Egen hemsida där du kan ladda upp egna filer

Permalänk

Egen hemsida där du kan ladda upp egna filer

jag funderar på att göra en hemsida där besökarna kan ladda upp egna filer (helst alla filtyper) gratis utan att registrera sig?

jag är ganska noob, men har gjort någon hemsida förut.
ska vara ett simpelt script med förklarning.

det ska vara en begränsning på 1 gb per fil

själva sidan behöver inte vara snygg behöver inte vara i flash eller java, helst vanlig html.

någon som har något tips eller något script?

mvh simon

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Vilka programmeringsspråk behärskar du i dagsläget?

Permalänk

Jag skrev en liten uploader i PHP för något år sen. Du får gärna kika på den om du vill.
Den kräver inloggning men man kan göra så alla loggar in. Det borde vara lätt att ta bort den funktionaliteten annars.

Det var som sagt över ett år sen jag skrev den så jag minns faktiskt inte hur het den är men jag använder den rätt mycket själv.
http://kungfoocode.org/projects/attic-box/

Finns ett demo hur det ser ut här:
http://demo.kungfoocode.org/atticbox/

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk

Jag har bara jobbat med enkel HTML

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Ditt problem är nog inte själva uppladdnings-koden utan snarare trafiken till hemsidan. Många webbhotell tillåter inte sina abonnemang att användas till filserver.

Har du planerat hur mycket trafik du behöver och hur mycket det kommer kosta?

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk

Vem som helst vad som helst vid uppladdning.
Låter inte speciellt smart om jag ska vara helt ärlig, men eftersom jag inte vet din idé mer än det du beskrivit kanske det är smart ändå, vad vet jag?

Kolla iallafall denna tutorial om hur du skapar en uppladdningsfunktion:
http://www.tizag.com/phpT/fileupload.php

Kom ihåg att kolla upp PHP's uppladdnings gräns (storleken på filer dvs)

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem

Inte för att vara elak men om du inte har sysslat nåt med PHP eller nåt annat programmeringsspråk så skulle jag tipsa dig att inte lägga upp sidan publikt.

Lär dig mera och gör en sådan sida för dig själv och testa vad som händer.

Att bara ta ett script och lägga in på en sida är enligt min mening inte så bra.

Om det blir flera fel på scriptet så är det mycket roligare att kunna felsöka själv istället för att vara tvungen att fråga hela tiden.

Om det ska vara en gräns på 1GB per fil så är det nog lite fel tänkt.
Kommer bli timeout's och filesize exhausted fel då dom flesta webbhostar inte tillåter så stora filer att uppladdas via PHP.

Att ladda upp 1GB filer via en hemsida skulle ju som sagt ta lite tid.

SÅ mitt tips är att lär dig nåt språk och gör många hemsidor för att se hur allt fungerar.

Permalänk

ok tack för tipsen ska försöka lära mig lite PHP

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag tycker att du ska prova Joomla. Det är byggt med PHP och är gratis. Du kan göra mycket avancerade webbplatser eller mycket enkla. Det tar några dagar att sätta sig in i det men sen har du en hel värld av möjligheter. Ladda upp bilder är bara en liten grej du får automatiskt, sedan kan du ha forum, fotogalleri, inloggning för medlemmar, kontaktformulär, community osv... och allt är gratis. Lär dig mer på www.joomla.org eller www.svenskjoomla.se

Det är en snabb genväg till att bygga proffsiga hemsidor utan att kunna programmera. Jag kan själv HTML och CSS och Flash, men allt går så mycket fortare och blir så mycket snyggare med Joomla. Jag startade min webfirma för exakt ett år sedan och gjorde en masssa sidor med HTML, men nu har jag helt gått över till Joomla. En annan fantastisk sak är att Joomla är ett CMS, vilket gör att användare kan uppdatera hemsidan själv med en enkel editor i "Frontend" =framsidan av siten.

Jag kan verkligen rekommendera detta verktyg till alla som vill ha en snygg och proffsig hemsida snabbt och enkelt utan att vara proffs på att bygga hemsida.

Visa signatur

Bra Webbhotell PHP Wordpress Blogg http://www.brawebbhotell.se

Permalänk
Medlem

En varningens ord bara, har aldrig testat Jomla utan bara Modx och om de som jag antar är relativt lika så är det ändå inte helt enkelt.