Permalänk
Medlem

Få mina diskar automountade.

Tjena. Jag kör ubuntu 9.04 64bit och jag har 2 diskar som jag gärna vill få automountade vid boot.
Vad jag måste göra nu är att gå in på places och sen trycka på diskarna för att få de mountade, Går det att få de mountade direkt vid boot?
Kan tillägga att båda diskarna är NTFS. Någon som vet hur man gör detta smidigast? Är ganska ny på linux och kan inte så värst mycket.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem

Smidigast IMO är att lägga till detta i /etc/rc.local : (för att öppna den skriv "gksudo gedit /etc/rc.local" i en terminal)

mount /dev/sdXY /(där den ska mountas)
mount /dev/sdXY /(där den ska mountas)

Där X byts ut mot en bokstav som motsvarar vilken hårddisk det är och Y motsvarar vilken partition det är. Alternativet är väl att peta i /etc/fstab men tror det blir krångligare, och mer riskfyllt om nåt skulle skrivas fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag petade in detta i /etc/rc.local

mount /dev/sda1 /media/disk
mount /dev/sdb1 /media/local disk

men det verkar inte fungera. jag startade om datorn och ingen av diskarna var mountade. har jag skrivit något fel?
när jag listar hårddiskarna i fdisk så ser det ut såhär.

Disk /dev/sda: 320,0 GB, 320072933376 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 38913 cylindrar
Enheter = cylindrar av 16065 · 512 = 8225280 byte
Diskidentifierare: 0x3827f8b4

Enhet Start Början Slut Block Id System
/dev/sda1 * 1 38912 312560608+ 7 HPFS/NTFS

Disk /dev/sdb: 200,0 GB, 200049647616 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 24321 cylindrar
Enheter = cylindrar av 16065 · 512 = 8225280 byte
Diskidentifierare: 0x3c6f1b91

Enhet Start Början Slut Block Id System
/dev/sdb1 * 1 22170 178080493+ 7 HPFS/NTFS
/dev/sdb2 22171 24321 17277907+ 5 Utökad
/dev/sdb5 22171 24321 17277876 83 Linux

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Finns mapparna disk och local disk *innan* mountförsöket? När man mountar i cli måste de finnas, så kör "sudo mkdir /media/disk && sudo mkdir /media/local\ disk", sedan reboota. Kom ihåg att avmontera diskarna innan du gör det också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Finns mapparna disk och local disk *innan* mountförsöket? När man mountar i cli måste de finnas, så kör "sudo mkdir /media/disk && sudo mkdir /media/local\ disk", sedan reboota. Kom ihåg att avmontera diskarna innan du gör det också.

tack detta fungerade. dock så fungerade bara "disk" och inte "local disc" den gjorrde bara en mapp som heter local. den ville inte få med mellanslaget och sedan disc?

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem

Fick du med "\"?

sudo mkdir /media/local\ disk

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför inte montera den via fstab som man bör göra?

/etc/fstab

[edit] Kanske skulle bifoga lite info om hur.

/dev/sd[x][y] /[monteringsmapp] [filsystem] [växlar]

Ungefär så bör det väl se ut. Växlar beror inte bara på filsystem utan också vad du vill göra. Hade nog rekommenderat dig att köra "man fstab" för lite mer information.

* [x]/[y] beror på vilken disk och vilken partition som skall monteras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Varför inte montera den via fstab som man bör göra?

/etc/fstab

[edit] Kanske skulle bifoga lite info om hur.

/dev/sd[x][y] /[monteringsmapp] [filsystem] [växlar]

Ungefär så bör det väl se ut. Växlar beror inte bara på filsystem utan också vad du vill göra. Hade nog rekommenderat dig att köra "man fstab" för lite mer information.

* [x]/[y] beror på vilken disk och vilken partition som skall monteras.

Finns det några direkta fördelar med att göra så egentligen? Säger inte att det finns några nackdelar heller, tycker bara personligen det är smidigare att köra rc.local. Då finns det ingen risk att man "har sönder" nåt heller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Finns det några direkta fördelar med att göra så egentligen? Säger inte att det finns några nackdelar heller, tycker bara personligen det är smidigare att köra rc.local. Då finns det ingen risk att man "har sönder" nåt heller.

Nja, det beror ju lite på hur man ser på det. Personligen tycker jag det är en ful lösning och föredrar att ha alla filsystem som skall monteras på ett och samma ställe, i en och samma "configfil". Förutom det så kan det i vissa fall vara av intresse att få det monterat "samtidigt" som alla andra filsystem. Rc.local kör ju kommandona som sagt efter "bootprocessen" och kan vara rätt intressant att kolla på i vissa fall, tycker dock inte att det är lönt att montera volymer via denna när man lika väl kan köra det via fstab.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Nja, det beror ju lite på hur man ser på det. Personligen tycker jag det är en ful lösning och föredrar att ha alla filsystem som skall monteras på ett och samma ställe, i en och samma "configfil". Förutom det så kan det i vissa fall vara av intresse att få det monterat "samtidigt" som alla andra filsystem. Rc.local kör ju kommandona som sagt efter "bootprocessen" och kan vara rätt intressant att kolla på i vissa fall, tycker dock inte att det är lönt att montera volymer via denna när man lika väl kan köra det via fstab.

Ah, då var det som jag trodde. Jo jag kan inte påstå att rc.local är den snygga lösningen på något sätt, men jag håller mig nog till den förutom när jag ändrar swap eller /. De "permanenta" ändringarna i fstab, och resten i rc.local. Notera att jag även nämnde fstab i min OP, jag försöker inte på något sätt säga att "min" metod är bättre!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Få mina diskar automountade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stisse
Tjena. Jag kör ubuntu 9.04 64bit och jag har 2 diskar som jag gärna vill få automountade vid boot.
Vad jag måste göra nu är att gå in på places och sen trycka på diskarna för att få de mountade, Går det att få de mountade direkt vid boot?
Kan tillägga att båda diskarna är NTFS. Någon som vet hur man gör detta smidigast? Är ganska ny på linux och kan inte så värst mycket.

se här