Nigerian vill köpa min TV.

Permalänk
Medlem

Nigerian vill köpa min TV.

Hej!
Jag har satt ut en annons på en TV för 600 euro, sedan fick jag mail från en man från nigeria (eller Kanada?) som sa att han var intresserad.
Jag sa att han kunde få den för 600 euro, då bjöd han 800 euro.
Bifogar mailet:

Mitt första svar:

Citat:

Hello! I'm good, how are you?The TV is used, alltough it is in very good
> shape.I can give it to you for 600€.
> Best regards // Ben

Hans svar:

Citat:

Hello,

Thanks for your mail.

I'm Mr. Justin Mark from Canada. I really love to buy from
you.Because i love to do business with Europe Country's and i trust
them as well. And i want you to know that Trust is business.

I really need this item (Sony 40) for My Lovely Son Schooling in
west Africa Nigeria as an international Student that study Law as a
birthday gift so i ready to pay you the Sum of Eur 800 for this item
including (+) the shipping fee through Post Office Register Mail,EMS
Speed Post Or Priority Mail Service to my Son address below

Full Name :- Akin Akinlabi
Address :- 100 Parakin Road
City :- Ile Ife
State :- Osun State
Zip Code :- 23403
Country Nigeria
Phone Number +2348073561897

And i will be paying you through Bank to Bank Transfer Payment will
made from my bank (Royal Bank Of Canada) to your account as the best
secure way of sending Money through internet which i was told by my
client and i think its secured also a fast and safest Way of making
cash payment.

So the information below will be needed for the payment.

Full Name
Bank Name
Account Number
Country
Item Name
Phone Number.

I am waiting for your prompt response.

Regards.

Jag är medveten om att detta högst troligen rör sig om en lurendrejare, men vad finns det för risker med att ge honom mitt bank nummer och kontaktuppgifter?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Risken är ju att du blir av med dina pengar hehe...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Har du otur så får du faktiskt in 800 euro på kontot, som antagligen inte kommer från honom och som någon kommer vilja ha tillbaka, och vad gör du då?

Vänd på frågan, vad har du att vinna på att ge en bedragare dina uppgifter? Det finns de som tycker att det är kul att driva med bedragare, men som de skriver på http://www.419eater.com/html/baiting.htm :
NEVER, NEVER, NEVER give out personal information to these guys. I repeat, NEVER give out your personal information to these guys.

Permalänk
Medlem

Lämna inte ut några somhelst uppgifter, dessa typer är väldigt duktiga på att smöra och låta seriösa. 0% chans att du kommer få se några pengar.

Permalänk

är ju ett niggeria brev = falskt för att blåsa dig på pengar.
Fått 3 stycken på tradera.

Bara ignorera

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

Ja, jag tänkte nog egentligen inte ge honom uppgifterna.
Men nyfiken som jag är så kan man inte låta bli att undra vad hans affärside går ut på egentligen, dvs hur ska han få mina pengar.
goblindojo var inne på något där, att någon ska kräva tillbaka pengarna sedan.
Men är det ens lagligt möjligt?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Haha... det där är ju ett s.k. Nigeriabrev

Läs mer om det här...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nigeriabrev

Permalänk

det var en snubbe en gång som ville köpa mitt grafikkort och få det skickat till sin son i syd-afrika

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yugoboy
Haha... det där är ju ett s.k. Nigeriabrev

Läs mer om det här...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nigeriabrev

Ja, jag vet det. Men frågan kvarstår.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

jo, ett nigeriabrev indeed.

men om du vill ha lite roligt kan du väl alltid ringa numret till hans son och fråga om hans namn är "Akin Akinlabi" och har en pappa i Kanada etc. Man brukar väl säga att "ett gott skratt förlänger väl livet"...

Permalänk
Medlem

Jag läste en nyhet någon gång om en person som hade fått pengar på sitt konto, som sedan någon hade krävt tillbaka. Jag minns inte hur allt gick till, men försäljaren förlorare både pengar och varan.

Permalänk
Medlem

Om du vid det här lagret inte fått svar på din fråga måste jag säga att du bör skaffa glasögon. Uppenbart bedrägeri och ja du kan förlora alla dina pengar om du lämna ut dina uppgifter. Risk finns alltid, men hur det utförs är en helt annan femma.

BTW. Läman ut uppgifterna så får vi se vad som händer *ironi*.

/K

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Ja, jag vet det. Men frågan kvarstår.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Är inte detta en dubbelblåsning? Personen säljer en vara han inte har på tex ebay och uppger ditt namn och banknummer. Köparen betalar in pengarna på ditt konto och du skickar TVn. När sedan köparen inser att han inte kommer få nån vara så polisanmäler han dig för att du inte skickat varan som aldrig funnits.

Visa signatur

96.0 ram minne systemresurser 9% ledigt filsystem 32 bitar virtuellt minne 32 bitar diskkompicerning inte installerad pccard (pcmia) det finns inga pcmica fack installerade systemet är konfugureat för optimal prestanda hårddisk c:/ 1837 mb ledigt hårddisk d:/ 688 mb ledigt

Permalänk
Medlem

He he he, att folk kan vara så godtrogna/lättlurade och gå på något så larvigt som dessa Nigeria-brev!

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

hahah det här är så sjukt fake, det hände mig en gång när jag la ut en annons på eniro.se
Dock är eniro j*vligt osäkert att deala hos.
Synd att dessa idioter spammat sönder alla svenska annons sidor ;/

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clarencew
jo, ett nigeriabrev indeed.

men om du vill ha lite roligt kan du väl alltid ringa numret till hans son och fråga om hans namn är "Akin Akinlabi" och har en pappa i Kanada etc. Man brukar väl säga att "ett gott skratt förlänger väl livet"...

Jag tyckte också det verkade osannolikt att kanadensiske "Mr Justin Mark" har en son i Nigeria som heter "Akin Akinlabi".

Permalänk
Medlem

Ett bedrägeri som sagt.

Om jag minns rätt så är tanken denna:

Bedragaren kontaktar dig, offer 1, får napp på en TV och får ditt kontonummer.

Han annonserar ut att han säljer en vara för 800€, oftast rejält under marknadspris så att han får snabbt svar. Han får napp från Offer 2 som vill köpa. Bedragaren ger ditt kontonummer till Offer 2 som sätter in 800€ på ditt konto. Du ser att pengarna kommit in, och skickar glatt iväg din TV till bedragaren.

Exakt vad som händer nu är upp till bankernas bedrägeriavdelningar, men en sak är helt säker: Bedragaren är en TV rikare. Med ganska stor sannolikhet så får Offer 2 pengarna tillbaka, och du blir blåst.

Jag har ett svagt minne av att det finns en variant av denna som innebär att bedragaren får in både vara och pengarna...?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Om du vid det här lagret inte fått svar på din fråga måste jag säga att du bör skaffa glasögon. Uppenbart bedrägeri och ja du kan förlora alla dina pengar om du lämna ut dina uppgifter. Risk finns alltid, men hur det utförs är en helt annan femma.

BTW. Läman ut uppgifterna så får vi se vad som händer *ironi*.

/K

Jag har redan glasögon, så det är nog inte där problemet ligger.
Frågan är alltså hur jag kan förlora mina pengar genom att bara lämna ut bank kontonummer och kontaktuppgifter.?
Dvs i vilket skede tjänar nigerianen på detta?

Edit: Linqon tack för ditt svar, precis det jag var ute efter.
Skulle dock gärna höra om varianten som gör så att bedragaren får både varan och pengarna.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Fick ett liknande svar från en kille som hävdade att han också kom från nigeria, i samband med att skulle sälja mitt PS3 via Tradera. Han bjöd 200 € över mitt köp-nu-pis via mail (mitt pris omvandlat till € dvs.). Jag avfärdade honom med en ironisk kommentar och sa att jag skulle tänka på saken...sen fick han helt plötsligt för sig att jag var skyldig honom den sammanlagda summan han hade föreslagit då han minsann hade satt in pengarna på mitt konto och dessvärre inte fått nåt PS3

Irriterad som jag var, skrev jag tillbaka och bad honom fara åt helvete och försöka med sina bluffasoner nån annanstans - då jag minsann aldrig hade gett honom mina kontouppgifter. Man är väl inte korkad...håll dig borta från honom och be honom fara åt skogen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

som redan sagts här... du kommer bli så duktigt blåst.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk

Re: Nigerian vill köpa min TV.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
I really need this item (Sony 40) for My Lovely Son Schooling in
west Africa Nigeria

