Permalänk
Medlem

Amd PhII X4 940 VS PhII X2 ??

kan vara så att jag har fräst min cpu, alltså 940in..

funderar på att i så fall köpa en Phenom II X2 så länge eller kanske även en Athlon 2, men undrar om det är någon stor skillnad i prestanda på dessa modeller imellan i spel och vilken som är mest klockvänlig?

med andra ord, vilken rekomenderar ni???

ta i beaktande att jag är fattig just nu, och har redan lagt ut tillräckligt med pengar på min dator.. och denna cpun blir bara temporär, tills jag fått ett jobb så jag kan köpa en 955 eller nåt sånt..

UPPSKATTAS SNABBA SVAR! jag måste köpa den så fort jag vaknar imorgon innan tjejen kommer hit och ser datorn i smådelar.. annars blir det ett JÄÄÄVLA liv ^^

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Åh, en annan som också sabbat saker! Var ju i samma situation nyss och drog då till på en 545, 900 spänn från webhallen och klockar finfint, lite drygt utan multi men men, det går ju det med. MYCKET svalare än en X4.

Sen kan man ju alltid prova att låsa upp kärnor...

edit: Fast nu kom jag ju på vad jag gjorde för fel, AM2+ vs AM3, hade ju ett AM3-kort... Aja, jag är trött.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jupp.. här händer det grejer vettu

jag försökte få min jävla pump att suga vatten nån jävla gång.. var inne i bios o kollade tempen som självklart steg kraftigt utan vattenflöde..

rätt som det var startade datorn om sig, och sen dess är den död.. fläktarna varvar upp och ner fram och tillbaka, precis som när min förra athlon dog på mitt gamla moderkort, som också dog...

så nu ska jag köpa en ny CPU, sätta in skiten i datorjäveln, bunta fast alla kablar o skit. o sen inte öppna burken förräns jag tänkt byta cpun mot en värre...

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Hehe, så tänkte jag också med denna cpu'n. Det höll i 3 timmar ungefär sen fläskade jag på med volt. Onyttigt det där...

Skumt att den skulle dö av överhettningen där, ok att tempen ökar snabbt utan vatten i systemet men att det skulle öka så snabbt att cpun blir helt stekt har jag aldrig varit med om. Men allt är ju möjligt har jag märkt. Om du låter den vila över natten kanske den vaknar på rätt sida...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ja det tycker jag också är märkligt... den borde ju bara stänga av sig och fungera sen när den är kall igen.. men det kanske ökade så snabbt utan IHS att den inte hann med att stänga av eller nåt sånt.. :S

i vilket fall.. ska testa en polares Athlon X2 senare för att se att det inte är nåt annat som spökar... onödigt köpa nycpu när det inte är det som är felet ska även ta med den till Inet imorgon o fråga om dom kan testa den.. (undrar vafan dom säger när den inte har nån IHS!!!!! HAHAHAHA)

har även provat starta datorn utan vattenblocket på, och samtidigt känt med fingret på "coren" och den blir ju varm när man startar datorn.. så ¨nånting händer ju uppenbarligen..

blir fan inte klok på sån här skit.. denna gången ska jag inte så mycket som lappa processorn en gång.. ska bara klocka skiten ur den, sen låta den vara..

EDIT! Upplever du nån större skillnad i prestanda mot din 940 ( för det var väl en 940 du hade innan ??)

OCH HUR KLOCKAR FANSKAPET!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

RIP AMD Phenom II X4 940BE..

precis testat min polares processor.. datorn bootade utan problem..

bad news för min 940 med andra ord..

jaja.. jag har bokat en Phenom II X2 550 BE som jag ska hämta imorgon.. dags att börja överklocka igen då haha..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Märker ingen prestandaskillnad alls, X2'an klockar bättre och på lägre volt, inte så konstigt kanske eftersom det bara är 2 kärnor. Temperaturerna är ju också betydligt lägre som en följd vilket är trevligt. Om jag bara idlar med datorn kyls den helt passivt av 120.4 radden på 3.8@1.35v...

Men så hade jag ett litet måndagsex av 940BE också vad det verkar.

