Pioneer släpper snabb brännare för Blu-ray

Permalänk
Melding Plague

Pioneer släpper snabb brännare för Blu-ray

Trots att många pratar om slutet för optiska skivor som lagringsmedium dyker allt fler produkter som stöder Blu-ray upp på marknaden. Välkända Pioneer satsar vidare med en ny snabb brännare för blålaserskivor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice men dyrt.... Hoppas priserna dumpas snabbt.....

Permalänk

känns helt onödigt att punga ut nära 4000 kronor för en brännare.

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem

Bluray kommer aldrig bli känd om alla grejer relateradre med den kostar så mycket. go dvd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XBox360
Bluray kommer aldrig bli känd om alla grejer relateradre med den kostar så mycket. go dvd.

2002 gick en 2-4x speed dvd brännare på 4k
Men som sagt är ju grymt onödigt, finns ju billiga usb minnen fungerar ju lika bra.

Permalänk
Medlem

Men ändå. som jag sa, bluray kommer alltid sprida ut sig till folken om den är så yr

Permalänk
Medlem

Om inte holografiskt minneslagring eller nått kommer inom de kommande 5åren tror jag blu-ray eller något liknande optisk teknik kommer ta över DVD-skivans första plats tills dess att annat konkret lagringsmedia kommer börjas användas.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Även blu-ray skivorna man ska bränna till är för dyra.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Även blu-ray skivorna man ska bränna till är för dyra.

Haha aa tom. filmerna är billigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XBox360
Bluray kommer aldrig bli känd om alla grejer relateradre med den kostar så mycket. go dvd.

Bluray har mycket snabbare blivit använt än DVD gjorde "på sin tid". Och som de andra redan sa så var DVD dyrare än så.

Permalänk
Medlem

Risken är faktiskt att Bluray kommer att bli helt omsprunget av nätverkstjänster innan det ens har hunnit bli vanligt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Har faktiskt väntat på en bra blu-ray brännare från Pioneer. Men det priset.... O_o; Runt 2000:- kan jag väl tänka mig ge

Permalänk
Medlem

Tänk på vad DVD brännare kostade runt 2002-03... Detta är ju typ samma.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sonyboj
Tänk på vad DVD brännare kostade runt 2002-03... Detta är ju typ samma.

Och? Givetvis var de också lika sällsynta då. Hade inte DVD-spelare/brännare/media snabbt gått ner i pris med 10-20ggr så hade DVD inte varit speciellt populärt det heller, ens idag. Skall Bluray bli populärt måste det bli billigt.

November 2003 köpte jag min första DVD-brännare, men DVD-läsare köpte jag redan December 2000. Men då hade de en del finesser som var nya, som att de rymde en hel film i bra kvalitet. Nu finns redan den finessen, för uppriktigt ser en vanlig DVD förbaskat bra ut bildkvalitetsmässigt om den är bra gjord. Och det finns externa hårddiskar samt usb-minnen, då fanns bara CD-skivor. Så Bluray är inte riktigt lika hett nuförtiden vs vad som redan finns.

Till det kommer att de fllesta har riktigt bredband numera, då var det bara en del lyckliga som hade ADSL med 1-2mbit.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Haha aa tom. filmerna är billigare.

Nej, det är de inte. Förutsatt att man köper filmerna så klart, och inte hyr.
Gick just in på Jaydisc och kollade, man kan få 50 bluskivor för 100 euro, alltså 20kr per skiva.
En BD-skiva rymmer 25GB, en DVD-skiva 4,3GB. Alltså rätt exakt 6 gånger så mycket.

Vill man ha kvalitetsskivor är det framförallt Verbatim och Taiyo Yuden som gäller, dessa kostar rätt exakt 3 kronor skivan. Men rymmer då bara en sjättedel så mycket data. Sex gånger tre blir arton kronor eller hur!?

De är alltså nära samma prisnivå som de brännbara DVD-skivorna. Mitt exempel har dock en hake, tog no-namemärken som MediaRange och "Professional". Ska man ha Verbatim eller Sony får man slanta upp 45-50kr för en 25GBs-skiva.

Men priserna kommer fortsätta ner, det är bara att hålla tummarna för att fler datortillverkare börjar sälja datorer med bluraybrännare. Det vore fan så mycket bekvämare att bara behöva bränna två skivor istället för tolv stycken.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Nej, det är de inte. Förutsatt att man köper filmerna så klart, och inte hyr.
Gick just in på Jaydisc och kollade, man kan få 50 bluskivor för 100 euro, alltså 20kr per skiva.
En BD-skiva rymmer 25GB, en DVD-skiva 4,3GB. Alltså rätt exakt 6 gånger så mycket.

Mina dvd skivor rymmer 4,7gb Men håller med dig at det inte är så dyrt. Finns la brännare för runt 1000 också?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kom igen, för det priset så borde den kunna läsa HD-DVD också!

Min blu-ray läsare från LG som kostar under 1000 kr har t.o.m. stöd för HD-DVD, vilket var anledningen till att jag köpte den efter att HD-DVD somnade in.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Jag är mer intresserad över hur diskarna ska palla hålla den hastigheten på överföringen när man jobbar med annat undertiden. Vissa äldre maskiner har ju problem med att bränna 16x DVD.

Permalänk

Det handlar ju bara om 50MB/s vilket de flesta 3,5" sata diskar jag kört med klarar med god marginal. Många nyare hårddiskar klarar ju över 100MB/S Och nu när mer och mer går till SSD så kommer bara risken för flaskhals minska

Så med en hyffsat modern dator tror jag inte man behöver vara orolig

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Notera "... när man jobbar med annat undertiden."
Hårddiskar må ha rätt höga sekventiella överföringshastigheter men multitaskar du så är det rätt kört...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Och? Givetvis var de också lika sällsynta då. Hade inte DVD-spelare/brännare/media snabbt gått ner i pris med 10-20ggr så hade DVD inte varit speciellt populärt det heller, ens idag. Skall Bluray bli populärt måste det bli billigt.

November 2003 köpte jag min första DVD-brännare, men DVD-läsare köpte jag redan December 2000. Men då hade de en del finesser som var nya, som att de rymde en hel film i bra kvalitet. Nu finns redan den finessen, för uppriktigt ser en vanlig DVD förbaskat bra ut bildkvalitetsmässigt om den är bra gjord. Och det finns externa hårddiskar samt usb-minnen, då fanns bara CD-skivor. Så Bluray är inte riktigt lika hett nuförtiden vs vad som redan finns.

Till det kommer att de fllesta har riktigt bredband numera, då var det bara en del lyckliga som hade ADSL med 1-2mbit.

DVD gick inte alls ned i pris snabbt...
Var ruskigt dyrt bra länge, sen tog det väldigt lång tid för dual layer brännare att komma och de har inte ens slagit igenom än pga. dålig kvalitet och dyra skivor.
Åtminstone 1998 kom dvd-brännare med high-end datorer, tog bra många år innan man kunde köpa en kass DVD-brännare för 4 kkr.

Och nej, DVD-kvalitet är så ruskigt sunket att man mår illa. Har man sett något i HD så tar det verkligen emot att sätta på en DVD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Och nej, DVD-kvalitet är så ruskigt sunket att man mår illa. Har man sett något i HD så tar det verkligen emot att sätta på en DVD.

Inte på normalt tittavstånd i soffan, om man inte har 50"+.

Det är klart att man ser skillnad om man sitter med näsan in i en HD-dataskärm, men så brukar de flesta inte se på film.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Inte på normalt tittavstånd i soffan, om man inte har 50"+.

Det är klart att man ser skillnad om man sitter med näsan in i en HD-dataskärm, men så brukar de flesta inte se på film.

Jag kunde omöjligen hålla med dig mindre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jag kunde omöjligen hålla med dig mindre

Smaken är som baken, men jag tycker fortfarande att en bra DVD är förvånansvärt bra när man kör den med uppskalning på en 1080P skärm. Visst, det finns inga mikrodetaljer, men helheten ser bra ut och som sagt på normalt tittavstånd spanar i alla fall inte jag efter detaljer. Jag ser på helheten.

edit. då är det betydligt mer störande att dagens TV har fel format för bredd/höjd för en film, man får "brevlåda" även på en widescreen. Det skulle vara en större uppgradering att ha en TV i rätt format än att få mer upplösning.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Nej, det är de inte. Förutsatt att man köper filmerna så klart, och inte hyr.
Gick just in på Jaydisc och kollade, man kan få 50 bluskivor för 100 euro, alltså 20kr per skiva.
En BD-skiva rymmer 25GB, en DVD-skiva 4,3GB. Alltså rätt exakt 6 gånger så mycket.

Vill man ha kvalitetsskivor är det framförallt Verbatim och Taiyo Yuden som gäller, dessa kostar rätt exakt 3 kronor skivan. Men rymmer då bara en sjättedel så mycket data. Sex gånger tre blir arton kronor eller hur!?

De är alltså nära samma prisnivå som de brännbara DVD-skivorna. Mitt exempel har dock en hake, tog no-namemärken som MediaRange och "Professional". Ska man ha Verbatim eller Sony får man slanta upp 45-50kr för en 25GBs-skiva.

Men priserna kommer fortsätta ner, det är bara att hålla tummarna för att fler datortillverkare börjar sälja datorer med bluraybrännare. Det vore fan så mycket bekvämare att bara behöva bränna två skivor istället för tolv stycken.

Med en mer rättvis jmfrelse med MediaRange DVD vs MediaRange BlueRay blir det bra mkt dyrare att använda BlueRay...

DVD-brännare ~ 250:-
DVD-media, 100x4.7GB = 470GB för €17,50 = €0.037/GB
DVD-media, 1st = €0.175 (1.80 SEK)

BlueRay-brännare ~ 2000:-
BlueRay-media, 50x25GB = 1250GB för €99,99 = €0.080/GB
BlueRay-media, 1st = €2 (20 SEK)

Varje fysisk BlueRay-skiva kostar 10x (!) mer än varje fysisk DVD-skiva så visst borde det finnas möjlighet för BlueRay att bli ordent billigare per GB, jag vet inte om det finns ngt som förklarar de höga priserna annat än låg efterfrågan/tillgång, blue-ray-media kan väl ligga ngt högre i pris pga licens-avgifterna men enligt (http://news.cnet.com/8301-17938_105-10172042-1.html) ska de ligga på 11 cent eller 75 öre per skiva, det förklarar alltså inte varför skivorna är mnga kronor dyrare, jag vet inte om där finns ngra licens-avgifter för dvd att jmfra med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
När det gäller "stillbilder" och "vissa scener" så kan jag hålla med om att HD utklassar DVD. Men rent generellt så föredrar jag DVD över HD. Och jag sitter oftast o ser mina filmer på datorn... en 24"-skärm.

Föredrar?
Du tycker det är bekvämare med DVD?

Kan inte komma på något scenario där HD inte utklassar DVD. Det skulle väl isåfall vara kompressionartefakter, det är ju ganska stor skillnad på formaten och kompressionartefakter i h264 kan se rätt illa ut. Däremot anser jag inte att det är något problem i höga bitrates (vilket blu-ray skivor har).
Nu pratar jag alltså om bilden i sig. Inte det att en HD-film tar upp större hårddiskutrymme/bandbredd samt kräver mer av datorn (eller om man kör mot TVn direkt) och dyra filmer tillsammans med dyra spelare. Jag kan förstå att alla inte tycker att det är värt med HD, men att föredra DVD?

Steget DVD->Blu ray är klart i samma storleksordning som steget VHS->DVD. Och det steget var enormt.

Permalänk
Vila i frid

Man får ju sju stycken 320 GB 2.5" SATA som man kan koppla till USB-adapter för 4k att ha som flyttbart media om inte bandbredden på LAN'et räcker. Jag ser inte vitsen med en BlueRay-brännare. Någon här med insikt som kan elaborera varför man ska bränna 4k på en BlueRay-brännare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo det är enormt irriterande... VARFÖR ska filmerna ha svarta ränder nedtill och upptill? Kan de inte göra filmer så att de fyller upp hela skärmen?

- Kallas även letterbox och anledningen till att "sånt" uppstår är för att filmen är gjort för biografer i första hand. En bio duk är bredare än en 16:9 tv så därför måste bilden skalas ner för att få plats på en 16:9 tv = letterbox. 2k - "bioformat" - 2048*1556 (fullframe) måste alltså ner till 1920*1080 för blu-ray och 1024*576 (fyrkant) för Widescreen SD. Otroligt simpelt förklarat men vill du slippa letterboxar i framatiden så har du bara 1 enda alternativ och det är philips tv'n.

Sitter själv o väntar på en blu-ray brännare som jag kan kasta in i ett externt case för att ha till macen men 4000kr känns inte så lockande just nu. Man får väl en 2tb hårddisk för samma peng idag? Jag köpte Sony's första flaggskepps brännare när den släpptes nån gång 2000 för 6000kr. Absolut bland det dummaste jag någonsin gjort. Tror jag använde den 3-4 ggr innan jag sålde datorn för nån tusing mer än vad brännaren kosta.

Slutsats - Är du sugen på en bd brännare... köp absolut inte "det bästa" innan du vet att du kommer använda den frekvent.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

vem bränner nuförtiden när hdd är så billigt och dynamiskt

särskilt när man tänker på den enorma tid det tar och fixa register vad man har på skivorna och märka dem förvara och allt anat krånglande med repor läsfel mm

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

Jag skulle jättegärna vilja ha en bd-brännare för att arkivera data. Hårddiskar må vara billigare och snabbare men skivor tar fortfarande betydligt mindre plats och är lättare att släpa runt på om man så vill. Arkiverar du dina skivor, lablar dom rätt och sätter dom i en jewelcase så håller dom dom betydligt bättre/längre än vilken mekanisk hårddisk som helst som kan gå sönder när som helst om man har riktigt oflyt.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk

Jag är mest konfundersam på att vi fortfarande använder cd skivor?

Visa signatur

I am Extrazz.