Pioneer släpper snabb brännare för Blu-ray

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 925
Arkiverar du dina skivor, lablar dom rätt och sätter dom i en jewelcase så håller dom dom betydligt bättre/längre än vilken mekanisk hårddisk som helst som kan gå sönder när som helst om man har riktigt oflyt.

Har du något belägg för det?
Beroende på media är CD och DVD extremt opålitligt, och med pålitlig media så känns det inte som det är någon större skillnad mot en hårddisk.

Visst, en hårddisk har väl kanske en större benägenhet att bara tvärdö "utan anledning" (men skickar du in den så kan du antagligen få tillbaka i princip allt, nog för att det kostar).

Nog för att jag inte är insatt men tvivlar på att BD är så mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Har du något belägg för det?

Jag har fortfarande kvar Kodak Guld cd skivor från 96/97 som fortfarande fungerar... Har visserligen arkiverat om datan på dom ett gäng gånger men faktum kvarstår. Dom funkar. Hårddiskar däremot... läser och skriver man mycket från hårddiskar som jag gör så håller jag mig till tumregeln 36 månader. Arkiverar man kvalitets skivor på ett bra sätt så håller dom längre än vad man tror.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 925
Jag har fortfarande kvar Kodak Guld cd skivor från 96/97 som fortfarande fungerar... Har visserligen arkiverat om datan på dom ett gäng gånger men faktum kvarstår. Dom funkar. Hårddiskar däremot... läser och skriver man mycket från hårddiskar som jag gör så håller jag mig till tumregeln 36 månader. Arkiverar man kvalitets skivor på ett bra sätt så håller dom längre än vad man tror.

Jo, även jag ett antal Kodak Guld skivor. Alla fungerar dock inte, visserligen är det skivor jag inte direkt brytt mig om och de har väl kunnats lagras bättre.

Men hur vet du att det håller i förväg?
Kodak Guld och andra skivor av kvalitet växer inte direkt på träd, det finns kopior som man knappt kan urskilja (med rätt medie-ID etc.) som man knappt kan urskilja från originalet. Och även bortsett från sådant så kan man inte säga något med säkerhet förrns det eventuellt är för sent.

Av den anledningen skulle jag aldrig lita på cd/dvd/bd-media i många år utan att skriva om det till nya skivor - och det är minsann inte kul.

Säg att man går hårddisk-vägen istället. Då kan du köpa flera diskar och köra in samma data på flera och lagra dessa, det går förstås på skivor också men ojj så mycket mer jobb det blir.
Efter tre år kan du sen köpa ett nytt gäng hårddiskar och dessa rymmer förstås betydligt mer data och fördelen då är förstås att det är väldigt smidigt att flytta över allt från de gamla till de nya diskarna.

Säger egentligen inte att det ena är bättre än det andra, bara att båda vägarna suger

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, kan man inte se skillnad på DVD och blu-ray på en normalstor TV så har man definitivt behov av nya glasögon. Skillnaden ÄR enorm.

Vad gäller blu-ray's vara eller icke vara, man måste ju ha klart för sig vilka marknadskrafter som ligger bakom formatet. Jag har väldigt svårt att tänka mig att företagen bakom formatet låter det dö med tanke på vilka resurser som lagts ner på det, oavsett vad den genomsnittliga konsumenten vill.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

man har ju data på minst 2 olika diskar eller allra bäst ( för den som har råd )två fristående raid 5 komfurigationer

optisk media tappade sin kostnadseffektivt fullständigt när diskankarna passerade 1kr/gb

låt os säg att det tar minst 10 min i effektivt arbete att fixa en skiva med allt som till kommer tänk va den arbetstiden är värd. om du jobbat extra med något anat istället

Medan en disk inte medför något annat (extra) arbete nästan alls, än att markera hela diskens innehåll och plugga i USB disken och låta datorn sköta allting skälv med att göra en disk backup

utöver detta tillkommer att hela disken är dynamisk och man kan välja att uppdatera allt i från en fil till hell disken. medan en skiva antingen inte går att skriva om als, eller så måste hela skivan brännas om

ps är man riktigt paranoid kör 3 diskar

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Ärligt talat, kan man inte se skillnad på DVD och blu-ray på en normalstor TV så har man definitivt behov av nya glasögon. Skillnaden ÄR enorm.

Det är ingen som har pratat om vilken "skillnad " det är. Det är tämligen ointressant. Det vi pratar om är att DVD är _tillräckligt_bra_ dvs det ser helt ok ut på en normalstor HDTV på normalavstånd. Resterande sk "skillnad" är det få som öht bryr sig om.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det är ingen som har pratat om vilken "skillnad " det är. Det är tämligen ointressant. Det vi pratar om är att DVD är _tillräckligt_bra_ dvs det ser helt ok ut på en normalstor HDTV på normalavstånd. Resterande sk "skillnad" är det få som öht bryr sig om.

VHS såg också OK ut. Svart/vitt räckte för de flesta när färg TV var nytt. Innan dess var det säkerligen många som undrade vad man skulle med TV till alls när det fanns radio.
Jag tycker definitivt inte att skillnaden är ointressant, om den inställningen skulle råda så skulle vi inte ha någon teknisk utveckling alls.

EDIT: Dock håller jag med om att optiskt media som sådant känns föråldrat, inget snack om den saken. När jag skrev blu-ray så syftade jag mer på högupplöst material öht.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

En gammal gubbe som jag kommer ihåg när cd läsaren kom.

*Varför ska vi ha skivor när disketter är så bra och billiga?*
Klart som korvspad att jag köpte en multispin cd läsare ändå

När brännaren kom så rymdes det mer data på en cd än på min HD 416Mb så fullständiga backups fick rum på en cd utan ghost eller annan komprimering.

DVD läsaren kom och var lika dyrt som 4Mb ram var när jag köpte min 486 (4000kr).

Klart jag köpte en DVD läsare...saknade dock DVD skivor rätt länge, brännaren kom och med den dyra skivor som jag ändå köpte då jag hade behov av backups som kunde lagras i bankfack smidigt.

Nu är Blu-Ray här men jag har inte köpt vare sig läsare eller brännare!

Började fundera på varför och kom fram till att mitt behov av smidig backup är billigare och effektivare med usb minnen och en portabel HD som jag har som månads backup.

*FILM*
Jag kommer nog att köpa en Blu-Ray iaf, film tittandet kommer i andra hand men man kan inte förneka skillnaden i kvalitet mellan (observera) kasst komprimerade dvd filmer och kasst komprimerade Blu-Ray. Ja jag jämför sämst med sämst så som en del jämför lägsta fps is spel för det är det man irriterar sig på.

DVD har fortfarande pärlor med strålande kvalitet men också de som verkligen *suger* med artefakter i regnbågens alla färger.

Även om DVD och Blu-Ray var likvärdiga kvalitets mässigt i film så skulle jag byta format snart då Blu-Ray är ett steg framåt i lagrings kapacitet och öppnar upp för andra intressanta lösningar när det gäller komprimering av film/musik/data. Även spel börjar svälla i storlek och skulle må bra av en ny "kostym", kommer ihåg när spel kom på DVD... så mycket bekvämare det var med en skiva istället för 4 som skulle bytas med jämna mellanrum (beroende på spel).

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

Jag slängde in en blu-ray i htpcn, needless to say så blir bilden mycket bättre och om något så måste jag hålla med föregående talare om att det är sämst-sämst man bör jämföra eftersom det finns DVDer som ser helt ok ut uppskalade men massor som ser ut som skit. De som ser ut som skit lär vara väsentligt färre med blu-ray.

Jag har bara kört två filmer än så länge, The Pianist och Angels and Demons och bildkvaliteten är ingenting annat än spektakulär. Det är som att titta på rörliga foton, stor skillnad mot DVD.

Jag köpte en Lite-On iHOS104 som jag kom över för hyfsat billiga 600Kr inkl. en Power DVD 8 Blu-Ray edition licens. Spelaren fungerar bra, och är mycket tyst. Dock fungerade den inte med en gång, först var man tviungen att installera en uppdatering på 93MB för Power DVDs OEM-version och sen behöve man sätta land och region innan det började fungera. Uppdateringen var trevlig på mer sätt än att det började fungera, den lade även till flerkanal-ljud över optisk/hdmi som saknades i versionen på skivan som bara hade stereo-ljud. Det fungerar, båda skivorna jag körde skickade flerkanalig DTS över den optiska till receivern.

En annan kul detalj var att Angels and Demons-skivan har BD Live! och det fungerade även det klockrent(titta på bonusmaterial och trailers för nya filmer).

Just PowerDVD verkar vara rätt program att köra om man som jag har ett ATI-grafikkort i htpcn, eftersom PowerDVD kan använda Avivo för att koda av filmen. Jag hade Avivo aktiverat och av allt att döma fungerarrade det, eftersom jag inte fick några felmeddelanden. PowerDVDs info-sida i programmet visar också att DXVA är installerat och fullt fungerande på datorn(jag kör DX11 på Windows Server 2008 SP2). Hursomhelst blev bilden helt klockren utan brus, artefakter eller eftersläpningar och grymt detaljerad. Detta med ett simpelt HD4350, mer behövs tydligen inte.

Lite mersmak att titta på fler blu-ray filmer faktiskt, åtminstone tills Voddler mfl. kommit igång ordentligt med HD-strömning.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||