Permalänk
Medlem

Quad/X4 vs DUO/X2 för spel?

Fyrkärniga processorer har funnits ute rätt länge nu men jag ser fortfarande näst 'till inga spel (eller särskilt många applikationer heller för den delen) som utnyttjar dom. Samma sak kan även sägas om de tvåkärniga som redan verkar fasas ut.

Så vad är poängen med x4/quad? De nya serien processorer (i5/i7) har säkerligen några tekniska fördelar, men klockfrekvensen per kärna är ändå lägre såvidare man inte önskar betala upp emot fyra gånger så mycket för att få likvärdig hastighet.

Så för spel, varför ska man plocka upp exempelvis en i5-750/ i7-860 (quad) processor istället för en E8500/E8600 (dual) som ligger i samma prisklass? I syftet för spel dvs.

LGA775 socketen är däremot rätt gammal så det kanske blir en nackdel om man önskar uppgradera senare. AMD erbjuder däremot dual core med AM3 sockets.

- Men, är det något viktigt jag har missat? För jag ser verkligen inte poängen med att betala massa extra för fyra kärnor?

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk

allt flera spel har börjat att använda trippel och quad cores, och jag personligen tycker att det är mest framtids säkert med quad. Det jag tycker att quad är bra för är att datorn i sig själv blir snabb.:) jag sitter på en Amd Phenom II 940 3 Ghz quad core funkar toppen i både spel och utanför

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround