Permalänk
Medlem

5870 problem

Jag har införskaffat mig ett 5870 xfx och satt in det i burken. Det var ett Antec Sonata 3 så det var precis att det gick in.

Problemet jag har är att jag försökt uppdatera drivrutinerna med catalyst 9.9 tror jag det var, senaste möjliga nu i alla fall. När jag försökte detta fick jag felmeddelandet:

"Setup did not find a driver compatible with your current hardware or operating system. Setup will now exit"

Jag installerade därför drivrutinerna från den medföljande CDen men de är inte uppdaterade och jag kan fortfarande inte köra Catalyst.

Sedan antar jag att detta problem har med drivrutinerna att göra men bilden hoppar lite random fram och tillbaka. Korta hopp och intervallet mellan varierar. Ofta händer det när skärmen renderar en ny bild (Som en hemsida).

/Hjälp uppskattas och btw så undviker jag helst en formatering =/

Permalänk
Medlem

Rensat på gammla drivare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
Rensat på gammla drivare?

gör de me "driver sweeper", bara att googla så hittar du det.

EDIT: gör de men alla drivrutiner för grafikkortet, även ati:s som du installerade... sen installerar du de nyaste du hittar på deras hemsida. tanka hem "ATI Catalyst™ 9.9 Suite" så får du med catalyst kontrollpanelen... skit i att välja "folding @ home" i installation om du får de alternativet

Visa signatur

|| GA-MA770-UD3 REV:1 || AMD Phenom II 720BE 2,8 @ 3,55 Ghz || Sapphire 4830 512 Mb, 800 Shaders 700/1150 ||
|| Corsair DDR2 XMS2 4GB 1066 || WD Caviar GP 500 Gb 7200rpm || 14485 3D Mark06 ||

Permalänk
Medlem

Som Xyllian säger rensa gammalt och gör om.

Driversweeper är din vän.
http://www.guru3d.com/category/driversweeper/

Hämta hem... gå in i felsäkert läge och starta driversweeper, rensa, starta om och installera senaste Catalyst.

Hoppas det hjälper.

Permalänk
Medlem

hade något konstigt problem att min sekundära skärm hoppa till när jag rörde om kring rutor fort, kollade på ati ccc overdrive och såg att clocksen va nerdragna till min., tröck på default och apply så försvann problemen, har ingen aning om vad som kan ha orsakat problemen...

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Jag har nu använt Driver Sweeper, både i felsäkert läge och vanligt läge. Men varje gång jag startar Driversweeper programmet så står det lika många saker där som alltid,
-Ati, display
-Nvidia, Chipset
-Nvidia -Display
-Nvidia - PhysX

Jag har även letat runt i hela datorn, "Lägg till ta bort program", sökt igenom hårddiskarna med sökfunktionen. Allt ati och nvidia har jag tagit bort. Endast en sak återstår och det är en nVidia applikation i "lägg till ta bort program".
Den heter nTune och när jag försöker avinstallera den står det:

"Denna programvara kräver ett NVIDIA nForce2 eller nForce 3 moderkort för att kunna köra."

Omöjlig att ta bort verkar det som :/

Permalänk
Medlem

Uhm
varför har du programvaror för nforce 2 och 3 moderkort installerade?

När formaterade du senast?

Permalänk
Medlem

Jag kan ha fel men CCC 9.9 stödjer inte 5800 serien officiellt så du måste köra med beta drivrutiner som för tillfället är enda alternativet då de har officiellt stöd för AMDs nya 5800 kort.

http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/ATIRadeonHD5800ser...

* Graphics Cards:

ATI Radeon™ HD5870 series
ATI Radeon™ HD5850 series

* Operating System:

Windows Vista 32-bit Edition
Windows Vista 64-bit Edition
Windows 7 32-bit Edition
Windows 7 64-bit Edition

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen
Uhm
varför har du programvaror för nforce 2 och 3 moderkort installerade?

När formaterade du senast?

Jag tror att jag använde nTune för att kolla temperaturer på processorn när jag överclockade den.

Jag har för tillfället ett provisoriskt moderkort, mitt gamla gick sönder. Kanske därför det spökar. Men det är ändå skitdummt, det kan ju inte vara meningen att jag MÅSTE ha en specifikt moderkort för att ens kunna ta bort ett program.

Permalänk
Medlem

Så nu tror jag att allt fungerar.

Tack zaman du ledde mig till rätt bana (Även fast din länk inte fungerade för mig). Installerade Catalyst 8.66 från 14 september och nu fungerar allt.

Tack för hjälpen, mycket vänligt

Permalänk
Medlem

Nu fungerar den Först gjorde inte det då det var felskrivet från min sida men nu fungerar den här så det borde fungera nu för dig och andra.

Men skoj att du till slut löste problemet

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Re: 5870 problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Votarg
Jag har införskaffat mig ett 5870 xfx och satt in det i burken. Det var ett Antec Sonata 3 så det var precis att det gick in.

Problemet jag har är att jag försökt uppdatera drivrutinerna med catalyst 9.9 tror jag det var, senaste möjliga nu i alla fall. När jag försökte detta fick jag felmeddelandet:

"Setup did not find a driver compatible with your current hardware or operating system. Setup will now exit"

Jag installerade därför drivrutinerna från den medföljande CDen men de är inte uppdaterade och jag kan fortfarande inte köra Catalyst.

Sedan antar jag att detta problem har med drivrutinerna att göra men bilden hoppar lite random fram och tillbaka. Korta hopp och intervallet mellan varierar. Ofta händer det när skärmen renderar en ny bild (Som en hemsida).

/Hjälp uppskattas och btw så undviker jag helst en formatering =/

Jag måste bara säga tack för din post! Har letat hela dagen efter om ett 5870 går in i ett Antec Sonata III Nu vet jag, tack! Känns skönt att inte behöva modifiera chassiet så kortet får plats

Visa signatur

Antec Sonata III|Gigabyte P35 DS3|Intel E6750@stock|2x1 Corsair XMS2-6400 CL4|XFX 5870 1GB|2TB HDD|

Permalänk
Medlem

Re: Re: 5870 problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xaler
Jag måste bara säga tack för din post! Har letat hela dagen efter om ett 5870 går in i ett Antec Sonata III Nu vet jag, tack! Känns skönt att inte behöva modifiera chassiet så kortet får plats

Jag var tvungen att modifiera lite grann. Du vet de där sakerna på baksidan. När du skruvat ur alla luckorna så finns det 0,5 cm rader emellan. Jag var tvungen att böja ut en sådan lite grann för att få plats :/

Permalänk
Avstängd

Re: 5870 problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Votarg
Jag har införskaffat mig ett 5870 xfx och satt in det i burken. Det var ett Antec Sonata 3 så det var precis att det gick in.

Problemet jag har är att jag försökt uppdatera drivrutinerna med catalyst 9.9 tror jag det var, senaste möjliga nu i alla fall. När jag försökte detta fick jag felmeddelandet:

"Setup did not find a driver compatible with your current hardware or operating system. Setup will now exit"

Jag installerade därför drivrutinerna från den medföljande CDen men de är inte uppdaterade och jag kan fortfarande inte köra Catalyst.

Sedan antar jag att detta problem har med drivrutinerna att göra men bilden hoppar lite random fram och tillbaka. Korta hopp och intervallet mellan varierar. Ofta händer det när skärmen renderar en ny bild (Som en hemsida).

/Hjälp uppskattas och btw så undviker jag helst en formatering =/

Använd dom som ligger på CD:n 9.9 är inte kompatibel tydligen eftersom detta hände mig med

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64