Intel anklagas strypa Atom

Permalänk
Melding Plague

Intel anklagas strypa Atom

Taiwanesiska datortillverkare anklagar processorjätten Intel för att strypa tillgången på Atom. Detta för att öka efterfrågan på dyrare processorer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

jaha ? då är ju elgiganten fulare som skickar ut reklam i brevlådor på produkter som dem inte ens har hemma. Sen när man kommer dit försöker dem sälja något annat till en

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Inaktiv

"En talesperson på företaget kommenterar att företaget i själva verket jobbar hårt för att möta efterfrågan."

Ärligt talat så tror jag att det här är mer sant. Atom verkar ju faktiskt vara riktigt populär så att strypa tillgången och göra dom dyrare kan knappast ge mer pengar.

Men visar det sig att taiwaneserna har rätt (vilket ärligt talat inte skulle förvåna mig, min respekt för intel är -4 på en skala 1-10) Då skulle jag ärligt talat inte ens kolla åt intels produkters håll igen. Jag har redan bojkottat dem sen jag testade AMD.. Senaste intel jag hade var väl P4'a (det är iofs ärligt talat en gud, eller borde klassas som en)

Permalänk
Medlem

Intel fälldes ju i EU för brott mot konkurrenslagen bl.a.( http://www.idg.se/2.1085/1.229646/intel-far-rekordboter ) så det skulle inte förvåna om detta faktiskt stämmer.

Jag tror inte det är sant, men det skulle inte förvåna om så är fallet.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Det kan ju helt enkelt vara så att efterfrågan på Atom är större än vad det troddes innan och vad det planerades för. Antar att produktionstid i fabrikerna planeras ganska lång tid i förväg efter prognoser. Just nu har de nog fullt upp i Intels 45nm fabriker, då lynnfield precis släppts och grafik/minnesbiten av Arrendale förmodligen också är på g.
En annan förklaring kan ju vara att de vill tömma lagren av Atom innan nästa atomgeneration, men det känns inte lika troligt då den fortfarande är en bit bort.

Summa summarum kunde ju inte Atom släppts mer lägligt då man tänker på världskonjukturen under samma tid.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Det är såklart dom kan fula sig lite när dom gjort det förut, men det är också mycket smart marknadsföring bakom. Men jag tror verkligen det finns ont om atoms, har själv köpt en netbook och byggt en atom server.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaa_kola
jaha ? då är ju elgiganten fulare som skickar ut reklam i brevlådor på produkter som dem inte ens har hemma. Sen när man kommer dit försöker dem sälja något annat till en

Aaarhhhg man blir så arg. Brukar bara köpa enklare vitvaror fast chansen är fan 80% att skiten inte finns.

Permalänk

Även om detta skulle vara sant så har väl ändå intel rätt att bestämma vilka processorer de tillverkar och i vilka mängder. Förser inte intel datortillverkare med billiga atoms finns det goda möjligheter för AMD, Via eller till och ARM att ta deras marknadsandelar i netbooksegmentet.

Permalänk
Avstängd

Med Intel så stämmer det... dom är ju berömda för sådan fulspel.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Ganska lätt att misstolka rubriken. Som om dom "ströp" atom för att medvetet sänka prestandan. Dvs inte strypt tillgången.

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk

Måla fan på väggen igen.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Inaktiv

Så, Intel stryper sin egen tillgång till förmån för en annan processor dom OCKSÅ själva tillverkar? Ser inget fel med det, den ända dom konkurerar med är sig själva?

Permalänk
Medlem

Det är väl helt ok om det skulle stämma?
Intel väljer ju själva hur många processorer de vill släppa. Om de medvetet stryper tillgången på atom så ger det ju bara amd och andra tillverkare ökade möjligheter så det blir ju ökad konkurrens. Vad är problemet?

Jag hade agerat likadant som intel och försökt styra in efterfrågan på dyrare processorer som genererade högre total vinst.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Det är väl helt ok om det skulle stämma?
Intel väljer ju själva hur många processorer de vill släppa. Om de medvetet stryper tillgången på atom så ger det ju bara amd och andra tillverkare ökade möjligheter så det blir ju ökad konkurrens. Vad är problemet?

Jag hade agerat likadant som intel och försökt styra in efterfrågan på dyrare processorer som genererade högre total vinst.

Jag håller med, och att hålla på att kränga antikviteter lönar sig inte, då kommer ju inte den nya teknologin ut nånsin..... Jag vill ha fyrakärnors atom med ht och en kall strömsnål liten gpu på samma chip... så strömmen räcker i 8-10 timmar på en netbook med hd upplösning, så jag kan surfa, spela lite och se film ansändigt utan att ha adapter inkopplad på några timmar. Det går ju inte såsom det är idag... och ION plattformen hp släppte visade sig ju vara i bästa fall "halv ION" då den använder atom 270 och 9300m .... när ritig ION defineras av nvidia själv som atom 330 och 9400m med dx10 stöd mm..... Jag är så besviken för det !

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt att tänka mig det, misstänker att skulle skadda mer än vad de tjänar med det.

Skulle jag ha haft en leverantör som stryper tillgången av en vara så skulle jag kolla på något annat ställe. Inget som Intel skulle vilja. Men man vet aldrig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andesson
Jag har lite svårt att tänka mig det, misstänker att skulle skadda mer än vad de tjänar med det.

