Permalänk
Medlem

Inställningspanel i Swing

Hejsan

Håller på med ett swing-program där jag vill kunna ställa in olika saker för utplacerade objekt. Skulle vilja ha en sådan panel som finns i Visual Studio, "Properties"-panelen som man kan klicka fram. För den som inte har sett en sådan så är det en tabell men som man kan ha dropdownlistor i och som man kan skriva fritt i om man vill.

Finns det en sånhär komponent inbyggt i Swing eller kan man bygga en egen?

Permalänk
Medlem

Jag tror du får bygga en egen. Blir inte ett trivialt projekt, men det går att få till. Hur svårt det blir för dig är lite beroende på hurpass trygg du känner dig med JTable och alla dess hyss.

Jag kanske skulle skriva en själv som hobbyprojekt och slänga ut i public domain... skulle det vara intressant?

Permalänk
Medlem

Maken till vänlighet! :- ) Trevligt!

Tyvärr är det så att det är till ett skolprojekt så jag kommer inte använda någon annans kod i det här projektet, men det skulle vara väldigt intressant att se en implementation på en sån här grej.

Är ganska ny på Swing och har inte använt jtable innan. Hur avancerat på ett ungefär tror du att det blir? Ska göra en undersökning här och se hur klassen fungerar iallafall och se om det är ett rimligt extraprojekt för den här uppgiften.

Permalänk
Medlem

Du kanske kan använda dig av quicktable och lägga krutet på vad själva projektet handlar om?

Permalänk
Medlem

Jag hittade lite info om att använda en JComponent i en cell: http://www.codeguru.com/java/articles/162.shtml

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robino_
Maken till vänlighet! :- ) Trevligt!

Åja, än har jag inte gjort nåt. Kanske roar mig med det i helgen om inget roligare skulle dyka upp.

Citat:

Är ganska ny på Swing och har inte använt jtable innan. Hur avancerat på ett ungefär tror du att det blir? Ska göra en undersökning här och se hur klassen fungerar iallafall och se om det är ett rimligt extraprojekt för den här uppgiften.

Om du ska sätta dig in i JTable BARA för att ha en inställningspanel och är "ganska ny på Swing", skulle jag råda dig att lägga energin på viktigare saker.

Det skulle nog ta mig (som är ganska van vid Java och Swing) kanske 6-12 timmar att få till något som är trevligt och bra och relativt felfritt, beroende på hur mycket dumheter i Swing jag springer in i. Hade jag varit tvungen att lära mig Swing under tiden så hade det säkert tagit 5 gånger så lång tid... så jag håller med hivemind här, lägg krutet på vad själva projektet handlar om.

Permalänk
Medlem

Det finns sådana saker i Netbeans Platform ifall du skulle kunna tänka dig att använda den. Men det kanske är overkill.
http://platform.netbeans.org/