Bahnhof, ineffektivitet på hög nivå.

Permalänk
Medlem

Bahnhof, ineffektivitet på hög nivå.

I Januari månad hade Bahnhof driftstörningar var jag bor, bredbandet blev markant långsammare (14Mbit istället för 100Mbit), ringde men fick bara veta att driftstörningar fanns i mitt område och det skulle åtgärdas. Tiden gick och man började vänja sig vid ett segare internet och det glömdes bort lite men när det sedan kom på tal och vi kollade var det fortfarande 14Mbit och detta var nu 26 April så jag kontaktade Bahnhof för att höra när det skulle fixas.

Fick tag i en minst sagt ointresserad kille på supporten och fick bara veta att driftstörningar kunde ta tid innan samtalet hastigt avslutades.

Det gick ytterligare ungefär 2 månader utan att något hände men sen var mitt tålamod slut så ringde igen upp dem (20 Juni). Något ärende från tidigare kontakter hade inte upprättats och driftstörningen skulle inte vara i effect i April när jag ringde in förra gången. De upprättade ett ärende men det tog sedan ytterligare 2 månader (21 Aug) innan jag äntligen fick mina 100Mbit igen!

Har alltså betalt för 100Mbit men sedan Januari bara haft 14Mbit så informerade dem om att jag önskade kompensation och idag när Bahnhof fakturan skulle betalas kunde jag bara konstatera att de inte lagt till någon kompensation så ringde upp dem. Fick då veta att jag blir kompenserad med 1månad, eller 219kr, och dessa skulle dras på fakturan först i Januri då ärendet först hanterats igår (28 Sep) och jag ju har 3 månaders faktura!

LOL... 1 år efter att problemt startade blir jag "kompenserad" med 1 månad trotts att problemet pågick i 8. Det tycker Bahnhof tydligen är schysst.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Vad vill du ha hjälp med eller är det bara pajkastning på gång?

Permalänk
Medlem

Kontrar med min korta historia

Beställde 24Mbit/s ADSL i god tid och allt var klart enligt dem, bara att tuta och köra när det skulle gå igång. En vecka efter det skulle gått igång frågade jag dem var fan mitt ADSL var, dem såg ut som frågetecken och jag tänkte, kanske är mitt modem. 895:- senare ringde jag dem igen och konstaterade att det är fel på deras sida. Bara för att kopplade jag in mitt asgamla Kabel-TV modem och testade, loggade in och gick ut på internet... Satt med ADSL-abonnemanget på Kabel-tv linan 5/1. yay... stadsnätet hade växlat ihop två helt skilda tekniker hur man nu än kan lyckas göra det.

Ringde dem och tjafsade lite och förklarade hur det låg till, jag berättade för deras servicetekniker vart felen låg och hur dem hade blandat ihop allt... Sen kontaktade dem stadsnätet. Och så började det om igen, stadsnätet hade sina uppgifter, bahnhof sina som jag gett dem. Bahnhof ringer stadsnätet och säger hur det ska vara, stadsnätets ägare utsikt ringer bahnhof och säger nej så här ska det vara. Tre veckor senare kopplar dem i mitt ADSL och aktiverar det någon timme senare.

...
...
...
Kommunikationen mellan stadsnätet här/bahnhof är katastrofal, nu kanske ni inte har en inkompetent hög personer som driver ert stadsnät men det är nog inte bara bahnhofs fel. Jag kontaktade dem och slapp betala för den månad som gick utan bredband.

Permalänk
Medlem

Tyvärr tillhör även jag den skara människor som har haft strul med Bahnhof är det inte problem med deras uppkoppling så är det problem med peering mot andra osv.Dom är billiga men inte mer än så, vill man slippa huvudvärk så undvik tyvärr så har deras support/internet blivit allt sämre med tiden.

Permalänk

hehe själv har de aldrig strulat för mig
de har hållt 100/100 ända sedan vi skaffade det för ca 2 år sedan.
Vart utan internet kanske 1 dag? max under de 2 åren.
+ att det är billigt.

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Avstängd

Pingen är väldigt ostabil och hög utomlands, tex ja spelar warhammer online och darkfall. Inom sverige är det bra. men ska man spela mmo på utländska servrar så går det mkt mkt dålig tpå kvälls tid. 100/100mbit här

Med bahnhof

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toke
Vad vill du ha hjälp med eller är det bara pajkastning på gång?

Bahnhof menar på att de har ett kontrakt som säger att de bara kompensera för max en månad, jag menar att det finns bättre skydd för konsumenten än så och kontraktet inte har betydelse om den ställer kunden sämre än olika lagar om konsumentskydd. Behöver kanske lite hjälp med vilken lag/paragraf att peka på som ger mig rätt att kräva ytterligare kompensation samt om något vet om ARN har haft liknande fall uppe tidigare?

[EDIT]
Såg att det fanns under "Vanliga fall" men hittar inget under tidigare referat. Så som jag läser det, och med vetskapen att Bahnhofs 10Mbit tjänst kostar 179kr/mån, så borde jag bli kompenserad med 320kr inte 219kr... någon annan som uppfattar det annorlunda?

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Avstängd

Nu är det ospelbart igen, kl 18.15. warhammer går inte spela helt ospelbart. darkfall funkar att crafta med. inte emr en så. jag säger upp abbet

Permalänk
Medlem

Ni är inte ensamma om att tycka så.
När jag ville ha ett skypenummer porterat från TDC (dem som hyr ut nummer till skype) så gick det två månader från början till slut innan TDC gav med sig och godkände utportering av mitt nummer.

Bahnhof tog inte sitt ansvar annat än att ta reda på vem skype hade sitt nummer hos och sen kontakta dem för en portering ett par gånger som båda gångerna misslyckades sen fick jag själv ringa runt till bahnhof, TDC Sverige, TDC Finland, PTS och slutligen ett antal tidningar för att publicera artikel med hänvisningar till alla jag talat med. Det var först efter att en reporter på en tidning ringde till TDC Sverige som jag fick ett mail att nu hade, citerat, "ärendet varit uppe på högsta nivå" och att TDC godkände utportering av numret.

Först var det klagomål på att numret hörde till en nummerserie, sen blev det att numret hörde till ett direktvalsnummerserie (växel) vilket var ren lögn, m.m. Gäller att stå på sig och inte ge upp så får man rätt till slut om man har lagen på sin sida. Det går aldrig att avtala bort konsumträttigheterna.

Har jag någon rätt att kräva ersättning för den oskäligt långa tid som det tog för TDC att godkänna utportering av numret? Enligt PTS föreskrifter ska det ta högst 5 dagar för ett mobilnummer och 15 dagar för ett fastnummer.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Ni är inte ensamma om att tycka så.
När jag ville ha ett skypenummer porterat från TDC (dem som hyr ut nummer till skype) så gick det två månader från början till slut innan TDC gav med sig och godkände utportering av mitt nummer.

Bahnhof tog inte sitt ansvar annat än att ta reda på vem skype hade sitt nummer hos och sen kontakta dem för en portering ett par gånger som båda gångerna misslyckades sen fick jag själv ringa runt till bahnhof, TDC Sverige, TDC Finland, PTS och slutligen ett antal tidningar för att publicera artikel med hänvisningar till alla jag talat med. Det var först efter att en reporter på en tidning ringde till TDC Sverige som jag fick ett mail att nu hade, citerat, "ärendet varit uppe på högsta nivå" och att TDC godkände utportering av numret.

Först var det klagomål på att numret hörde till en nummerserie, sen blev det att numret hörde till ett direktvalsnummerserie (växel) vilket var ren lögn, m.m. Gäller att stå på sig och inte ge upp så får man rätt till slut om man har lagen på sin sida. Det går aldrig att avtala bort konsumträttigheterna.

Har jag någon rätt att kräva ersättning för den oskäligt långa tid som det tog för TDC att godkänna utportering av numret? Enligt PTS föreskrifter ska det ta högst 5 dagar för ett mobilnummer och 15 dagar för ett fastnummer.

Du glömde att förklara hur Bahnhof alls var inblanadade i den där historien. När man bara läser ditt inlägg så undrar man ju hur det kommer sig att du alls var i kontakt med Bahnhof angående din nummerportering.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Du glömde att förklara hur Bahnhof alls var inblanadade i den där historien. När man bara läser ditt inlägg så undrar man ju hur det kommer sig att du alls var i kontakt med Bahnhof angående din nummerportering.

Jaha trodde det framgick, Bahnhof är min bredbands- och telefonleverantör.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2