Hur länge överlever vi om solen slocknar

Permalänk

Hur länge överlever vi om solen slocknar

Ok, kanske en korkad fråga men om solen plötsligt slocknar hur länge skulle vi då överleva? Hur snabbt kommer temperaturen sjunka och hur kallt blir det??

Mvh Emil

Permalänk
Medlem

Det skulle gå fort, bara skillnaden mellan dag och natt är ju stor. Tänk då om det inte skulle bli dag igen, det skulle bara ta max ett par dagar innan Jorden blir obeboelig.

Sen blir det kallare och kallare tills dess att Jorden är lika kall som själva rymden i sig, dvs runt -270 grader C, jordens kärna lär dock motverka temperaturminskningen något.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Re: Hur länge överlever vi om solen slocknar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SheepPowa
Ok, kanske en korkad fråga men om solen plötsligt slocknar hur länge skulle vi då överleva? Hur snabbt kommer temperaturen sjunka och hur kallt blir det??

Mvh Emil

Frågan är ju egentligen vad folk skulle dö av. Alla skulle inte drabbas av samma problem i lika ordning utan det skulle bli olika beroende på var man är, hur omgivningarna är och så vidare.

För det första skulle det bli väldigt kallt väldigt fort. Sist jag läste nått om det så tappar jorden ca 15 grader/dag (men får tillbaka det av solen) så global vinter skulle nog inte vara mer än några dagar bort. Men haven lagrar en väldig massa värme, så om man bor i kustområden så skulle det vara mildare. Lägg till detta att växter skulle dö och så även djuren till slut, alltså brist på mat så även om vissa skulle överleva kylan så skulle många svälta ihjäl.

Efter detta kommer ju problemen med syre-produktion. Det finns inte oändligt med syre i vår atmosfär men det skulle nog ändå ta ett tag innan det blir det största problemet. Idag har vi människor utvecklats så långt att vi har många sätt att hantera de problem som skulle uppstå. Mat kan lagras, vi har ett energiöverskott som skulle kunna användas till att hjälpa oss med värme ett tag och så vidare. Men förr eller senare, troligen inom någon månad som mest så skulle vi vara mer eller mindre utdöda. Det skulle rent teoretiskt gå att överleva om man kunde bo under mark så att den jordvärme som finns går att använda, men då har man istället problemen med mat och syre.

Allt det här dock bara ren teori och spekulation. Jorden är rätt komplicerad så det är knappast någonting man kan få ett exakt svar på utan ordentliga studier.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Och det hade blivit riktigt riktigt mörkt =P

Permalänk
Medlem

Syret är nog inget större problem över en överskådlig framtid. Finns rätt mycket i atmosfären. Kyla och mat skulle nog bli jobbigt.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Vi skulle klara oss minst 8 min ivf.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hur länge överlever vi om solen slocknar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Frågan är ju egentligen vad folk skulle dö av. Alla skulle inte drabbas av samma problem i lika ordning utan det skulle bli olika beroende på var man är, hur omgivningarna är och så vidare.

För det första skulle det bli väldigt kallt väldigt fort. Sist jag läste nått om det så tappar jorden ca 15 grader/dag (men får tillbaka det av solen) så global vinter skulle nog inte vara mer än några dagar bort. Men haven lagrar en väldig massa värme, så om man bor i kustområden så skulle det vara mildare. Lägg till detta att växter skulle dö och så även djuren till slut, alltså brist på mat så även om vissa skulle överleva kylan så skulle många svälta ihjäl.

Efter detta kommer ju problemen med syre-produktion. Det finns inte oändligt med syre i vår atmosfär men det skulle nog ändå ta ett tag innan det blir det största problemet. Idag har vi människor utvecklats så långt att vi har många sätt att hantera de problem som skulle uppstå. Mat kan lagras, vi har ett energiöverskott som skulle kunna användas till att hjälpa oss med värme ett tag och så vidare. Men förr eller senare, troligen inom någon månad som mest så skulle vi vara mer eller mindre utdöda. Det skulle rent teoretiskt gå att överleva om man kunde bo under mark så att den jordvärme som finns går att använda, men då har man istället problemen med mat och syre.

Allt det här dock bara ren teori och spekulation. Jorden är rätt komplicerad så det är knappast någonting man kan få ett exakt svar på utan ordentliga studier.

Ren teori? :s

Det skulle rent teoretiskt gå att överleva mycket mycket länge. Ett kärnkraftverk skulle kunna driva väldigt avancerade system som skulle kunna producera värme, syre, ljus. Det finns ju redan idag slutna ekosystem typ Biosphere 2 etc. Dock skulle ju detta bara fungera för ett fåtal människor, majoriteten skulle ju givetvis dö.

Permalänk
Musikälskare

Tror detta problemet ligger långt i framtiden, mänskligheten kommer nog att dö ut innan dess

Annars: (Förutsatt att man hinner utveckla teknik tills dess AKA religioner måste försvinna)

1. "Starta om" solen
2. Flytta till en annan planet med sol
3. Bygga stora underjordiska bunkrar med självförsörjande syre/mat/ljus produktion
4. Ge upp

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Tror detta problemet ligger långt i framtiden, mänskligheten kommer nog att dö ut innan dess

Annars: (Förutsatt att man hinner utveckla teknik tills dess AKA religioner måste försvinna)

1. "Starta om" solen
2. Flytta till en annan planet med sol
3. Bygga stora underjordiska bunkrar med självförsörjande syre/mat/ljus produktion
4. Ge upp

Detta är ju inget problem som kommer finnas. Solen kan ju inte bara plötsligt slockna. Innan solen slocknar i verkligheten kommer den bilda en röd jätte, det kommer göra slut på jorden.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Hur länge överlever vi om solen slocknar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Ren teori? :s

Det skulle rent teoretiskt gå att överleva mycket mycket länge. Ett kärnkraftverk skulle kunna driva väldigt avancerade system som skulle kunna producera värme, syre, ljus. Det finns ju redan idag slutna ekosystem typ Biosphere 2 etc. Dock skulle ju detta bara fungera för ett fåtal människor, majoriteten skulle ju givetvis dö.

Ja teori, min teori

De få som skulle kunna överleva på sådant sätt är nog knappast tillräckligt för att vi som ras ska kunna överleva. Det krävs trots allt en viss mängd människor för att kunna "återbefolka" planeten efter att alla utom några promille dött. Att leva på ytan skulle ju inte vara möjligt utan någon form av skydd utan det skulle i så fall vara under jord eller liknande som gäller.

Och sen kommer ju frågan. Vem ska bygga ett kärnkraftverk någonstans där det inte trillar ihop av stormar och extremt låga temperaturer? Och vem ska ut i kylan och gräva uran? Det skulle behöva påbörjas innan det slocknar. Men visst, i teorin skulle det gå att överleva. Hur väl och hur länge är en annan fråga, men det skulle gå.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Hur länge överlever vi om solen slocknar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ja teori, min teori

De få som skulle kunna överleva på sådant sätt är nog knappast tillräckligt för att vi som ras ska kunna överleva. Det krävs trots allt en viss mängd människor för att kunna "återbefolka" planeten efter att alla utom några promille dött. Att leva på ytan skulle ju inte vara möjligt utan någon form av skydd utan det skulle i så fall vara under jord eller liknande som gäller.

Och sen kommer ju frågan. Vem ska bygga ett kärnkraftverk någonstans där det inte trillar ihop av stormar och extremt låga temperaturer? Och vem ska ut i kylan och gräva uran? Det skulle behöva påbörjas innan det slocknar. Men visst, i teorin skulle det gå att överleva. Hur väl och hur länge är en annan fråga, men det skulle gå.

Ja, du behöver ju inte placera kärnkraftverket utanför den beboeliga zonen... Tror inte extremt låga temperaturer är så negativt för kärnkraftverket, dom behöver ju mycket kylning. Det finns tillräckligt med uran redan, lär inte behöva grävas massa nytt uran med tanke på hur få som kommer överleva.

Permalänk

En sak är iaf säker, överklockningsresultaten kommer bli bättre de sista dagarna då man får LN2-temperaturer med luftkylning

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Entusiast

Re: Re: Re: Hur länge överlever vi om solen slocknar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Ren teori? :s

Det skulle rent teoretiskt gå att överleva mycket mycket länge. Ett kärnkraftverk skulle kunna driva väldigt avancerade system som skulle kunna producera värme, syre, ljus. Det finns ju redan idag slutna ekosystem typ Biosphere 2 etc. Dock skulle ju detta bara fungera för ett fåtal människor, majoriteten skulle ju givetvis dö.

