Ny BIOS startar på en sekund

Permalänk
Melding Plague

Ny BIOS startar på en sekund

Phoenix Technologies visar upp en ny UEFI-baserad BIOS som kan påbörja laddningen av operativsystemet på en sekund.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter ju hur bra som helst! Vill ha en dator som startar på 10 sekunder..NU!

Permalänk

på tiden, det är trist att behöva vänta i en till flera minuter (ja,ja lite överdrivet) för att BIOS reserverar mer än en minut för att starta

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Snyggt!!! Nu är moderkorts tillverkarnas tur att börja användningen av den typen BIOS.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

tänk vad mycket av mitt liv jag kommer att spara....startar om datorer väldigt sällan :S

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Skönt att överklocka med ett moderkort som har det BIOS'et, efter man testar sig fram med blåskärm efter blåskärm. Frågan är bara om man hinner trycka på snabbtangenten för att komma in i BIOS!

Permalänk
Medlem

Blir intressant när man skaffar SSD-disk, just nu spelar inte bios-uppstarten en sån jätte roll med tanke på totala boottiden. Men att boota på under 10sekunder är inte fel alls, skulle vara grymt nice om man hade pengarna!

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk

fan detta vore najs som fan x)

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Lagom jobbigt när man ska in i bios bara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grillmeister
Skönt att överklocka med ett moderkort som har det BIOS'et, efter man testar sig fram med blåskärm efter blåskärm. Frågan är bara om man hinner trycka på snabbtangenten för att komma in i BIOS!

Haha, jag hann då inte se nån splashscreen eller vad det heter med Press DEL for setup men jag kan inte säga att det där känns nödvändigt, jag menar min dator har gått förbi post på under 10 sek, om jag nu får vänta så länge på att min dator ska starta så bryr jag mig faktiskt inte...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Avstängd

nu biddede kväller...

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk

1,37 sekunder var väl inte imponerande? För mig tar det ~7sek kanske? Sen tar windows runt 20-25 så för mig skulle det absolut inte vara någon förbättring.... Jaja är säkert bra för vissa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av loi
Lagom jobbigt när man ska in i bios bara

Spamma sönder delete-knappen bara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
1,37 sekunder var väl inte imponerande? För mig tar det ~7sek kanske? Sen tar windows runt 20-25 så för mig skulle det absolut inte vara någon förbättring.... Jaja är säkert bra för vissa.

Meh... väntade mig att din andra mening skulle vara att 1,337s skulle vara imponerande...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Spamma sönder delete-knappen bara

Eller så håller man bara in del-knappen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nyheten
svårofrånkomliga nackdelar

Nackdelar som är svåra att *inte* komma ifrån?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
på tiden, det är trist att behöva vänta i en till flera minuter (ja,ja lite överdrivet) för att BIOS reserverar mer än en minut för att starta

"lite överdriver"
NEJ!

Har en Lenovo Laptop med F-Secure som från att trycka på start tills att komma in i windows tar över 1-2min, sen tiden tills firefox startas om man har den på autostart så tar det ungefär 3-4min.. YES..

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
1,37 sekunder var väl inte imponerande? För mig tar det ~7sek kanske? Sen tar windows runt 20-25 så för mig skulle det absolut inte vara någon förbättring.... Jaja är säkert bra för vissa.

Spamma sönder delete-knappen bara

Nej det är klart. Om din bil tar dig ifrån 0-100 på 7 sekunder så är ju inte 0-100 på 1,37 sekunder imponerande. Man kan ju fundera varför dem ens väljer att publicera/redovisa så här irrelevanta och ikke bra resultat.

/end sarcasm

Hur kan du säga att ifrån 32 sekunder till 26 sekunder "absolut inte är någon förbättring"?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Ojojoj imponerande, vill ha nu!

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

att det skulle ta 30år att fixa det..

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Är ganska nöjd med minuten det tar att starta burken ändå, man hinner se sig om hur det verkligen ser ut där hemma, kanske hinner vattna en blomma eller två.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

orka lägga massa tid och antagligen en del pengar för att uppnå detta... Vad spelar det för roll om man får vänta 1 min eller 2? kom på något vettigare istället!

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Hedersmedlem

Yes!!! PC:n har äntligen tagit steget in i 90 talet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Men äntligen! Min nästa dator, snälla!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Ge mig nu! Kmr moderkort med detta bioset kunna få sådan här prestanda med endast en uppdatering tror ni?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

På min stationära kommer det inte spela någon roll då jag oftast inte stänger av den på nätterna men på laptopen kan det vara jäkligt nice.

Permalänk
Inaktiv

hah, 10 sekunder utan Servicepack och några program installerade skulle jag tro. Min tar några minuter innan den laddat allt o man kan börja använda den. Över 1gb som ska in i ram minnet, då spelar inte biosens laddningstider på några sekunder hit o dit så stor roll....

men iaf, kul med framsteg! Defenitivt bra nyheter

Permalänk
Medlem

Att man kan göra uppstarten snabbare är väll ingen nackdel men så snabbt som en modern dator starar så kan ja knappast tycka det spela någon större roll om det tar 15 eller 30 sec

värre va det ju för då 5min var standar

eller 286 (inte säker viken x86) som vi installera win 95 på tog nästan 30min och starta, en vecka senare luktade det bränt och den startade aldrig mer

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

skulle vara riktigt fräckt att testa på en bruksdator (inte på en "show" laptop som bara har grund instalerats) och verkligen so hur mycke de hade gjort, prova de med HDD och SSD

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
då spelar inte biosens laddningstider på några sekunder hit o dit så stor roll....

Med denna typ av resonemang skulle det ju till slut ta enorm tid att boota upp en PC.

Några sekunder extra här och några där... Det tar ju redan 3 minuter att boota, så ingen märker någon skillnad, eller hur?

Och till slut tar det 10 minuter att dra igång datorn.

Min Asus Rampage 2 Gene AMI-bios tar skitlång tid på sig att POSTa, och när den är klar med själva BIOS ska RAID-bioset för det externa SATA-chippet startas... Det är ytterligare 5 sekunder eller så.
Det blir tårta på tårta så att säga med den nu cirka 30 år gamla BIOS-standarden, BIOS-systemet är ett gammalt ruttet korthus som expanderats allteftersom PCn utvecklats och nu har blivit helt nerlusat av slö programkod och inbyggda väntepauser...

Detta är min snabbaste PC någonsin, men den bootar långsammast också, utan någon som helst tvekan! BORT me bôsen, ge oss UEFI nu!

Permalänk
Medlem

Härligt när det kommer sådana här uppfinningar som tar fram utvecklingen på andra fronter än allt det vanliga (processorer,minnen osv.)
Detta leder till att tiden att starta upp burken tajtas till så småningom och så har vi en ännu mer komplett produkt att leka med.

Tänk den dagen då man trycker på start och datorn är laddad och klar att användas direkt.

Permalänk
Medlem

UEFI är inget BIOS. Så hur visar de upp ett EFI-baserat bios då?
Båda är firmwares, men alla firmwares är inte bios.

Permalänk
Medlem

Äntligen.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D