trasig disk i laptop, får ingen ny trots garanti hos inwarehouse

Permalänk
Medlem

trasig disk i laptop, får ingen ny trots garanti hos inwarehouse

för att summera det hela kort

köpte en fujitsu siemens laptop, en i deras business-sortiment eftersom jag har alltid trott att de är utav bättre kvalite och har bättre garantier
men efter drygt 6-7 månader började den krångla och jag felsökte att det var disken som var trasig eftersom seatools inte klarar av att genomgå testet utan det blir "fail" i testerna

kontaktar inwarehouse och säger att den krånglar men jag behöver datorn så jag skickar in den när jag inte behöver den och de säger att det är ok

skickar in den så de har den sista dagen som garantin går ut på
de skickar vidare den till f-s eftersom dom inte verkar vilja byta ut disken

det går ca 1 månad och nu får jag svar att de inte har gjort något för att de anser att det är en förslitningsskada

men ska inte en disk hålla mer än 1 år utan förslitningsskador?

antar att jag kommer få kontakta arn och hålla på som en fan för att få mig en ny disk till datorn

eller ska jag kontakta seagate?
de har ju 3 års garanti på deras diskar?

Permalänk

Detta skall helt klart gå på garantin, inget snack om saken! Givetvis försöker FS göra allt för att slippa laga din dator, och de skyller på en förslitningsskada. En hdd skall klara mer än 1 år, ring till dem och hävda din rätt! Och om de inte går med på att laga datorn, får du säga att du vill häva köpet. Man har alltid 3 års reklamationsrätt på ursprungsfel. Du har lagen på din sida!

Att höra av sig till Seagate kommer nog inte hjälpa, eftersom de kommer vilja att detta går via FS. Så du får nog bottennapp den vägen.

Prova att göra som jag skrev ovan. Hjälper inte det så prova att hör av dig till Seagate och fråga om deras garantivillkor, om jag inte minns fel så har de 3 år som du säger. Om du får detta bekräftat från dem så kan du säga detta till FS! De kan inte neka dig en ny hdd på garantitiden i så fall.

Hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem

Seagate reparerar inte OEM diskar, det är återförsäljarens ansvar. stå på dig bara, de har fel och det är inget mer med det.

Permalänk
Medlem

jag tycker att inwarehouse borde visa lite mer kompetens genom att bara skicka vidare datorn, de borde kunna byta disk och sedan skicka in den gamla till f-s/seagate för att sedan få en ny, ingen som förlorar något på det

men i värsta fall får jag hota inwarehouse och/eller f-s med arn, det brukar funka i vanliga fall

men när jag först kontaktade inwarehouse att disken felade så hänvisade de mig till f-s, men de sa att deras garantiperiod på datorn hade gått ut eftersom de tydligen aktiverade datorns garanti den dagen de skeppade ut datorn så att jag skulle gå genom återförsäljaren för att få datorn reparerad under garantiperioden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wally
jag tycker att inwarehouse borde visa lite mer kompetens genom att bara skicka vidare datorn, de borde kunna byta disk och sedan skicka in den gamla till f-s/seagate för att sedan få en ny, ingen som förlorar något på det

men i värsta fall får jag hota inwarehouse och/eller f-s med arn, det brukar funka i vanliga fall

men när jag först kontaktade inwarehouse att disken felade så hänvisade de mig till f-s, men de sa att deras garantiperiod på datorn hade gått ut eftersom de tydligen aktiverade datorns garanti den dagen de skeppade ut datorn så att jag skulle gå genom återförsäljaren för att få datorn reparerad under garantiperioden

Fujitsu Siemens kan du inte hämta något av, de har sålt en produkt till InWarehouse och har möjligtvis ett ansvar gentemot dem men inte gentemot dig (om de inte uttryckligen påtagit sig denna så som manufakturer warranty som är frivillig och som kan ha vilka krav som hällst, reklamationsrätten kan därför ofta vara billigare och bättre för kunden).

Samma gäller Seagate, de har möjligtvis ansvar gentemot Fujitsu-Siemens men inte gentemot dig eller InWarehouse (Då det är en OEM så finns det ingen manufakturer warranty att hänvisa till).

Därimot har InWarehouse ett ansvarstagande gentemot dig som kund. Du ska aldrig behöva kontakta annan än återfärsäljare för att reklamera ett fel. En hårddisk är ingen förbrukningsvara så som exempelvis batterier eller bläckpatroner, därför är där vanlig reklamationsrätt på ursprungsfel upp till 3år från det att du mottog varan av InWarehouse.

Problem med förslitningsskada på en vara som beror på normalt användande är just sådant man kan reklamera varan för, här har InWarehouse trampat rejält i klaveret genom att bekräfta för kunden att felet är av art som bör täckas av reklamationsrätten men hänvisar till det som att det är grund till att avvisa det. Ta detta med din konsumentvägledare så ändrar de sig snart.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

På en OEM disk är garantin så lång som datortillverkaren ger inte disktillverkaren.
Använde du en annan disk eller körde du med den defekta disken nästan ett halv år?

"Du måste lämna ett meddelande om felet "inom skälig tid" efter det att du har upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det skett i rätt tid. Skälig tid kan emellertid vara längre än två månader. Som regel är det en giltig ursäkt om du haft förhinder, exempelvis om du har varit sjuk eller bortrest.

Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början. " Källa: konsumentverket.se

Permalänk
Medlem

Förutsatt att du inte använt datorn på ett vårdslöst sätt så ska de imo byta ut din HDD.

Men om det finns tydliga skador/tecken på att du tex tappat datorn flera ggr om så är det en annan femma.

Permalänk
Medlem

Pinsamt att dom inte kan byta ut disken bara, hur jäkla svår är det egentligen ? för ett sånt stort företag gör dom ju en höna av en fjäder..

Permalänk
Avstängd

Tror starkt Anovo har ett finger med i spelet.. kanske kommer en lapp med texten "fuktskadad, mjukvara uppdaterad.. OK"

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
inWarehouse.se

Bäste medlemmar på Sweclockers,

Det stämmer att Fujitsu Siemens inte ville ta denna reparation på garanti då de menade att det var en förslitningsskada. Således skickade Fujitsu Siemens tillbaka datorn till inWarehouse. Vår tanke var att vi skulle byta hårddisken men en missuppfattning skedde tyvärr på vår returavdelning där de skickade tillbaka datorn utan åtgärd till Wally.
Vi har efter det som inträffat pratat med Wally och skickat en ny hårddisk efter hans önskemål.

Jag beklagar det som inträffade men hoppas du blev nöjd med den nya hårddisken vi skickade.

Med vänliga hälsningar
Jonas, teamledare kundservice
inWarehouse.se

Permalänk
Medlem

japp
ska bara tillbaka till sverige och hæmta ut datorn, tyværr hann det ta før lång tid før datorn att komma så jag hann åka till norge innan.

men somsagt, jag ær nøjd øver hur inwarehouse/komplett hanterade det nu i efterhand.
det ær alltid lætt med missførstånd.

så då hade jag tænkt skriva min upplevelse nær jag har fått i gång datorn med nya disken, den kanske redan ær trasig med en førslitningsskada

så jag ska hem i helgen och fixa i gång den

men jag tror garanterat jag blir nøjd øver wd scorpio black 320gb

tack!

Permalänk
Medlem

Förslitningsskada på så pass ny disk?
Då kanske F-S skulle fundera på att leverera sina
datorer med Seagate eller annat eftersom deras egna diskar
uppenbarligen är skit.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Förslitningsskada på så pass ny disk?
Då kanske F-S skulle fundera på att leverera sina
datorer med Seagate eller annat eftersom deras egna diskar
uppenbarligen är skit.

Och du har läst tråden? Det gällde en Seagate-disk i en F-S dator.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Förslitningsskada på så pass ny disk?
Då kanske F-S skulle fundera på att leverera sina
datorer med Seagate eller annat eftersom deras egna diskar
uppenbarligen är skit.

Du kanske ska ta och läsa lite innan du skriver, om du bara hade läst hans första text så framgick det ju att det handlade om en Seagate disk i en F_S dator!