Frågan är bara om vi hinner bygga upp något sådant när solen väl slocknat. Det känns som om ditt upplägg kräver god förvarning.
Biosphere 2 är ju för övrigt i allra högsta grad beroende av solen då det är ett gigantiskt växthus.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Hur länge överlever vi om solen slocknar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Frågan är bara om vi hinner bygga upp något sådant när solen väl slocknat. Det känns som om ditt upplägg kräver god förvarning.
Biosphere 2 är ju för övrigt i allra högsta grad beroende av solen då det är ett gigantiskt växthus.

Ja, givetvis måste man ha sådant planerat. Men det är ju knappast så att solen bara sådär försvinner?

Hur som helst, det är en klart intressant tanke: hur gör man för att leva så länge som möjligt om solen försvinner? Det känns nästan otänkbart med en jord som är helt mörk.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Om den plötsligt slocknar som sheeppowa skrev och vi var helt oförberedda gissar jag att det handlar om ett fåtal dagar innan de flesta är döda, 2 till 4 kanske?
Om man ingorerar saker som solens gravitation etc så lär ju saker som tex elektricitet som många verkar räkna med knappast finnas tillgängligt i mer än någon dag osv.

Permalänk
Entusiast

Re: Re: Re: Re: Re: Hur länge överlever vi om solen slocknar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ja, givetvis måste man ha sådant planerat. Men det är ju knappast så att solen bara sådär försvinner?

Hur som helst, det är en klart intressant tanke: hur gör man för att leva så länge som möjligt om solen försvinner? Det känns nästan otänkbart med en jord som är helt mörk.

Som jag tolkade frågeställningen i trådskaparens inlägg så utgår vi från att solen plötsligt slocknar. Om det sen är realistiskt att den gör det eller inte är ju inte relevant då det handlar om ett tankeexperiment.
Trådskaparen skriver ju "...om solen plötsligt slocknar..." vilket i alla fall jag tolkar som utan förvarning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Hur länge överlever vi om solen slocknar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Frågan är bara om vi hinner bygga upp något sådant när solen väl slocknat. Det känns som om ditt upplägg kräver god förvarning.
Biosphere 2 är ju för övrigt i allra högsta grad beroende av solen då det är ett gigantiskt växthus.

Men du kan gott ersätta solen med ett kärnkraftverk och rätt sorts lampor. Jag skulle nog inte bli förvånad om vi människor lyckades med ett sådant projekt på väldigt kort varsel. Det är ju inte så att det är högsta prioritet att ha ett fullt fungerande system dag 1. Men vi lär ju överleva ett tag utan solen och under tiden hinna bygga upp temporära system som sedan kan utvecklas till mer långvariga lösningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Om den plötsligt slocknar som sheeppowa skrev och vi var helt oförberedda gissar jag att det handlar om ett fåtal dagar innan de flesta är döda, 2 till 4 kanske?
Om man ingorerar saker som solens gravitation etc så lär ju saker som tex elektricitet som många verkar räkna med knappast finnas tillgängligt i mer än någon dag osv.

Varför skulle inte elektriciteten finnas tillgänglig i mer än någon dag? Redan idag kan ubåtar klara sig utan sol i månader med kärnkraftsverk och generera el. Har svårt att tro att vi inte skulle kunna driva liknande kärnkraftverk utan sol på land.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Hur länge överlever vi om solen slocknar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Men du kan gott ersätta solen med ett kärnkraftverk och rätt sorts lampor. Jag skulle nog inte bli förvånad om vi människor lyckades med ett sådant projekt på väldigt kort varsel. Det är ju inte så att det är högsta prioritet att ha ett fullt fungerande system dag 1. Men vi lär ju överleva ett tag utan solen och under tiden hinna bygga upp temporära system som sedan kan utvecklas till mer långvariga lösningar.

Varför skulle inte elektriciteten finnas tillgänglig i mer än någon dag? Redan idag kan ubåtar klara sig utan sol i månader med kärnkraftsverk och generera el. Har svårt att tro att vi inte skulle kunna driva liknande kärnkraftverk utan sol på land.

Jo det skulle vara prio 1 tror jag. då vi skulle tappa ca 15 grader/dag i global snitt-temperatur så skulle det ju inte ta mer än 2-3 dagar innan global vinter och folk skulle börja frysa ihjäl. Och utöver kustområden eller runt riktigt stora sjöar så skulle det fortsätta bli kallare ungefär lika snabbt. En vecka utan att antingen ha gått under jord eller fått igång ett fungerande system är nog max skulle jag tro.

Kraften vi har idag räcker nog ett tag, förutsatt att all industri m.m. lade av samtidigt. Annars skulle inte befintliga kärnkraftverk klara ens en bråkdel av vad som behövs för att folk ska klara sig någon längre tid.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Innan den dör så kommer den bli en sk röd jätte och då kommer den sluka alla dom närmaste planeterna runt sig.

Har vi inte stuckit innan dess så kommer vi vara döda.

Solen kommer även "flämta" och skicka ut stora mängder strålning och värme så innan vi äts upp av den röda jätten kommer vi antingen dö av strålning eller också kommer vi brännas upp.

Det är vad jag har läst iaf.

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swuppo
Innan den dör så kommer den bli en sk röd jätte och då kommer den sluka alla dom närmaste planeterna runt sig.

Har vi inte stuckit innan dess så kommer vi vara döda.

Solen kommer även "flämta" och skicka ut stora mängder strålning och värme så innan vi äts upp av den röda jätten kommer vi antingen dö av strålning eller också kommer vi brännas upp.

Det är vad jag har läst iaf.

Det är ett tankeexperiment, inte vad som faktiskt skulle hända när en stjärna dör.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Om man ingorerar saker som solens gravitation etc så lär ju saker som tex elektricitet som många verkar räkna med knappast finnas tillgängligt i mer än någon dag osv.

Just bristen på gravitation borde väl inte störa så farligt? Värre är väl att ljuskrävande växter och djur förmodligen får det besvärligt och att temperaturen bör sjunka rätt kraftigt. Om vi antar att den tillförda effekten från jordens inre/tillförd effekt från solen är ~ 10^-4 och att jorden är en svartkropp borde den nya jämviktstemperaturen vara en tiondel av den nuvarande, eller någonstans runt -250 °C.

Permalänk
Medlem

Vi skulle behöva enorma mängder energi för uppvärmning. Efter bara några dagar skulle det vara minusgrader över hela jordklotet. Vindkraft skulle förmodligen sluta fungera rätt snabbt, vattenkraft efter lite längre tid. Folk skulle dö som flugor. Fossila bränslen, geotermisk energi och kärnkraft skulle fortsätta fungera och efter ett tag antagligen räcka för jordens minskade befolkning.

Sen kommer nästa problem: mat. De sista skördarna lär ge en del, befintliga reserver räcker ett tag och fisket kan fortfarande fungera de närmsta veckorna, men inte mer. Det gäller att illa kvickt börja bygga isolerade växthus med UV-lampor. Under den här fasen dör ytterligare stora delar av jordens befolkning av svält medan de rikaste kanske överlever. Till slut hamnar vi förmodligen i jämvikt.

Det tredje problemet är kylan. Efter ett par år kommer det börja snöa koldioxid och regna flytande syre från himlen. Haven bottenfryser. På sikt blir jorden en helt frusen planet utan atmosfär. De små enklaver som finns kvar måste börja värma eller återcirkulera syre för att kunna andas.

De två ovanstående faserna är de mest kritiska, men låt oss anta att vi klarar oss igenom det genom att börja utnyttja geotermisk energi och utöka kärnkraften. Nu har vi ett läge som kan kallas någorlunda hållbart (ett par tusen till flera miljoner år, beroende på hur det går med energikällorna). Om vi lyckas nå det här stadiet kan vi börja fundera på att ta oss härifrån till ett annat solsystem vars sol inte mystiskt slocknat. (Om det nu finns några sådana. Fyra år efter solen slocknar Proxima Centauri, några månader senare Alpha Centauri... Se där ett mysigt mardrömsscenario för en sci-fi-roman.)

