Ska Nvidia dra sig ur high och medium-end?

Permalänk

Ska Nvidia dra sig ur high och medium-end?

is nvidia dead?

Någon som hört något mer om detta?

Permalänk

Framgår väl inte annat i artikeln förutom att åsikterna som är skrivna är just åsikter. Misstänker starkt att Nvidia inte kommer lägga ner entusiast-marknaden.
Han inleder dock med att Nvidia fasar ut en del produkter, men vem blir överraskad när det visar sig att denna typ av företag har ett ess i rockärmen?

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

tror med ganska stor säkerhet att detta bara är ett bull shit.

men med tanke på att dom ljög om Fermi så vet man alldrig..

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Avstängd

Dom har säkert någon tanke med detta ska ni se..

Tror inte att dom kommer dra sig ur då AMD inte kommer att ha någon Konkuresn då och kan tok höja sina priser

MVH

Permalänk
Medlem

Allt härstammar från två "artiklar" av Charlie Demerijan på hans egen site semiaccurate, även om det finns korn av sanning finns det anledning att tro att hela vinklingen är spunnen ur Charlies eget hat vs Nvidia. Han döljer inte ens att han hatar Nvidia "allt"(kolla hans forum).

Vad som är sant är att det sker stora förändringar hos Nvidia just nu, därför att marknaden för high-end spel har förändrats, exakt vart det leder har varken vi eller Charlie en aning om.

Personligen känner jag på mig att Fermi kommer att bli ett överraskande intressant chip, problemet för Nvidia är att de inte har någonting över sig attraktivt att komma med fram tills dess och så långt stämmer det. Men det innebär inte att de tänker lägga ned, inte alls.

edit. det verkar som merparten av Nvidias nuvarande problem beror på att de har haft sjuka problem med krympningen till 40nm, nu när de väl släpper två 40nm-chip(GT210/220) är det riktigt primitiva chip och baserade på de gamla kretsarna i stort, så de har haft problem med de mer komplexa och nya chippen. Men när krympningen väl fungerar kan saker förändras snabbt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Grafikkorten från G200b chippen borde ha problem med lönsamheten i dagens konkurrensläge. Fermi slår troligen allt när det kommer men Nvidia hade behövt ett mindre mid-segment chip som de får ut fler ex från varje wafer. Antagligen har de ett sådant på gång men att dra sig ur tills ett sådant chip är färdigt istället för att sälja gammal generation med förlust kan vara vettigt.

Att de skulle lämna helt hoppas jag inte. Då blir Ati ensamt på marknaden.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

så pass populära som GTX 260, 275 är så vore de vansinne att stoppa dom.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
så pass populära som GTX 260, 275 är så vore de vansinne att stoppa dom.

Inte om de måste sänka priset på dem så mycket att varje kort säljs med en stor förlust, notera att de inte bara är förlusten för varje nytt kort som räknas utan Nvidia måste även kompensera avtalskunder som sitter på stora lager av 260/275 inköpta för ett mycket högre pris. Många pengar blir det.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
tror med ganska stor säkerhet att detta bara är ett bull shit.

Nja, nvidia medger att de har strypt tillgången på gtx-korten till partnertillverkare(iaf om man får tro fudzilla, http://www.fudzilla.com/content/view/15831/1/) så en viss avveckling av gtx-serien sker faktiskt.

Men att de skulle lämna den helt vette fan, men de kommer nog inte göra någon större vinst de två sista kvartalen med tanke på vad amd släppt.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Hjälpsam

Om Nvidia inte kan svara på ATI:s nya kort med en prissänkning därför att den gör Nvidias kort lönsamma, kan dom också välja att inte sänka priset coh tappa lite marknadsandelar.
Finns ingen anledning till totalstopp.
Tror Charlie har fel den här gången.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

tror de kan hänga på att GTX 260, 275 börjar komma så bra i pris nu att de hotar Fermi när de kommer, många (inte alla) kommer då köpa GTX 200 kort för att priset kommer ju antagligen sjunka mer då.
men man kan ju undra vad dom har för planer igentligen,,, man tappar mer och mer förtroende för dom varje gång man läser något nytt dumt dom har hittat på.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
tror de kan hänga på att GTX 260, 275 börjar komma så bra i pris nu att de hotar Fermi när de kommer, många (inte alla) kommer då köpa GTX 200 kort för att priset kommer ju antagligen sjunka mer då.
men man kan ju undra vad dom har för planer igentligen,,, man tappar mer och mer förtroende för dom varje gång man läser något nytt dumt dom har hittat på.

