Zotac släpper moderkort med Ion och Wifi

Permalänk
Melding Plague

Zotac släpper moderkort med Ion och Wifi

Nvidias plattform Ion vinner mark. Zotac släpper en ny modell i den ständigt växande Ion ITX-serien.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt med en snabbare modell, dock har jag lite svårt att se syftet. En snabbare grafikkärna (de tidigare modellerna har 9300) fyller väl ingen större funktion i sammanhanget, det är väl knappast någon som använder dessa kort som spelplattform? Och jag har svårt att komma på några instickskort för pcie som kan tänkas göra någon större nytta... Skulle vara om man behöver ett extra nätverkskort eller ett bättre ljudkort.

Det trådlösa nätverket är 802.11n förövrigt.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pingy
Trevligt med en snabbare modell, dock har jag lite svårt att se syftet. En snabbare grafikkärna (de tidigare modellerna har 9300) fyller väl ingen större funktion i sammanhanget, det är väl knappast någon som använder dessa kort som spelplattform? Och jag har svårt att komma på några instickskort för pcie som kan tänkas göra någon större nytta... Skulle vara om man behöver ett extra nätverkskort eller ett bättre ljudkort.

Det trådlösa nätverket är 802.11n förövrigt.

Kan ju alltid vara roligt att dra igång något gammalt spel, fast ja, inte så stor mening. Att bygga HTPC är rätt billigt med dessa moderkort förövrigt, förut fick man ju betala en 3-4k utan chassi i princip.

Permalänk
Inaktiv

Fint kort, men inga större skillnader mot tidigare Atom-ITX kort från Zotac. Personligen hoppas jag att Zotacs produkter blir vanligare i Sverige framöver, fina grejer kan jag lova.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pingy
Trevligt med en snabbare modell, dock har jag lite svårt att se syftet. En snabbare grafikkärna (de tidigare modellerna har 9300) fyller väl ingen större funktion i sammanhanget, det är väl knappast någon som använder dessa kort som spelplattform? Och jag har svårt att komma på några instickskort för pcie som kan tänkas göra någon större nytta... Skulle vara om man behöver ett extra nätverkskort eller ett bättre ljudkort.

Det trådlösa nätverket är 802.11n förövrigt.

Atom-baserad Zotac ITX-bräda är ju dum bas för spel, men Zotacs LGA775-baserade kort är betydligt bättre för detta.

Permalänk
Medlem

jag sitter o väger mellan o bygga egen "PC" HTPC dator, eller om mac mini fungerar lika väl? och va som blir mest prisvärt?

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Hoppas det medföljer en liknande mini-nätdel som i den förra upplagan.
Pricken över i'et.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
Hoppas det medföljer en liknande mini-nätdel som i den förra upplagan.
Pricken över i'et.

Det lär komma en separat SKU för det också

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Vad är det för ljudkrets på den här då?
Börjar snart bli dags att bygga en htpc, och det här skulle kanske kunna vara ett alternativ gällande moderkort.

Permalänk
Medlem

Detta, plus 5870x2 = mums.

(ironi)

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Tänk om dom kunde klämma in lite firewire också

Permalänk
Medlem

Ja, det skulle behövas för att kunna köra FloppyDTV / FireDTV med denna.

Permalänk
Medlem

Om du har planer på en HTPC kommer du väl att köra HDMI till Surr-Reciever och Ion klarar 8-kanalers LPCM över HDMI. Slår SP/DIF och taskiga mini-jack pluggar.

Permalänk
Medlem

fan asså! detta är ju helt perfekt för tv rummet!! blir ett köp direkt man kan få tag i den!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

beh: Vet du om det blir downsampled, eventuelt hvilke blu-ray sw får man ikke downsampled med?

Vet at jeg får downsampled med Totalmedia theatre 3 og radeon kort (og forövrig xonar HDAV 1.3) på lpcm.

Noen nevnte powerdvd, men powerdvd har så ful layout og er lite integreringsvennlig med Mediaportal/Mediacenter, noe som TMT gjör veldig pent.

For meg skal htpc väre like brukervennlig som en standalone dvd spiller, må man fipple med mus og tangentbord er det ikke vardagsrum vennlig nok.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

Vaddå inga större skillnader mot tidigare kort? Detta har ju fullsize PCIe vilket är precis vad alla efterfrågat för sina tuner kort.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

This me liek.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Vaddå inga större skillnader mot tidigare kort? Detta har ju fullsize PCIe vilket är precis vad alla efterfrågat för sina tuner kort.

Okej då, jag hade för mig att jag sett ett ION ITX kort från Zotac innan med PCI-e x16 men minnet bedrog mig visst, såvida det inte var detta kort jag såg då.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjuppi
jag sitter o väger mellan o bygga egen "PC" HTPC dator, eller om mac mini fungerar lika väl? och va som blir mest prisvärt?

Apple har väl aldrig gjort någonting prisvärt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Okej då, jag hade för mig att jag sett ett ION ITX kort från Zotac innan med PCI-e x16 men minnet bedrog mig visst, såvida det inte var detta kort jag såg då.

ITX 775-kortet med 9300 har det så det är nog där du har fått det ifrån. Rekommenderas starkt för övrigt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Purgatory
ITX 775-kortet med 9300 har det så det är nog där du har fått det ifrån. Rekommenderas starkt för övrigt.

Jovisst, jag sitter ju på en sådan just nu så. Men jag tycker faktiskt jag sett en ION-baserad med innan men minnet sviker kanske. Nåja, fina grejer iallafall.

Permalänk
Medlem

Så länge ett kort inte kan spela upp hd media helt problemfritt så duger det inte till htpc iallafall. Inte spel heller. Atom är för långsam.
Ion är "bra" men så länge det finns hd media (flash hd) som bara går på cpu så hjälper det inte. Det får bli ett kort med riktig processor.

Permalänk
Medlem

Denna verkar ju vara ett bättre alternativ än Asus modell som de skrev om för några dagar sedan..

Dessutom kan man ju använda sin pico psu till dena eftersom man slipper den extra 4 pinnarskontakten.

Verkar vara en bra uppgradering till min HTPC
(http://www.sweclockers.com/album/?id=197)

Men då behöver jag "tyvärr" köpa en ny TV eftersom Ion kortet saknar s-vhs utgång. Även USB-seriell, USB-paralell och sata-pata adaptrar får inhandlas.

Men man kan ju inte få allt.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Tror ni atom processorn kommer kunna överklockas med denna bräda?

Vore ju nice om man kunde nå 2ghz.

Eller hur fungerar flash sidor med denna?

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av päpparkaka
Apple har väl aldrig gjort någonting prisvärt?

beror från vems synvinkel man ser det ifrån :] folk köper ju deras produkter och det är ju ett tecken på att det finns folk som tycker att deras produkter är prisvärda. Nu antar jag dock att du är medveten om detta och ur vi förstår direkt din inställning till Apple. Iphone är nog bland de mest prisvärda mobiler du kan köpa just nu enligt mig och många fler.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robbah99
Så länge ett kort inte kan spela upp hd media helt problemfritt så duger det inte till htpc iallafall. Inte spel heller. Atom är för långsam.
Ion är "bra" men så länge det finns hd media (flash hd) som bara går på cpu så hjälper det inte. Det får bli ett kort med riktig processor.

Men även flash kan ju använda grafikkortet för H.264-accelerering. Och Atom är en riktig processor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Jovisst, jag sitter ju på en sådan just nu så. Men jag tycker faktiskt jag sett en ION-baserad med innan men minnet sviker kanske. Nåja, fina grejer iallafall.

Nja, det finns andra (ett Tyskt bl.a.) Atom/ION moderkort med PCI/PCIe men de har andra minus så som att de kräver SODimm minne, inte har intererad PSU, saknar wifi etc.

Zotac's kort är väl de som har varit närmast perfekta men avsaknaden av PCIe har gjort att de endast fungerat till secondary HTPC's.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av robbah99
Så länge ett kort inte kan spela upp hd media helt problemfritt så duger det inte till htpc iallafall. Inte spel heller. Atom är för långsam.
Ion är "bra" men så länge det finns hd media (flash hd) som bara går på cpu så hjälper det inte. Det får bli ett kort med riktig processor.

Jag vill väl tro att merparten av människor med en HTPC använder den just till det föremålet och avsaknaden av spel och/eller flash performance har väldigt lite att säga till om.

Dock kommer det en Nvidia accelererad flash spelare rätt snart så då är det 'problemet' löst ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Röd Tjur
Tror ni atom processorn kommer kunna överklockas med denna bräda?

Vore ju nice om man kunde nå 2ghz.

Eller hur fungerar flash sidor med denna?

Vet inte hur det blir på detta kortet, men andra Zotac kort jag har rullar och går 24/7 på 1.9 iallafall. Med bättre kylning och höjd vcore skulle jag tro att de går över 2 också.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robbah99
Så länge ett kort inte kan spela upp hd media helt problemfritt så duger det inte till htpc iallafall. Inte spel heller. Atom är för långsam.
Ion är "bra" men så länge det finns hd media (flash hd) som bara går på cpu så hjälper det inte. Det får bli ett kort med riktig processor.

http://www.metacafe.com/watch/3464576/next_gen_flash_runs_720...

Se och njut...

Visa signatur

G O O G L E
Det är inte så svårt...

Permalänk
Medlem

Någon som vet den direkta skillnaden mellan Zotac´s A, D?
Enligt specifikationerna så är de samma.

F har ju PCI-e

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Letalis
Någon som vet den direkta skillnaden mellan Zotac´s A, D?
Enligt specifikationerna så är de samma.

F har ju PCI-e

Som jag fattat det hela så ingår inte nätagget i D-versionen.
Tror det var så att i A- och C-versionerna ingår nätagget.

Mvh

Visa signatur

G O O G L E
Det är inte så svårt...

Permalänk
Medlem

Nån som hittat nått bra chassi till denna?
Och med bra menar jag att jag vill ha nått som är så extremt litet som möjligt men fortfarande precis får plats med kortet inuti...
Tänkte köra nätverksboot så vill inte ens ha plats för nån disk..