Intel vill göra fiberoptik mainstream

Permalänk
Melding Plague

Intel vill göra fiberoptik mainstream

Lightpeak är kodnamnet på ett nytt gränssnitt från Intel som använder fiberoptik för att skicka data. Målet är en överföringshastighet på 100 gigabit per sekund.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fiberotik alltså, kanske skall kolla stavningen innan ni publicerar, med ett extra p blir det inte lika erotiskt...

Permalänk
Hedersmedlem

Låter spännande

Permalänk
Avstängd

Fyfan kommer man inte kunna spela under tiden man för över längre^^

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Håller med, låter spännande, problemet är dock att fiberkablar inte är lika böjliga och borde vara mer ömtåliga.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Fyfan kommer man inte kunna spela under tiden man för över längre^^

Ehm... Man kommer att kunna spela samtidigt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Håller med, låter spännande, problemet är dock att fiberkablar inte är lika böjliga och borde vara mer ömtåliga.

Stämmer till viss del, men Light Peak verkar vara hyffsat tåliga kablar eftersom själva fibern är så tunn och rörlig.

Tycker i alla fall att Light Peak ser riktigt lovande ut. Om tillverkarna implementerar tekniken kommer det förmodligen bli rätt populärt beroende på hur tålig kablarna är.

Permalänk

Interesting.. Kanske ska vänta med att uppgradera datorn tills detta är standard

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk

Ska de dissa Displayport när det fortfarande säljs dator med enbart VGA?

Permalänk
Medlem

Så snyggt det kommer att bli om man kan dra så tunna fibrer som på bilden till högtalare och projektor.
Vill gärna veta hur långa kablar man kommer kunna ha, kommer man äntligen kunna stoppa undan datorn och bara ha tangentbord, mus och skärm framme utan speciallösningar.
Framtiden ser ljus ut.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spindel
Ehm... Man kommer att kunna spela samtidigt...
Stämmer till viss del, men Light Peak verkar vara hyffsat tåliga kablar eftersom själva fibern är så tunn och rörlig.

Tycker i alla fall att Light Peak ser riktigt lovande ut. Om tillverkarna implementerar tekniken kommer det förmodligen bli rätt populärt beroende på hur tålig kablarna är.

Så om man för över 1000gb/sek kommer det väl att göra så att datorn jobbar en hel del.

Men jag var lite rolig som vissa förstår men inte du

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Men jag var lite rolig som vissa förstår men inte du

Med all respekt, men ska man vara roligt måste man också vara begripligt. Jag förstod inte heller vad du syftar på. Om du filar på meningsuppbyggnaden kanske ditt budskap går fram lite tydligare?

Jag har inte läst på om just LightPeak, men idag ansluter man fiber till sk HBA som har egen logik och avlastar på så vis processorn.
Tror inte LightPeak är en teknik för 99.99% av SweC:arna, men kan bli ett trevligt tillskott mellan servrar och fiberswitchar på t.ex ett SAN.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Ska de dissa Displayport när det fortfarande säljs dator med enbart VGA?

Uhm, hur vanligt är displayport ändå? Jag trodde att den hade dött ut, men nu har jag sett desto fler enheter med stöd för detta... dock inte särskilt många skärmar, om man inte har en riktigt tjock plånbok.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Håller med, låter spännande, problemet är dock att fiberkablar inte är lika böjliga och borde vara mer ömtåliga.

Finns fibrer ute som är gjorda för att klara böjningar bättre, G.657 klarar 7.5mm böjradie och Corning har en fiber som klarar ännu mindre. Tidigare har det varit ungefär en snusdosa i böjradie.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Vore ju faktiskt rätt schyst med ett gemensamt gränssnitt till all kring utrustning. Högtalare bli nog svårt dock såvida du inte kör på aktiva men då får du ännu en kabel per högtalare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av carry
Så snyggt det kommer att bli om man kan dra så tunna fibrer som på bilden till högtalare och projektor.
Vill gärna veta hur långa kablar man kommer kunna ha, kommer man äntligen kunna stoppa undan datorn och bara ha tangentbord, mus och skärm framme utan speciallösningar.
Framtiden ser ljus ut.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem
Citat:

Andra tunga namn som visar ett intresse för tekniken är Sony och Apple.

Apple har mer än bara visat intresse för tekniken, ser ni någonting speciellt med datorn som användes under demonstrationen?
Det är inget sammanträffande att Intel visade upp Light Peak på en Mac Pro med Snow Leopard, den enda gången de använde en Mac under hela IDF.

Enligt källor till Engadget så är det Apple som ligger bakom hela iden med Light Peak och kontaktade Intel för att diskutera den redan 2007. Apple ville ha ett gränssnitt som skulle ersätta flera andra (USB, FireWire, Skärm).