Permalänk
Medlem

fast det ær lite tråkigt att jag bad om att få en ny disk først men jag var tvungen att skicka datorn till fs ændå, lite tråkigt att jag hade kunnat haft igång datorn igen efter 2-3 dagar i stællet før att vænta i 4-5 veckor på datorn

men som sagt, jag blev rætt nøjd førutom væntetiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Och du har läst tråden? Det gällde en Seagate-disk i en F-S dator.

Jo det har jag, men det kopplade nog inte riktigt.

I vilket fall köper jag inte argumentet att en disk är utslten
på högst ett år.
Antingen har F-S uttryckt sig på ett annat sätt eller så ligger
en hund begraven.

@InluZion det räcker med ett påpekande, eller läste du inte det?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Jo det har jag, men det kopplade nog inte riktigt.

I vilket fall köper jag inte argumentet att en disk är utslten
på högst ett år.
Antingen har F-S uttryckt sig på ett annat sätt eller så ligger
en hund begraven.

@InluZion det räcker med ett påpekande, eller läste du inte det?

Hihi läste. glömmnde bara att lägga in en Smiley så att det var mer menat som ett skämmt, men läste igenom det igen nu och det lät ju inte riktigt som det...

Hoppas att du inte tog illa upp och gjorde du det så ber jag så hemskt mycket om ursäkt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av inWarehouse
Bäste medlemmar på Sweclockers,

Det stämmer att Fujitsu Siemens inte ville ta denna reparation på garanti då de menade att det var en förslitningsskada. Således skickade Fujitsu Siemens tillbaka datorn till inWarehouse. Vår tanke var att vi skulle byta hårddisken men en missuppfattning skedde tyvärr på vår returavdelning där de skickade tillbaka datorn utan åtgärd till Wally.
Vi har efter det som inträffat pratat med Wally och skickat en ny hårddisk efter hans önskemål.

Jag beklagar det som inträffade men hoppas du blev nöjd med den nya hårddisken vi skickade.

Med vänliga hälsningar
Jonas, teamledare kundservice
inWarehouse.se

nu är jag arg igen, man ska ju skicka med allt med datorn inkl skivor, men då ska man väl få tillbaka allt?
nu fick jag inte med mina skivor, hur ska jag kunna använda datorn nu har ni tänkt?

det är kul att man åker hem ifrån norge endast för att hämta datorn och sen kan man inte använda den för man inte får tillbaka sin os-skiva

jag har lust att svära så mkt på er just nu så ni anar inte, räcker med ett "för helvetes jävlar" här just nu

såg att det var infocare som hade tagit hand om den, kul att jag jobba på infocare i oslo

seriöst, ni får ta mig fan skicka en windows 7 pro skiva till mig eller nåt när den anländer, sånt här jävla slarv orkar jag inte med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wally
nu är jag arg igen, man ska ju skicka med allt med datorn inkl skivor, men då ska man väl få tillbaka allt?
nu fick jag inte med mina skivor, hur ska jag kunna använda datorn nu har ni tänkt?

det är kul att man åker hem ifrån norge endast för att hämta datorn och sen kan man inte använda den för man inte får tillbaka sin os-skiva

jag har lust att svära så mkt på er just nu så ni anar inte, räcker med ett "för helvetes jävlar" här just nu

såg att det var infocare som hade tagit hand om den, kul att jag jobba på infocare i oslo

seriöst, ni får ta mig fan skicka en windows 7 pro skiva till mig eller nåt när den anländer, sånt här jävla slarv orkar jag inte med

Vem fan är så pantad att de skickar med skivorna när datorn ska in för service? När du lämnar bilen på service, langar du med vinterdäcken i baggageluckan också?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

eftersom det stog att man skulle skicka med allt, så innebär det allt

Permalänk
Medlem

ha ha ha.. skicka med skiva.. mycket smart..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Vem fan är så pantad att de skickar med skivorna när datorn ska in för service? När du lämnar bilen på service, langar du med vinterdäcken i baggageluckan också?

Jajjamen, skulle jag lämna in bilen nu skulle vintersulorna åka med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av morango
ha ha ha.. skicka med skiva.. mycket smart..

eftersom om det ska bli en godkänd rma brukar man vara tvungen att lämna in alla saker som man fick med

eller om din tv går sönder och du åker till media markt och de säger "_TA MED ALLT_", tar du då bara med tvn ändå?

sedan den med däcken är ett dåligt exempel, däcken följde inte med som standard, jag hade ett extra minne i jag hade köpt till datorn, och det åkte inte med.

Permalänk
Avstängd

Tyvärr står det alltid "lägg med all tillbehör" när sakerna ska in på reparation eller liknande, dom slarvas bort direkt kan jag lova OCH det kommer aldrig tillbaka eller blir ersatta med nya.

Efter mina erfarenheter skickar jag INGA TILLBEHÖR MED, inte ens batteri till t ex laptop, kanske en trasigt/dåligt men inte nytt fräscht.

Fast nu tar jag risken och lagar allt själv, vet vilka typer "proffsen" är idag.. Noll skolning.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

jo jag hade ju själv velat byta disken, det var det första jag skrev till inwarehouse, att jag ville byta den själv men det gick ju tyvärr inte

och jag ville inte chansa att jag skulle få ett svar att rma:n inte skulle gå igenom pga att inte alla tillbehör var med

och jag köpte den datorn pga av twinload att man fix xp pro

Permalänk
Hedersmedlem

OEM är inte samma garanti som retail. Dock så är det ej ditt problem. Delarna har inte enskilld garanti utan hela produkten har samma garanti.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Oavsett, man kan inte som tekniker anta att kunden skickar med nåt för skojs skull, därför retunerar man givetvis allt som kom med datorn, dvs slarv från IWH/Infocares sida.

Vissa ställen är riktigt kinkiga på just OS skivor eller andra grejer som behövs för att testa datorn. Därför det krävs "allt".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wally
nu är jag arg igen, man ska ju skicka med allt med datorn inkl skivor, men då ska man väl få tillbaka allt?
nu fick jag inte med mina skivor, hur ska jag kunna använda datorn nu har ni tänkt?

det är kul att man åker hem ifrån norge endast för att hämta datorn och sen kan man inte använda den för man inte får tillbaka sin os-skiva

jag har lust att svära så mkt på er just nu så ni anar inte, räcker med ett "för helvetes jävlar" här just nu

såg att det var infocare som hade tagit hand om den, kul att jag jobba på infocare i oslo

seriöst, ni får ta mig fan skicka en windows 7 pro skiva till mig eller nåt när den anländer, sånt här jävla slarv orkar jag inte med

Jag tycker att inWarehouse har varit väldigt osmidiga mot TS.:( Dom har produkter som de kan gödsla med dem, vill inte byta ut en HDD förrän TS tar upp det på SweC. och som "da grädde på moset" så glömmer de skicka skivan, känns mer som att de drar ut på det mer än "glömmer".:P Vad skulle de med "alla tillbehör" till, när det bara var att skicka en ny HDD mot att TS visar upp den gamla HDD:n?:o

Håller med TS att han borde kompenseras på något vis.:) *JUST:)* för att TS åkte enkom hem från norge för att hämta datorn.... (en olägenhet enligt KO-lagen dessutom)... :/ Nej ett presentkort (inte för att jag hade velat handla hos dom igen men ändå) eller lite pengar förutom en fullt fungerande dator med HDD och fungerande OS tycker jag.

inWarehouse is da shit *nöff nöff oink oink*:D:P

Tacka vet jag Inet.:) <3

Hoppas det löser sig för dig.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan

Håller med TS att han borde kompenseras på något vis.:) *JUST:)* för att TS åkte enkom hem från norge för att hämta datorn.... (en olägenhet enligt KO-lagen dessutom)... :/

det är kul att åka i ca 6 timmar enkel resa att hämta en dator man inte kan använda lagligt

jo inet är bra, har handlat där rätt mkt nu det senaste och det kommer jag nog fortsatt att göra

bra supportavdelning om något strular också
fick även bättre och dyrare minnen när det var bråttom med en dator för de minnena jag hade beställt inte fanns i lager

goodwill om något

Permalänk

Va? Garanti lämnas ju av tillverkarna då det betyder att de ska under normalt bruk och normala förhållanden håla den tiden de har gett. Att använda den som en dator utan att tappa den i golvet osv så har man all rätt till ersättning... förslitningsskador på diskar som de säger är riktigt trams! Då man självklart använder sin hårddisk?

Visa signatur

Balle