Permalänk
Inaktiv

Bsod - Page_fault_in_nonpaged_area

Hej SWEC,

Jag har en kompis med ett väldigt irriterande PC problem. Problemet uppstod efter att han uppdaterade sina RAM minnen, och i börjar vägrade datorn boota så han antog att RAM minnerna han fått är korrupta och skickade tillbaka de. Efter att de nya minnerna kommit så är hans dator extremt instabil. Så fort han försöker öppna ett program får han bluescreen och omstart av dator. Jag bad han stänga av "Automatisk omstart vid Systemfel" men det löste inte problemet, utan istället får han denna error när han försöker boota: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Datorn fungerar galant om han tar ut dessa minnen och endast använder de gamla, och datorn fungerar även med dessa minnen i när han kör i felsäkert läge. Är det någon som vet hur man skulle kunna fixa detta irriterande problem?

GAMLA RAM

CORSAIR - XMS2 DHX Dual path heat exchange
CM2X1024 - 6400C4DHX
XMS2-6400 1024 MB 800 MHz 4-4-4-12 2,10V Ver 2,1

NYA RAM
CORSAIR - XMS2 DHX Dual path heat exchange
CM2X1024 - 6400C4DHX
XMS2-6400 1024 MB 800 MHz 4-4-4-12 2,10V Ver 5,3

För att förtydliga: Han sitter alltså med 4st RAM på 1GB styck och de gamla sitter i hela tiden, och fungerar prima tills man sätter i dom nya.

Jag har läst i liknande trådar att man kan prova att ändra spänningen på minnena, är det något att testa? Har även funderat på att flasha BIOS, men det är en sista utväg.

Jag tvivlar på att det har med någon annan hårdvara i datorn att göra med tanke på att det fungerar i felsäkert läge.

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Sitter dessa i en datorlåda? Om så är fallet vilken/t innehåll har denna?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hej!

Här http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7... finns säkerligen förklaringen på din kompis problem, ta och läs igenom det som står där, så skall du se att det klarnar en aning.

Lycka till

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

extremt vanligt problem som uppstår när man sätter i 4 stickor, beror ofta på att det blir för stort spänningsfall på väldigt många moderkort, man får kompensera med att manuellt ge lite mer volt till minnet, kör man på auto så ställer ju atomatiken in 1.8 volt och troligen på dessa minne 667Mhz och 5-5-5-15 eller nått liknade, problemet blir att minnet i verkligheten bara PGA spänningsfallet bara kanske får 1.6-1.7volt

Är det bara det så är det ju oftast lätt åtgärdat. dvs om man kör enligt minnets spec 4-4-4-12 800Mhz kanske 2.2volt istället för 2.1

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Innan vi vet vad burken innnehåller kan vi bara spekulera, för det kan vara att han inte kan köra i full hastighet iom att han har fyllt alla platserna också.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv

Tack för svaren. Han provade att lägga om spänningen till 2.1v men det fungerade inte.

Processor: Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz (4 CPUs)
Memory: 2046MB RAM
Hard Drive:914 GB Total (1x Hitachi 1x Western Digital)
Video Card: NVIDIA GeForce 8800 GT
Monitor: Samsung Syncmaster 226 BW 2ms 3000:1 dynamic contrast 22 inch
Sound Card: SoundMAX HD Audio
Operating System: Windows XP Home Edition (5.1, Build 2600) Service Pack 2 (2600.xpsp_sp2_gdr.070227-2254)
Motherboard: Asus P5N32-E SLI- Intel Quad-core ready

Jag började tänka på att RAM minnena kanske inte var kompatibla med moderkortet, men med tanke på att minnena är identiska (förutom spänningen) så ska det väl inte göra någon skillnad?

Finns det något annat man kan prova? Är flashning av BIOS ett alternativ?

Värt att notera: Alla minnen fungerar galant om man bootar i safe mode, vad kan man utesluta/chansa på att problemet är?

