HD 4890 har två el-uttag på 6 pin, varför?

Permalänk

HD 4890 har två el-uttag på 6 pin, varför?

Hej
En hd 4890 har två el-uttag, båda på 6 pinnar. Det jag undrar är ifall man behöver ansluta båda dessa? (känns väl mycket)

Tack i förväg

/TheRealFace

Permalänk
Medlem

Ja du behöver ansluta båda

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk

Ja, det måste man. Har du inte 2 st 6 pin på nätaggregatet så kolla om det följde med en adapter med grafikortet. (finns att köpa separat annars)

Permalänk
Medlem

vad har du för nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Nä, det finns två uttag bara för att man ska kunna välja vilket man vill ha.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk

Oj, jo jag hade två, där ser man, tack! En annan fråga om du har ett kraft-uttag på 8 pinnar, går det då att använda två 4-pinnars eluttaget istället för ett 8 -pinnar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheNaturalStep
Oj, jo jag hade två, där ser man, tack! En annan fråga om du har ett kraft-uttag på 8 pinnar, går det då att använda två 4-pinnars eluttaget istället för ett 8 -pinnar?

Nja om det är 4 pins molex du menar via en adapter till ett 8 pins PCIe kontakt så går det ju.
Några 4 pins PCIe kontakter existerar nämligen inte dom är 6 eller 8 pins, inget annat.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheNaturalStep
Oj, jo jag hade två, där ser man, tack! En annan fråga om du har ett kraft-uttag på 8 pinnar, går det då att använda två 4-pinnars eluttaget istället för ett 8 -pinnar?

Nej det finns inga 8-pins PCI-E kontakter delade i två, det är en EPS kontakt eller dylikt för mer serverbrädor från tyan etc. Däremot har Corsair 6-pins PCI-E kontakter med en liten snap-on så det är 6/8 pin i ett.

Det finns 2x molex - 1x PCI-E 6-pins adaptrar billigt, fungerar bra även me billigare nätagg. Sen finns det 1x PCI-E 6-pins till 2x PCI-E 6pins adaptrar med.

Och ja man måste ansluta alla strömkontakter till grafikkortet.

Permalänk
Medlem

"el-UTtag"? Får du ström från grafikkortet?;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Nja om det är 4 pins molex du menar via en adapter till ett 8 pins PCIe kontakt så går det ju.
Några 4 pins PCIe kontakter existerar nämligen inte dom är 6 eller 8 pins, inget annat.

Nej, nu pratar jag om att ansluta ström till modekortet. På moderkortet fanns det en 8-pins kontakt; till den anslött jag två 4 pin-kontakter, jag vet inte om det är bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheNaturalStep
Nej, nu pratar jag om att ansluta ström till modekortet. På moderkortet fanns det en 8-pins kontakt; till den anslött jag två 4 pin-kontakter, jag vet inte om det är bra?

Aha, ja det ska funka utan problem.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300