Intel först till 22 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Intel först till 22 nanometer

På Intel Developer Forum avslöjar processortillverkaren att företaget producerat världens första krets i 22 nanometer. Den nya tillverkningstekniken banar väg för ännu kraftfullare hårdvara.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt
ser ut som att jag får klara mig ett tag till på min E6600

vad kommer när man kommit förbi 0nm ?

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem

-1nm?

Visa signatur

||I7 2600k @ 4.4GHz, 16gb DDR3 1600MHz, 120GB Corsair SSD, GTX580||
||D7000, 18-105/3.5-5.6, 30/1.4, 105/2.8||

http://www.speedtest.net/result/213595932.png

Permalänk
Medlem

Efter 12nm blir det väl nanoteknik av det hela tyckte jag att jag läste någonstans.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vivace
-1nm?

hahahhahahahahhahahah xD xD

Men skulle inte sandy bridge och bulldozer komma Q3/Q4 2010?

Permalänk
Inaktiv

Någonstans mellan 22 och 0 nm finns en gräns då elektronerna slutar bry sig om avstånden i transistorerna och helt enkelt ignorerar dem, vilket gör att transistorn inte fungerar utan endast läcker ström. Någon som är mer ambitiös kan säkert hitta en fin artikel på ämnet.

EDIT:
Kikade runt lite och luskade ut följande. Fenomenet är kvantfysiskt och kallas för "quantum tunneling" eller "electron tunneling". På lekmannaspråk så bryr sig elektroner helt enkelt inte om saker som är i vägen om de är tillräckligt små.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
Någonstans mellan 22 och 0 nm finns en gräns då elektronerna slutar bry sig om avstånden i transistorerna och helt enkelt ignorerar dem, vilket gör att transistorn inte fungerar utan endast läcker ström. Någon som är mer ambitiös kan säkert hitta en fin artikel på ämnet.

22nm-0nm säger väl inget, menar du 22nm-1nm?

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
http://en.wikipedia.org/wiki/11_nanometer

Oj då... Snart är vi där

Permalänk
Medlem

Imponerande. Själv satt man på labbet och var skitnöjd om man lyckades få ner en linje till 200 nm.

Nu måste man väl ändå börja närma sig slutet på litografi-eran? De har redan lyckats få ner dimensionerna på ett sätt man inte trodde var möjligt, men det finns ju en gräns för hur långt man kan ta den här tekniken. Snart måste man börja bygga transistorer av självorganiserande kvanttrådar och liknande.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
Någonstans mellan 22 och 0 nm finns en gräns då elektronerna slutar bry sig om avstånden i transistorerna och helt enkelt ignorerar dem, vilket gör att transistorn inte fungerar utan endast läcker ström. Någon som är mer ambitiös kan säkert hitta en fin artikel på ämnet.

Kvantmekanik ftw!

Permalänk
Medlem

Sandy Bridge: Q1 2011, källa http://news.softpedia.com/news/Intel-039-s-32nm-Sandy-Bridge-...

Bulldozer: Nångång 2011, källa http://www.techreport.com/discussions.x/16797 och dessutom talar de om 12 kärnor för Opteron redan i början på 2010?!?!

Vad man nu ska med de till, tycker 2 kärnor duger bra vid vanligt Windowsanvändande, 4 om man multitaskar. Verkar som om programmerarna får sätta lite fart på, jag tycker det verkar som om hårdvaran springer ifrån mjukvaran mer och mer. Men förstås, program såsom webbläsare/musikprogram/videouppspelning behöver inte 12 eller ens 4 kärnor, så då är det ändå onödigt att koda dem så att de klarar det.

Tycker det verkar som om man, för vanligt hemmabruk då, skulle behöva ha högre klockhastigheter istället för att ha mera än 4 kärnor. Men framtiden får utvisa vad som kommer att hända. Såg att Elgot redan postade:

http://en.wikipedia.org/wiki/11_nanometer

Den och speciellt den här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_tunneling

Där har ni problemet som uppstår nånstans mellan 16-5nm eller när det nu blir. Lite invecklat att förstå för den som inte är så insatt då kanske;)

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Inaktiv

Snart KRÄVER nästan Moore's lag kvantdatorer för att fortsätta hålla :3

Permalänk
Avstängd

Världen är större än office och counterstrike. Fler kärnor till datacentert

Permalänk
Medlem

Hoppas denna teknik och grafikkorten hittar varandra snart. Så att man kan få plats med korten i chassit

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Alltså, har sett många olika filmer från AMD osv om hur man tillverkar en processor men något jag inte förstår än är hur man tillverkar produkterna för att kunna tillverka processorerna!
Tex mallen för litografi eller vad det heter, måste den blir mindre ju mindre tillverkningstekniken blir eller förbättras fokusmöjligheterna? Hur små är "hålen" i litografimallen tex?

