Grafikkort förstärker superdator

Permalänk
Melding Plague

Grafikkort förstärker superdator

AMD och Nvidia påminner gärna och ofta om grafikkortens enorma potential för andra tillämpningar än bara grafik. Nu ger anrika SGI trovärdighet till påståendena.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad bra, då kanske Nvidia får ännu incitament till att slopa CUDA och gå över till DC istället.

Permalänk
Medlem

kanske nVidia har vetat om detta och därför många rykten har pekat på att nVidi satsar på dessa områden? Alltså, cuda, folding och allt liknande och inte bara kraftfulll GPU för spel.

Dem tänker kränga GT300 på superdatorer?

Permalänk

Kommer "Ultraviolet" kunna svara på frågan om livet, universum, och allting?;)

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem

Varför ska den göra det? Vi vet ju redan att svaret är 42.

Permalänk

Snart kommer väll Slot A tillbaka fast med ett grafikkort på istället.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Kommer "Ultraviolet" kunna svara på frågan om livet, universum, och allting?;)

Frågan är väl om "ultraviolet" kommer klara crysis?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Frågan är väl om "ultraviolet" kommer klara crysis?

hehe, inget klarar crysis på fullt ös xDD

Permalänk

Samarbete med Intel, AMD och Nvidia?

Har de tänkt sig en rigg med Intel cpu, Nvidia chipset och ett grafikkort från AMD? Eller har de tänkt sig blanda grafikkort från tillverkarna?

Permalänk
Medlem

nej skulle nog inte tro det, dock så är det väll så att det behövs ta fram nya standarder för multigpu riggar eller något. Då är det ju bra att de pratar med alla inblandade för att kunna göra en gemensam standard istället för att tex nvidia skulle få ensamrätt på alla multigpu lösningar.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort några inlägg som handlade lite för lite om nyheten och lite för mycket om Liftarens guide till galaxen.

Permalänk
Medlem

Ingen tvekan om att grafikkort teoretiskt har enorm beräkningskraft men jag undra hur mycket av de där 2 TFLOP som faktiskt används när man spelar. Grafikkort har visserligen blivit mycket bättre sen unified shaders kom för några år sedan och drivrutinerna numera är bättre men det finns nog fortfarande enorm potential. Kollar man på konsoller så fortsätter ju spelen att använda hårdvaran bättre och bättre i 4-5 år medan ett grafikkort i datorn byts ut efter 1-2 år.

Antal beräkningar eller polygoner per sekund de klarar av i teorin säger visserligen en del om hur bra kortet är relativt till liknande kort men inte så mycket om hur bra spel ser ut och det är ändå 90 % av vad grafikkort är till för även om de börjat användas till annat senaste tiden.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Samarbete med Intel, AMD och Nvidia?

Har de tänkt sig en rigg med Intel cpu, Nvidia chipset och ett grafikkort från AMD? Eller har de tänkt sig blanda grafikkort från tillverkarna?

SGI samarbetar med Intel, AMD och Nvidia, så det företag som kommer på den mest konkurrenskraftiga lösningen kommer nog att nyttjas av SGI.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
*tråd rensad*

Jag tog bort några inlägg som handlade lite för lite om nyheten och lite för mycket om Liftarens guide till galaxen.

Lösningen är att skapa ett Liftarens guide till galaxen forum
(och kanske ett forum för att diskutera crysis)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Ingen tvekan om att grafikkort teoretiskt har enorm beräkningskraft men jag undra hur mycket av de där 2 TFLOP som faktiskt används när man spelar. Grafikkort har visserligen blivit mycket bättre sen unified shaders kom för några år sedan och drivrutinerna numera är bättre men det finns nog fortfarande enorm potential. Kollar man på konsoller så fortsätter ju spelen att använda hårdvaran bättre och bättre i 4-5 år medan ett grafikkort i datorn byts ut efter 1-2 år.

Det beror väl mest på att man bara har några få maskinkonfigurartioner att skapa kod till (xbox och ps3 vs 321995406785467 olika konfigurationer av pc) samt att konsolerna prioriterar spelen medan pc har mycket igång för att kunna vara mångsidigare.

Permalänk
Medlem

Hade förr mig att SGI gick i konkurs tidigare i år? Eller?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellspawned
(och kanske ett forum för att diskutera crysis)

Nej för då har man ingen anledning att dra upp crysis varje gång en ny cpu eller gpu kommer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Hade förr mig att SGI gick i konkurs tidigare i år? Eller?

Jo, de gick i konkurs, men blev uppköpta av Rackable Systems som bytte namn till SGI. Wikipedia har mer detaljer för den som är intresserad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Nej för då har man ingen anledning att dra upp crysis varje gång en ny cpu eller gpu kommer

Just därför... efteråt kan man ta bort både processor och grafikkortsforumen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
*tråd rensad*

Jag tog bort några inlägg som handlade lite för lite om nyheten och lite för mycket om Liftarens guide till galaxen.

Tusan, det missade jag...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Nej för då har man ingen anledning att dra upp crysis varje gång en ny cpu eller gpu kommer

Med tanke på att Crysis är ett av de få spel som är bra. D.v.s. att de inte är portade, från konsoller, miniräknare, kapsylöppnare och annat som inte kommer i närheten av dagens datorers hårdvara och prestanda.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

har man moderkort som klarar stödja det o evt lite mer framtida teknik så är det nog lättare att uppgradera några tusen grafikkort

Fast känns som att de behöver få ner värmen innan de sätter igång med GPU beräkningar

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Ingen tvekan om att grafikkort teoretiskt har enorm beräkningskraft men jag undra hur mycket av de där 2 TFLOP som faktiskt används när man spelar.

Det beror förstås på. Om vi antar att du inte är CPU bound till att börja med, så att grafikkortet inte står och idlar nåt, då finns det många olika delar som kan vara flaskhalsen. Du kan vara bandwidth bound ifall det är många högupplösta texturer och mycket antialiasing. Är det många partikelsystem och enklare rendering är det troligt att du blir ROP bound. Men om vi antar att spelet är shader bound, så kan det antingen vara så att texture fetch raten maxas eller ALU. Men om vi antar att vi är ALU bound så kan grafikkort mycket väl komma mycket nära sitt teoretiska max. Eftersom GPUer döljer latency med trådning, istället för som CPUer försöker undvika latencyn så gott det går med cachar, så uppstår stalls enbart när antalet simultana trådar inte räcker för att dölja latencyn. Har du en shader som domineras av ALU och dina trianglar är stora nog kan du nästan räkna med att du hamnar nära teoretiskt max.