Haha, copypaste. Så fake.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Avstängd

http://sv.wikipedia.org/wiki/Scam_baiter

Kul kul om de lyckas.:D

Men grabbar och tjejer hur kommer det sig att folk är så jävla dumma att man går på detta fortfarande?:o

En polare berättade om en "dam" som hade den "böjelsen" att hon ville ha många barn och hon lurade och låg med vem som för att få barn, men efter ett tag blev detta känt men *ÄNDÅ* fortsatte folk att ligga med henne (och därmed bli fäder) trots att ryktet hade föregått damen i fråga....ok kanske inte ett Nigeriabrev men jaa lite snudd på det om man tänker efter:

"Du *sätter in* och jag får något *ut* av det, men insättaren står naken blåst och fattig på insättningen....:P;) Nu kan man ju få mer pengar (från lön etc) från den summan man blev blåst på och samma sak med det andra...ja ni fattar.:P Men man står där fattigare än innan.:P:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

jag brukar svara med dom värsta svordomarna som finns, enklast att bli av med dom, har aldrig fått ett svar tillbaka

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gilgamesh
jag brukar svara med dom värsta svordomarna som finns, enklast att bli av med dom, har aldrig fått ett svar tillbaka

Eller blocka dom som nätfiske/spam, det brukar hjälpa.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd

Nigera brev går i 90% fallen till såhär(iaf vad jag har läst):

De skickar in pengarna i form av en check, checken har kommit och du har den. Du skickar varan. Det tar ett antal dagar att kontakta banken i nigera för att kolla att det är "valid" vilket den såklart inte är och du får inte ut några pengar.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clarencew
jo, ett nigeriabrev indeed.

men om du vill ha lite roligt kan du väl alltid ringa numret till hans son och fråga om hans namn är "Akin Akinlabi" och har en pappa i Kanada etc. Man brukar väl säga att "ett gott skratt förlänger väl livet"...

Och så kan det vara en betalnummer och bara kostar 300kr att ringa upp, medierna har varnat för sådan nummer.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Alltså bara för att förtydliga, verkar som många missuppfattat frågeställningen.
Frågan har aldrig varit om det är ett nigeriabrev eller inte (därav rubriken), utan frågan var hur nigerianen skulle gå tillväga.
Och det har jag nu fått svar på.

Alt. 1

Citat:

Om jag minns rätt så är tanken denna:

Bedragaren kontaktar dig, offer 1, får napp på en TV och får ditt kontonummer.

Han annonserar ut att han säljer en vara för 800€, oftast rejält under marknadspris så att han får snabbt svar. Han får napp från Offer 2 som vill köpa. Bedragaren ger ditt kontonummer till Offer 2 som sätter in 800€ på ditt konto. Du ser att pengarna kommit in, och skickar glatt iväg din TV till bedragaren.

Exakt vad som händer nu är upp till bankernas bedrägeriavdelningar, men en sak är helt säker: Bedragaren är en TV rikare. Med ganska stor sannolikhet så får Offer 2 pengarna tillbaka, och du blir blåst.

Jag har ett svagt minne av att det finns en variant av denna som innebär att bedragaren får in både vara och pengarna...?

Alt. 2

Citat:

Nigera brev går i 90% fallen till såhär(iaf vad jag har läst):

De skickar in pengarna i form av en check, checken har kommit och du har den. Du skickar varan. Det tar ett antal dagar att kontakta banken i nigera för att kolla att det är "valid" vilket den såklart inte är och du får inte ut några pengar.

Så tråden kan låsas.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Man kan också kräva avsändarens bankuppgifter så du kan dubbelkolla mottagaren och dom mottagna pengarna med banken innan du sänder din vara.

Ett sätt att minska risken är att kräva en penning överföring igenom ombud (t.ex Western Union) istället för bank till bank.

Risken ligger då helt på avsändaren + att du ser vem som sänder pengarna.
Skulle avsändarnamnet inte stämma emot personen du har talat med så vet du att det är en bluff.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Ett annat sätt är att de betalar dig för mycket. Du ska då betala tillbaka endel.
Du får in pengar. Skickar varan. Betalar tillbaka det överskjutande beloppet och sen ringer banken och säger att pengarna kom från ett stulet kreditkort och så står du där med skägget i brevlådan. Killen som blåste dig har fått både vara och pengar.

Coca, om du menar att man ska ringa till en bank och få fram vem som har ett visst konto så kommer du inte att få den informationen.