Håller med dig till 100% GTX260 är ju ett grymt prisvärt kort i dagens läge och när nya FERMI kommer så lär det ju bli billigare vilket borde resultera i att dom flesta kommer att sitta med 3-Way SLI GTW260

MVH

Permalänk
Medlem

Jepp Nvidia lägger ner topsegmenetet och kommer satsa på andra saker som Physx accelererade espressomaskiner med CUDA grädde.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Jepp Nvidia lägger ner topsegmenetet och kommer satsa på andra saker som Physx accelererade espressomaskiner med CUDA grädde.

Bästa kommentaren idag

Permalänk
Medlem

Nvidia kommer inte lägga ner, så tror jag.
Men dom verkar ju ha problem med att få fram de nya korten, men när dom väl kommer ut så gissar jag på att dom presterar riktigt bra.

Men GTX260 i SLI vore väl inte så dumt?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

Nej det vore ju inte det.. nästan så att jag väll sälja mitt MOBO och mina GPUer och skaffa mig en SLI bräda och 2-3 GTX260kort och leka lite med

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
tror de kan hänga på att GTX 260, 275 börjar komma så bra i pris nu att de hotar Fermi när de kommer, många (inte alla) kommer då köpa GTX 200 kort för att priset kommer ju antagligen sjunka mer då.
men man kan ju undra vad dom har för planer igentligen,,, man tappar mer och mer förtroende för dom varje gång man läser något nytt dumt dom har hittat på.

Det du missar är att AMD kommer att kunna hänga med i prissänkningarna, deras kort är billigare att tillverka. Om Nvidia gör förlust på varje GTX260/GTX275 idag så kanske det är bättre för dem att inte sälja kortet överhuvudtaget.

Deras VD behöver sparkas oavsett.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Om Nvidia stryper tillverknignen av 260/285 så kan man tolka det på två sätt.

1. De är för dyra att tillverka jämfört med vad man kan ta betalt för dem så det är "ren" förlust att sälja dem

2. De vill tömma lagren på kretsar inför lanseringen av 300 serien.

Skulle tro att det är en kombination av de två alternativen, dålig lönsamhet och kommande lansering v nya kretsar. Ingen vill ju sitta med framförallt en massa 285 kort när det finns en 385 som krossar den.

Om det nu är sant så tycker jag att det är ett av de bästa tecknen hitintills på att Fermin mycket väl kan lanseras i år och inte som jag misstänker Q1/Q2.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så konstigt att en produkt når EOL när en ny serie lanseras? Enigt ryktena blir det tre versioner av Fermi vid lansering High end, dual och performance och att de då slutar tillverka äldre modeller hör nog inte till ovanligheterna. Antar att samma sak gäller för tex ATI 4870/4850 nu när 58xx är aktuell men jag tippar på att Semiaccurate inte har samma intresse av att skriva om det

Permalänk
Hjälpsam

Kan väl tilläggas att även om Fermi blir senare än i år, är det långt i från slutet för Nvidia, dom säljer ganska bra även av sina billigare kort.
Och dom har nog tillräckligt mycket pengar i kassan, för att kunna hålla ut tills Fermi lanseras.
Kan även tilläggas att Nvidia antagligen håller på att krympa G200b till 40nm, även om alla pratar om fermi, kan ett 40nm G200-kort bli mycket intressant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag tänkte på 40 nm noden också men då släpper de ju dx10 kort under 2010. Ingen jättebra idé.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Jag tänkte på 40 nm noden också men då släpper de ju dx10 kort under 2010. Ingen jättebra idé.

Dom bör ändra minnekontrollen till att ta 256 bitars GDDR5, för att sänka kostnaden för kretskorten, i samband med detta.
Jag hoppas att dom slänger på lite mer DX funktioner också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |