Permalänk
Medlem

µView

µView är ett litet och flexibelt program som visar information om din processor, Moderkort, Windows
och vad du har för IP adress både lokalt och externt.

µView är designat för att fungerar under Windows 7 vilket ställde till med problem under
Windows XP, så under beta tiden kommer Windows XP ej att stödjas.

Tanken med µView är att man snabbt och simpelt ska kunna få fram så mycket information som möjligt av datorn, av ett ända program.

µView är under en väldigt tidig testfas så buggar och information som visas fel finns och kommer hänga med ett tag nu under utvecklingsfasen.

Vad visar då exakt µView ?
Fliken CPU:
Cpu namnet
Stepping
Processorns hastighet
Bus Speed
Multiplier
Antal kärnor
Cash Size
Länk till tillverkaren

Fliken Motherboard:
Tillverkare
Modell
Bios märke
Bios version
Bios "ålder"

Fliken Memory:
Totala minnesmängden
Använt minne
Ledigt Minne
Hastigheten

Fliken Computer:
Vilken Windows version
Build nummret
aktuell användare inloggad
Datorns namn
Lokala IP adressen
Externa IP adressen

Fliken Graphics:
Visar vilket grafikkort man har
Hur mycket minne grafikkortet ligger på
grafikkorts drivrutins versionen
Hemsida till tillverkaren
Upplösning på skärmen
----------------------------------------

Senast versionen av µView hittar ni på http://www.scrapis.se

-----------------------------------------
ChangeLog
0.1.5
2009-09-26
1) Designen är omgjord
2) Vilken socket man har och CPU ID visas nu i µView
3) Bättre översikt under fliken Memory
4) IP-detektionen sker på en egen tråd och "GET IP" knappen är borta
5) µView har fått en ny flik "Graphics" vilket visar grafikkort- och skärminställningar
6) CPU volt visaren är tillfälligt avstängd
7) Upprensning i koden
8) När man högerklickar på systray ikonen finns nu alternativet "Restore"
-----------------------------------------

0.1.0
2009-09-22
1) Hastigheten på alla kärnor visas inte längre
2) µView visar Bus Speed och Multiplier
3) µView läser av CPU hastigheten på ett nytt sätt
4) Något snabbare uppstart av programmet
5) En hel del ändringar i koden
6) pga av omstruktur fungerar inte programmet under Windows XP
-----------------------------------------

0.0.9
2009-09-21
1) Fixade stavfel på Motherboard
2) Fixade 0000 buggen på Core #3
3) µView visar nu CPU volten
4) µView visar nu Cache Size
5) Allt under Memory filken uppdateras automatisk
6) Man måste trycka på en knapp "Get IP" för att IP adressen ska visas
7) Under About fliken finns nu en knapp som kollar om det finns någon ny version av µView
8) Minnets hastighet visas under Memory fliken
-----------------------------------------

0.0.5
2009-09-20
1) Fixade en systray där man kan se CPU hastigheten och IP adress
2) µview visar om man kör ett x64 eller x86 system
3) µView visar hur mycket ram-minne som används och hur mycket som är ledigt i %
4) Missvisande information om vilken hastighet kärnorna på processorn ligger på är delvis fixad
5) Fixar missen där det står GB istället för MB
-----------------------------------------

Permalänk

Litet var då programmet iaf. Vet inte riktigt vad det ska användas till bara? Vill man få reda på mycket om sin dator finns sisoft sandra eller det andra stora som jag glömt namnet på.

Fundera på om du kanske kan lägga in mera info, kanske en avancerad flik och en basic? Då skulle man kunna se minnets hastighet och timings och liknande på avancerat och på basic som det är nu. Även volten och annat.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Jag har Windows 7 x64 Ultimate Build 7100 (RC).

Bugg1: Core#3 har hastigheten 0000 (Jag har en Phenom II X4 940 BE), all annan information stämmer.

Bugg 2: Minnesmängden anges i GB istället för MB. Det står 4096GB totalt minne 2132GB använta o.s.v.

Det tar också oerhört lång tid att starta programet, det borde finnas någon laddningsbild i stil med den som CPU-Z har.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag får ett exception när programmet ska starta: http://pastebin.com/m522a9313

Kör Windows 7 RTM.

Permalänk
Medlem

Programmet rapporterar att min CPU går i 3,75 GHz när den egentligen ligger på 3 GHz.
Allt annat stämmer.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

System:
Windows Vista Ultimate SP2 32-bit
M/B: ASUSTeK P5K SE Rev 1
CPU: Core2Duo E6750 @ 2.66GHz 2.66GHz
Memory: 4,00 GB (4x1 GB Kingston PC2-5300)

Programmet rapporterar:
Total memory (RAM)
3326 GB
Used memory
2170 GB
Free memory
1156 GB

Tillräckligt med minne? ;P

Visa signatur

--------------------
Intel i7-6700K, 64 GB RAM, RTX 2070 Super, Dell 32", Dell 27", TCL 55", Win10Pro.
--------------------

Permalänk
Medlem

sött litet program, ja lite mer info skulle vara bra, tex lite mer som GPU-Z CPU-Z
+ det som finns redan och lite buggfixande, 4096Gb RAM har jag

Men i övrigt är all info rätt., som programet ger.

ZaInT nej att programet rapporterar 3,75 är ingen bugg, utan säger bara att programmet hämtar den hastighet som windows rapporterar inte vad den faktiska hastigheten är som tex CPU-Z känner av, där skulle jag vilja ha en ändring i uview

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Samma för mig som har en core i5 750, core3 står 0000 på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
sött litet program, ja lite mer info skulle vara bra, tex lite mer som GPU-Z CPU-Z
+ det som finns redan och lite buggfixande, 4096Gb RAM har jag

Men i övrigt är all info rätt., som programet ger.

ZaInT nej att programet rapporterar 3,75 är ingen bugg, utan säger bara att programmet hämtar den hastighet som windows rapporterar inte vad den faktiska hastigheten är som tex CPU-Z känner av, där skulle jag vilja ha en ändring i uview

Klart som fan att det är en bugg, det kanske inte är en bugg som är orsakad av programmet men det är likväl en bugg oavsett vilken del i ledet för att hämta information som falerar.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

0.0.5
2009-09-20

1) Fixade en systray där man kan se CPU hastigheten och IP adress

2) µview visar om man kör ett x64 eller x86 system
3) µView visar hur mycket ram-minne som används och hur mycket som är ledigt i %
4) Missvisande information om vilken hastighet kärnorna på processorn ligger på är delvis fixad
5) Fixar missen där det står GB istället för MB
--------------------------------
Just nu så hämtar µView informationen från Windows men jag jobbar
med att hämta informationen från (Bios), då ska nog dom missvisande värdena som nu finns försvinna

http://www.scrapis.se

Permalänk
Medlem

Permalänk

Mysigt program inte hitta några problem eller nåt hittills iaf
Skulle vara bra typ om man såg fsb, multi och vcore och liknande

Permalänk
Medlem

"Moderboard" kanske inte riktigt är rätt?
Snarare "Motherboard"

och sen så missvisar den kärnorna, antar för att den räknar med standardmultiplier, för det står att jag kör min cpu i 3.7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Klart som fan att det är en bugg, det kanske inte är en bugg som är orsakad av programmet men det är likväl en bugg oavsett vilken del i ledet för att hämta information som falerar.

Nix håller inte med att det är en bugg, då man med bugg menar att det finns felaktigheter i programkoden, vilket i detta fallet inte finns.

windows har ju sen urminnes tider inte haft den egenskapen att det kollar det minsta vad en CPU faktiska hastighet är, windows kollar bara 2 saker vilken FSB som användes samt kollar och rapporterar en CPU ID, och om programmet då bara hämtar den infon så finns det ingen bugg då windows ID check inte är programmerad att aktivt känna av vilken multipler CPU använder, men följd att windows för dig säger fel frekvens, då du inte kör orginal.
CPU-Z tex känner aktivt av vilken multipler som användes så där blir det rätt hastighet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

0.0.9
2009-09-21
1) Fixade stavfel på Motherboard
2) Fixade 0000 buggen på Core #3
3) µView visar nu CPU volten
4) µView visar nu Cache Size
5) Allt under Memory filken uppdateras automatisk
6) Man måste trycka på en knapp "Get IP" för att IP adressen ska visas
7) Under About fliken finns nu en knapp som kollar om det finns någon ny version av µView
8) Minnets hastighet visas under Memory fliken

Permalänk
Testpilot

Det verkar inte funka så bra på min mobila Turion-processor.
Den är på 1.8GHz och har 2x512kB L2 cache men ditt program säger 1600MHz och 2x1024 (utan enhet). Den säger också att spänningen ligger på 1.4V men TL-56 ligger på 0.8-1.125 V enligt Wikipedia.

Det är en Fujitsu Siemens laptop jag har och det står det också under "Motherboard" så det stämmer ju iallafall dock får jag upp lite felmeddelanden när jag klickar på namnet: http://pastebin.com/m63552775

Nu känns det som att jag bara klagar men det var absolut inte meningen, ville bara upplysa om felen jag hittat, annars tycker jag det var ett trevligt program

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Nix håller inte med att det är en bugg, då man med bugg menar att det finns felaktigheter i programkoden, vilket i detta fallet inte finns.

windows har ju sen urminnes tider inte haft den egenskapen att det kollar det minsta vad en CPU faktiska hastighet är, windows kollar bara 2 saker vilken FSB som användes samt kollar och rapporterar en CPU ID, och om programmet då bara hämtar den infon så finns det ingen bugg då windows ID check inte är programmerad att aktivt känna av vilken multipler CPU använder, men följd att windows för dig säger fel frekvens, då du inte kör orginal.
CPU-Z tex känner aktivt av vilken multipler som användes så där blir det rätt hastighet.

Men programmet visar fel hastighet för att det använder fel medod för att kontrollera hastigheten då det du påpekar gör metoden uppenbart felaktig.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Ny version av programmet idag, ChangeLog står i första posten.

Men dom största ändringarna är att designen är omarbetat och att µView visar information om grafikkortet nu.