Nvidia: CUDA och PhysX viktigare än DirectX 11

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: CUDA och PhysX viktigare än DirectX 11

Grafikkortstillverkaren Nvidia ser inte DirectX 11 som det stora försäljningsargumentet med nästa generations grafikkort. Istället tror företaget på grafikkortets roll som en extra beräkningsenhet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Aja vi får väl se. det beror nog en del på om det kommer DX11 spel fort eller inte

EDIT: glömde ju säga att DX11 skulle ha bättre prestanda med. eller hur det nu var och DC funktionen verkade ju nice med... inget mer krig om standarder, det är dyrt för oss med

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

DX10 tycker jag inte alls var värt hypen, och samma gäller väl DX11 antar jag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

FPS är inte viktigt längre när konkurrenten är pågång med bättre kort än man har själv?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
FPS är inte viktigt längre när konkurrenten är pågång med bättre kort än man har själv?

Precis...

Jag köper grafikkort för att få just hög fps, eller rättade sagt kunna maxa spel utan lag.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

jag tycker detta är ganska dåligt utal av nvidea. Dx11 är en av de bättre updatterningarna på ett långt tag. den som förstår vad dx11 innebär inser vad det innebär.

jag tror varken Cuda eller physx är viktigare än directx 11 speciellt med tanke på att cuda oc pysx bara är tillgänligt hos nvidea. låter som dom försöker ursäkta sig för att dom inte har dx11 eller har dom kankse problem att få till det.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

att de inte tycker dx11 är viktigt har väl säkert inget att göra med att de inte kommer stödja det förrän nästa år?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
FPS är inte viktigt längre när konkurrenten är pågång med bättre kort än man har själv?

Exakt. och folk kommer fortfarande kolla om "Klarar det Crysis på max!!1!one". innan det verkligen gör det med Råge, så är det fortfarande FPS som räknas.

Vist får man räkna i företagen men dom köper oftast inte de dyraste korten och uppgraderar först när deras garantier går ut.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

DirectX 11 är viktigare än CUDA eftersom det tillåter utvecklare att utföra GPGPU på både AMD och nVidia kort. Stackars nVidia som kanske snart börjar se sina investeringar i detta att tyna bort.

Uttalandet skulle ha haft en mycket större tyngd om det hade kommit från Intel. Larrabee är trots allt helt annorlunda och har potentialen att vara mycket mer "generell" GPGPU än vad vi idag har.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk

Vad har FPS med DX11 att göra? Det de säger är att de nya effekterna i DX11 inte är [lika] viktiga.

Bullshit anser jag efter att ha sett diverse technology demos av DX11, men det är klart, Nvidia måste väl försöka att försvara sina förseningar. F.ö. verkar det ju som de är igång och byter namn på vissa produkter igen istället för att faktiskt få ut nästa generations kort på marknaden.

Vore det inte för att jag faktiskt använder mig av Cuda (och till mindre grad PhysX) skulle jag nog bytt läger till AMD nu.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
FPS är inte viktigt längre när konkurrenten är pågång med bättre kort än man har själv?

Hehe precis, sen vill Nvidia låsa in och bestämma över cuda och försöka ta mer kontroll över marknaden den vägen, som om utvecklare skulle vilja använda ett instrument som bara fungerar på nvidia och som nvidia har full kontroll över endast, vilket skämt! Då ser jag hellre till bättre directx versioner som kontrolleras av microsoft och / eller opengl!

Mitt nästa grafikkort blir igen ett ati radeon, vill inte ha något från nvidia med kassa drivare och efterbliven direct x version.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Sa dom inte något liknande när DX10.1 börjades använda av ATI ?
10.1 ger ju faktist en rätt så fin prestanda boost i dom spel som tillåter. Och senare så började ju NVIDIA implementera DX10.1 i deras kort iaf !

Låter som NVIDIA börjar bli desperata.

Sen att Photoshop använder beräknings kraften i en GPU är väll BS ? Det är ju bara visningen av bilden och någon 3D funktion i photoshop som använder grafikkortet som funkar minst lika bra att använda på ATi Stream.

Företag som använder sig av Cuda kommer garanterat leta efter det bästa CUDA kortet men ett vanligt GTX grafikkort idag är väll mest till för spel ändå ?

Permalänk
Medlem

Nvidia uttalar sig för ofta.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

nu när ATI kan använda gpgpu så hoppas jag verkligen att nvidia fattar att dom inte kan ta så jävulskt betalt för sina kort som dom gör nu!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

FrooK > kanske det. men det är oftast viktigast med Pris/prestanda även här.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Som någon annan skrev, DirectX 11 är inte viktigt enligt Nvidia förrän de kommer ut med sina egna kort som stöder det.

