Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2009

Konstigt problem med printscreen

Jahapp, då har man registrerat sig här efter några års läsande...

Jag har fått ett underligt problem med printscreen...jag trycker på knappen, klistrar in i paint och allt ser bra ut, sedan sparar jag och öppnar bilden i något annat program, kvaliteten är då märkbart försämrad.

Om jag istället klistar in printscreenen i photoshop är kvaliteten försämrad redan från början, men om jag sparar och öppnar i paint så ser det ut som det ska.

Någon som har en idé om hur man fixar detta?

(Jag kör 32bit vista ifall det hjälper)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
i din garderob
Registrerad
Sep 2007

Jag gissar att du sparar bilden i formatet JPEG i Paint. Detta gör att kvaliteten försämras. När det kommer till Photoshop antar jag att du helt enkelt missat att ställa zoomnivån till 100%. Antagligen har du 72.5% eller något liknande, vilket resulterar i att programmet visar bilden sammandragen.

Bilanaloger är som Volvo — varenda svenne kör med dem

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2009

Jag har testat olika format och det gör ingen skillnad, kvaliteten är bättre i paint än i alla andra program jag öppnar den i.

Zoomnivån är 100% i photoshop.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige igen
Registrerad
Mar 2002

Skulle tro att problemet ligger i Photoshop.

Testa att ladda hem Screenshooter http://home.no/filipsprogram/DUMP/Screenshooter21.rar

packa upp på lämpligt ställe och kör det. Då hamnar screenshots i samma mapp som exe-filen om du inte ställer in nått annat. Om dom bilderna ser knepiga ut har du nått virus eller nått

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."