 4 ej överlappande kanaler i 802.11g om jag minns rätt. Det är därför man ska se till att skaffa grejer som stöder 5 ghz bandet, det ska finnas ca 20 ej överlappande kanaler där (dock ej helt säker på det). Det finns en massa andra prylar som också använder 2.4 ghz bandet som blåtand och trådlösa telefoner så det kan bli knökigt trångt där. Alla 802.11n routrar och kort stöder inte 5 ghz så man får se upp när man handlar.

Permalänk
Medlem

rimliga hastigheter på 1000mbit linor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Ni menar väl 100 Mbit/s(?) enligt era egna tester.
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=5972&page=9
[/B]

De menar den teoretiska hastigheten.

450 MBit/s mot de nya 600 Mbit/s

Där 450 MBit/s i praktiken (enligt din länk) ger ~80% av 100 Mbit medans 600 MBit/s påstås ge ~130% av 100 Mbit i praktiken.

Permalänk
Medlem

Trådlöst och trådlöst...Nej tack. Det är dyrt att sätta upp och ger medioker prestanda jämfört med en gammal hederlig ethernet 1 gbps. att signalen tappas bort hela tiden gillar jag inte. Har provat en gång att strömma media trådlöst och det blev en hackig historia...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

Tycker detta är skitbra!
Dock är det största problemet med trådlöst just styrkan på signaler..
Det om nåt är vad dem bör arbeta med..
Man ska inte behöva bo i ett hus med enkel gipsvägg för att få signal..
såfort väggen är tjockare material typ, betong oavsett tjocklek, så skiter det sig totalt..

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem

skitbra, nu är det ingen tvekan längre vilket innebär att fler produkter kommer samt att företagsnätverken byggs ut, antagligen ett rejält lyft för surfzoner också

Visa signatur
Permalänk

Känns sonm väldigt häftigt tilltagna hastigheter upp till 600mbit jisses.. runt en 100mbit 3-4m ifrån går säkert

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Edit: I detta forum kanske det är mindre bra att använda ordet "ratificeras" då många av den yngre generationen associerar detta med att bli ratad. En motsats som skulle kunna vara ett slangord. [/B]

Eller så får "den yngre generationen" lära sig svenska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Eller så får "den yngre generationen" lära sig svenska.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ratifikation

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Känns sonm väldigt häftigt tilltagna hastigheter upp till 600mbit jisses.. runt en 100mbit 3-4m ifrån går säkert

Eftersom att det med lätthet går att få ut 300Mbit, teoretiskt, (Faktiskt bw 100Mbit (12MiB/s)) i nuläget så känns det inte som några större problem att få ut 600Mbit i ett senare skede.
Jag kör 300Mbit med ett avstånd på ~8 meter.

Onödigt att yttra dig när du inte vet hur det fungerar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
Trådlöst och trådlöst...Nej tack. Det är dyrt att sätta upp och ger medioker prestanda jämfört med en gammal hederlig ethernet 1 gbps. att signalen tappas bort hela tiden gillar jag inte. Har provat en gång att strömma media trådlöst och det blev en hackig historia...

Då använde du dig utav dålig hårdvara, inga problem att streama media över WLAN.
Och det är oerhört mycket lättare och smidigare med WLAN än att börja borra hål i väggarna i sin hyresrätt (om man nu har en sådan) eller dra massa kabelkanaler i tid och otid.

Såklart man inte kan jämföra det med Gbit LAN, men som komplement fungerar det ypperligt.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ratifikation

Ja, vad vill du säga med det? Precis det som nyhetstiteln syftade på ju.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bergmanman
Eftersom att det med lätthet går att få ut 300Mbit, teoretiskt, (Faktiskt bw 100Mbit (12MiB/s)) i nuläget så känns det inte som några större problem att få ut 600Mbit i ett senare skede.
Jag kör 300Mbit med ett avstånd på ~8 meter.

Onödigt att yttra dig när du inte vet hur det fungerar.

Då använde du dig utav dålig hårdvara, inga problem att streama media över WLAN.
Och det är oerhört mycket lättare och smidigare med WLAN än att börja borra hål i väggarna i sin hyresrätt (om man nu har en sådan) eller dra massa kabelkanaler i tid och otid.

Såklart man inte kan jämföra det med Gbit LAN, men som komplement fungerar det ypperligt.

Och vad får du ut av dessa 300 Mbit?