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Hur länge överlever vi om solen slocknar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Varför skulle inte elektriciteten finnas tillgänglig i mer än någon dag? Redan idag kan ubåtar klara sig utan sol i månader med kärnkraftsverk och generera el. Har svårt att tro att vi inte skulle kunna driva liknande kärnkraftverk utan sol på land.

Det kan säkert vara möjligt men kan inte tänka mig att den kärnkraften vi har i dag skulle fungera speciellt länge.
För det första antar jag att paniken hos befolkningen innebär att kärn/krafverken stängs av ganska fort men kan ignorera det och spåna vidare.

Om vi säger att vi börjar vid nollgradigt kommer antagligen strömförsörjningen inte att räcka till länge, om systemet kollapsar totalt eller om man börjar med att stänga ner näten för allmännheter etc låter jag vara osagt. Man kan kanske tänka sig att man försöker få folk till de gamla stora skyddsrummen i städerna och liknande där man kanske försöker hålla värmen ett litet tag.

Neråt 20-30 grader gissar jag att det börjar bli stora problem för folk att transportera sig vilket kanske tvingar kraftverken att börja stänga ner redan där. 30-50 grader, som är sjunkande, och jag gissar att det börjar bli omöjligt att överhuvudtaget hålla igång kärnkraftverken på ett någerlunda säkert sätt.
Sen är det väl bara en tidsfråga hur lång tid det tar innan det externa kylvattnet fryser men jag gissar att de stängs ner långt innan det sker.

Sen kan man ju spåna om hur begränsade vi blir när elektriciteten är borta, lär ju inte vara lätt att få saker gjorda i det mörkret. Fast folk kanske redan börjat dö i drivor vid det laget, eller de kommande dygnet/dygnen, i princip ingenting kommer ju att fungera när temperaturen sjunkit neråt 30-60 grader. Går det ens att få igång eld på normala sätt vid säg 50 minusgrader?

Har ingen aning om hur vädret skulle förändras man jag tar för givet att även där skulle det bli otroliga förändringar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Just bristen på gravitation borde väl inte störa så farligt? Värre är väl att ljuskrävande växter och djur förmodligen får det besvärligt och att temperaturen bör sjunka rätt kraftigt. Om vi antar att den tillförda effekten från jordens inre/tillförd effekt från solen är ~ 10^-4 och att jorden är en svartkropp borde den nya jämviktstemperaturen vara en tiondel av den nuvarande, eller någonstans runt -250 °C.

Det där är väldigt intressant, hur jordens och månens banor kanske påverkas och vad som då händer på jordytan och hur snabbt såna saker eventuellt skulle hända etc men eftersom jag inte är speciellt kunnig på området så avstod jag från att försöka utveckla dom tankarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Det där är väldigt intressant, hur jordens och månens banor kanske påverkas och vad som då händer på jordytan och hur snabbt såna saker eventuellt skulle hända etc men eftersom jag inte är speciellt kunnig på området så avstod jag från att försöka utveckla dom tankarna.

Om vi antar att solen inte bara slocknar utan dessutom försvinner skulle jorden lämna sin omloppsbana och i princip fortsätta i tangentens riktning; ungefär som när en släggkastare släpper släggan. Månen skulle förmodligen fortsätta ungefär som vanligt och effekterna på jordytan skulle nog inte upplevas som något särskilt. Den borde tvärt om bli mindre än de tidjordeffekter vi har idag då endast månen kommer att påverka (förutsatt att denna inte kommer närmare).

Permalänk
Hedersmedlem

Många skulle drabbas av panik. Man vänder sig nog till vetenskapsmän för att ta reda på vad som hänt. Det mesta av de första 24 timmarna går nog åt till att planera överlevnad. Man måste estimera och prioritera då man bara kommer kunna rädda en väldigt liten del av befolkningen. Jag tror man kan överleva ett litet tag men till slut kommer det bli alldeles för kallt. Man har helt enkelt för lite tid för att hinna göra något åt situationen. Tror det skulle krävas många år för att klara en sådan situation. Vill man rädda mänskligheten så krävs det säkerligen flera decennier.

Äh, svårt att föreställa sig. Vet inte riktigt hur mycket man kan koordinera. Kommer ett land att fungera? Eller kommer varje stad få klara sig själv? Varje hushåll?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hur länge överlever vi om solen slocknar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Det kan säkert vara möjligt men kan inte tänka mig att den kärnkraften vi har i dag skulle fungera speciellt länge.
För det första antar jag att paniken hos befolkningen innebär att kärn/krafverken stängs av ganska fort men kan ignorera det och spåna vidare.

Om vi säger att vi börjar vid nollgradigt kommer antagligen strömförsörjningen inte att räcka till länge, om systemet kollapsar totalt eller om man börjar med att stänga ner näten för allmännheter etc låter jag vara osagt. Man kan kanske tänka sig att man försöker få folk till de gamla stora skyddsrummen i städerna och liknande där man kanske försöker hålla värmen ett litet tag.

Neråt 20-30 grader gissar jag att det börjar bli stora problem för folk att transportera sig vilket kanske tvingar kraftverken att börja stänga ner redan där. 30-50 grader, som är sjunkande, och jag gissar att det börjar bli omöjligt att överhuvudtaget hålla igång kärnkraftverken på ett någerlunda säkert sätt.
Sen är det väl bara en tidsfråga hur lång tid det tar innan det externa kylvattnet fryser men jag gissar att de stängs ner långt innan det sker.

Sen kan man ju spåna om hur begränsade vi blir när elektriciteten är borta, lär ju inte vara lätt att få saker gjorda i det mörkret. Fast folk kanske redan börjat dö i drivor vid det laget, eller de kommande dygnet/dygnen, i princip ingenting kommer ju att fungera när temperaturen sjunkit neråt 30-60 grader. Går det ens att få igång eld på normala sätt vid säg 50 minusgrader?

Har ingen aning om hur vädret skulle förändras man jag tar för givet att även där skulle det bli otroliga förändringar.

Men det är ju rätt uppenbart att för majoriteten kommer det inte finnas elektricitet. Det är väl ingen som tror att alla skulle överleva. Att kylvattnet skulle frysa har jag MYCKET svårt att tro så länge du har en aktiv reaktor så kommer vattnet kring den värmas tillräckligt mycket. Folk kommer dö i drivor det är ingen som betvivlar det.

Permalänk

Kärnkraft nämns ovan. Visst, med vilka reaktorer? De reaktorer som finns är väl ändå på land, de kommer ju att frysa väldigt fort. Eller ska vi täcka alla ovan jord-kärnkraftverk med värmefiltar?

Jag tycker att det är minst lika intressant att tänka sig hur människor skulle klara sig utan solljuset. Låt säga att temperaturen fortsätter som vanligt osv., men med enda skillnaden att solen inte lyser upp. Eller enklare sagt kanske, en värld där solen aldrig går upp och stjärnorna/månen(s reflektioner) inte lyser lika starkt.

Nej, den här diskussionen blev allt för intressant. MBY, skriv en novell åt oss!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hur länge överlever vi om solen slocknar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Men det är ju rätt uppenbart att för majoriteten kommer det inte finnas elektricitet. Det är väl ingen som tror att alla skulle överleva. Att kylvattnet skulle frysa har jag MYCKET svårt att tro så länge du har en aktiv reaktor så kommer vattnet kring den värmas tillräckligt mycket. Folk kommer dö i drivor det är ingen som betvivlar det.

Problemet är ju inte att hålla vattnet flytande kring reaktorkärnan, utan vad som händer när vattnet kyls ner i en omgivning gjord för att fungera i normala temperaturer.

Tänk en vanlig radiator. Fungerar jättebra i rumstemperatur, men om man stoppar den i -150 grader så spelar det ju ingen roll att vattnet är flytande kring värmekällan om radiatorn fryser ihop. Ska man driva ett kärnkraftverk i sådan kyla det skulle vara tal om så krävs det ju att systemen är gjorda för det, vilket de knappast är idag.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag får väl erkänna att jag inte läst riktigt alla inlägg, men utöver problem med temperatur och ljus så kan man fråga sig om gravitationskrafterna skulle ändras i solsystemet och hur detta i sin tur påverkar jordens rotation och gravitation. Skulle jorden fortsätta att rotera som vanligt kring det släckta vätemolnet som en gång var solen?

Visa signatur

| Errare humanum est |