Permalänk

I/O-plåten gör motstånd...

Hej,

I/O-plåten till mitt nya moderkort är konstig. Jag har aldrig stött på det här problemet förut. Denna plåt har fler "piggar/flikar" och bitar av plåt på "chassisidan" av I/O-plåten än normalt enligt mig. När jag passar in moderkortet blir jag tvungen att pressa det på plats för att skruvhålen ska matcha monteringspinnarna på moderkortsplåten. När man sedan har pressat allt på plats så buktar I/O-plåten ut på två ställen och det ser inte jättehälsosamt ut. Har inte startat datorn än då jag undrar om det skulle kunna bli kortslutning. Kan någon komma på nåt jag kan göra för att få I/O-plåten att bete sig normalt? Ska jag kanske kapa av några av de där flikarna, de gör väl ändå ingen nytta?

Moderkortet är ett Asus M4A785TD-M EVO microATX om någon undrar över det.

Permalänk
Inaktiv

Du kan testa att tillfälligt lossa skruvarna som håller fast moderkortet och justera moderkortet litegrann så det bättre matchar I/O-plåten.

Om det inte räcker till, då kan du ju fundera på att ev. modifiera I/O-plåten, men det borde inte spela någon roll om den buktar; det enda plåten normalt sett ska ha kontakt med är antingen av plast eller jord-anslutna metallytor.

Du bör ju iofs dubbelkolla så inga kontakter på moderkortet är skadade eller slagits till så de sitter snett. Kan ju vara därför det buktar också...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Du kan testa att tillfälligt lossa skruvarna som håller fast moderkortet och justera moderkortet litegrann så det bättre matchar I/O-plåten.

Om det inte räcker till, då kan du ju fundera på att ev. modifiera I/O-plåten, men det borde inte spela någon roll om den buktar; det enda plåten normalt sett ska ha kontakt med är antingen av plast eller jord-anslutna metallytor.

Du bör ju iofs dubbelkolla så inga kontakter på moderkortet är skadade eller slagits till så de sitter snett. Kan ju vara därför det buktar också...

Jag har testat att passa in det och finlira en del men det gick inget vidare. Jag tänker nog göra ett försök till dock.

Ursäkta den dumma frågan men jag fattar inte mkt angående elektronik - vilka ytor är jord-anslutna?

Dubbelkoll är alltid värt..