Varför vägrar tillverkare ta emot RMA ärenden?

Permalänk
Medlem

Varför vägrar tillverkare ta emot RMA ärenden?

Hej!

Har alltid haft problem med Asus, jag har förklarat för dom gång på gång att företaget jag köpte mitt
moderkort ifrån har gått i konkurs så jag kan inte lämna in moderkortet till stället jag köpte skiten
ifrån, svaret jag får från Asus är: "Please contact your reseller if you want your motherboard repaired or replaced."

Detta TROTS att jag klart och tydligt skriver att företaget inte existerar längre!

Om bara Asus hade samma kundrelation som Iomega.......

Vad skall man göra? Sitter med ett paj moderkort, antar att det är helt kört då?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

Jag hadde ett Asus kort köpt från DB.Com och efter en snabb email till Asus fick jag besked om att kontakta distributören i Sverige som senare tog hand om ärendet utan problem.

Har dock sett andra här i forumet som provat samma sak och fått nobben av distributören, så vet inte hur det ligger till för ögonblicket.

Jaja, om inte annat har du lärt dig att inte mer handla Asus tänker jag

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Ring, ring och ring, det enda som funkar är att ringa, mail är skit vid dessa tillfällen!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Re: Varför vägrar tillverkare ta emot RMA ärenden?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Hej!

Har alltid haft problem med Asus, jag har förklarat för dom gång på gång att företaget jag köpte mitt
moderkort ifrån har gått i konkurs så jag kan inte lämna in moderkortet till stället jag köpte skiten
ifrån, svaret jag får från Asus är: "Please contact your reseller if you want your motherboard repaired or replaced."

Detta TROTS att jag klart och tydligt skriver att företaget inte existerar längre!

Om bara Asus hade samma kundrelation som Iomega.......

Vad skall man göra? Sitter med ett paj moderkort, antar att det är helt kört då?

Du skall vända dig till distributören.
Köpte du kortet på db är Captech ett hett tips.

Permalänk
Medlem

De vill väl helt enkelt inte ha att göra med hur många struliga slutanvändare som helst utan bara med sina återförsäljare.

Det finns inte heller något som tvingar dem att ta hand om reklamationer, detta är rent juridiskt helt och hållet säljarens ansvar (och om säljaren inte längre finns så får man följa leverantörskedjan bakåt).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Du skall vända dig till distributören.
Köpte du kortet på db är Captech ett hett tips.

Har mailat Captech fram och tillbaka nu, riktig snabb support, just mitt moderkort hade dom tydligen inte sålt
till min återförsäljare, vem kan det då ha varit? Gamla db.com

Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Det finns inte heller något som tvingar dem att ta hand om reklamationer, detta är rent juridiskt helt och hållet säljarens ansvar (och om säljaren inte längre finns så får man följa leverantörskedjan bakåt).

Men om dom säljer produkter med 3 års garanti då kan dom väl inte bara släppa sina garantiåtaganden?

Moderkortet är ett Asus Striker Extreme, Rev 1.00G så att hitta någon distributör med detta moderkortet kanske inte är så stort :S

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Tack så mycket för svaren!

Har mailat Captech fram och tillbaka nu, riktig snabb support, just mitt moderkort hade dom tydligen inte sålt
till min återförsäljare, vem kan det då ha varit? Gamla db.com

Maila db och fråga var de köpt kortet.
De har varit hjälpsamma med andra i samma sits.

Gandalf, Hattelco, Ingram Micro är andra distar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Maila db och fråga var de köpt kortet.
De har varit hjälpsamma med andra i samma sits.

Gandalf, Hattelco, Ingram Micro är andra distar.

Mailade DB.com och dom fick fram en faktura, var 100% säker att jag köpte moderkortet därifrån men efter att ha sett fakturan från DB kom jag på att jag köpte den från ett annat ställe för att den inte fanns på lager hos DB, problemet är att jag glömt av vilket!

Kan ha varit dataprince eller jmedata men på jmedata har jag ingen inloggningsuppgifter kvar av någon anledning, vet att jag reggat mig där en gång i tiden!

Iaf, enligt Asus är kortet distribuerat från Gandalf, men utan faktura är det ju inte så mycket lönt :S

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Mailade DB.com och dom fick fram en faktura, var 100% säker att jag köpte moderkortet därifrån men efter att ha sett fakturan från DB kom jag på att jag köpte den från ett annat ställe för att den inte fanns på lager hos DB, problemet är att jag glömt av vilket!

Kan ha varit dataprince eller jmedata men på jmedata har jag ingen inloggningsuppgifter kvar av någon anledning, vet att jag reggat mig där en gång i tiden!

Iaf, enligt Asus är kortet distribuerat från Gandalf, men utan faktura är det ju inte så mycket lönt :S

Även JME konkade, så det är nytt företag nu, därav att du inte har kvar dina gamla uppgifter.

Har du kvar varken kvitto eller faktura, sitter du nog i ett rätt svår sits.