Erhålla låtnamn/artist från Foobar2k

Permalänk
Medlem

Erhålla låtnamn/artist från Foobar2k

Håller på med en liten skärmsläckare som visar vilken låt som spelas på datorn, och behöver alltså kunna erhålla låtinformation från spelaren.

Använder samma metod för Spotify, Winamp och Foobar; fixa handle till fönstret (med FindWindow) och läsa av titeln (med GetWindowText).
Detta fungerar fint för samtliga program, dock har ju Foobar en funktion för att ändra fönsters titelrad. Om användaren kör med standardinställningarna så fine, men har de ändrat så är det kört.

Har googlat runt en massa men hittar ingen vettig metod för detta. Någon som har något tips?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket intressant projekt! Länka gärna här i tråden när den är färdig så använder jag gärna den.

Kan dock tyvärr inte hjälpa dig med ditt problem..

Permalänk
Medlem

Det finns iallafall minst en API för detta, FoxAMP eller vad det nu heter kan läsa av foobars låt osv.
Har du rotat runt i SDKn? http://www.foobar2000.org/SDK

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Det finns iallafall minst en API för detta, FoxAMP eller vad det nu heter kan läsa av foobars låt osv.
Har du rotat runt i SDKn? http://www.foobar2000.org/SDK

Foxamp har inget stöd för Foobar, bara Winamp. Du kanske har nåt Winamp-emulerande plugin för Foobar installerat?
Jag har själv installerat ett plugin som heter "Winamp IPC emulator", och Foxamp slutar fungera så fort jag disablar det.

Edit: Jag antar att SDK:n bara är användbart för att skriva plugins till Foobar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Foxamp har inget stöd för Foobar, bara Winamp. Du kanske har nåt Winamp-emulerande plugin för Foobar installerat?
Jag har själv installerat ett plugin som heter "Winamp IPC emulator", och Foxamp slutar fungera så fort jag disablar det.

Edit: Jag antar att SDK:n bara är användbart för att skriva plugins till Foobar.

My mistake där, foxytunes är det jag använder och jag har ingen plugin/wrapper för Winamp.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
My mistake där, foxytunes är det jag använder och jag har ingen plugin/wrapper för Winamp.

Provade foxytunes nu, och den läser bara av titelraden, vilket alltså inte duger om man programmet måste veta vad som är artist och vad som är låtnamn. Den försöker inte ens parsa, utan visar strängen rakt av.

Går du in under Preferences -> Default User Interface och ändrar där (Window Title) så ändrar det sig i foxytunes också.

Jag misstänker att detta inte går utan att skapa ett plugin för foobar som skickar ut dessa uppgifter. Och i så fall kan man lika gärna använda en winamp-emulator.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Provade foxytunes nu, och den läser bara av titelraden, vilket alltså inte duger om man programmet måste veta vad som är artist och vad som är låtnamn. Den försöker inte ens parsa, utan visar strängen rakt av.

Går du in under Preferences -> Default User Interface och ändrar där (Window Title) så ändrar det sig i foxytunes också.

Jag misstänker att detta inte går utan att skapa ett plugin för foobar som skickar ut dessa uppgifter. Och i så fall kan man lika gärna använda en winamp-emulator.

Med tanke på att det finns en rad "now playing"-plugins så borde det ju vara möjligt...

http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Foobar2000:Comp...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Med tanke på att det finns en rad "now playing"-plugins så borde det ju vara möjligt...

Dessa är ju just plugins, och det är inte intressant för mig. Att det går att göra via den interna SDK:n är ju inte en indikation på att det går att komma åt externt.
Men det är inte värt att lägga ner mer tid på detta, får köra med Winamp-emulator-pluginet så länge! Det fungerar helt ok.

Tack ändå!

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Dessa är ju just plugins, och det är inte intressant för mig. Att det går att göra via den interna SDK:n är ju inte en indikation på att det går att komma åt externt.
Men det är inte värt att lägga ner mer tid på detta, får köra med Winamp-emulator-pluginet så länge! Det fungerar helt ok.

Tack ändå!

Tänkte om man skrev ett plugin som användes tillsammans med skärmsläckaren. Typ dumpade uppgifterna till en fil eller leker IPC på något vis.

EDIT: Var visst det "ditt" plugin gjorde.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.