Radeon HD 5870 större än Geforce GTX 285

Permalänk

Är det inte bäddat för en del "vindsus" från dom små insugshålen när fläkten varvar upp? Man kanske kan ghettomodda rör sista biten fram till fronten... Hushållspappersrullar och gaffa någon?

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Då passar den nog inte i mitt chassi (gammalt Antec Sonata 1). Mätte igår 26-27 cm verkade vara max. Vi får hoppas det kommer kortare varianter.

Jodå de passar men de e endast om du inte har nån fläkt på insidan av hårdiskarna. för jag testade att sätta in mitt 9800GX2 som oxå är 280mm långt i ett sonata 1 och de gick med en eller två millimeter till godo.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Usch och tvi. Jag har kommit upp i den åldern då man börjar uppskatta att saker och ting också ser bra ut i sitt hem, den här typen av tjocka prylar går bort på en gång då. Helst ska hela skiten inte synas och inte låta. Kul med det här pansarvagnskortet då.

Känns ruskigt omodernt med dessa överdimensionerade kort om inte annat, som någon säger - en tillbakagång.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Inaktiv

Hade den hållit 26cm hade jag fått in den i min Silverstone SUGO SG05.

Fint kort, ska bli intressant att se något vettigt test på den framöver, jag blir faktiskt småsugen på att skaffa en trots att jag hade tänkt vänta till en bit in på nästa år för DX11-kort.

Permalänk
Medlem

Hur stor blir då X2an?
Inte för att jag är orolig. Det finns gott om plats i Cooler Master Cosmos 1000.
Men frågan är om man måste ta bort någon SATA-kabel för att graffekortet ska få plats?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Då har du sett fel.

Så ni har testkort får jag förutsätta då? Jag menar, en radialfläkt kan inte ha insug på sidorna om man inte leder insugen in i centrum av fläkten.. Ska titta lite noggrannare på de där bilderna.

Edit: När jag tittar på den här bilden så kan jag inte förstå hur det skulle kunna fungera:

http://i134.photobucket.com/albums/q103/sawtx/snt2gs8k.jpg

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sir_Manfred
Hur stor blir då X2an?
Inte för att jag är orolig. Det finns gott om plats i Cooler Master Cosmos 1000.
Men frågan är om man måste ta bort någon SATA-kabel för att graffekortet ska få plats?

Det finns vinklade SATA-kablar annars.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Löjligt, korten blir bara större o större, kräver mer o mer ström och blir bara varmare och varmare, snart så ska man fan behöva ett fulltower chassi för att få in ett grafikkort

Men snälla...

Du behöver inte köpa värsta värstingen, det kommer finnas sämre, mindre och strömsnålare alternativ också.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Så ni har testkort får jag förutsätta då? Jag menar, en radialfläkt kan inte ha insug på sidorna om man inte leder insugen in i centrum av fläkten.. Ska titta lite noggrannare på de där bilderna.

Edit: När jag tittar på den här bilden så kan jag inte förstå hur det skulle kunna fungera:

http://i134.photobucket.com/albums/q103/sawtx/snt2gs8k.jpg

Jag tror däremot att de kan åka UT luft där så fläkten slipper jobba med att trycka luft mot "bak" kanten.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Så ni har testkort får jag förutsätta då? Jag menar, en radialfläkt kan inte ha insug på sidorna om man inte leder insugen in i centrum av fläkten.. Ska titta lite noggrannare på de där bilderna.

Edit: När jag tittar på den här bilden så kan jag inte förstå hur det skulle kunna fungera:

http://i134.photobucket.com/albums/q103/sawtx/snt2gs8k.jpg

Luftflödet riktas av flänsarna/inkapslingen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Så ni har testkort får jag förutsätta då? Jag menar, en radialfläkt kan inte ha insug på sidorna om man inte leder insugen in i centrum av fläkten.. Ska titta lite noggrannare på de där bilderna.

Edit: När jag tittar på den här bilden så kan jag inte förstå hur det skulle kunna fungera:

http://i134.photobucket.com/albums/q103/sawtx/snt2gs8k.jpg

Som du säger så är det enda insuget mitten/öppningen av fläkten. Hålen på baksidan är utblås, inte insug.

Här är en annan bild.
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_5000_Leaks/images/c...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Men snälla...

Du behöver inte köpa värsta värstingen, det kommer finnas sämre, mindre och strömsnålare alternativ också.

Inte för att vara petig men hade nog utelämnat 'sämre'.

Ur miljösynpunkt är de enklare korten betydligt bättre än sina storebröder. Allt beroende på vad man har datorn till.

Håller med tidigare inlägg om detta känns som om utvecklingen inom datorbranschen är på tillbakagång. Mindre, strömsnålare OCH bättre hade varit mer av en utveckling, dvs mer prestanda ur mindre energi.

Visa signatur

Mac'ens förfall heter inte PC. Det heter 'iPhone'. Bleh!
Surface computing FTW men ge mig en rejäl platta att leka på - ingen futtig 'tablet'!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Äsch, jag trodde ju man snackade om storleken på kärnan när jag läste rubriken. Kortet är längre än GTX 285, hade man haft den rubriken så hade det varit lite tydligare. "Större" är ett väldigt luddigt begrepp.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Den drar ju bara 30 watt idle, det är ju ett framsteg?

Varför klagar folk på utseende och storlek? Den går ju in i de flesta chassi och när den är i chassit ser man det inte.

Kom inte och påstå/prata om att ni är designkräsna när ni har sådan smaklöshet att ni kör fönster på chassit.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Som du säger så är det enda insuget mitten/öppningen av fläkten. Hålen på baksidan är utblås, inte insug.

Här är en annan bild.
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_5000_Leaks/images/c...

Nja, det är väl knappast sannolikt med tanke på den halvcirkel som sitter vid fläkten mot bakdelen av kylaren (dvs inåt chassit).

Andreas:
Ja, luftflödet riktas ut ur lådan men det gör ju inte att luften kommer att sugas in från kanterna för det. En barriär åt ena hållet är ju en barriär åt andra hållet också, för det liknar inte någon ventil

Räknar med en dissektion av fläktkåpan i en framtida recension

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk

lite kortare än mit 285gtx altså, då får det garanterat plats i mit m-atx

är det nästa vecka korten kommer?, då är väll frågan om man ska vänta några v o se hur priset går

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Äsch, jag trodde ju man snackade om storleken på kärnan när jag läste rubriken. Kortet är längre än GTX 285, hade man haft den rubriken så hade det varit lite tydligare. "Större" är ett väldigt luddigt begrepp.

Kan bara säga +1.
Men samtidigt var det fortfarande intressant.

Angående avgasrören, om de är utblås, vad ska kylas på den sidan av fläkten? Om de är insug, hur kommer luften till mitten av radialfläkten?
Hoppas Swec kan visa på hur det fungerar när de släpper testen (den 23:e?).

Permalänk

Jag blev helt plötsligt väldigt glad att jag beställt en Corsair Obsidian. Då ska inte utrymmet vara någon bristvara kortens storlek till trots.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Luftflödet riktas av flänsarna/inkapslingen.

Ok, jag förstår. Så här kanske?

Ursäkta mitt konststycke

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Nja, det är väl knappast sannolikt med tanke på den halvcirkel som sitter vid fläkten mot bakdelen av kylaren (dvs inåt chassit).

Vet du hur en radialfläkt fungerar?
Väggen som är mot fronten av datorn är till för att rikta luften ut mot baksidan. Och om du fortfarande tror att den suger på ena hälften och blåser på andra, förklara din teori.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Vet du hur en radialfläkt fungerar?
Väggen som är mot fronten av datorn är till för att rikta luften ut mot baksidan. Och om du fortfarande tror att den suger på ena hälften och blåser på andra, förklara din teori.

Ja, därav min fråga. En radialfläkt suger i mitten och trycker ut i sidorna.

Edit: Det jag svarade på där var att det inte kunde vara ett utblås med tanke på halvcirkeln. Slut edit.

Den enda förklaringen skulle vara den Buios men när jag tittar på undersidan av kylaren igen så ser jag inte var den kanalen skulle sitta.

Uppenbart är iaf att det inte är några kanaler in till centrum av fläkten eftersom kåpan ligger så tätt på fläkten

http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_5000_Leaks/4.html

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Får bli ett sådant till jul

Visa signatur

.- Asus P5Q-E - Intel C2D E8400 @ 3.0GHz - PowerColor Radeon HD4870x2 - Corsair 750W - Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096mb CL5 - Antec Threehundred -.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Uppenbart är iaf att det inte är några kanaler in till centrum av fläkten eftersom kåpan ligger så tätt på fläkten

http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_5000_Leaks/4.html

Ja, på bilden ser det ut som det är stängt på ovansidan.

Kanske är de bara designpluppar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Äsch, jag trodde ju man snackade om storleken på kärnan när jag läste rubriken. Kortet är längre än GTX 285, hade man haft den rubriken så hade det varit lite tydligare. "Större" är ett väldigt luddigt begrepp.

Hade dom menat kärnan hade det hetat RV870 och inte HD5870. Går inte att missförstå rubriken som den är.

Permalänk

Sjukt snygg kylare!

Permalänk
Proffsmoddare
Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Fast man lär väl behöva plocka bort övre HD-buren?

Tror nog det går ändå.
Jag har bur+120mm-fläkt på, och det får plats med ett 4870.
Så, minus 25mm tjock fläkt och dra bort för strömkontakten så lär hd5870 få plats.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Hade dom menat kärnan hade det hetat RV870 och inte HD5870. Går inte att missförstå rubriken som den är.

Well I did. Så jo det går.

Kortet är längre än GTX 285, inte större. Hur HD 5870 är i förhållande till djup och bredd framgår inte så alltså är kortet längre, hade det varit större så hade det varit just större på alla ledder. Som sagt "större" är ur min synvinkel ett dåligt ordval.

Sen om du uppfattade det rätt innebär det inte att andra inte kan uppfatta det på ett annat sätt. Vi har alla olika referenser och bakgrunder.

Slutligen är det inget som säger att "då hade det hetat RV870", med sweclockers språkbruk så hade det lika gärna kunnat vara kärnan det pratar om när de skriver HD 5870.

Jeez.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Fan va smart, alla har ju ändå en fläkt i fram på chassiet, varför skulle man inte ha sånadär "avgasrör" som SweC kallar det xD. Ska fan borra sönder mitt 9800gtx+

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

Jag kan ingenting om aerodynamik, men kanske kan den inkapslade fläkten ha så kraftiga luftströmmar att det skapar ett insug om det finns vinklade öppningar i flödets väg.

Typ så här:

Om man kollar på en del 4870x2 är de väldigt tajt slutna som den här t.ex.:
http://www.twcarpc.com/photo/wwm/2008/M4870/M487004.jpg