Visa signatur
Permalänk

Vad har ni för tankar om den nya Atlon X4 då? I anandtechs bench så ser det enligt mig ut som att Athlon X4 630 vinner över PhII X2 550 BE men det känns ändå som att PhII'n är stabilare..?
Är lite fundersam angående anandtechs tester, för alla tester körs ju med olika moderkort, olika minnen osv osv.. hur påverkar det testerna?

http://www.anandtech.com/bench/default.aspx?p=105&p2=97

Permalänk
Medlem

I spel så märks L3 avsaknaden verkligen så ska du spela välj Phenom II, ska du hålla på med bra kodade flertrådade program så kommer Athlon II X4 göra jobbet.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

har precis inhandlat en PhII X2 550BE.. sval är den, och verkar klocka bra.. hittils primestabil i 3.5 på stock!! temp = 38C.. nice

EDIT: den här klockar jävligt bra..

kör prime95 på 4ghz nu.. har lite svårigheter att få det stabilt på denna klocken, men det ska nog gå med lite tur..

den gjorde 3.7ghz @ 1.35V mätt på moderkortet! min gamla X4 ville ha 1.5 för den klocken!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

3900Mhz med 545'an nu, 1.412v enligt BIOS men endast 1.313v enligt cpu-z... Vet inte vad man ska lita på. 1733Mhz på minnena.

10min prime95-stabilt and counting!

edit: Missade din edit Tommie, svårt att komma över 4Ghz med de här verkar det som.

Men du ska inte hålla på och klocka, du vet hur det slutar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
3900Mhz med 545'an nu, 1.412v enligt BIOS men endast 1.313v enligt cpu-z... Vet inte vad man ska lita på. 1733Mhz på minnena.

10min prime95-stabilt and counting!

edit: Missade din edit Tommie, svårt att komma över 4Ghz med de här verkar det som.

Men du ska inte hålla på och klocka, du vet hur det slutar!

Skulle nog tro mer på 1.412v isf.. jag kör nämligen 1.440v och 3900Mhz just nu..

ja det verkar svårt som fan att få dom att gå på 4ghz... sicken skit alltså

men den klockar ju trots allt bättre än min 940!! usch.. 3.7 på 1.5V, 3.8ghz på 1.55V..

ska faktiskt lägga lite tid på att försöka få upp NB och HT frekvenserna också.. för att kompensera lite av prestandan man förlorade mot X4..

EDIT: förresten, vad får du för temps, och vad hade du för loop i din?? du körde en 4x120 radd på bara cpun ??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo, 120.4 och kyler endast CPU nu, en 10W ddc-pump (omlödd från 18W), 1/2"-slang, cpu-blocket är ett coolance cpu-350.. Men tempen rapporteras fel i alla program jag kollar, verkar skilja 10grader ungefär mot "Hardware Monitor" i BIOS. Har ställt in SpeedFan så att "Core" temp inte ska gå över 35 och ett target på 30, så den går aldrig över 32 grader - enligt SpeedFan. Men jag tror det är 42 grader egentligen... Knepigt det där.

Vad jag har känt så blir NB satans varm, jag kan inte hålla fingret på kylaren mer än några sekunder... Så jag _tror_ att det är den som sätter käppar i hjulen vid 4GHz+ klock... Men jag har lovat mig själv att inte pilla med ny kylning på NB och mosfet...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ok.. typ som min då med andra ord..

du har inte en BE (Black edition) ?? tänkte på de där med Nordbryggan..

jag multipelklockar ju bara min CPU.. har inte ändra fsb nånting alls..

men min NB är också så varm att man bränner sig på typ en sekund^^ men jag har också lovat mig själv att inte öppna datorn på minst en månad nu när den fungerar igen.

ska prova 2.6ghz på ht/nb nu.. brb

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intressant, har du försökt låsa upp de 2 avstängda kärnorna i din 550?
Ska få hem min om några dagar, då ska det klockas.

Visa signatur

Chassi:Lian Li A3 Vit MOBO: A620M Pro RS CPU: AMD Ryzen 5 7600X3D CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 RAM: Kingston FURY Beast DDR5-6000 @ Buildzoid timings GPU: ASUS ROG STRIX RTX 3080 White Edition PSU: Corsair RM750x Modular 80+ Gold M2: WD Black SN770 2TB Fläktar: 6x Thermalright TL-C12W-S V3

Permalänk
Medlem

jag har inte provat, men tror inte det går med Nvidia chipset ? tror man måste ha AMD styrkretsar..

men har sett folk som låst upp till X4 med fullt fungerande kärnor..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag inbillar mig att jag tappat en hel del prestanda faktiskt.. crysis flyter märkbart sämre!

får jag bara en bättre inkomst så ska det fanimej bli andra bullar..

då köper jag den bästa CPU jag kan sätta i det här moderkortet och köper 2st gtx 285or + vattenkylning.. såhär kan man ju inte ha det!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du ska ju ha 4x5870 snart! Och 24 skärmar!

Har inte provat Crysis än men i Wolfenstein är det 0 skillnad. Iofs har jag SSD X25-disken nu sedan i fredags så allt går sjuuuukt snabbt. Men körde ett 3dmark06 och fick ca 1500p mindre än med 940BE.

Men det är klart, cpu-intensiva spel som är bra parallelliserade så måste man ju tappa något.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ja prova crysis, jag garanterar dig att du kommer tappa.. även COD 4 tror jag att jag tappat en del, men iofs inte så viktigt.. då Cod 4 ändå ligger runt 100-200FPS konstant utan drops.. hehe..

nja.. tror faktiskt att jag ska behålla AMD/Nvidia kombon.. jag gillar Nvidia på nåt sätt.. vet inte varför riktigt.. o nu när jag har en skaplig SLI bräda så kan jag lika gärna satsa på nån SLI kombo istället.

däremot har jag aldrig, och kommer aldrig köpa det nyaste och bästa grafikkortet.. aldrig säger jag bara.. finns mer prisvärda alternativ.. tror trots allt att 2st GTX 285 räcker en bra bit.. särskilt med lite vattenkylning och vmod;)

EDIT: jag fick runt 18500 i 3Dmark 06, alltså 1500 mindre än med X4.. samma som dig med andra ord..

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag kör också AMD/NVIDIA kombon.
Det är fina grejer det.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Urk, min x3 720 lägger av redan vid 3.1 GHz med alla 4 kärnor på. Ska fixa en x2:a nästa månad och bränna på lite. Tills dess kör jag x3 720 som x4 940.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

har precis lyckats pressa min till 4ghz!! jag börjar gilla den här lilla rackaren

den klarar 10 rundor intelburntest på 4ghz@1.5V, 43C som mest.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har inte provat låsa upp kärnorna på din 550 BE så det blir X4 eller X3?

Permalänk
Medlem

Fortfarande inte..

(Står längre upp i tråden)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ojdå, missade det. Men visst ska man kunna även med nvidia chipset och NCC. Verkar som någon gjort det med samma moderkort som du har, men det var visst inte stabilt för honom:

http://www.overclock.net/amd-cpus/535501-amd-phenom-ii-core-u...

Permalänk
Medlem

jasså? fan va ballt.. det här ska jag kolla upp på studs!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

FUCK VA GLAD JAG ÄR NU!!!!!!!!!

ALLA 4 KÄRNOR LIVE AND KICKING!!!!!!!!!!!!!!!!!

NCC IS THE SHIT!

(Ursäkta mitt fjortisaktiga beteende, men jag är snuskigt glad nu!)

nu blir det stabilitetstest... hehehe

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grattis Tommie! Nu är jag också sugen på att försöka... Inväntar resultatet från stabilitetstestet med spänning!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

failar i stockinställningarna i alla fall.. men jag ska inte ge upp hoppet.. ska fan försöka trolla fram lite prestanda.. kanske kan köra den tricore eller nåt sånt..

frågan är nu, om jag kan köra kanske på 2.8-3.0ghz med alla kärnor, ska jag göra det då, eller ska man köra dual på 4ghz?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

stockvolt på x3 720 till 3.1 GHz... x2:an borde gå på samma iaf med alla kärnor igång

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating