Microsoft jobbar på surfplatta

Permalänk
Melding Plague

Microsoft jobbar på surfplatta

Under året har det spekulerats om en eventuell surfplatta från Apple. Nu ser det ut som att konkurrenten Microsoft hinner före.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

tjaa.. varför inte, såg inte hel fel ut. Lär dock vara dyr och klumpig.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Intressant, och kul kanske. Fast jag tror den till sist hade hamnet på hyllan för min del.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Säkert smiding som student. Fast man har väl inte råd men en då

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

Denna idéen borde kommit för flera år sendan som digitala böcker... man skulle kunna låna dem på biblioteket m.m

EDIT: eller köpa böcker online och ladda in dem

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Det såg rätt läckert ut måste jag säga. Med bra batteritid och bra/smidiga funktioner så kan den bli mycket intressant.

Permalänk
Medlem

Känns inte jättesmidigt som anteckningsblock, hade nog ändå velat ha något likt "detaljerad lista" på vänsterbladet och anteckningsyta på högerbladet... Fast då hade väl en umpc fungerat bättre. För lite kladd känns ett vanligt block mer komplikationslöst.

Fast det kanske visar sig jättebra när det kommer!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Känns inte jättesmidigt som anteckningsblock, hade nog ändå velat ha något likt "detaljerad lista" på vänsterbladet och anteckningsyta på högerbladet...

Nu förstår jag inte vad du menar. Det där beror väl på vad man kör för program, eller?

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk
Sötast

Att MS släpper den först?

Det trodde jag inte.

De brukar väl vänta till Apple har släppt sina produkter, så de vet vilka funktioners som behövs

Permalänk

NICE en sån skulle man ha haft

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem

Den ser förbannat bra ut. Mycket bra gjort! Hoppas att Apple kommer ut med lite nyheter snart också

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Det är något åt det här hållet som behövs, till ett prisvärt pris, för att få igång e-boks marknaden.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

De är som en tablet laptop utan tangentbordet helt enkelt, nae bär nog hellre runt på en 12-13" laptop istället för den dära då det är princip lika enkelt att ha med sig och göra samma saker. Men visst den har en coolhets faktor i sej. Och e-books finns, kolla på kindle och någon annan, visst kan inte göra samma saker men den är till för som en bok.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Det är något åt det här hållet som behövs, till ett prisvärt pris, för att få igång e-boks marknaden.

Tror inte den här är inriktad på E-böcker precis även om man onekligen kan använda den till det. E-bok-läsare finns redan t ex Kindle (http://www.amazon.com/Kindle-Amazons-Wireless-Reading-Generat...)

De är ju iofs inte så billiga (ännu), men tvekar på att maskinen i nyheten kommer bli särskilt billig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SolidDread
Nu förstår jag inte vad du menar. Det där beror väl på vad man kör för program, eller?

Menar bara att för min del så hade nog en umpc fungerat bättre, skriver så mycket snabbare på ett tangentbord så det hade bara blivit klumpigt för min del.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

om den kostar max 4000kr så köper jag mig en lätt

Visa signatur

hahahahahahahahahsdhah

Permalänk
Medlem

fan så coolt, vill ha!!!

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus M3A32-MVP Deluxe AMD Phenom 9750 Quad-Core 2.4GHz 4x1MB Corsair TWIN2X4096-8500C5DF Dominator 2x2048MB DDR2 XMS2-8500 1066MHz 5-5-5-15 *WITH AIRFLOW FAN* Asus Extreme Radeon HD3870X2

Permalänk
Medlem

hahaha roligt att dom använder apples touch funktioner som apple har patent på. kommer nog bli en del diskussioner om det ^^ eller så gör dom som dom alltid har gjort apa olagligt efter och sedan nekar allt

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrSkudd
hahaha roligt att dom använder apples touch funktioner som apple har patent på. kommer nog bli en del diskussioner om det ^^ eller så gör dom som dom alltid har gjort apa olagligt efter och sedan nekar allt

Apple har patent på? :S
Om inte minnet sviker var det väl adobe som var först/något sammarbete där bland att adobe var med.
Många produkter använder multitouch idag, så det verkar inte finnas patent på detta/uppfinnaren tar inte ut dyra licenskostnader?

Edit: Okej det kom visst redan på 80talet enligt snubben i videon; http://www.3gpdb.com/videoy.php?b=LoHt-aldXpH&multi-touch-int...

