Permalänk
Medlem

Förslag till GUI

Jag har ett java program som man kan spela kortspelet 21 med. Jag ska nu utveckla det till ett gui (grafiskt användargränssnitt).

Programmet ska helst inte använda sig av dialogrutor, så jag tänkte höra om någon har idéer på hur man skulle kunna göra detta, då jag inte hållit på med det speciellt mycket.

Är bara ute efter lite "brainstorming" så att jag kan få något att börja jobba med

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja, det är väl det jag ska använda. Jag tänkte mer på om någon hade lite tips för att börja, eller helt enkelt förslag på ex. design...?

Permalänk
Medlem

Lek runt med Netbeans GUI builder

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Är det avancerat? Och går det att använda om man ska utveckla ett färdigt program?

Permalänk
Medlem

Det är till för att utveckla GUI. Testa vet jag eller googla, det finns säkert nån screencast som kan visa hur det fungerar.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Ok, vill hellre försöka skriva det själv, problemet är bara att jag läser och läser men jag förstår verkligen inte hur jag kan göra för att skriva om ett program till gui. Jag vet hur jag skapar själva grunderna och grafiken, från grunden, men inte hur jag kan ändra ett befintligt program till gui.

Permalänk
Medlem

Beror ju på hur du har lagt upp spelet som det är nu. :- ) Har du delat upp funktionaliteten och utskrifter / inmatningar så borde det inte vara något större problem att gå över till grafiskt interface. Så hur ser strukturen ut nu? Vilka klasser har du?

Permalänk
Medlem

Jag har ett komplett java program, med flera klasser för kort, kortfärg, kortslag etc. Och en main class som startar spelet.
Och jag förstår en del av hur man skapar gui, men jag får inte till det hur jag kan "göra om" mitt program. T.ex var jag lägger till designen om jag har flera klasser.

All hjälp är välkommen, för det är helt stopp i hjärnverksamheten.

Permalänk
Avstängd

Jag föreslår att du testar några Swing testprogram och leker med endast Swing ett tag. Ganska snart kommer du fatta Swing, och då kan du börja slänga på ett GUI på ditt program. SUN har en bra Swing tutorial på sin hemsida, nånstans.