Operativsystem för en fil/skrivarserver

Permalänk

Operativsystem för en fil/skrivarserver

Vilket operativsystem passar bäst om man ska sätta upp en enkel fil/skrivarserver till någon. Först så tänkte jag på en debian server men sen kom jag och tänka på att det finns många bra alternativ där ute, jag har tänkt lite på CentOS, FreeNAS sen vet jag att det finns m0n0wall och pfSense men de två senaste har jag fått för mig är mer router/brandväggs operativsystem så jag vet inte hur de är som server. Vilken skulle ni rekommendera om man ska kunna köra det på en gammal dator som fil/skrivarserver (typ PIII)? Ett webbinterface hade ju inte varit helt fel. Det är inget jag ska använda själv så det ska i stort sätt sköta sig själv när det väll är uppsatt och färdigt.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Ubuntu Server, lite Samba, öppna gästkontot, in i garderoben, ta inte ut den förrän hårddiskarna stannar pga hög ålder ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Ubuntu Server har jag också tänkt på lite men saken är den att den som ska ha den är ganska teknisk (inte nog för att förstå sig på unix kommandon och ssh) men skulle nog utan problem hantera ett webbgränssnitt, helst ska det inte vara allt för svårt att koppla in en extern hdd eller skrivare via usb. Jag är inte så insatt i vad det finns för "enkla" lösningar då jag kör debian, ubuntu server och FreeBSD hemma och där sköter jag allt över ssh.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

köp en nätverksskrivare istället o slipp allt strul

Permalänk

Fast det ska vara filserver också sen så har han redan en gammal dator (tror det är PIII) och hårddiskar som han vill använda, han vill heller inte lägga pengar på det som jag har förstått. Så det spelar mindre roll om det är svårt att installera eftersom att jag kommer göra det åt honom men det ska vara lätt att hantera i efterhand och inte kräva någon dator expert (vill inte ha telefonsamtal varje dag om hur man gör si och så eller varför det och diss inte funkar). Han ska ev ha den som webbserver också då han vill lära sig webbdesign men kommer antagligen inte användas mot webben mer än max för att visa lite grejer han har gjort om ens det.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Alright, så Ubuntu Server med Webmin på kanske kunde vara något? Är det för meckigt för din kompis måste jag nog föreslå (duckar nu ... ) Windows Server/Home Server.

Du vet, med såna .. wizards som hjälper användaren ;).

Annars är det ju inte direkt mycket knappade som ska till för att t.ex mounta en usb-disk, du kan ju skriva ner kommandona i ett txt-dok och säga åt honom att köra lite copy/paste.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

WebMin rekomenderas inte för Ubuntu.

https://help.ubuntu.com/community/WebMin

Däremot rekomenderas eBox (Vilket dom förklarar i länken ovan).

https://help.ubuntu.com/community/eBox

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

Windows Server kostar så det är nog inget alternativ. Tänkte mest om det fanns operativsystem som var optimerat för syftet och hade ett webbgränssnitt som inte var mycket mer komplicerat, vet inte vad webmin är så jag får väll kolla upp det. Du tror inte typ FreeNAS är lättare, jag har aldrig testat det själv men jag får väll dra ner en mängd operativsystem i denna klassen och testa i en virtuell maskin så får jag se vad jag tycker passar honom bäst. Men klart jag älskar Ubuntu Server och har kört både på det och Debian en hel del men det känns fortfarande som att det skulle skrämma bort honom om nu inte detta webmin är jävligt bra. Så fort man nämner kommandon och liknande för honom blir han vettskrämd, han är en typisk windows användare som är rädd att prova något nytt.

Edit: Såg hunds inlägg nu, får kolla in dom länkarna också.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hund
WebMin rekomenderas inte för Ubuntu.

https://help.ubuntu.com/community/WebMin

Däremot rekomenderas eBox (Vilket dom förklarar i länken ovan).

https://help.ubuntu.com/community/eBox

Där ser man, hade jag ingen aning om. Webmin har funkat för mig ett bra tag, men jag har väl bara haft tur då antar jag. Tur det finns alternativ :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Det va ju jäklar vad folk tjatar om Ubuntu hit och dit.

Mina rekommendationer: Om du har kört Ubuntu tidigare så ta något annat och se det som ett tillfälle att bekanta dig med andra distar utanför sekten. Om du inte kört Ubuntu så börja inte

Nae, men skämt och sido, nu ska vi inte börja bråka med Ubuntu-evangelisterna :D. Men iaf.. Tycker personligen att du borde ta och försöka dig på en annan dist än Ubuntu. Det är inga avancerade saker du ska göra, tvärtom, så du kanske borde se det som en möjlighet att vidga vyerna?

CentOS är alltid trevligt som server, självklart utan fönsterhanterare då det faktiskt är en server. Annars kanske Slackware kan locka?

Permalänk
Medlem

Föreslår arch linux, lightweight men ändå lätt att ha att göra med, underbart paketsystem. Perfekt för en server.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Det va ju jäklar vad folk tjatar om Ubuntu hit och dit.

Mina rekommendationer: Om du har kört Ubuntu tidigare så ta något annat och se det som ett tillfälle att bekanta dig med andra distar utanför sekten. Om du inte kört Ubuntu så börja inte

Nae, men skämt och sido, nu ska vi inte börja bråka med Ubuntu-evangelisterna :D. Men iaf.. Tycker personligen att du borde ta och försöka dig på en annan dist än Ubuntu. Det är inga avancerade saker du ska göra, tvärtom, så du kanske borde se det som en möjlighet att vidga vyerna?

CentOS är alltid trevligt som server, självklart utan fönsterhanterare då det faktiskt är en server. Annars kanske Slackware kan locka?

Du glömde dina argument.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Det va ju jäklar vad folk tjatar om Ubuntu hit och dit.

Mina rekommendationer: Om du har kört Ubuntu tidigare så ta något annat och se det som ett tillfälle att bekanta dig med andra distar utanför sekten. Om du inte kört Ubuntu så börja inte

Nae, men skämt och sido, nu ska vi inte börja bråka med Ubuntu-evangelisterna :D. Men iaf.. Tycker personligen att du borde ta och försöka dig på en annan dist än Ubuntu. Det är inga avancerade saker du ska göra, tvärtom, så du kanske borde se det som en möjlighet att vidga vyerna?

CentOS är alltid trevligt som server, självklart utan fönsterhanterare då det faktiskt är en server. Annars kanske Slackware kan locka?

Jag har kört både ubuntu och en hel del andra linux distors och även en del BSD men om du har läst tråden så är detta inte något jag ska använda utan jag ska bara sätta upp det åt honom och sen vill jag att det i stort sätt ska sköta sig sjäv, vilket jag även har skrivit i tråden. Så det handlar inte om att vidga vyer och det är väll ganska självklart att det inte kommer finnas någon fönsterhanterare jag har skrivit tidigare att jag vill att han vill kunna komma åt det med ett webbgränsnitt. Varför jag vill att det ska sköta sig själv är för jag inte vill vara en gratis support som får hundra elva samtal i veckan om minsta lilla, är tillräckligt upptagen som det är.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=|ZetaXtreme|=-
Jag har kört både ubuntu och en hel del andra linux distors och även en del BSD men om du har läst tråden så är detta inte något jag ska använda utan jag ska bara sätta upp det åt honom och sen vill jag att det i stort sätt ska sköta sig sjäv, vilket jag även har skrivit i tråden. Så det handlar inte om att vidga vyer och det är väll ganska självklart att det inte kommer finnas någon fönsterhanterare jag har skrivit tidigare att jag vill att han vill kunna komma åt det med ett webbgränsnitt. Varför jag vill att det ska sköta sig själv är för jag inte vill vara en gratis support som får hundra elva samtal i veckan om minsta lilla, är tillräckligt upptagen som det är.

Om den ska stå på det interna nätverket och inte har någon direktkontakt med internet så kan du ju nästan välja vilket OS du vill, borde inte ställa till några problem med de applikationerna du ska använda.

Samba klarar sig själv utan några direkta updates under en längre tid och det borde inte vara några direkta problem för den att stå där i år om så krävs, utan något underhåll. Förutom Samba så kan du ju annars köra NFS och LPD men eftersom Samba är så smidigt så varför inte köra på det.