Permalänk
Medlem

Flaskhals gtx 295

Tänkte uppgradera grafiken för att krama ut mer fps i diverse nya spel (AION etc)

data spec:
Processor : Q6600
Moderkort: Asus maximus Formula
Minne: 8gb DDR2 800
Grafikkort: 9800 GT 512
OS: Vista 64x

Nu tänkte jag köpa ett GTX 295 , undrar då om jag kommer att få ut all kraft ur kortet med den processorn/moderkortet/minne eller kommer det att flaskhalsa någonstans?.

Kommer jag märka någon väsentlig skillnad i FPS i de senaste spelen på dessa upplösningar? skiftar mellan 1920x1080 och 1280x1024

Permalänk
Medlem

Satsa hellre på Atis 5870, dels billigare och nästa lika bra, i vissa tester bättre.

/K

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Har du klockat din q66?
Jag personligen skulle inte köpa ett ett 285/295 när ATI har släppt 5850/5870

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Japp jag håller med ovanstående poster, GTX295 är ett riktigt bra kort men ATIs nya 5k serie är mer "up-to-date". Blir intressant och följa prisutvecklingen.

Förresten vad har du för nätagg? Mitt 650W (i sign) har det ganska tufft efter jag uppgraderade till ett 295. Klarar inte av att driva mitt gamla kort också (tänkte köra mitt gamla dedikerat till PhysX), som jag antar att du tänker göra?

Permalänk
Medlem

Lugna dig lite och se vad fermi kommer erbjuda.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlade
Lugna dig lite och se vad fermi kommer erbjuda.

haha jadu priset kmr nog inte vara tilltalande. och sen har vi ju strömförbrukningen. Kör du på atis nya 5000serie!

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reader
haha jadu priset kmr nog inte vara tilltalande. och sen har vi ju strömförbrukningen. Kör du på atis nya 5000serie!

Inte illa av dig att redan nu veta att priset kommer vara för högt och strömförbrukningen för hög.

Med tanke på att han funderar på ett gtx295 anser jag att han skall se hur de nya korten blir innan han bestämmer sig.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Nu var ju inte det hans fråga utan hans fråga var om hans resterande hårdvara kommer flaskhalsa 295GTX.... Kan folk aldrig svara på frågorna TS ställer istället..?

Antagligen kan TS få tag på ett 295GTX billigt begagnat..

OnT:
Om du clockar din processor till iaf 3.2-3.4Ghz så tror jag inte att det kommer flaska något. Du får ju alltid högre FPS med bättre processorer vid lägre upplösningar, men jag tror knappast din hårdvara kommer att flaska ner FPSen till under 100.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Kan folk aldrig svara på frågorna TS ställer istället..?

Om det var du som skulle köpa ett nytt grafikort. Skulle du då velat att folk knep näbb och koncentrerade sig på den faktiska frågan ist för att påpeka det misstag du höll på att göra och rekommendera en annan produkt?

5870 kommer snart spöa 295. Drivrutinerna är i beta stadiet just nu om man jämför mot 48xx serien och hur 58xx bör prestera med dom förbättringar som gjorts.

Permalänk

Din q6600 kommer väl dra ner kortet lite men inte mycket alls. Tycker du ska köpa 5870/5850 eller 4870x2 eller 4890CF eller GTX260SLi eller något sådant istället, alla de alternativen är mer prisvärda.

Permalänk
Medlem

Det beror väl lite på vad du ska köra i för upplösningar. Kör du i höga upplösningar och har en skärm som fixar det så tror jag nog att den CPUn borde klara sig utmärkt. Med detta sagt så bör du veta att jag har absolut ingen aning om hur Aion är som spel eller om det behövs en "fet setup" för att köra inställningarna på max. MMORPGs brukar ju vara lite luriga på den fronten då det är tänkt att attrahera en bred skara människor och då blir man ju tvungen att sänka hårdvarukraven lite.

När jag nu har svarat på din fråga så får jag passa på att instämma med övriga. Antingen så köper du ett AMD-kort nu eller så väntar du till Nvidia lanserar sina nya. Känns lite onödigt att betala en så saftig summa pengar som GTX 295 faktiskt kostar då det finns kort som presterar likvärdigt, men till en lägre summa pengar.

Om du vill lägga så mycket som ~4500kr (tror det ligger där, plus/minus någon hundring) så kanske du borde kolla på 2x5850 eller ett 5870. Om du verkligen vill ha Nvidia så kanske du istället skulle vänta och kolla vad den kommande serien har att erbjuda. Personligen skulle jag inte rekommenderat dig att köpa ett så pass dyrt kort från en tidigare serie, men du gör som du vill :).

Permalänk
Medlem

2st GTX260 = för 2800-3000~ kr är väldigt mycket prestanda för pengarna
Om du står ut så kan du även vänta på de nya Nvidia korten och se hur de presterar

Fördelen med Nvidia är att du kan använda ditt gamla kort som PhysX.

Hd5850 och 5870 är även de bra alternativ.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Nu var ju inte det hans fråga utan hans fråga var om hans resterande hårdvara kommer flaskhalsa 295GTX.... Kan folk aldrig svara på frågorna TS ställer istället..?

Antagligen kan TS få tag på ett 295GTX billigt begagnat..

OnT:
Om du clockar din processor till iaf 3.2-3.4Ghz så tror jag inte att det kommer flaska något. Du får ju alltid högre FPS med bättre processorer vid lägre upplösningar, men jag tror knappast din hårdvara kommer att flaska ner FPSen till under 100.

Håller med dig fullständigt fast ja inte gillar finnar
han frågade om den kommer flaska o alla andra börjar snacka om andra grafik kort..

Back to topic..

Ja den kommer att flaska om du inte klockar den som redan andra har påståt.

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjaa
Om det var du som skulle köpa ett nytt grafikort. Skulle du då velat att folk knep näbb och koncentrerade sig på den faktiska frågan ist för att påpeka det misstag du höll på att göra och rekommendera en annan produkt?

5870 kommer snart spöa 295. Drivrutinerna är i beta stadiet just nu om man jämför mot 48xx serien och hur 58xx bör prestera med dom förbättringar som gjorts.

Alternativet att svara på frågan och rekommendera något annat finns inte då eller..?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Nu var ju inte det hans fråga utan hans fråga var om hans resterande hårdvara kommer flaskhalsa 295GTX.... Kan folk aldrig svara på frågorna TS ställer istället..?

Antagligen kan TS få tag på ett 295GTX billigt begagnat..

OnT:
Om du clockar din processor till iaf 3.2-3.4Ghz så tror jag inte att det kommer flaska något. Du får ju alltid högre FPS med bättre processorer vid lägre upplösningar, men jag tror knappast din hårdvara kommer att flaska ner FPSen till under 100.

Frågade faktiskt om han hade klockat sin q66:)
det måste man ju veta först;)
men han har ju tyvärr inte svarat:(

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