Blir ni glada av att montera ihop en dator?

Permalänk
Medlem

Blir ni glada av att montera ihop en dator?

Tjenare undrar om det bara e jag som e ett freak som elskar att montera ihop datorer?

Vart nyss skit glad da jag fick plocka ihop en i5a och montera ihop den imorgon.

Ska bli skit kul.

Hur kanner ni?

(jag har monterat ganska monga datorer trottnar inte pa det enda)

Ursakta att jag inte har dom 3 sista bokstaverna lol..

Permalänk
Medlem

Mjo, känner igen mig.
Satt precis och klocka samt volta ner i stort sett hela nordbryggans parti, men har inte varit innanför chassit ännu då det verkar gå stabilt.

Men sure, när jag väl satte ihop den jag har nu så var det seriös lycka.
Att förbereda dagen innan, gå igenom vad man ska sätta ihop, i vilken ordning, hur man ska hantera det och förbereda plats på golvet osv osv.
Att packa upp och alltid vara så extra noggranna med antistatiskt armband, bara jobba i underkläderna av bomull, att lägga ner komponenterna försiktigt på förberedd plats, att komma ihåg tvätta händerna innan av uppenbara anledningar (inga fettfläckar på mitt Radeon!), att ha spriten i beredskap för tvätt av processor (fick bli Absolut Vodka 40% denna gången, hade inget annat), att formligen lägga ner moderkortet som en sovande bäbis och välja precis rätt skruvar, att ta i precis lagom när man skruvar, att försiktigt men ändå kraftigt dra och trixa med alla kablar och kontakter, att checka så inget ligger emot i onödan, att luften får fri passage men ändå kommer dit den bör, möjligtvis lägga i något som styr luften rätt (fick bli vakttornet senaste gången, enda skiten sådan fulpropaganda duger till. Denna gången behövdes inget sådant.), dra bakom, koppla in och väntans sekunder och oron för att man glömt något när man väl startar upp allt för första gången och den tjuter till som en oskuld ska göra.

Mmm, we like.

Är det bara jag som döper mina datorer till tjejnamn sådär lite klassiskt uttjatat fånigt?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Du är nog inte ensam. Speciellt inte här på Swec. Likadant med mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hedersmedlem

Det jobbiga är att man alltid skall skära sig på de satans processorkylarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Är det bara jag som döper mina datorer till tjejnamn sådär lite klassiskt uttjatat fånigt?

Använder processorns kodnamn. Tjejnamn har jag nog aldrig använt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Proffsmoddare

Om datorn är till mig själv, Fett kul
Om datorn är till någon annan Fett trist

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Sötast

Den bästa tiden man har med sin dator måste vara dagen då man bygger den, alltid lika roligt

Däremot, att behöva öppna den för felsökning..... Ush.... då kallsvettas man.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag har en liten förkärlek till moderkort. Får "julafton"-känsla när det är dags att öppna paketet och ta en första titt på alla nya funktioner.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [WP@]Wolverine
Om datorn är till mig själv, Fett kul
Om datorn är till någon annan Fett trist

Ha, kan man tänka sig när det är DU som gör det
"Neeej, den blev för snygg! >.<"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Jag har en liten förkärlek till moderkort. Får "julafton"-känsla när det är dags att öppna paketet och ta en första titt på alla nya funktioner.

Själv har man länge funderat på't men aldrig kommit till skott att göra tavlor av sina gamla trasiga moderkort. Det är så vackert på något sätt, samtidigt smått lärorikt + julafton.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Tja, det är väl i alla fall lite halvkul att skruva i chassina och så, men roligast är det nog ändå när det är klart.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Musikälskare

Nästan en religiös upplevelse när man trycker på power-knappen första gången (och den startar)

Halleluja!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Men herregud har ingen nämnt DOFTEN?!
Jag kan inte få nog av lukten av ny elektronik, absolut första som sker efter att antistatpåsen öppnas är att min näsa sticks in i hålet och fullkomligt skapar ett vacum, åååh gud så gött!

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk

Doften av ny elektronik o nya dammfria saker Dock så har man tappat mycket av känslan man hade innan. men man får väl börja spela för att få upp någon känsla att man måste ersätta komponenter osv.

nu mest tycker jag bara det är jobbigt att stänga av datorn eller sätta in en ny disk. blir så mycket jobb för igenting. tar ju låång tid att bara ordna kabeldragning till den nya disken etc

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Helt nya satorer är en fröjd att montera.
I alla fall om man får ta sin tid och njuta av det i lugn och ro. Har man den som skall ha datorn 2 meter bort med konstanta "hur går det, är du klar snart, när kan jag börja spela!?"-frågor så är det inte lika kul. För mycket stress då.

En redan färdig dator är dock inte lika rolig att meka i, i alla fall så länge det inte gäller större saker. En ny disk eller byta dvd är bara krångel medan nya cpu eller gpu är roligare.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Nya komponenter is the shit, jag är typ kär i lådorna de kommer i. Dock emot allt anime-spex som finns på grafikkortens lådor.

Permalänk

Älskar att montera ihop datorer.
Tycker dock det är roligare att göra det utan chassin, blir så mycket mysigare stämning med komponenterna framme på bordet.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Tycker det är ganska kul, och så får jag min Phenom II + nytt moderkort idag

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väldigt kul. Bara att gå till kiosken och hämta ut paketen är en trevlig upplevelse.

En korridorskompis köpte ny dator i förrgår. Såklart skulle man vara med och titta på när han packade upp. Den var ju dock färdigbyggd så det var inte så kul. Men han skulle flytta en hårddisk så det blev lite pill i den ändå

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är roligast att få AVIn och veta att man SNART har det hemma

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
och bara jobba i underkläderna av bomull ...

Jobbar du alltid i underkläder när du sysslar med datorer?
Om du tex köper ett nytt grafikkort, tar du av dig byxor, tröja och strumpor för att sedan montera det?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [WP@]Wolverine
Om datorn är till mig själv, Fett kul
Om datorn är till någon annan Fett trist

Håller med:)

SKitkul å öppna kartongerna och bygga ihop ny dator och sen pröva den

Visst är det kul att bara bygga ihop datorer osv åt alla men roligare till sig själv;)

Permalänk
Medlem

Tycker det är en av de bästa känslorna, som julafton för många år sedan. Det är härligt att verkligen förbereda sig också, äta rejält innan man börjar så det inte blir RAGEQUIT mitt i bygget. När man vet att grejerna står på utlämningsstället är också ett härligt moment.

Har dock inte haft chansen att bygga en dator till någon annan.

Tänkte på en sak som alakai nämnde

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Ha, kan man tänka sig när det är DU som gör det
"Neeej, den blev för snygg! >.<"

Så tänkte jag alltid när jag köpte presenter till mina kompisar när man var ca 5-10 år, man ville aldrig välja precis det man själv ville ha då man skulle bli så avundsjuk, så man tog alltid något man själv inte tyckte om

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ben_Dover
Jobbar du alltid i underkläder när du sysslar med datorer?
Om du tex köper ett nytt grafikkort, tar du av dig byxor, tröja och strumpor för att sedan montera det?

Då klär jag av mig av en annan anledning :]

Bygga datorer åt andra är bara kul sålänge man får cred för det, och hur ofta händer det? Alltså bygger man inte datorer åt andra.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Plockade ner min dator i smådelar , rengjorde allt och plockade ihop den och drog kablar snyggt igår natt. Trixade lite med luftflödet med. Ja jag är glad när jag pysslar om mina datorer :3.

Permalänk
Medlem

Jag blir glad när jag trycker på knappen och allting fungerar som det ska.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Entusiast

Det är alltid kul att bygga och pyssla. Speciellt när man får det att fungera.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag avskyr det Därför jag specialbeställde mitt senaste underverk... Det är ALLTID nånting som krånglar när jag gör det själv

Permalänk
Medlem

Beställde ett nytt grafikkort idag. Skall beställa resten av den nya datorn så småningom

Ahh, väntar på att få sätta mig ner och plocka ihop allt

Permalänk

Det är väl ganska kul att montera i hop nya datorer, har bara gjort det åt kompisar dock
Kaaaaanske är det min tur snart, det balanserar mellan ny dator eller en bil att fixa med tills ja e 18

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Det är underbart. I och för sig älskar jag att köpa nya saker så bara det gör mig gladare (när jag fått hem saken/sakerna dvs.). Hårddiskar är faktiskt min passion, ty då vet man att man kan lagra så himla mycket mer data direkt.
Det sämsta som finns däremot är att montera moderkort och cpu:er, chassin med vassa(!) kanter och att dra kablar. Usch, usch!

Visa signatur