Hur går man tillväga för att göra själva designen av processorn, tex placering av kärnor, banor, minne osv?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Kul! Tror att när dimensionering har nått till den nivån kommer det antagligen teknik utvecklingen stanna av ett tag men såklart kommer något företag fram med något genialiskt som för oss till nya höjder

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

EDIT:
Kikade runt lite och luskade ut följande. Fenomenet är kvantfysiskt och kallas för "quantum tunneling" eller "electron tunneling". På lekmannaspråk så bryr sig elektroner helt enkelt inte om saker som är i vägen om de är tillräckligt små.

Nja, inte riktigt. Det handlar snarare om att sannolikheten att en partikel kan röra sig igenom en potentialbarriär som överskrider dess egna potential. Sveptunnelmikroskop t.ex. mäter mycket små skillnader i ström för att avgöra avståndet (på atomnivå) mellan mikroskopets huvud och materialet som scannas. Gränsen för kretsarnas storlek är alltså snarare en fråga om ett avstånd då tillräckligt många elektroner tunnlar för att störa ut de elektroner som faktiskt hör hemma där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas H
Nja, inte riktigt. Det handlar snarare om att sannolikheten att en partikel kan röra sig igenom en potentialbarriär som överskrider dess egna potential. Sveptunnelmikroskop t.ex. mäter mycket små skillnader i ström för att avgöra avståndet (på atomnivå) mellan mikroskopets huvud och materialet som scannas. Gränsen för kretsarnas storlek är alltså snarare en fråga om ett avstånd då tillräckligt många elektroner tunnlar för att störa ut de elektroner som faktiskt hör hemma där.

Jättefint, men vi andra pratade svenska

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razoz
Jättefint, men vi andra pratade svenska

Läs om ett par gånger och läs långsamt så klarnar det nog.

Grundläggande fysik motsvarande naturvetenskaplig linje underlättar. Vad det nu heter numera

Permalänk
Medlem

Gdamn, snacka om att stressa fram, det är väl iofs bra, alla gillar ju bättre hårdvara
Får hoppas att AMD lyckas hålla någorlunda jämna steg med Intel så att de kan fortsätta konkurrera, redan innan denna nyheten låg AMD ca ett år efter Intel i tillverkningsteknik.. Undrar hur det blir nu..

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaa_kola
Trevligt
ser ut som att jag får klara mig ett tag till på min E6600

vad kommer när man kommit förbi 0nm ?

Forskare arbetar med att använda nätverk av hjärnceller som processorer där varje cell utgör en processor... det lär väl vara aktuellt inom 10 år antar jag... Sweclockers borde skriva om forskar projekt inför framtiden och inte bara om datortillverkares framgångar .... sånt är trots allt relevant för denna sida.

Permalänk
Medlem

Finns några protein-baserade varianter, men jag har inte läst så mycket om dom. Var dock en hel del problem som förhindrade någon praktisk användning, i alla fall som persondatorer, senast jag hörde något om dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas H
Finns några protein-baserade varianter, men jag har inte läst så mycket om dom. Var dock en hel del problem som förhindrade någon praktisk användning, i alla fall som persondatorer, senast jag hörde något om dom.

Ja det är för att signaler inte kan skickas genom dom med 100% exakthet om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Det går undan för Intel. Dom är tekniskt överlägsna vs AMD i dagsläget och kommer nog bara dra ifrån de närmsta 18-24månaderna minst

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fadiy
Sweclockers borde skriva om forskar projekt inför framtiden och inte bara om datortillverkares framgångar .... sånt är trots allt relevant för denna sida.

Varför bara särskriva ordet "forskarprojekt"? Gå hela vägen och särskriv "sida" med. S I D A...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Varför bara särskriva ordet "forskarprojekt"? Gå hela vägen och särskriv "sida" med. S I D A...

Jag fattar inte... vad menar du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fadiy
Jag fattar inte... vad menar du?

Hen gillar o mobba folk som råkar särskriva.. bry dig inte om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naess
Hen gillar o mobba folk som råkar särskriva.. bry dig inte om.

Jaha... ok.. tack för kritiken antar jag

för alla som är intresserade av Intels processor utveckling: http://techresearch.intel.com/articles/Tera-Scale/1747.htm

Permalänk
Medlem

Vad hindrar tillverkare att slänga in fler transistorer genom mer area och/eller höjd? Kan ju knappast endast vara kylningsproblem?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?