Att fps inte skulle vara viktigt längre är bland det dummaste jag hört på länge. Nej, i framtiden kommer alla att gilla att spelen laggar apa så länge de kan jobba snabbare i Photoshop med Cuda...eller inte.

Men det är klart, de måste ju försöka med någon sorts propaganda för att inte förlora enorma belopp i den långa väntan på att de ska få GT300 serien klar.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Nvidia kan lika gärna göra separata physxkort som fungerar i crossfire istället för att hålla på om dem tycker det är så viktigt.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk

Låter som lama bortförklarningar från Nvidias sida. De är försenade helt enkelt, inte mycket att hymla om.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

Ganska patetiskt med tanke på hur mycket tryck Nvidia lade på DirectX 10...

SUCK, Nvidia, SUCK

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

I Sweclockers citat har de inte tagit med allting, vilket gör att NVidia ser ut att vilja tona ner DX11 mer än de sa.

http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20090916140327_Nvi...

Citatet på xbitlabs:

Citat:

DirectX 11 by itself is not going be the defining reason to buy a new GPU. It will be one of the reasons.

Swecs citat

Citat:

DirectX 11 by itself is not going be the defining reason to buy a new GPU. [...] Now, we know, people are doing a lot in the area of video...(klipp)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Vad har FPS med DX11 att göra? Det de säger är att de nya effekterna i DX11 inte är [lika] viktiga.

Bullshit anser jag efter att ha sett diverse technology demos av DX11, men det är klart, Nvidia måste väl försöka att försvara sina förseningar. F.ö. verkar det ju som de är igång och byter namn på vissa produkter igen istället för att faktiskt få ut nästa generations kort på marknaden.

Vore det inte för att jag faktiskt använder mig av Cuda (och till mindre grad PhysX) skulle jag nog bytt läger till AMD nu.

Precis vad Nvidia tänker.... folk använder faktiskt Cuda och physx mer... Korten ska inte längre bara vara till för snygg grafik men ha en bra beräkningskraft... Ett lugnt och stilla påstående om att korten kommer ha dx 11 och gaming kapacitet så det räcker så långt att att fps inte längre är något bekymmer men ändå vara så mycket mer, tolkar jag det till ! Dom planerar en riktig bomb för att sänka ATI som Intel sänkte AMD med 1156 plattformen ! Skriv ut detta jag skrev nu så ska jag äta all papper ni skrivit om det inte stämmer !

Permalänk
Medlem

lite ati fanboys i kommentarerna

Kommer själv kolla på 5870 nu när det kommer med det är inte pga DX11.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MB76
lite ati fanboys i kommentarerna

Kommer själv kolla på 5870 nu när det kommer med det är inte pga DX11.

Jag kommer också göra det , men dx11 är en del av varför jag kommer göra det ...

Permalänk
Medlem

Eyefinity lockar inte mig förräns jag slipper ha flera cm breda skärmkanter på kors och tvärs mitt i spelbilden !
Det är dödkramp att släppa en sån grej som stödjer sånn upplösning innan man kan se det hela på en enda yta. Men nåt måste dom ju prova för att överleva som företag....

Permalänk
Medlem

Med win7 så kommer ju dx11 vara ett STORT säljargument.
Men å andra sidan så kommer ju möjligheten att köra grejor på GPU också att vara ett stort argument.

I viss mån kan jag hålla med om att FPS spelar mindre roll, då vilket kort man än köper kommer att ha bättre FPS än du hade innan.

Permalänk
Medlem

Hahaha, det var ju en intressant ståndpunkt. Allt nVidia själva inte har är självklart helt oviktigt för de själva och omvärlden?

Hursomhelst så kommer det närmaste halvåret förmodligen att bli rätt intressant. Om HD5-serien är så bra man gärna tror så ska det bli trevligt att se nVidias kontring.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Fula fiskar de där gröna.

Förvånas dock inte.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Det är surt sa räven om rönnbären

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det låter som att dom vill tro att alla konsumenter ska anpassa sig efter vad Nvidia säger att konsumenterna ska efterfråga. Synd bara när de inser att läget inte är sådant.

Permalänk
Inaktiv

Alltså, directX 11 i all ära. Jag är skitsäker på att man kan göra svinsnygga saker med det.

Men Directx 9 kommer hålla sig, dels för att det är det alla vanliga svenssons har = mer pengar.

Dessutom kan man ju göra sjukt snygga spel med directx 9 också (det kan nog inte motbevisas), något som vanliga 13 åriga son till Alfred Svensson inte märker någon skillnad ifall det är Directx 9, 10, 10.1, 11 och allt vad det heter.

Jag vet inte vad ni tycker, men jag tror DirectX 9 kommer hålla sig ett bra tag till.