Citat:

Engadget
Based on the documents we had a look at, the short-term plans seem to involve a one-size-fits-all solution which would enable users to connect a variety of devices into a single Light Peak port, while slightly longer-term plans will mean Light Peak obviates the need for almost every type of connector you use today.
Translation: Apple products in the near future could come equipped with only a Light Peak port (or ports) to handle your networking, display driving, and general connectivity.

Detta skulle inte vara helt olikt Apple, ta t.ex. den första iMacen där de övergav alla tidigare portar och ersatte dem med USB, någonting ingen annan hade vågat göra tidigare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av carry
Vill gärna veta hur långa kablar man kommer kunna ha, kommer man äntligen kunna stoppa undan datorn och bara ha tangentbord, mus och skärm framme utan speciallösningar.

Intel nämnde över 100 meter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degerlund
Interesting.. Kanske ska vänta med att uppgradera datorn tills detta är standard

Räkna med att vänta ett bra tag isf, de första datorerna med denna teknik kommer antagligen vara lagom dyra så du kommer få vänta tills priset sjunkit lite om du inte har en väldigt fet plånbok

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Så om man för över 1000gb/sek kommer det väl att göra så att datorn jobbar en hel del.

Information man skickar till en skärm kommer troligtvis inte direkt från en hårddisk utan renderas av ett grafikkort, singel link DVI går idag i 3.96 Gbit/s och visst kan du spela samtidigt som du har bild på din skärm?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Uhm, hur vanligt är displayport ändå? Jag trodde att den hade dött ut, men nu har jag sett desto fler enheter med stöd för detta... dock inte särskilt många skärmar, om man inte har en riktigt tjock plånbok.

Fel, Displayport är nytt

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Undrar när det kommer en artikel om upplösning/skärmstorlek som passar oss användare. Någonstans måste det ju finnas en maxgräns över vad som är lämpligt. Då menar jag inte subjektivt utan objektivt. Köper man en superstor 100" skärm så sitter man ändå längre ifrån och då uppfattas den kanske som en 30" (beroende på vart man sitter såklart).

Spelar ingen roll hur stor upplösning man har, förr eller senare blir det för smått. Spelar ingen roll hur stor skärm man har, förr eller senare blir det inte ergonomiskt eller praktiskt att titta på en (för) stor skärm.

Finns inte så mycket mer att göra för just skärmstorlek och upplösning skulle jag säga. Vi behöver en ny typ av skärm. Kanske en halvmåne (böjbar oled?) som böjer sig över användaren, eller så borde VR bli mer aktuellt.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Undrar när det kommer en artikel om upplösning/skärmstorlek som passar oss användare. Någonstans måste det ju finnas en maxgräns över vad som är lämpligt. Då menar jag inte subjektivt utan objektivt. Köper man en superstor 100" skärm så sitter man ändå längre ifrån och då uppfattas den kanske som en 30" (beroende på vart man sitter såklart).

Spelar ingen roll hur stor upplösning man har, förr eller senare blir det för smått. Spelar ingen roll hur stor skärm man har, förr eller senare blir det inte ergonomiskt eller praktiskt att titta på en (för) stor skärm.

Finns inte så mycket mer att göra för just skärmstorlek och upplösning skulle jag säga. Vi behöver en ny typ av skärm. Kanske en halvmåne (böjbar oled?) som böjer sig över användaren, eller så borde VR bli mer aktuellt.

om dem kan göra mindre pixlar så kan man ha högre upplösning på en mindre skärm och det är väl aldrig fel.

Permalänk

Mer fiber åt folket! Nackdelen är dock ifall man får lust att snickra ihop någon egen usb-uppfinning i framtiden då det är lite svårt att skarva optisk kabel...

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem

Väldigt spännande med det lär väll dröja några år till det kommer

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Väldigt spännande med det lär väll dröja några år till det kommer

Nej, det ska faktiskt komma prylar med stöd för detta redan nästa år.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Undrar när det kommer en artikel om upplösning/skärmstorlek som passar oss användare. Någonstans måste det ju finnas en maxgräns över vad som är lämpligt. Då menar jag inte subjektivt utan objektivt. Köper man en superstor 100" skärm så sitter man ändå längre ifrån och då uppfattas den kanske som en 30" (beroende på vart man sitter såklart).

Spelar ingen roll hur stor upplösning man har, förr eller senare blir det för smått. Spelar ingen roll hur stor skärm man har, förr eller senare blir det inte ergonomiskt eller praktiskt att titta på en (för) stor skärm.

Finns inte så mycket mer att göra för just skärmstorlek och upplösning skulle jag säga. Vi behöver en ny typ av skärm. Kanske en halvmåne (böjbar oled?) som böjer sig över användaren, eller så borde VR bli mer aktuellt.

Jag förstår dina argument vad du säger stämmer men tänk på det på ett annat vis.

Om upplösningen var låt säga 4 eller 16 gånger så hög på en 22" som på en vanlig 1680x1050. Då skulle man kunna ha betydligt detaljrikare bilder och text på skärmarna och med ett smart operativsystem så kunde den bara "zooma" alla gamla bilder så att de blev 4, 16 eller kanske 64 gånger större, beroende på hur många gånger högre upplösning skärmen har. Bara man hade ökat med 4 gånger så mycket varje gång. Alltså 4, 16, 64, 256, 1024, 4096, 16384, osv. På detta viset hade inte kvaliteten i de gamla bilderna blivit sämre, eftersom att bilderna hade fått exakt samma proportioner. Tänk dig att du tar dig en blå fyrkan och sedan fyra stycken blåa fyrkanter som är fyra gånger mindre intill varandra utan mellanrum. Det skulle bli en lika stor och lika dan blå fyrkant.

För att systemet skulle veta hur den skulle skilja nya från gamla bilder så skulle det vara möjligt att lägga till dold information i nya bilder skapade för den nya upplösningen eller använda sig av ett annat format, vektorgrafik är ju inte helt fel, är dock inte så insatt och vet inte om det går att få exakt samma kvalitet i vektorgrafik.

Nu är ju detta någon som rimligen skulle kunna hända på några år men en fullt möjlig och rimlig utveckling över en längre tid.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Hur blir det med strömförsörjningen med sådana här gränssnitt? Drar de fiberoptik parallelt med något ledande, och i sådana fall vad dimentierar de allt för? Möss, eller strömtörstigare saker?

En av de possitiva sakerna med usb 3 är ju att den klarar att skicka mer ström, hoppas inte detta blir ett steg bakåt.

Permalänk
Medlem

haha, gick hem från skolan idag och diskutera det här med min kompis xD. jag tycker iden är grymt bra. förutom att det kommer vara grymt dyrt ibörjan. det finns ju anledningar att man inte har fiber hemma i huset även fast du har det fram till huset det är dyrt och kablarna går inte så bra att böja. sen så kan man inte många ms på det kanske 1ms om det inte är 20ns eller nått. jag är tveksam att resten av hårdvaran behöver så bra kablar. tror det blir dyrt för vad man tjänar för lite bättre respons tid och överföringshastighet än om man gemför med kablar som överför elektroner istället för ljus. visst man kan ha högre överföringshastigheter men vad är det som behöver bättre kabel? koppar fungerar bra som överförings medium än sålänge. fast finns ju alltid dom som ska överdriva.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Information man skickar till en skärm kommer troligtvis inte direkt från en hårddisk utan renderas av ett grafikkort, singel link DVI går idag i 3.96 Gbit/s och visst kan du spela samtidigt som du har bild på din skärm?

Aja fel av mig

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illya_
Hur blir det med strömförsörjningen med sådana här gränssnitt? Drar de fiberoptik parallelt med något ledande, och i sådana fall vad dimentierar de allt för? Möss, eller strömtörstigare saker?

En av de possitiva sakerna med usb 3 är ju att den klarar att skicka mer ström, hoppas inte detta blir ett steg bakåt.

Om fibertråden inte är elektriskt ledande (vilket de inte är ) så är det tillåtet att skicka starkström i samma kabel. Med andra ord så hade du kunnat driva en skärm 100m bort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Undrar när det kommer en artikel om upplösning/skärmstorlek som passar oss användare. Någonstans måste det ju finnas en maxgräns över vad som är lämpligt. Då menar jag inte subjektivt utan objektivt. Köper man en superstor 100" skärm så sitter man ändå längre ifrån och då uppfattas den kanske som en 30" (beroende på vart man sitter såklart).

Vanlig svensson uppfattning enligt mig. Tänk på folk som kör projektor eller när du går på bio.

Jag sitter 3.3m ifrån min 50" och det är inte för nära, bluray är fantastisk och dvd är väldigt bra, dom ända gångerna bilden blir märkbart dålig är när bildsignalen i sig inte håller kvalitén. Men det är väl ändå rätt torrt att gå ner i tum för bilden kan vara dålig, då kan man lika gärna sitta på en tjock tv som ger superb bild i 30", speciellt när bildsignalen inte håller måttet.

Här är en trevlig guide som räknar ut betraktnings avståndet för att få ut max av dina tum:
http://myhometheater.homestead.com/viewingdistancecalculator....

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Mer fiber åt folket! Nackdelen är dock ifall man får lust att snickra ihop någon egen usb-uppfinning i framtiden då det är lite svårt att skarva optisk kabel...

Teknikmagasinet kommer nog med billiga fibersvetsar:)