Adobe Audition använder för låg sample rate, i stort sett oanvändbart. HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Adobe Audition använder för låg sample rate, i stort sett oanvändbart. HJÄLP!

Hej! Den senaste tiden har jag och en kompis använt adobe audition för att spela in lite musik vi har gjort, men plötsligt har den börjat använda en väldigt låg sample rate som får det att låta riktigt dåligt.

Micen är satt till maximal sample rate i windows, men ändå får vi bara 11025 Hz i Auditions Hardware Setup. Vi har provat att göra en session med maximal sample rate, men det påverkar inte Hardware Setup och vi får därför inte ut ngn skillnad av det (vi kan inte ens spela in när de är olika inställda). Vi börjar bli desperata nu för Audacity tillgodoser inte helt våra behov. Vi har provat att installera om programmet men det blev ingen skillnad.

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

du behöver nog inte ha 96kHz på micken heller för den delen, är onödigt åp din nivå, tar mest diskutrymme, 48kHz skulle nog även det vara onödigt, men det kan du köra på om du vill, 16 eller 24 bit spelar ingen större roll på din nivå, visst 24 är bättre men tänk på att göra om allt till 16 bit när du exporterar det.

nu kan jag ju inte just audition men vad är det för ljudkort/mikrofon? vad är det satt på ljudkortet etc? drivrutiner?

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Vi har rätt låg budget så vi kör en sE Electronics USB1000A! in i USB porten på en laptop. I hardware setup i Audition står det "Audition 3.0 Windows Sound" på sound driver.

Permalänk
Medlem

det bästa vore ju om du kunde skippa att gå genom windows och låta programmet tala direkt med mikrofonen, men det kanske är svårt? ingen aning tyvär vad felet kan vara :/

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

har du dubbelkollat så att du har rätt drivrutiner?
http://www.seelectronics.com/USB1000a.html

Visa signatur

weeeee