Permalänk
Medlem

Låter mer som nått mjukvarubasert fel om det fukar i felsäkert läge men inte vanligt, skulle nog ta och uppdatera all drivrutiner, samt kolla vad som autostartas och ta bort onödiga saker från autostarten, brukar samlas en hel del "trams" efter tag om man inte håller efter, som kan ligga och störa.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
extremt vanligt problem som uppstår när man sätter i 4 stickor, beror ofta på att det blir för stort spänningsfall på väldigt många moderkort, man får kompensera med att manuellt ge lite mer volt till minnet, kör man på auto så ställer ju atomatiken in 1.8 volt och troligen på dessa minne 667Mhz och 5-5-5-15 eller nått liknade, problemet blir att minnet i verkligheten bara PGA spänningsfallet bara kanske får 1.6-1.7volt

Är det bara det så är det ju oftast lätt åtgärdat. dvs om man kör enligt minnets spec 4-4-4-12 800Mhz kanske 2.2volt istället för 2.1

Har du några belägg för det där för jag kan inte förstå varför det skulle bli så. Men lite extra Vdimm kan ju iofs behövas ändå.

Minneskontrollern brukar däremot få det jobbigare att driva flera stickor så möjligen kan man testa att öka spänningen på minneskontrollern. Det verkar gälla ganska generellt såvida man inte kör med registrerade/buffrade minnen. Kör command rate = 2T också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Inaktiv

Han provade med endast ett av minnena och det fungerade bra, så det är ju mjukvarufel. Men vad är felet då är ju frågan

Permalänk
Inaktiv

Kan även tillägga att innan jag ändrade inställningen om automatiskt omstart vid systemfel så fungerade RAM minnena i ca 5 minuter på Windows XP. Han kunde klicka runt på skrivbordet men när han försöker öppna Firefox etc så startades datorn om.

Permalänk
Medlem

Har du provat med bara de två nya minnena i? Hade ett liknande fel på min andra dator, som uppstod när jag satte i två nya minnesmoduler, så det blev totalt 4x1GB Corsair XMS PC6400 800 MHz. Tog ur de nya minnena och datorn fungerade som den skulle. Provade mina nya minnen i en annan dator och samma fel uppstod. Provade då med bara de nya minnena i båda datorerna. Samma fel. Böt först ut det ena nya mot ett av mina gamla. Samma fel. Böt sedan ut det andra nya mot mitt andra gamla. Nu fungerade datorn igen. Det var alltså ett av minnena som var trasigt! Fick det utbytt utan problem från butiken jag handlat det från. Satte slutligen i de nya minnena tillsammans med de gamla och sedan dess har den fungerat perfekt och det var nästan ett år sen.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Inaktiv

Har provat med bara de nya minnena i och det fungerade. Vi kom fram till att det måste vara ett mjukvarufel men han provade Linux Live och det fungerade inte med 4GB.

Han har nu beställt ett nytt moderkort och installerat Windows 7 så man kan väl bara hoppas på att det fungerar efter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heliumftw
Han har nu beställt ett nytt moderkort och installerat Windows 7 så man kan väl bara hoppas på att det fungerar efter.

Varför beställa nytt moderkort redan nu? Ni kunde ju ha testat med att höja spänningen till minneskontrollern först. Uppdatera BIOS och rensa BIOS-inställningarna också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Inaktiv

Men vi har ju redan testat det. Vi har provat massa olika spänningar på RAM minnena samt nordbryggan men INGET fungerar.

Han har provat att uppdatera BIOS och det fungerar inte heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heliumftw
Men vi har ju redan testat det. Vi har provat massa olika spänningar på RAM minnena samt nordbryggan men INGET fungerar.

Han har provat att uppdatera BIOS och det fungerar inte heller.

Ok, visste inte det. Får väl hoppas det nya moderkortet tar emot 4 stickor då.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Inaktiv

Yes det får vi hoppas på!