Permalänk

Fermi vs 5870 i spel?

Har inte fått någon klarhet i vad alla nvidias olika typer av features betyder och har för syfte de försöker pracka på oss konsumenter. Jag söker ett grafikkort som kan ge mig så hög fps som möjligt, kommer exempelvis:

DirectCompute
OpenCL
C++
PhysX

ge mig detta?

Vad jag förstått så är physx något med grafiken att göra? Men låt oss säga att vi maxar Crysis, kommer ATI5870 då skilja sig från nVidia Fermi i fråga visuell upplevelese eller helt enkelt ge mer FPS?

Är inte intresserad för fem öre av redigering eller annat som grafikkorten kan användas till utan huvudsyftet är spel.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

De teoretiska spel som kan komma som är mjukvaruaccelererade och vill köras på en cGPU kommer gå jättebra på Fermi.

Crysis kommer gå bra med 5870 och ungefär lika bra eller bättre med Fermi.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Det är omöjligt att säga något innan man vet, något, överhuvudtaget om grafikkortet, mer än preliminära specifikationer.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
De teoretiska spel som kan komma som är mjukvaruaccelererade och vill köras på en cGPU kommer gå jättebra på Fermi.

Crysis kommer gå bra med 5870 och ungefär lika bra eller bättre med Fermi.

Men säg som i mitt fall, har en i7 920 på 4.2 ghz, kommer detta avlasta CPU:n i alla fall eller vad är syftet? Är väl mer att kunna erbjuda långsammare processorer liknande visuell kvalitet?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd

Re: Fermi vs 5870 i spel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
Har inte fått någon klarhet i vad alla nvidias olika typer av features betyder och har för syfte de försöker pracka på oss konsumenter. Jag söker ett grafikkort som kan ge mig så hög fps som möjligt, kommer exempelvis:

DirectCompute
OpenCL
C++
PhysX

ge mig detta?

1: Kanske
2: Kanske
3: Nej
4: Antagligen inte
[/B][/QUOTE]

HD5870 har stöd för DirectCompute och lär vara mer än tillräckliga för att köra PhysX-liknande fysik.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Crysis kommer gå bra med 5870 och ungefär lika bra eller bättre med Fermi.

och hur vet du det? finns inget sätt över huvud taget som du kan veta det...

med den information som nvidia har gått ut med så kan Fremi prestera lika bra som ett 8600gt.. liksom allt är bara gissningar och spekulationer..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Re: Fermi vs 5870 i spel?

Lite elakt sett kommer DirectCompute, OpenCL, C++, PhysX ge dig sämre FPS än en lika komplex krets utan, då man inte enbart optimerat för maximal 3D prestanda. Man har helt enkelt använt transistorer till annat än att pressa så många fps genom kortet som möjligt på gott och ont.

Å andra sidan är Nvidas chip ungefär 40% större/komplexare än ATI:s så det blir troligtvis snabbare men även dyrare än 5870, dock så tvivlar jag på att det blir 40% snabbare, men antagligen 40% dyrare.

Hur det egentligen blir vet antagligen/förhoppnisngsvis Nvidia för tillfället.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Re: Re: Fermi vs 5870 i spel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
1: Kanske
2: Kanske
3: Nej
4: Antagligen inte

HD5870 har stöd för DirectCompute och lär vara mer än tillräckliga för att köra PhysX-liknande fysik. [/B][/QUOTE]

Ok, men vad är syftet med alla dessa funktioner? Varför ska jag som konsumet välja ett nVidiakort framför ett ATI exempelvis 5870x2?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrby89
och hur vet du det? finns inget sätt över huvud taget som du kan veta det...

Nä jag har ingen aning. Men jag skulle tro att det är en rätt kvalificerad gissning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
Men säg som i mitt fall, har en i7 920 på 4.2 ghz, kommer detta avlasta CPU:n i alla fall eller vad är syftet? Är väl mer att kunna erbjuda långsammare processorer liknande visuell kvalitet?

Just nu kommer de features du listat inte ge dig någon uppenbar visuell kvalitetsökning i något av dagens spel. Möjligen PhysX men det lär knappast vara någon omvälvande upplevelse.

Men kanske någon gång i framtiden när vi gått ifrån DirectX/OpenGL-renderingen kommer dessa features att sparka arslet av våra gamla GFX.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk

Så egentligen, om nu inte nVidia kommer med ett mosterkort gällande spel, kommer ATI att bättre vara lämpat för spel då vad jag förstått det är huvudsyftet med deras kort?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
Men säg som i mitt fall, har en i7 920 på 4.2 ghz, kommer detta avlasta CPU:n i alla fall eller vad är syftet? Är väl mer att kunna erbjuda långsammare processorer liknande visuell kvalitet?

När applikationer väl behöver rejäl beräkningsprestanda spelar det vid jämförelse med grafikkort (även dagens) inte så stor roll om du har en i7 på 20 GHz eller en atom; de är ändå pinsamt långsamma:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Lite elakt sett kommer DirectCompute, OpenCL, C++, PhysX ge dig sämre FPS än en lika komplex krets utan, då man inte enbart optimerat för maximal 3D prestanda. Man har helt enkelt använt transistorer till annat än att pressa så många fps genom kortet som möjligt på gott och ont.

Nu kan det ju dock tänkas att man använder dessa till att beräkna sådant som annars måste skötas av processorn (som då kan bli en flaskhals och leda till ännu sämre prestanda).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
Så egentligen, om nu inte nVidia kommer med ett mosterkort gällande spel, kommer ATI att bättre vara lämpat för spel då vad jag förstått det är huvudsyftet med deras kort?

NVidia satsar mycket på saker utöver DX- och OGL-prestanda, men det är fortfarande inte omöjligt att deras Fermi presterar minst eller ungefär lika bra som 58xx i dessa tillämpningar.

EDIT: Vill förtydliga lite. Det är snarare VÄLDIGT TROLIGT att den presterar ungefär lika bra eller bättre än 58xx.

Dock inte lika troligt att de kommer erbjuda mest "bang for the buck".

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

nVidia kommer med ett monsterkort frågan är bara när

/K

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
Så egentligen, om nu inte nVidia kommer med ett mosterkort gällande spel, kommer ATI att bättre vara lämpat för spel då vad jag förstått det är huvudsyftet med deras kort?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
nVidia kommer med ett monsterkort frågan är bara när

/K

Monsterkort i all ära, men monsterkort gällande spel?? De hade ju en rad andra funktioner för annan bildhantering har jag fattat det som...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
HD5870 har stöd för DirectCompute och lär vara mer än tillräckliga för att köra PhysX-liknande fysik.

Man kan ju också tänka sig att en lansering av ett monsterkort gör att det plötsligt blir vanligt med betydligt mera avancerad fysik än vad vi är vana vid idag (och att till exempel hd5870 då får svårt att hänga med).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Man kan ju också tänka sig att en lansering av ett monsterkort gör att det plötsligt blir vanligt med betydligt mera avancerad fysik än vad vi är vana vid idag (och att till exempel hd5870 då får svårt att hänga med).

Men då tekniken fortfarande är ung, faktiskt revolutionerande i vissa fall?, lär det väl dröja ett tag innan spel kommer använda fysik som det teoretiskt är möjligt? Menar att inom ett år (kommer i alla fall jag) köpa ett nytt kort som säkerligen är mycket snabbare ön de som finns idag och då finns väl egentligen inga argument att slå till på tt nVidiakort med alla dess funktioner?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
Monsterkort i all ära, men monsterkort gällande spel?? De hade ju en rad andra funktioner för annan bildhantering har jag fattat det som...

Som sagt så är det ingen som vet.

Jag tror, och jag tror även att jag har rätt, och säkert flertalet med mig, att Fermi kommer vara en värdig utmanare till 58xx åtminstone prestandamässigt. Om den sen utmanar prismässigt är dock mindre troligt om än inte omöjligt.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Avstängd

spekulationer igen =P

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Ingen idé och sitta o vänta på någonting i teknikvärlden. Åtminstone inte innan pålitliga bänkmärken, prisuppgifter och ett datum finns på tapeten.

Köp 58xx. Det kommer ta dig igenom 2010 som en dans på rosor.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
spekulationer igen =P

Klart spekulationer, men som sagt hade ju nVidia lämnat spelarenan lite för att slå sig in i andra brancher. Man kan ju inte vara bäst på allt och om nVidia skall ligga i samma prissegment eller liknande, måste de ju ha motsvarande eller bättre prestanda än ATI FAST med alla dessa funktioner som säkert kostat multum att ta fram. Om ATI inte har dessa funktioner utan endast fokuserar på spelapplikationer borde väl rent logiskt de vara bättre lämpade för det syftet?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Ingen idé och sitta o vänta på någonting i teknikvärlden. Åtminstone inte innan bänkmärken och prisuppgifter och ett datum finns på tapeten.

Köp 58xx. Det kommer ta dig igenom 2010 som en dans på rosor.

Väntar på "5870x2" eller Fermi:(. Hade ett par 4870x2 innan som jag skall bytas mot detta. Var inte nöjd med dessa då de tillsammans gjorde min lägenhet 5-6 grader varmare efter ett par timmar, lät som ett reaplan och gav mig elräkningar jag grät över.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
spekulationer igen =P

spekulationer är ju allt som vi har i dagsläget, man kan inte säga något med säkerhet eftersom kortet inte har presenterats ordentligt ännu och man vet inte vad den har att ge..

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Nvidias topp singelkort kommer utprestera 5870 i spel, frågan är bara hur mycket, antagligen kommer den närma sig 5870x2's territorium.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Nvidias topp singelkort kommer utprestera 5870 i spel, frågan är bara hur mycket, antagligen kommer den närma sig 5870x2's territorium.

Troligtvis inte, nvidia har gått en helt annan väg än spelprestanda. De har dessutom i dagsläget inte ens ett testexemplar att visa upp. "Presentationen" som hölls visade sig vara ett tomt skal och "siffrorna" kom från en förinspelad film.

Planer har de men att göra verklighet av dem är en helt annan femma.

Desperationen är märkbar från nvidias håll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
... "siffrorna" kom från en förinspelad film.

Källa?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Källa?

Se artikeln om fermibluffen och länkarna i tråden om den här på sweclockers.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
Se artikeln om fermibluffen och länkarna i tråden om den här på sweclockers.

Har gjort och det finns inga källor på detta. Därmed ber jag att du kommer med konkrett källa för påstående om att "siffrorna" kom från en förinspelad film.

PS: Spekulationer är inte källor.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

De har inte ens några kort att visa upp. Vad skall de ha kört "testerna" på tror du?

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Fermi vs 5870 i spel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
Ok, men vad är syftet med alla dessa funktioner? Varför ska jag som konsumet välja ett nVidiakort framför ett ATI exempelvis 5870x2?

Det tycker jag inte att du ska. Som sagt: HD5870 kan köra DirectCompute och OpenCL och lär inte bli lidande av det. Ingen vet hur snabbt/långsamt Fermi blir i spel, köper du ett HD5870 idag lär du dock inte ångra dig.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
De har inte ens några kort att visa upp. Vad skall de ha kört "testerna" på tror du?

Som sades, spekulationer är inte källor, eller fakta. Därmed kan man inte påstå något är fakta/sanning om man inte kan styrka det, vilket du gjorde.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."