Bästa fria Javakomiplatorn/utvecklingsmiljön ?

Permalänk
Medlem

Bästa fria Javakomiplatorn/utvecklingsmiljön ?

Hej,

Jag tänkte börja programmera lite i Java och undrar därför vilka kompilatorer och utvecklingsmiljöer som är att rekommendera (bland de som är gratis) ?
Gärna något med editor och kompilator "allt i ett" paket ungefär som Microsoft Visual studio express för C++.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Jag använde netbeans under kurser på högskolan. funkade helt ok.

Permalänk
Medlem

Eclipse har jag testat några veckor nu och det är helt suveränt!

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, ska ta mig en titt !

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Netbeans är det jag använder. Gillar det skarpt.

Permalänk
Medlem

Eclipse är väl att föredra oftast, tycker jag, då det är många som har utvecklat olika plugins o.s.v. till det - samt att många tutorials använder just Eclipse. Båda miljöerna är dock utmärkta att arbeta i, Netbeans använder jag själv till PHP-utveckling medan jag använder Eclipse till Java. Så kan det gå ibland.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Emacs med JDEE

Permalänk
Medlem

Netbeans eller eclipse är det väl som gäller. Problemet med att vänja sig vid visual studio är juh att ingen annan utvecklingsmiljö ens är hälften så bra.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkBob
Netbeans eller eclipse är det väl som gäller. Problemet med att vänja sig vid visual studio är juh att ingen annan utvecklingsmiljö ens är hälften så bra.

Jag gillar verkligen inte Visual Studio, så smaken är väl som baken

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Racy
Jag gillar verkligen inte Visual Studio, så smaken är väl som baken

Av några särskilda skäl, eller har du bara inte vant dig?

Permalänk
Hedersmedlem

JCreator kör jag med i skolan, funkar riktigt bra.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Av några särskilda skäl, eller har du bara inte vant dig?

Jag antar att det beror på att alla versioner är inkompatibla med varandra. Det är alltid problem med DLL:er som inte fungerar etc.
T.ex så gjorde ett service pack till 2005an att .exe filer man skapat inte fungerade mer. Sen så har jag råkat på irriterande buggar.
Code completion är dålig också tycker jag. Ingen smarthet med de mest sannolika funktionerna högst upp utan alla funktioner med konstiga tecken kommer alltid först.

Sådana "småsaker" som jag stör mig på.

Permalänk
Medlem

Netbeans är finfint, eclipse har jag inte använt så mycket, men man kan få mycket hjälp med plugins när man designar och generera kod osv...

JCreator var ett bra tag sedan, kan dock inte rekommendera det speciellt, kanske fungerar men inget mot netbeans eller eclipse...

Permalänk
Medlem

Jag har använt Eclipse och tycker det är en mycket kompetent utvecklingsmiljö.
Ang. kompilatorer så hänger den med i Sun's JVM. En föredetta kollega till mig förespråkade JRockit så det kanske kan vara något att titta på. Har själv inte testat den.

Permalänk
Medlem

Jag har provat både Eclipse och NetBeans, och även om jag inte skulle gråta om jag tvingades använda Eclipse har jag alltid tyckt bättre om NetBeans. Efter att jag fick jobb som javaknackare sitter jag och petar i NetBeans ca 50 timmar i veckan (jobb + fritid), och jag tycker fortfarande bra om NetBeans, trots att det hinner muppa sig ett par gånger under en arbetsvecka.

(För övrigt har jag heller aldrig gillat Visual Studio.)

Permalänk
Medlem

JCreator är ju typ notepad med lite java funktioner, usch!

Prova Netbeans ett tag så du får testa, sjukt najs!

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Har arbetat i Netbeans lite drygt två år. 40 timmar/vecka, plus diverse projekt på fritiden.

Tycker att det är toppen. Visst blir man arg på det ibland, men på det stora hela en mycket trevlig bekantskap.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Satsa på Eclipse. Den överlägset populäraste java kompilatorn. Har för mig att dom har kring 60% av marknaden, tvåan låg på 20%.
Java delarna funkar kanon och det finns en enorm mängd med plugins du kan använda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör även jag NetBeans och den nya versionen 6.7.x gillar jag skarpt!
Funkar utmärkt tycker jag.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com