Neka folk köp, vad säger lagen?

Permalänk
Medlem

Neka folk köp, vad säger lagen?

Snälla hjälp mig att reda ut hur det egentligen står till. Har skummat igenom lite, men måste få det svart på vitt av någon kunnig. Så inga gissningar nu tack.

En privatperson vill köpa produkter från en fackhandel som tydligt meddelar att de inte har någon försäljning till privatpersoner. Personen vill fortfarande köpa, butiken vill inte sälja. En tvist uppstår. För att nu dra detta till sitt yttersta, vad säger konsumentköpslagen? Kan butiken direkt neka försäljning till personen? Om inte, går det att kringgå genom att t.ex. "prisa ut" kunden med fantasisummor, så denna inte längre är intresserad? Hur fungerar det?

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Inaktiv

Ja, de kan neka. I vilket fall som helst.

Självklart finns det ingen lag som säger att man måste sälja. Det är ju bara rent av idiotiskt

Permalänk
Avstängd

Detta skulle jag med villja veta mer om!

Permalänk
Medlem

klart att man som företag får neka en person som vill handla... det är företaget/butiken som helt bestämmer det hela...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Ja, de kan neka. I vilket fall som helst.

Självklart finns det ingen lag som säger att man måste sälja. Det är ju bara rent av idiotiskt

Jag önskar att du och jokke har rätt i vad ni säger, men vill gärna att ni backar upp era påståenden med källor om ni kan.

Grejen är det att jag tror precis som er, men denna diskussion dök upp på jobbet mellan mig och min annars väldigt erfarna och kunniga kollega. Och han hävdar precis tvärtom, att konsumenten aldrig får direkt nekas ett köp, men att man kan kringgå detta lite "fint" (som exemplet jag gav med att prisa ut kunden). Och detta nu om kunden verkligen skulle stå på sig, och hävda att lagen är på hans sida..

Jag blev därför lite osäker. Men hur som helst, om vi säger att det är som ni säger, kan man smälla fram denna fakta i ansiktet på kunden från ett tillförlitligt ställe? Förutom att skriva ut en printscreen från sweclockers forum och förklara "så här är det", menar jag.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Konsumenten får inte nekas ett köp om det handlar om någon form av särbehandling. Detta innebär att etnisk tillhörighet, färg på kläderna eller allmän otrevlighet inte innebär att man på Ica får vägra någon att köpa mjölk. Du kan faktiskt inte ens hindra någon att köpa all mjölk du har dag efter dag, trots att det innebär ett problem. Undantag till detta kan man finna på t.ex. Systembolaget där det finns ett lagkrav på att man inte får sälja till uppenbart påverkade personer.

När det gäller en grossist (någon som bara säljer till underleverantörer eller fackmän/f-skattesedelinnehavare) så handlar det inte om särbehandling, utan en generell regel, samma sak gäller för alla. (och nej, privatpersoner är ingen etnisk minoritet) Det är då en solid och laglig anledning. Anledningen kan vara bl.a. att man inte skall konkurrera med sina egna återförsäljare, att man vill slippa momshantering för privatpersoner eller kanske bara att man inte har resurser/vill hantera returer och garantiärenden.

Jag har ingen sakkälla som jag kan länka till, men jag frågade min gode vän bolagsjuristen som gav detta svar utan minsta tvekan.

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

Axly, tack för svaret. Det låter helt klart vettigt det du säger. Får nöja mig med detta. Tack igen.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

nja riktigt så enkelt är det inte. skulle en kund göra en anmälan för särbehandling så ska det vara rätt starka bevis för det, butiken kan hävda att den personen liknade en annan person dom haft snatteriproblem med och att det var ett missförstånd.

i stort sett kan butiken slänga ut vem som helst, det är privat område och man har ingen skyldighet i sig att sälja sina varor om man inte vill...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axly
Konsumenten får inte nekas ett köp om det handlar om någon form av särbehandling.

Sanning med modifikation. Viss typ av särbehandling är ok, det är exempelvis tillåtet för en affär att sätta en åldersgräns på 35 år för att köpa mjölk (varför nu nån skulle vilja göra det?).

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

En affär kan neka köp av vilken anledning som helst så länge anledningen inte är könstillhörighet, etnisk tillhörighet, religion eller annan trostillhörighet, sexuell läggning
eller funktionshinder.