Skulle jag ha haft en leverantör som stryper tillgången av en vara så skulle jag kolla på något annat ställe. Inget som Intel skulle vilja. Men man vet aldrig.

Din analogi går inte riktigt ihop med situationen här, det finns ingen annan att gå till en än Intel, AMD har precis börjat med sin Neo serie och Via's alternativ är inte vidare populärt då det kanske drar mer ström. Alltså så är du fast med Intel.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

Om intel skulle producera obegränsat med Atom skulle mer lågprisdatorer dyka utöver netbooks med Atom i, vilket förmodligen var syftet hos den som klagade. Och fler kunder skulle bli missnöjda att deras "Intel inside" datorer inte presterar som de hoppats och ge Intel tumme ner för det.

Intel måste väl få bestämma själva vad de ska producera och inte.

Visa signatur

[C2D E6400] [Asus P5B] [3Gb Corsair TWIN2X 6400] [7600GS Passive] [NorthQ 500W] [Scythe Ninja] [NSK6000] [SpinPoints 300+320+400+3x500+WD750] [Acer 19" TFT] [Amoi 42"]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
Intel fälldes ju i EU för brott mot konkurrenslagen bl.a.( http://www.idg.se/2.1085/1.229646/intel-far-rekordboter ) så det skulle inte förvåna om detta faktiskt stämmer.

Jag tror inte det är sant, men det skulle inte förvåna om så är fallet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Det är väl helt ok om det skulle stämma?
Intel väljer ju själva hur många processorer de vill släppa. Om de medvetet stryper tillgången på atom så ger det ju bara amd och andra tillverkare ökade möjligheter så det blir ju ökad konkurrens. Vad är problemet?

Jag hade agerat likadant som intel och försökt styra in efterfrågan på dyrare processorer som genererade högre total vinst.

Jag håller med er båda.

Jag skulle säga att det är strategiskt smart att göra på detta vis och tillåtet enligt min moral och etik (även om jag själv eventuellt inte skulle göra det). Om det är lagligt kan jag inte svara på.

Om ett "hål" av saknade komponenter finns så måste konkurrenterna komma med något. AMD och VIA får ju större chans nu än om Intel hade överproducerat Atom (förutsatt att anklagelserna är sanna).

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Det är Intel det i ett nötskal.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Jag håller med er båda.

Jag skulle säga att det är strategiskt smart att göra på detta vis och tillåtet enligt min moral och etik (även om jag själv eventuellt inte skulle göra det). Om det är lagligt kan jag inte svara på.

Om ett "hål" av saknade komponenter finns så måste konkurrenterna komma med något. AMD och VIA får ju större chans nu än om Intel hade överproducerat Atom (förutsatt att anklagelserna är sanna).

Det har du rätt i! +1

Det är förmodligen inte olagligt men är väl lite fult kanske... tycker VIA borde vara de som kickas låg-energi ass! (tycker VIA loggan är riktigt snygg! )

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Intel har ju själva sagt tidigare att de tyckte att atom sålde lite "för bra" och därmed tog focus från deras prestanda-sortiment.

Folk kan ha åsikter om detta påstående; men jag tycker att intel atom saknar direkta konkurrenter idag.

Atom är både billigare, snabbare, svalare och strömsnålare än den bästa modellen från Via.

Med tanke på "strypningen" kanske man ska vara nöjd med de atom-processorer man har ? sist jag räknade hade jag 5st datorer med atom

Permalänk
Medlem

Intels största hot just nu verkar inte längre vara AMD... men Intel själva.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Så blir det när företag blir för stora... mycket vill ha mer.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaa_kola
jaha ? då är ju elgiganten fulare som skickar ut reklam i brevlådor på produkter som dem inte ens har hemma. Sen när man kommer dit försöker dem sälja något annat till en

Haha så sant.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte fulspel att inte göra mer processorer än de vill? Tjänar man dåligt på att göra en viss processor så är det ju inte så konstigt att man inte lägger några jätteresurser på att göra mängder för att då behöva dumpa priset ännu lägre.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Inaktiv

Hur kan det egentligen vara en anklagelse? Låt andra processortillverkare komma ikapp istället och ha något att erbjuda? Om det är någon som förlorar på affären så skulle väl det isåfall vara Intel själva? Varför ska dom tjäna mindre pengar på billiga processorer när dom kan sälja dom dyra?

Kom igen...vem vill inte tjäna pengar?

Permalänk
Medlem

Tycker ni ska ändra rubriken till "Intel anklagas strypa tillgången på Atom".

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Tycker AMD borde ha en "Atomare" att erbjuda just nu, Atom väljer man knappast på grund av dess prestanda.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Tycker AMD borde ha en "Atomare" att erbjuda just nu, Atom väljer man knappast på grund av dess prestanda.

Det lär ju vara Neo du menar som är AMDs svar på atom.
Så det finns.

Permalänk

Det är business och om det inte passar det taiwanesiska företaget så kan dom ju köpa neo baserade system

Permalänk
Medlem

Det enda språk oligopolföretag begriper är konkurrens och strid om marknadsandelar.

Tack vare AMDs Athlonprocessorer pressades Intel att göra nåt nytt bättre än P4 (vilket ju inte kunde vara SÅ svårt).

Så alla ni Intelfans, köp mer AMD så skärper Intel till sig, om ni fattar va' ja' menar.