AMD bekräftar sexkärnig processor för entusiaster

Permalänk
Melding Plague

AMD bekräftar sexkärnig processor för entusiaster

Det är inte bara Intel som jobbar på sexkärniga processorer till datorentusiaster. Konkurrenten AMD laddar om bössan med Thuban.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det mest positiva för dem som kör AMD är ju just att dem inte byter ut sockeln utan kör vidare på "gamla" moderkort, blir lite billigare att uppgradera då..

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem

Känns som att AMD länge varit och fortfarande är långt bakom intel när det gäller micro-arkitektur. 45nm i en såpass "stor" processor låter inte bra. AMD införde 45nm för inte så länge sedan i Phenom 2 när intel redan haft det i core 2 ett bra tag innan det. Nu när AMD börjar föra in det i alla serier så går intel över till 32nm. Det blir ju att intel är ca 2 år före i utvecklingen på den punkten.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

man blir lite ledsen i öga när man läser det här hade hoppats på att de skulle tidigarelägga bulldozer! men då lär den inte komma försens sent 2010 eller tidigt 2011

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk

hmm låter ju inte så bra på pappret direkt, men vem vet... de kanske kommer i 32 nm?

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Känns som att AMD länge varit och fortfarande är långt bakom intel när det gäller micro-arkitektur. 45nm i en såpass "stor" processor låter inte bra. AMD införde 45nm för inte så länge sedan i Phenom 2 när intel redan haft det i core 2 ett bra tag innan det. Nu när AMD börjar föra in det i alla serier så går intel över till 32nm. Det blir ju att intel är ca 2 år före i utvecklingen på den punkten.

dom blir väl bara ett år före?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Även om det är ett eller två år så är det ett långt försprång när det gäller teknik, tycker jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

AMDs kommer i början av 2010, förmodligen tidigt Q2 och kommer ha ett humant pris till skillnad från Core i9.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XzaR
Även om det är ett eller två år så är det ett långt försprång när det gäller teknik, tycker jag.

jo visst är det de, men amd satsar nog inte på topsegmentet så mycket inte med ph2 iaf

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Kan ju vara nämnvärt att man ska kunna använda den till AM2+ moderkort också.

Permalänk
Medlem

dom har nog satsat slantarna på grafiksidan så att dom åtminstone hänger med där.... det verkar som dom har samma problem med cpu som nvidia har med gpu dvs krympningen av arkitekturen följer inte de fysiska regler som dom trodde från början, så dom måste göra massiva ändringar för att inte få massa läckage....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesusbarnet
dom blir väl bara ett år före?

1. Jag tänkte lite på intels tick-tock strategi när jag skrev 2 år
2 Med försprånget menar jag inte hur lång tid efter att AMD kommit ikapp som intel tar nästa steg utan just tiden som det tar för AMD att komma ikapp.
Alltså inte hur lång tid från AMD-45nm till intel-32nm utan från intel-45nm till AMD-45nm och senare från intel-32nm till AMD-32nm, jag hoppas att ni förstår vad jag menar.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Har inte AMDs satsat på att ligga efter Intel för att kunna forsätta?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

jag som tänkte köpa mig en 965'a... aja då kan ja likaväl vänta ett par månader till, än så länge håller burken ihop

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem

am2+ brädor har bara ddr2 moduler
phenom II x6 står det inget om att den har ddr2 minneskontroller.

Alla phenom II och athlon II har både ddr2 och ddr3 minneskontroller, nu kan det vara så med x6 men det står inget om det och därav kan vi inte anta att den fungerar i ett am2+ mobo. Passa lär den göra men utan minnen blir det svårt att få den fungerande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raffor
am2+ brädor har bara ddr2 moduler
phenom II x6 står det inget om att den har ddr2 minneskontroller.

Alla phenom II och athlon II har både ddr2 och ddr3 minneskontroller, nu kan det vara så med x6 men det står inget om det och därav kan vi inte anta att den fungerar i ett am2+ mobo. Passa lär den göra men utan minnen blir det svårt att få den fungerande.

Du kan ju kolla på källan dom har angett så ser du att det ska gå med am2+ och ddr2.

Och det är skit bra, för då kan jag med min gamla bräda använda den där fina saken.

Permalänk
Medlem

Jo kollade källan precis för att se om sweclockers missat nåt.
Så det verkar ju vara så att am2+ fungerar som med alla andra phenom men ändå udda att det skriver att den har ddr3 kontroller och att de inte skriver med dd2.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
1. Jag tänkte lite på intels tick-tock strategi när jag skrev 2 år
2 Med försprånget menar jag inte hur lång tid efter att AMD kommit ikapp som intel tar nästa steg utan just tiden som det tar för AMD att komma ikapp.
Alltså inte hur lång tid från AMD-45nm till intel-32nm utan från intel-45nm till AMD-45nm och senare från intel-32nm till AMD-32nm, jag hoppas att ni förstår vad jag menar.

Kan det vara en bieffekt av Intel:s olagliga konkurrensmetoder?
Sen får vi se hur den sexkärniga presterar, det finns ju inte många program som ens stödjer 4 kärnor väl?

Men det hade ändå varit trevligt med 6 kärnor i min dator
(jag har fler kärnor än dig)

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Har inte AMDs satsat på att ligga efter Intel för att kunna forsätta?

Jo, det är en medveten strategi. Det är ingen självklar vinst att alltid hålla på med den senaste processtekniken. Det kostar ofta mer än det smakar. Under perioden 1999-2006 när AMD dominerade prestanda så låg dom även då ca ett år efter Intel med processtekniken. Har man bättre arkitektur så överväger det mer än nog. Problemet sen 2006 är att man inte haft det. Fixar AMD den biten så kan man mycket väl komma att slå Intel på fingrarna igen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MulleEng
...det finns ju inte många program som ens stödjer 4 kärnor väl?

Nä, men det är ju trevligt för oss som gillar att köra flera program samtidigt med schysst prestanda över hela brädet

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Vad bra att ni har stavat Thuban (inte Thubian lr Tubian) rätt denna gång

Permalänk
Avstängd

Får se om det blir en uppdatering av datorn snart då, sitter med en antik 4400+ X2 bla bla socket 939, den orkar med dom senaste spelen utan problem.. förutom skiten GTA4

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Priset blir nog det enda som kan göra denna intressant. Gulftown lär ju springa varv rund denna i CPU benchmarks precis som i7 vs Phenom2

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Priset blir nog det enda som kan göra denna intressant. Gulftown lär ju springa varv rund denna i CPU benchmarks precis som i7 vs Phenom2

x2

Men varför kallar dom den phenom x6? Varför inte Phenom II x6 ? elelr vad som helst, själv skulle jag döpa den till "swec ftw x6"

Permalänk
Medlem

jag har fler kärnor än dig. (visar upp sitt kärnhus från äppleskruttet)

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
x2

Men varför kallar dom den phenom x6? Varför inte Phenom II x6 ? elelr vad som helst, själv skulle jag döpa den till "swec ftw x6"

Källan anger Phenom II X6, det föll nog bara bort i översättningen.

Permalänk
Medlem

Bra att AMD ändå hänger på relativt bra, gillar dom mycket mer än Intel fast är ju ALLTID bra med motstånd. Bättre priser och utveckling.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk

45nm känns ju lite visset 2010. =/

Permalänk

Ojj, vad bra, det betyder väl att man kommer att kunna låsa upp 5 extra kärnor i Sempron, rätta mig om jag har fel

Permalänk

Bra för AMD! då kanske denna kan tänkas driva ner priset på gulftown en smula. Har inget mot AMD och har heller aldrig ägt någon. Kanske detta vore nått?

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.