Det går alltså utmärkt att neka någon att handla mjölk för att denne har en röd tröja på sig, även om det är ganska korkat att göra det.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coll
En affär kan neka köp av vilken anledning som helst så länge anledningen inte är könstillhörighet, etnisk tillhörighet, religion eller annan trostillhörighet, sexuell läggning
eller funktionshinder.

Det går alltså utmärkt att neka någon att handla mjölk för att denne har en röd tröja på sig, även om det är ganska korkat att göra det.

Jag har hört att vinrött kan man inte nekas för :>

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Blir väll enklare om man vänder på frågan.
Kan man tvinga någon att sälja?

Utan att veta helt säkert så måste man ju kunna vägra att sälja om man inte vill.

Sen är det dålig "karma" att vägra att sälja något, man brukar ju som sagt bara sätta ett för högt pris på varan så köparen går till någon annan.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

En liten fråga inom detta ämne;
Systembolaget får ju inte sälja alkohol till folk som är fulla.
Kan inte McDonalds/Burger King/etc ha en regel som säger att de inte får sälja till extremt feta människor? De är ju ingen folkgrupp.

Detta är något jag tänkt på under en längre tid och i och med frågan "neka försäljning" så var jag tvungen att fråga här

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk

Det är precis som coll säger, man får vägra sälja vad som helst till vem som helst så länge det inte rör sig om någon olaglig diskrimineringsgrund.

Feta människor får man diskriminera mot om de inte är feta på grund av ett funktionshinder till följd av en sjukdom eller skada.

Permalänk
Medlem

Hmm, se där..

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coll
En affär kan neka köp av vilken anledning som helst så länge anledningen inte är könstillhörighet, etnisk tillhörighet, religion eller annan trostillhörighet, sexuell läggning
eller funktionshinder.

Det går alltså utmärkt att neka någon att handla mjölk för att denne har en röd tröja på sig, även om det är ganska korkat att göra det.

Är precis vad jag förstått också (min bästa vän är en mycket duktig jurist). Åldersdiskriminering är egentligen inte heller tillåtet (eg direktiv) men det har väl aldrig implementerats i Sverige varför det inte har horisontell verkan (dvs mellan företag person tex).

edit: notera att jag är nationalekonom och inte jurist och har inte konsulterat min vän i denna fråga (har lite baskunskaper i juridik men endast 15hp)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goblindojo
Det är precis som coll säger, man får vägra sälja vad som helst till vem som helst så länge det inte rör sig om någon olaglig diskrimineringsgrund.

Feta människor får man diskriminera mot om de inte är feta på grund av ett funktionshinder till följd av en sjukdom eller skada.

Då blir det väl problem. För fetma räknas väl som en sjukdom?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Då blir det väl problem. För fetma räknas väl som en sjukdom?

Man kallar det ofta för en sjukdom då fetma skadar kroppen och är en samhällskostnad men är inte en sjukdom. Däremot finns det sjukdomar som gör att man väldigt lätt blir fet men det är en annan sak.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Kan inte den personen vars vän var jurist be om stöd för uttalandet att man är tvungen att sälja till konsumenter? Jag vill veta om det finns något sådant då jag är rätt säker på att det är motsatt.

Man kan alltid neka att ingå avtal med andra, så länge denna vägran inte är olaglig på annan grund. Det kallas avtalsfrihet och är inte lagfäst utan en grundläggande princip inom svensk rätt. Det KAN vara olagligt och då ffa med hänsyn till diskriminering etc. Sen finns det även särreglering för olika marknader, t.ex. apoteket får nog avtalsvägra utan skäl för det. Ingen som har funderat över varför nattklubbar kan välja vilka som kommer in (så länge de inte diskriminerar)? Just det, avtalsfrihet.

Däremot är det så att om du går in på t.ex. ICA så erbjuder dom vissa varor. Detta gör dom till alla i butiken. Priset utgör då ett ANBUD som kunden kan anta genom en ACCEPT (anbud möter accept=avtal). Genom att neka köpet bryter butiken avtalet, kunden har accepterat genom att gå till kassan och visa sig villig att anta anbudet genom att betala begärt pris på avsedd plats (kassan).

Så det är skillnad på köp och köp.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Priset utgör då ett ANBUD som kunden kan anta genom en ACCEPT (anbud möter accept=avtal). Genom att neka köpet bryter butiken avtalet, kunden har accepterat genom att gå till kassan och visa sig villig att anta anbudet genom att betala begärt pris på avsedd plats (kassan).

Jag har alltid fått höra att det är kunden som gör ett anbud när denne går till kassan och kassapersonalen som gör en accept.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har då inte stött på någon lag som backar upp det fenomen.

Hittade inte heller några fall från regeringsrätten, hovrätten, högsta domstolen via notisum.se. Hittade inget i tänkbara lagar eller vad som sagts i tråden.

Konsumentköplag (1990:932)
Lag (1962:382) angående införande av lagen om allmän försäkring
Försäkringsrörelselag (1982:713)
Trafikskadelag (1975:1410)
Lag (1967:531) om tryggande av pensionsutfästelse m.m.
Lag (1986:436) om näringsförbud
Alkohollag (1994:1738)
Diskrimineringslag (2008:567)

Kosnumentköplag är mer tänk för rättsliga frågor som fel på varan, reklamation, osv.

Det närmaste du kommer är Diskrimineringslag (2008:567)
"1 § Denna lag har till ändamål att motverka diskriminering och
på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett
kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk
tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning,
funktionshinder, sexuell läggning eller ålder."

Din kollega tänker kanske på alla försäkringsbolag. Där vissa erbjuder försäkring till hutlösa priser, som om dom inte vill ha en som kund?
Hittade dock inget som pekar på att försäkringsbolag måste erbjuda försäkring till alla. Inte heller några regler från finansinspektionen, som ger ut tillstånd för försäkringsverksamhet.

Diskrimineringslagen säger ingenting om enbart färg på kläderna, såhär har dom skrivit ang : könsöverskridande identitet eller uttryck.
"2. könsöverskridande identitet eller uttryck: att någon inte
identifierar sig som kvinna eller man eller genom sin klädsel
eller på annat sätt ger uttryck för att tillhöra ett annat kön,"

I övrigt om mjölk och hamburgare, mm. Eventuellt om man skulle kunna få det fällt för förargelseväckande beteende.

Det finns undantag mot åldersdiskrimineringen i Diskrimineringslag (2008:567).

Tankar och funderingar blir tills slut myter, som tolkas som sanningar.

Permalänk
Medlem

Bra respons! Mina kollegor bör absolut ta att läsa det här. Fast jag är ny på den här arbetsplatsen och vill inte verka vara "viktigpettrig". Huvudsaken är att jag vet vad som gäller, om nu man någon gång skulle behöva dra det till sitt yttersta som sagt.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Hedersmedlem

Där ser man, de har lagt till ålder då tillslut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Din kollega tänker kanske på alla försäkringsbolag. Där vissa erbjuder försäkring till hutlösa priser, som om dom inte vill ha en som kund?
Hittade dock inget som pekar på att försäkringsbolag måste erbjuda försäkring till alla. Inte heller några regler från finansinspektionen, som ger ut tillstånd för försäkringsverksamhet.

3 Kap, 1 § Försäkringsavtalslagen:

1 § Ett försäkringsbolag får inte vägra en konsument att teckna
en sådan försäkring som bolaget normalt tillhandahåller
allmänheten när det har fått de uppgifter som behövs, om det
inte finns särskilda skäl för vägran med hänsyn till risken för
framtida försäkringsfall, den befarade skadans omfattning, den
avsedda försäkringens art eller någon annan omständighet. Ett
avslag får inte grundas på att ett försäkringsfall har
inträffat efter det att en ansökan har avsänts eller lämnats
till försäkringsbolaget.

Citat:

I övrigt om mjölk och hamburgare, mm. Eventuellt om man skulle kunna få det fällt för förargelseväckande beteende.

Juridiska personer kan inte göra sig skyldiga till förargelseväckande beteende, endast fysiska.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Däremot är det så att om du går in på t.ex. ICA så erbjuder dom vissa varor. Detta gör dom till alla i butiken. Priset utgör då ett ANBUD som kunden kan anta genom en ACCEPT (anbud möter accept=avtal). Genom att neka köpet bryter butiken avtalet, kunden har accepterat genom att gå till kassan och visa sig villig att anta anbudet genom att betala begärt pris på avsedd plats (kassan).

Så det är skillnad på köp och köp. [/B]

Annonsering, prisuppgifter i butik och dylikt som inte riktar sig till en viss person anses inte vara ett anbud utan ett utbud, dvs. en uppmaning till dig som kund att lämna ett anbud. Du kan alltså inte kräva få en vara till utanonnserat pris om du inte fått en bekräftelse eller dylikt. Sen är det otillbörlig marknadsföring att med flit ange priser som man inte säljer till, men det är en annan femma.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axly
Konsumenten får inte nekas ett köp om det handlar om någon form av särbehandling. Detta innebär att etnisk tillhörighet, färg på kläderna eller allmän otrevlighet inte innebär att man på Ica får vägra någon att köpa mjölk. Du kan faktiskt inte ens hindra någon att köpa all mjölk du har dag efter dag, trots att det innebär ett problem. Undantag till detta kan man finna på t.ex. Systembolaget där det finns ett lagkrav på att man inte får sälja till uppenbart påverkade personer.

När det gäller en grossist (någon som bara säljer till underleverantörer eller fackmän/f-skattesedelinnehavare) så handlar det inte om särbehandling, utan en generell regel, samma sak gäller för alla. (och nej, privatpersoner är ingen etnisk minoritet) Det är då en solid och laglig anledning. Anledningen kan vara bl.a. att man inte skall konkurrera med sina egna återförsäljare, att man vill slippa momshantering för privatpersoner eller kanske bara att man inte har resurser/vill hantera returer och garantiärenden.

Jag har ingen sakkälla som jag kan länka till, men jag frågade min gode vän bolagsjuristen som gav detta svar utan minsta tvekan.

Då borde din vän juristen återvända till plugget. Det är helt ok för en affär att neka en kund att handla så länge det inte handlar om diskriminering. Men de kan helt lagligt säga att jag vill inte sälja till just dig.

Permalänk
Medlem

Han använde nog just ordet diskriminering i telefon, men jag som personligen inte har en susning om juridik använde istället lekmannatermer när jag plitade ner detta, dels då en stor del av forumdeltagarna är av "ringa ålder" och dels då det gick en stund mellan samtal och nedskrivning. Sorry.

Mina intentioner var att vara rätt tydlig att jag inte hade en bra källa att hänvisa till, men det misslyckades visst.

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Får man verkligen göra det? O.o

Med tanke på att fler och fler inför 18 års åldersgräns på energidryck så kan man ju anta det... Har inte sett något reportage än iaf om att det skulle strida mot något. Sedan tidigare är det ju många som kört med 18 års gräns på nikotinfri snus, dvs 18 års gräns på vad som egentligen är typ en ofarlig blandning av peppar och olika örter... Det finns ju mer logiska anledningar till dessa gränser men de finns ju knappast skrivna någonstans utan det är handlarna själva som bestämt det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
3 Kap, 1 § Försäkringsavtalslagen:

1 § Ett försäkringsbolag får inte vägra en konsument att teckna
en sådan försäkring som bolaget normalt tillhandahåller
allmänheten när det har fått de uppgifter som behövs, om det
inte finns särskilda skäl för vägran med hänsyn till risken för
framtida försäkringsfall, den befarade skadans omfattning, den
avsedda försäkringens art eller någon annan omständighet. Ett
avslag får inte grundas på att ett försäkringsfall har
inträffat efter det att en ansökan har avsänts eller lämnats
till försäkringsbolaget.

Juridiska personer kan inte göra sig skyldiga till förargelseväckande beteende, endast fysiska.

Där ser man, fast där med undantag. Vilket vissa bolag nyttjar när man försöker teckna försäkring för vissa fordon.

Jag ser inte riktigt vart i lagtexten som det skulle stå så/tolkas så. Någon är ju ytterst ansvarig. Är det nått fall som du tänker på?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crase
Bra respons! Mina kollegor bör absolut ta att läsa det här. Fast jag är ny på den här arbetsplatsen och vill inte verka vara "viktigpettrig". Huvudsaken är att jag vet vad som gäller, om nu man någon gång skulle behöva dra det till sitt yttersta som sagt.

Regel nummer 1 på arbetsplatser = Blir diskussionerna för djupa och invecklade så håll med dom och spela halvdum.. ingen blir sårad och alla är fortfarande vänner.

Att få ryckte som "viktigpettrig" eller liknande är det absolut inte värt, men att ta reda på fakta skadar dock inte

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.