Nvidia visar PhysX på Fermi

Permalänk
Melding Plague

Nvidia visar PhysX på Fermi

Trots att Nvidia storsatsar på lösningar som DirectCompute, OpenCL och fullt stöd för C++ har grafikkortstillverkaren inte glömt bort fysiksystemet PhysX. I en demonstration är Fermi hela 2,7 gånger snabbare än GT200.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra att dom utvecklat PhysX iaf från föregående version! Då det lätt gav låg FPS om man körde med allt på samtidigt.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

I don't like Nvidia, but I like Fermi!

Permalänk
Medlem

Bör väl vara ungefär dubbelt så bra på physx, då de ofta överdriver rejält i sina påståenden (både nvidia och amd). Fortfarande bra.

Permalänk

Skulle gärna vilja se en video på detta. Tycker det brukar se ut som sirap i dom flesta fysik-demonstrationer/tester/showoff-demos. Kanske inte denna gången...

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem

Rätt riktning! Grafik är inte allt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Skulle gärna vilja se en video på detta. Tycker det brukar se ut som sirap i dom flesta fysik-demonstrationer/tester/showoff-demos. Kanske inte denna gången...

Allt kommer på video inom kort, inväntar Nvidia bara.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

blir nog nvidia om de inte blir för dyrt ;D

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk

äntligen gör nVidia något bra!

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samulen
I don't like Nvidia, but I like Fermi!

I like Fermis performance and features, I am skeptic about its price and power requirements.

Permalänk
Medlem

Om nvidia ska köra physx vad ska AMD samt intel ha för nåt då?
(Eftersom nvidia inte har x86 licens är det denna väg dom ska gå)

Blir kul å se när intel släpper sitt kort, då dom är större än båda 2.
Vad dom säger ang physx.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

I love PhysX.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Allt kommer på video inom kort, inväntar Nvidia bara.

Yay!

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem

Blir spännande, Fermi kanske blir mitt nästa kort?

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

Inte alls oväntat, Fermi är NVidias första GPU som designats med tanke på annat än bara grafikprestanda. Blir kul att se vad de kan åstadkomma.

Från Anandtech;
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3651&p=5

Citat:

Application switch time (moving between GPU and CUDA mode) is also much faster on Fermi. NVIDIA says the transition is now 10x faster than GT200, and fast enough to be performed multiple times within a single frame. This is very important for implementing more elaborate GPU accelerated physics (or PhysX, great ;)…).

Det verkar som att G200 och tidigare varit väldigt begränsade när det gäller kapacitet för fysikberäkningar samtidigt som grafik.

Permalänk
Medlem

för första gången i mitt liv blir jag faktiskt sugen på ett geforce kort...
detta tycker jag ser väldigt lovande ut, och tyvärr så verkar det som att nvidia kommer spöa amd riktigt hårt denna gången. hoppas bara priset håller sig vid någorlunda normala nivåer.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk

Jag skulle tyckt PhysX var jättebra om det inte krävdes nVidia-hårdvara för att kunna rendera det... Jag vet inte om det är nVidia som inte ger rättigheterna till AMD eller om det är AMD som inte vill implementera det men det vore så mycket bättre om det funkade på båda :/

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
för första gången i mitt liv blir jag faktiskt sugen på ett geforce kort...
detta tycker jag ser väldigt lovande ut, och tyvärr så verkar det som att nvidia kommer spöa amd riktigt hårt denna gången. hoppas bara priset håller sig vid någorlunda normala nivåer.

Vadå tyvärr, är du mot konkurrens eller är du atifan? Ett bra kort av nvidia sporrar ati att lyckas bättre med nästa generation osv osv osv, inget tyvärr här inte.

Permalänk
Medlem

Video or GTFO

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moo
Video or GTFO

Nån har visst rymt från dagis

OT: Verkar som om nvidia kommer spöa ATi rejält, vilken tur att man inte har beställt ett Radeon 58xx då =O

Visa signatur

Balle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moo
Video or GTFO

Helt klart, men det ser ju onekligen lovande ut alltså! Shieet, can't wait!

Visa signatur

And another thing... Y/N?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moo
Video or GTFO

Det var ett konstruktivt och moget inlägg.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

jag gillar verkligen nvidia! ändå sitter jag på ett 4870.. blir till att byta snart! har på känn att nvidia kommer dra ifrån med hästlängder inom kort!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Nån har visst rymt från dagis

OT: Verkar som om nvidia kommer spöa ATi rejält, vilken tur att man inte har beställt ett Radeon 58xx då =O

Vi får se. Jag sitter själv och inväntar tester mm. men jag tror att det lutar åt 5890 eftersom jag TROR att detta kortet kommer kosta såpass att bara värdedepårånare har råd.

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Medlem

haha, det är kul att läsa hur alla här hyllar nvidia som BEST EVA!!!!! bara dagar efter att alla sagt samma sak om AMDs senaste grafikkort.

Jag tvivlar inte på att GT300 kommer vara bra mycket snabbare än 58xx.
Men, det kommer 3-4 månader senare.
Kommer det vara lika prisvärt?
Kommer energiförbrukningen vara på jämförbara nivåer?
Nvidia kör fortfarande mycket på egen standard istället för en gemensam eller öppen.

All kritik mot Nvidia och alla frågetecken kring finns fortfarande kvar. Jag tror inte det var någon som tvivlade på att GT300 skulle bli ett monster var gäller kraft och funktioner.
Och jag är grymt imponerad av C++ stöd och grejer, men, kommer det vara prisvärt?
I vilket fall som helst så tycker jag det är väldigt kul och intressant med den här utvecklingen och det kommer bara bli "bättre" när Larrabee närmar sig...

Permalänk
Medlem

Om NV eller amd lyckas få till 30nm. Så skulle det vara mindre strömförbrukning = lägre temp och högre clock + mer platts på kortet för cpu, minne och även mer transistorer... = Dubbelmacka med extra ost"host" menade så klart 2 cpuer och platts för mer. Va sägs om ett GTX 295X2. duger till att spela WoW hela dan / hela livet

Permalänk

börjar helt plöstligt ångra mitt köp av cf 5870..

Visa signatur

Allting går upp för mig när solen går ner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gris
Om NV eller amd lyckas få till 30nm. Så skulle det vara mindre strömförbrukning = lägre temp och högre clock + mer platts på kortet för cpu, minne och även mer transistorer... = Dubbelmacka med extra ost"host" menade så klart 2 cpuer och platts för mer. Va sägs om ett GTX 295X2. duger till att spela WoW hela dan / hela livet

You made my day. Jisses alltså?
Såklart de får till det, gick du omkring och frågade samma när du väntade på 90--> 65nm?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gris
Om NV eller amd lyckas få till 30nm. Så skulle det vara mindre strömförbrukning = lägre temp och högre clock + mer platts på kortet för cpu, minne och även mer transistorer... = Dubbelmacka med extra ost"host" menade så klart 2 cpuer och platts för mer. Va sägs om ett GTX 295X2. duger till att spela WoW hela dan / hela livet

nu ger ju inte 30nm helt automagiskt 43 % mindre chip. det är långt ifrån alla transistorer som tillverkas med minsta tillverkningsmått på ett chip då de då drar mer statisk ström. för att inte tala om alla design check rules som inte minskar i samma utsträckning.

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Medlem

Detta är onekligen intressant, men i slutändan är det ändå det kort som ger mig mest FPS för mitt pris som är det mest intressanta. Havok är fortfarande större än PhysX och det är inte intel-exklusivt till skillnad från PhysX som är Nvidia-exklusivt.