WLAN fungerar utmärkt att streama med, till 720p räcker G långt, 1080p kan det bli lite problem, men då finns N. Så länge det inte finns grannar och störningar på överlappande kanaler, är det så går det inge vidare att streama.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Är vi som kör Draft-N trådlösa routrar som DLink Dl-635 inom standarden eller måste man uppgradera nu snart?

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
De menar den teoretiska hastigheten.

450 MBit/s mot de nya 600 Mbit/s

Där 450 MBit/s i praktiken (enligt din länk) ger ~80% av 100 Mbit medans 600 MBit/s påstås ge ~130% av 100 Mbit i praktiken.

Med andra ord, teoretisk hastighet är verkligen värt skräp när det gäller WLAN.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Eller så får "den yngre generationen" lära sig svenska.

Eller så kan intelligenta människor göra det intelligenta människor ska göra, anpassa sig. Med andra ord, anpassa språket så att det är enklare att förstå för en större målgrupp.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Eller så kan intelligenta människor göra det intelligenta människor ska göra, anpassa sig. Med andra ord, anpassa språket så att det är enklare att förstå för en större målgrupp.

Varför anpassa sig för att den gråa massan inte klarar av enkla saker som att lära sig sitt eget språk? Folk idag är lata helt enkelt, det har inte varit några större problem att lära sig det svenska språket under de hundratals år det funnits så varför skulle det helt plötsligt bli det nu?
Förändringar har redan genomförts för att "dumma ner", t.ex. att acceptera användandet av "dom" istället för de och dem. Redan det är ett steg i fel riktning.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Åh så mycket dyngsnack. Jag ska vara ärlig att säga att jag hade fan inte den blekaste aning om vad ratificera betyder, förrän nu när jag bildade en egen uppfattning i denna tråden. Är jag lat för att jag inte kan alla krångliga ord? TJURSKIT. Jag tycker ändå jag har bättre koll på språket än vad många andra i har. Kanske inte just i denna tråden dock, där alla besserwissrar och elitister sitter.

Nu när jag förstår innebörden av ordet så tycker jag detta var en positiv nyhet.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Avstängd
Citat:

Nya 802.11n är god för upp till 600 Mbit/s vilket i praktiken sägs vara 30 procent snabbare än 100 Mbit/s trådbundet nätverk.

Wow, vad dåligt.
Vad beror det på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Varför anpassa sig för att den gråa massan inte klarar av enkla saker som att lära sig sitt eget språk? Folk idag är lata helt enkelt, det har inte varit några större problem att lära sig det svenska språket under de hundratals år det funnits så varför skulle det helt plötsligt bli det nu?
Förändringar har redan genomförts för att "dumma ner", t.ex. att acceptera användandet av "dom" istället för de och dem. Redan det är ett steg i fel riktning.

Den gråa massan är alla under 18 år menar du? Jag menar att vi ska anpassa språket för lite yngre människor som har gymnasiet att tänka på istället för högskoleprovet. De kan svenska även fast de inte är professorer. Sweclockers målgrupp är i alla fall inte enbart mammor och pappor. Varför komplicera?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Har de 655 routern, och kan säga att den gör sitt jobb:D
min bärbara som har 54Mbps får plötsligt 130Mbps då jag bytte till denna routern.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Och vad får du ut av dessa 300 Mbit?

WLAN fungerar utmärkt att streama med, till 720p räcker G långt, 1080p kan det bli lite problem, men då finns N. Så länge det inte finns grannar och störningar på överlappande kanaler, är det så går det inge vidare att streama.

Flytta filer samt backuper är saker som jag märkt stor skillnad på när jag bytte från g (~26 Mbps) till n (~130 Mbps). Jag skulle inte säga nej till mera bandbredd heller, det är trevligt när man flyttar >10GB data - då vill man oftast sätta i gigabit-sladden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Då är frågan bara varför jag inte köpte en dir-655 när jag såg att den såldes för 600:-.... CRAP!

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Den gråa massan är alla under 18 år menar du? Jag menar att vi ska anpassa språket för lite yngre människor som har gymnasiet att tänka på istället för högskoleprovet. De kan svenska även fast de inte är professorer. Sweclockers målgrupp är i alla fall inte enbart mammor och pappor. Varför komplicera?

Jag tycker du skriver för svårt. Varför inte skriva enklare?

anpassa lixom... varför inte skriva ändra?
komplicera? varför inte "försvåra" eller "krångla till det"?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if