Permalänk
Medlem

Den verkar ju väldigt bra! Microsoft verkar ha gått ifrån sitt vanliga tänk och börjat tänka mer användarvänligt. Att man bläddrar med ett finger som i en vanlig bok är ju ett tecken på detta. Men jag tror nog att man ska invänta Apples tablet innan man köper.

Microsoft har ju visat med Zune att de kan göra bra produkter. "Tyvärr" (eller hur man nu ser det) så hade ju marknaden för bärbara musikspelare "satt sig" när Microsoft lanserat Zune och iPod hade redan blivit synonymt med bärbar mediaspelare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrSkudd
hahaha roligt att dom använder apples touch funktioner som apple har patent på. kommer nog bli en del diskussioner om det ^^ eller så gör dom som dom alltid har gjort apa olagligt efter och sedan nekar allt

Så Apple har patent på något man var först med att tillverka på University of Toronto? Inte troligt. Men däremot så var det Apple som började använda tekniken storskaligt, iPod, iPhone, thouchpaden på de nya MacBooksen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-touch#History

Edit: Asch. Här kan man inte lämna datorn för att göra lunch innan man svarar... Då hinner någon annan före

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Vill ha känslan är ganska hög må jag säga...

Permalänk
Medlem

Häftigt, men inget jag har nytta av

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skulle vara perfekt i skolan, kladda ner anteckningar sedan synca med stationära datorn hemma och på det viset slippa alla olika anteckningsböcker hit och dit.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Framtiden för anteckningar i skolan kan jag tänka mig, absolut! Har dessutom provat lite av den här typen av touchscreen.

I vår skola har vår fysiklärare en IBM-laptop med tryckkänslig skärm. Den är sedan kopplad till en projektor som lyser mot en vägg.

Laptopens skärm kan öppnas och vridas 180 grader, sedan stänges igen för att göra hela skärmen till just ett sådant här ritblock. Dessutom är datorn inte ens särskilt stor, fyrkantig formfaktor på kanske en 13-tumsskärm.

Alla anteckningar således på "tavlan" är istället skrivna med en speciell penna direkt på skärmen och visas av projektorn. Otroligt smidigt måste jag säga.

Pennan är det coolaste av detta. Den är precis lika stor som en vanlig och ser ut som en vanlig penna, men helt i plast. När man för pennan närmare skärmen kan man flytta muspekaren utan att ens röra skärmen med pennan, man behöver bara hålla den några cm bort! Handen kan även ligga över skärmen utan att störa, mycket bra när man skriver.
vill man trycka, trycker man bara till mot skärmen med pennan.

Oftast använder vi Powerpoint, aktiverar penn-anteckningar och sedan är det bara att skriva på skärmen precis som på papper! Något som dessutom är smidigt är att om man svänger runt pennan finns det ett "sudd" på andra sidan, helt enkelt att datorn känner av detta och aktiverar suddet i t.ex powerpoint.

Permalänk

Den kan man väl tänka sig som present någon dag. Ser ganska fräck ut.

Visa signatur

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.

Permalänk
Medlem

Vore ju perfekt för anteckningar (kanske främst i skolan), surfning, e-böcker, möten etc. Enda nackdelen jag kan komma på är att det nog blir lite trist med en vertikal rand i mitten av bilden om man ska se på film. Är riktigt sugen på gränssnittet dock.

Kan nog bli ett bra alternativ till netbooks om prissättningen är någorlunda vettig (men det är väl inget man ska vänta sig direkt).

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrSkudd
hahaha roligt att dom använder apples touch funktioner som apple har patent på. kommer nog bli en del diskussioner om det ^^ eller så gör dom som dom alltid har gjort apa olagligt efter och sedan nekar allt

Jag har för mig att apple har patent på vissa gestures med multitouch men jag hoppas innerligt att de inte har patent på hela multitouchtekniken, det skulle vara för generellt.

MS brukar inte lyckas med första generationen av sina produkter (ie, xbox,windows,zune etc) utan behöver ett par utvecklingscykler. Historiskt sett så lär de kopiera apple ganska friskt vilket är ett bra betyg för apple. Ungefär som alla mobiltelefonstillverkare som har en wanna-be iPhone och därmed gör iPhone till "the golden standard".

Man kan ju hoppas att MS släpper sin device ganska snart och att den dessutom är bra så det blir lite press på apple.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge som man envisas med blanka skärmar är dess produkter helt meningslösa i verkligheten så nej inte för mig.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM