Ny Core i7-laptop från HP

Permalänk
Melding Plague

Ny Core i7-laptop från HP

Intels mobila Core i7-processor letar sig in i allt fler datorer. Senast ut är en modell från datorjätten Hewlett Packard.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

skulle vara lite mer intressant om det var i ett lite mindre utförande....över 16" och det börjar bli lite jobbigt tycker jag...

men ok, det står ju att den skall fungera som ersättning för en stationär, men men...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

kommer det några i5 laptops snart, eller är det för tidigt än?

Permalänk
Medlem

måste bara påpeka att dv8 är hela serien och inte modellen.

Permalänk

Fast 1,6 GHz är ju lite fjuttigt, nu går klockfrekvenserna neråt ett tag, så som det gjorde när man införde dubbelkärnorna i de bärbara (fast lite i de stationära också)

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

även kommande HP Envy 15 kommer att innehålla i7

Permalänk
Medlem

Ser fånigt ut med så låg frekvens

De första laptopsen med i7 hade de "riktiga" i7-orna (920,940,950,965,975), de som kommer nu har bantade versioner

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk

Får skaffa en sådan om några år när den finns begangnad billigt

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Hur står sig en mobil i7 mot en stationär i7 860 eller i5 750?
1.6 GHz låter ju inte jättehäftigt

Jag funderar fram och tillbaks vad nästa maskin ska bli, om jag ska bygga ut min stationära (c2d @ 3 GHz m. 6 GB RAM) mot i7 860-komponenter eller om man ska satsa på en laptop istället lite längre fram, portabiliteten är guld värd men samtidigt måste datorn klara av en hel del och inte kännas slö när man kör lite tyngre program

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjohansson
Hur står sig en mobil i7 mot en stationär i7 860 eller i5 750?
1.6 GHz låter ju inte jättehäftigt

Jag funderar fram och tillbaks vad nästa maskin ska bli, om jag ska bygga ut min stationära (c2d @ 3 GHz m. 6 GB RAM) mot i7 860-komponenter eller om man ska satsa på en laptop istället lite längre fram, portabiliteten är guld värd men samtidigt måste datorn klara av en hel del och inte kännas slö när man kör lite tyngre program

Den har inte en suck mot en stationär i5/i7. Men i världen där hör hemma är den i topp i det mesta, även strömmässigt presterar den bra - om man jämnför den med motsvarande klass notebook-processorer.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3647&p=1

Låt inte heller "1,6GHz" lura er, 720QM har turbomode upp till 2,8GHz.
Likväl väntar jag personligen på Arrandale, har inget behov av sån kraft i en bärbar. Besides, jag är ännu nöjd med L7500an i X61s'et.
(SSD däremot hade varit gött!)

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Är ju trevligt att HP tillverkat en dator med en i7a men jag får nog säga att den är lite i det fetaste laget. Jag menar, vem går runt med en släpbar dator på 18,4"? Om man nu mot förmodan ska använda den som en stationär, som så många använder sin laptop till, varför inte bara satsa på en Shuttle och en trevlig skärm?

Aja.... Not my cup of tea.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1lle
Ser fånigt ut med så låg frekvens

De första laptopsen med i7 hade de "riktiga" i7-orna (920,940,950,965,975), de som kommer nu har bantade versioner

Du inser va att dessa "riktiga" du snackar om lastar ut så mycket som 130W värme.

En laptopprocessor ligger på ca 35W.

För att en i7 mobile ska kunna köra 1,6GHz och dra storleksordningen 35W, så är den _mycket_ mera effektiv än en s.k. "äkta" i7.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Är ju trevligt att HP tillverkat en dator med en i7a men jag får nog säga att den är lite i det fetaste laget. Jag menar, vem går runt med en släpbar dator på 18,4"? Om man nu mot förmodan ska använda den som en stationär, som så många använder sin laptop till, varför inte bara satsa på en Shuttle och en trevlig skärm?

Aja.... Not my cup of tea.

Bara man köper till en bra väska till datorn blir det fint. Och sen ju större den är detsto bättre storlek på tangentbordet får du

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

men va i helvete e det för fel på utvecklarna som sätter touchpadden till vänster på laptops... det e ju exakt där man har handen när man lirar spel...

USCH

Permalänk

Finns en mycket bra anledning och det är att man vill ha den centrerad under bokstäverna och inte vid numpaden. Du kan ju dessutom stänga av touchpadden med ett knapptryck.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb