Intel Gulftown överklockad – nytt världsrekord

Permalänk
Melding Plague

Intel Gulftown överklockad – nytt världsrekord

Trots att Intels kommande värstingprocessor Core i9 innehåller sex kärnor finns det ordentligt med utrymme för överklockning. Den ännu olanserade processorn slår världsrekord.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oj oj, det var ju inte en liten överklockning det. Sjukt skön potential!

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

1.9v med 32nm

Permalänk
Medlem

ballt , fy vilken spänning alltså

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Världsrekord i överklocking och div benchmarks program känns rätt ointressant (för mig personligen), jag menar vem förstår inte att ny hårdvara alltid kommer vara snabbare än den äldre generationen. Ta bara de nya 5870 korten, finns inte ett rekord som kommer stå sig när de går överklockade i crossfire lösningar.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

De konstiga e att hur snabba komponenter man än har så e dom alltid för långsamma hmm.. käns som om de e någon som lurar mej på något vis?

Visa signatur

P6t delux v2 i920 Asus 4890

Permalänk

världsrekord i vad?

knappast högst hastighet, celerons på 8 ghz
och för 4kärniga finns phenoms som ligger på 7ghz.
är det reckord bland sexkärniga???

Permalänk

hade varit skoj om vi låg på sånna hastigheter idag fast iofs är ju inte GHZ något att skryta över idag.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
världsrekord i vad?

knappast högst hastighet, celerons på 8 ghz
och för 4kärniga finns phenoms som ligger på 7ghz.
är det reckord bland sexkärniga???

Världsrekord i 3DMark 05 verkar det som enligt texten.

"Då klarade Gulftown av 3DMark 05 med ett resultat på 52612 poäng – nytt världsrekord."

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Är det möjligt att nå så höga frekvenser utan flytande kväve? Om man tex skulle ha tio kupévärmare i serie, i ett vattenkylningssystem med 2-tumms slangar? Hehe;)

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Världsrekord i överklocking och div benchmarks program känns rätt ointressant (för mig personligen), jag menar vem förstår inte att ny hårdvara alltid kommer vara snabbare än den äldre generationen. Ta bara de nya 5870 korten, finns inte ett rekord som kommer stå sig när de går överklockade i crossfire lösningar.

Det som är intressant är hur mycket bättre/snabbare den nya hårdvaran verkligen är.
I vissa fall har tillverkaren haft väldigt lång tid på sig att göra något bra men så har prestandan inte varit långt ifrån förra generation när den förväntades vara dubbelt så bra.
Men din åsikt är din åsikt

Permalänk
Medlem

i teorin kompatibel med dagens moderkort ? De använder ju ett av dagens moderkort så det är ju uppenbarligen kompitabelt med dagens i praktiken med.

Grymma resultat ! Kan bli en sådan när de kommer

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
i teorin kompatibel med dagens moderkort ? De använder ju ett av dagens moderkort så det är ju uppenbarligen kompitabelt med dagens i praktiken med.

Grymma resultat ! Kan bli en sådan när de kommer

Men kanske inte alla av dagens.
Det borde teoretiskt funka med alla dagens moderkort, i praktiken blir det kanske bara en del...

Jag är väldigt nyfiken på den här, jag väntar mig riktigt aggressiva Turbo-modes som standard på den här.
~2.4Ghz med 6 kärnor och kanske 3.8Ghz om det bara är 1 kärna som belastas.
Tror den kan bli riktigt maffig.

Permalänk

DET ÄR INTE 295 GTX utan 4x 285GTX Classified!!!

Permalänk
Medlem

körs på X58.
Anledningen att de kör EVGA X58 Classified är väll för att det ska vara tacksamt att klocka på?

Visa signatur

The most ULF of them all.

Permalänk

Snarare att det är enda brädan med kompatibelt bios... hur som helst står det i påannonsen att dessa rekord är satt med 295GTX.., det är fel.., läser man artikeln på kingpin cooling står det tydligt att han använde 4x285 Classified.., alltså ett speciellt framtaget 285GTX som stöds av 4 way Sli!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IllusioN OC
DET ÄR INTE 295 GTX utan 4x 285GTX Classified!!!

Haha. Visste att jag skulle hitta en liknande kommentar från dig. Att folk inte kan läsa vad som faktiskt står i texten istället för att bara glo på bilder. Undrar om Sweclockers gör likadant när dom läser tidningen?

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Förmodligen blir det ett kortvarigt rekord nu när 5870 är släppt. Ersätt 285GTX Classified med 4st 5870 så blir det nog nytt rekord

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Hur mycket ström drar en sån här egentligen?
Antar vi standardspänning på 1,1V (har ingen aning) så borde den här dra nära 8 gånger mer än standard. ~800W för bara CPU?

Permalänk
Medlem

Lär väll ta ett bra tag tills 6 kärniga processorer blir nödvändiga hos en vanlig gamer. Eller vad tror ni?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Hur mycket ström drar en sån här egentligen?
Antar vi standardspänning på 1,1V (har ingen aning) så borde den här dra nära 8 gånger mer än standard. ~800W för bara CPU?

1,9 V är ju inte 8 gånger så mycket som 1,1 V, då borde det väl inte bli 8 ggr mer strömförbrukning? Eller är jag ute och cyklar, är inte jättehaj på elektricitet...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Är det möjligt att nå så höga frekvenser utan flytande kväve? Om man tex skulle ha tio kupévärmare i serie, i ett vattenkylningssystem med 2-tumms slangar? Hehe;)

Skulle du värma cpun då eller...?
Personligen tror jag att du lätt skulle slå detta rekord med den lösningen.. not

Tio Defa på 2500w st, det blir en jäkla massa värme till cpun det..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
1,9 V är ju inte 8 gånger så mycket som 1,1 V, då borde det väl inte bli 8 ggr mer strömförbrukning? Eller är jag ute och cyklar, är inte jättehaj på elektricitet...

Undrar också hur han har tänkt 1,1 till 1,9 är en ökning på 60%..

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
1,9 V är ju inte 8 gånger så mycket som 1,1 V, då borde det väl inte bli 8 ggr mer strömförbrukning? Eller är jag ute och cyklar, är inte jättehaj på elektricitet...

Räkna med ökningen av cpu frekvens också. Dock funkar det inte att räkna linjärt på halvledare...

Om vi räknar linjärt och gissar lite om cpun som att den suger i sig 100w vid 1,1v 2,4ghz så hamnar vi runt 300-350w för cpun här. Men som sagt, halvledare...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mellan 600-700 W skulle jag gissa att CPU:n drar som mest.
Räknar enligt denna formeln:

EDIT: Vet dock inte exakt originalspänning och specificerat TDP-värde för just den CPU:n som Shamino har. Vi kan väl säga att den förmodligen drar över 500 W i alla fall.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Undrar hur länge processorn överlever vid 1,9V
Dyr hobby det där, om man nu inte är helsponsrad.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

hahaha 1,9V på en intel ja du det är en del

Permalänk
Medlem

Ska ingen skriva vad besviken jag är trodde den skulle prestera bättre..? Nej just det ja det handlar ju om Intel.

Tummen upp grymma resultat iallafall.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

missledande topic enligt mig, världsrekord i 3DMarks ja men inte i överklockning på max clock det håller fortfarande AMD på 7ghz quadcore överklockning

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McTw1st
missledande topic enligt mig, världsrekord i 3DMarks ja men inte i överklockning på max clock det håller fortfarande AMD på 7ghz quadcore överklockning

Jaha ? Även om det hade gällt frekvens så hade det inte spelat någon roll den har frekvens rekordet för 6 kärniga. Dessutom om du kan jämföra mellan 6 kärniga och quads så kan du också jämföra mellan quads och single där vi har kandidater på 8ghz.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9